Szkoła Podstawowa w Starej Wojskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
 584 uczniów,  60 nauczycieli różnych specjalności – (mi.: surdopedagog, tyflopedagog, logopeda, psycholog, pedagog, rehabilitant),  20 dobrze wyposażonych.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. M. Dąbrowskiej w Radomiu ul. J. Gen. Sowińskiego 1 tel./fax:
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 90 Publiczne Gimnazjum Specjalne Nr 56 Szkoła Przysposabiająca do Pracy Nr 1 Zespół Szkół Specjalnych Nr 2 ul. Karolewska.
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 2 w Łodzi ul. Motylowa 3 tel
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Ul. Lermontowa Łódź ssss.... pppp llll oooo dddd zzzz iiii nnnn tttt eeee rrrr iiii aaaa.... pppp llllwww.sp33.org.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Łódź ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel. / fax (0-42)
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Długosza w Radomiu ul. Sobieskiego 12 tel.: (48) fax: (48)
SOSW jest placówką przeznaczoną dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. Szkoła Podstawowa Specjalna.
System edukacji w Polsce
Sześciolatek idzie do szkoły
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Szkoła Podstawowa Nr 2 w Dąbrowie Leśnej
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Nasza szkoła jest: Bezpieczna Nowoczesna Atrakcyjna Opiekuńcza.
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
UCZEŃ OBJĘTY KSZTAŁCENIEM SPECJALNYM – PRAWIDŁOWE ODCZYTYWANIE ORZECZEŃ I OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ NA POTRZEBY SIO OPRACOWAŁY:
Rządowy program wspomagania latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Sześciolatek idzie do szkoły
Metoda projektu.
Filmowa podróż do Krainy Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
Zmiany w prawie oświatowym
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Egzamin ósmoklasisty 2019.
ZEBRANIE DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY 2018/2019 Rybnik dn
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Szkoła Podstawowa Nr 225.
Egzamin ósmoklasisty rok szkolny 2018/2019.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Oddział Przedszkolny w roku szkolnym 2019/2020 Szkoła Podstawowa nr 221 im. Barbary Bronisławy Czarnowskiej Ogrodowa 42/44, Warszawa.
Rekrutacja w roku szkolnym 2019/2020
Punkty konsultacyjne w ramach projektu Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty Wsparcie szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych.
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
Oddział Przedszkolny w roku szkolnym 2019/2020 Szkoła Podstawowa nr 221 im. Barbary Bronisławy Czarnowskiej Ogrodowa 42/44, Warszawa.
Integracja w naszej szkole
DZIELNICOWE CENTRUM INTEGRACJI
ul. Grzybowska Warszawa
DZIELNICOWE CENTRUM INTEGRACJI
Szkoła Podstawowa nr 26 im. Mirosława Biernackiego w Warszawie
Szkoła Podstawowa nr 225 im. Józefa Gardeckiego w Warszawie
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w przedszkolach, szkołach i placówkach. Aneta Żurek
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Opracowanie prezentacji: B. Magiera
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Szkoła Podstawowa w Starej Wojskiej

Uczniowie jeden oddział przedszkolny siedem oddziałów szkoły podstawowej dwa oddziały gimnazjum Punkt Przedszkolny prowadzony przez Stowarzyszenie Iskierka   Ogółem w szkole jest 103 uczniów - 14 to uczniowie niepełnosprawni. Z naszego obwodu szkolnego mamy 4 uczniów niepełnosprawnych, a pozostałych 10 pochodzi spoza obwodu szkoły w tym 1 dziecko z sąsiedniego powiatu.

Organizacja dowozu Uczniowie dowożeni są na zajęcia gimbusem i dwoma busami

Kadra Pedagogiczna i jej kwalifikacje   Zatrudniamy 26 nauczycieli, w tym: 3 oligofrenopedagogów; 2 pedagogów specjalnych; 3 nauczycieli z kwalifikacjami do kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami; 2 terapeutów SI; 2 logopedów; 1 psycholog szkolny – koordynator ;

Baza dydaktyczna 10 sal lekcyjnych sala gimnastyczna sala integracji sensorycznej gabinet logopedyczny gabinet psychologiczny pokój do prowadzenia zajęć nauczania indywidualnego biblioteka świetlica.

Budynek jest dostosowany do potrzeb uczniów niepełnosprawnych ruchowo

Do dyspozycji uczniów mamy: laptopy; urządzenia wielofunkcyjne; tablet z programem ,, Mówik”; tablice interaktywne i wizualizery; specjalne krzesło stabilizujące dla dziecka z dziecięcym porażeniem mózgowym; programy edukacyjne i płyty dostosowane do potrzeb dzieci niepełnosprawnych; pomoce specjalistyczne do ćwiczeń; wyposażoną świetlicę szkolną w gry i zabawy świetlicowe dostosowane do dzieci niepełnosprawnych.

Rodzaje niepełnosprawności dzieci uczących się w naszej szkole uczniowie z rozpoznanym autyzmem; uczniowie z niepełnosprawnością ruchową, w tym: z mózgowym porażeniem dziecięcym, stanem po zabiegu neurologicznym w obrębie OUN, afazją; uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym: uczeń słabowidzący, uczeń z niepełnosprawnością ruchową, uczeń z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, uczeń z orzeczonym autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczeń z autyzmem i niemówiący; uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim;

Oferta szkoły dla uczniów ze specjalnym potrzebami edukacyjnymi Zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z orzeczeniami do kształcenia specjalnego. Zajęcia specjalistyczne indywidualne i grupowe wynikające z konieczności udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów: koło plastyczne, ekologiczne, fotograficzne, sportowe, Szkolny Zespół Ludowy ,,Podchlebnicki”.  

Sposoby dostosowania i indywidualizacji metod, form oraz warunków edukacji dla uczniów niepełnosprawnych w naszej szkole Uczniowie mają na każdej lekcji wsparcie ze strony „nauczyciela wspomagającego”, a w oddziale przedszkolnym dodatkowo jest zatrudniona pomoc nauczyciela. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów współpracują z „nauczycielem wspomagającym” w zakresie doboru metod i form pracy w celu optymalnego nabywania wiedzy przez uczniów niepełnosprawnych i stosują: dodatkowe karty pracy dostosowane do potrzeb danego ucznia; sztywne i matowe kartki, zwiększoną liniaturę; wspomaganie tekstu i liczb obrazkami, schematami; wykresami, makietami itp., tak, aby praca ucznia była oparta o materiał konkretno - obrazowy w sposób dostosowany do jego możliwości i potrzeb;

zamianę polecenia: „opowiedz…” na formę: zapisanie tekstu i pytań, na które uczeń ma odpowiedzieć; stosują testy wyboru z dwóch propozycji odpowiedzi na zadane pytanie lub w zadaniach „z lukami”; wprowadzają uczenie wielozmysłowe, tam, gdzie to możliwe; stopniują trudność zadań; często utrwalają z uczniem nabytą wcześniej wiedzę; uwzględniają trudności uczniów w zakresie tempa pracy i obniżonego zasięgu pamięci; stosują metodę alternatywnej komunikacji „Mówik” dla dziecka niemówiącego;

dostosowują stanowisko pracy ucznia do jego wymagań zdrowotnych; w przypadku, gdy uczeń przestaje pracować na lekcji i okazuje trudne emocje : motywują go do pracy, wprowadzają „nagrody” za wykonanie pracy oraz informują, jakie będą konsekwencje za niepodjęcie pracy. Wprowadzają jasne reguły i dbają o ich przestrzeganie. Reguły w postaci nagród i konsekwencji są znane nauczycielom, uczniom i rodzicom, i wspólnie ustalane; w sytuacjach nasilania się napięcia u dziecka stosują metody wielozmysłowej stymulacji w celu zaspokojenia potrzeb dziecka niepełnosprawnego typu: masaże, deska rotacyjna, sakwa, beczka, dociski, otulanie; zachęcają uczniów zdrowych do pomagania dzieciom niepełnosprawnym w celu poprawy poziomu ich pracy i zachowania.

„Nauczyciele wspomagający” mają systematyczny kontakt z rodzicami uczniów niepełnosprawnych poprzez zeszyt kontaktów. Powołany w szkole koordynator współpracuje z chętnymi rodzicami dzieci niepełnosprawnych w obszarze głębszego poznania potrzeb dzieci, co ma znaczenie dla stymulacji ich optymalnego rozwoju.

Dlaczego warto wprowadzać edukację włączającą w szkole ogólnodostępnej: Edukacja włączająca służy wszystkim: uczniom, nauczycielom i rodzicom. Starsi i zdrowi uczniowie rozwijają opiekuńczość wobec słabszych. Dzieci niepełnosprawne rozwijają się poprzez naśladowanie dzieci zdrowych. Dotyczy to zarówno edukacji jak i zachowania. W oddziałach z dziećmi niepełnosprawnymi wygaszają się zachowania agresywne. Wszystkie dzieci uczone są nieagresywnego rozwiązywania sporów i konfliktów. W pozytywnym kierunku zmieniają się postawy tych rodziców dzieci zdrowych, którzy mieli obawy, że ich zdrowe dzieci będą naśladować dzieci chore.

Dzieci zdrowe uwrażliwiają się na drugiego człowieka, stają się bardziej empatyczne wskutek przebywania z dziećmi niepełnosprawnymi. Dzieci niepełnosprawne odnoszą sukcesy m. in.: uczennica z autyzmem jest bardzo dobrą uczennicą, uczennica autyzmem ma zdolności plastyczne i bierze udział w konkursach z tej dziedziny na równi z innymi dziećmi, uczeń z autyzmem nauczył się języka angielskiego jako małe dziecko oglądając w telewizji bajki i filmy w tym języku, dziewczynka z niepełnosprawnością umysłową lekkiego stopnia nauczyła się słuchowo języka rosyjskiego bez znajomości liter, a także śpiewa w szkolnym zespole i gra na keybordzie.

Nauczyciele rozwijają umiejętność współpracy w zespole, uczestniczą w szkoleniach, wzbogacają swój warsztat pracy o nowy rodzaj doświadczeń zawodowych. Zmieniają się relacje między nauczycielami i uczniami.

Podsumowanie Nieodzownym czynnikiem warunkującym efektywną pracę szkoły jest pomoc organu prowadzącego w zakresie: organizacji pracy szkoły, w której naukę pobierają uczniowie niepełnosprawni, wyposażenia w zakresie pomocy dydaktycznych i sprzętu, dowozu uczniów niepełnosprawnych. Ważne znaczenie przypisujemy dobrej współpracy z PPP: w szkole funkcjonuje punkt konsultacyjny poradni w formie terapii SI dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, specjaliści z poradni przeprowadzają w szkole badania uczniów i rozmowy z rodzicami, szkoła korzysta z konsultacji rehabilitanta zatrudnionego w poradni w sprawach dzieci z niepełnosprawnością ruchową.

Napływ uczniów niepełnosprawnych spoza obwodu szkoły w każdym roku szkolnym, mimo braku reklamy z naszej strony, zawdzięczamy ustnemu przekazowi rodziców. W każdej szkole konieczny jest koordynator w celu organizowania pracy zespołów nauczycielskich oraz współpracy z rodzicami. Ujednolicenie metod wychowawczych i edukacyjnych w szkole i w naturalnym, domowym środowisku dziecka, służy wzbogacaniu wiedzy o potrzebach dziecka i kierunkach jego optymalnego rozwoju. Po trzech latach współpracy szkoły i PPP z rodzicami dzieci niepełnosprawnych, powstało stowarzyszenie o zasięgu powiatowym ,,Autyzm – ktoś zaczarował mój świat”. Stowarzyszenie swoimi działaniami w obszarze integracyjnym, poznawczym i kulturalnym wspiera szkołę w jej działalności statutowej.

Dziękujemy za uwagę Aleksandra Pietrzyk – psycholog szkolny Grzegorz Winczewski – dyrektor szkoły   Łódź, dnia 5 grudnia 2017 roku