Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Integracja w naszej szkole

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Integracja w naszej szkole"— Zapis prezentacji:

1 Integracja w naszej szkole
W naszej szkole klasy integracyjne funkcjonują od 2001 roku. Jesteśmy pierwszą szkołą w Zamościu, która zapoczątkowała klasy integracyjne.

2 Klasa integracyjna Klasa integracyjna jest miejscem, gdzie uczy się tolerancji, otwartości, szacunku dla drugiego człowieka, gdzie każdy uczeń odnosi sukcesy na miarę swoich możliwości i ma prawo popełniać błędy.

3 Integracyjny system kształcenia i wychowania polega na maksymalnym włączeniu dzieci i młodzieży niepełnosprawnej do placówek umożliwiających im dorastanie i naukę w gronie zdrowych rówieśników.

4 Praca nie różni się zbytnio od zajęć w klasie nieintegracyjnej - obowiązuje taki sam program, a dzieci są rozliczane z postępów na ogólnie przyjętych zasadach. Jest system ocen, który działa też w przypadku osób niepełnosprawnych. Różnicą jest to, że w sali obecna jest zawsze dwójka nauczycieli - jeden pozostaje zawsze do dyspozycji uczniów niepełnosprawnych. Poprawia to organizację i zapewnia bezpieczeństwo wszystkim dzieciom.

5 Integracyjny system kształcenia umożliwia stworzenie klasy liczącej od 15 do 20 uczniów, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie Poradni Psychologiczno -Pedagogicznej. Uczniowie z orzeczeniem dobierani są do klas w sposób celowy przez zespół specjalistów.

6 Zalety klasy integracyjnej
Uczniowie niepełnosprawni realizują program szkoły masowej, dostosowany do ich potrzeb i możliwości. Oprócz zajęć dydaktycznych, uczniowie niepełnosprawni chętnie, i z sukcesami, uczestniczą w różnych konkursach, przeglądach, zawodach sportowych. W pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych są przestrzegane zasady indywidualizacji wymagań, metod, doboru środków dydaktycznych , organizacji i tempa pracy, zasada przystępności treści nauczania, stopniowanie trudności, wiązanie teorii z praktyką, stałego utrwalania nabytych umiejętności i wiadomości. Niezbędnym w pracy z uczniem jest dokładne poznanie diagnozy psychologiczno- pedagogicznej, która pozwala na zakwalifikowanie ucznia do odpowiedniej formy pracy.

7 Uczniowie niepełnosprawni mogą uczestniczyć w następujących zajęciach pozalekcyjnych:
korekcyjno-kompensacyjnych rewalidacyjnych audio-psycho-lingwistycznych prowadzonych Metodą Tomatisa EEG Biofeedback logopedycznych gimnastyki korekcyjnej

8 Sala do integracji sensorycznej

9 Jakie korzyści wynoszą dzieci uczące się w klasie integracyjnej?
Dużo mniejsza liczba uczniów w klasie umożliwia lepsze poznanie możliwości edukacyjnych dziecka. Uczą się traktowania odmienności jako czegoś naturalnego, nie wzbudzającego sensacji i zażenowania. Uczą się tolerancji, opiekuńczości, solidarności, troskliwości, umiejętności współżycia z innymi. Kontakt z dziećmi niepełnosprawnymi kształtuje właściwą postawę wobec innych ludzi, skłania do większej otwartości i wyrozumiałości

10 Uczniowie niepełnosprawni zyskują możliwość nauki w zwykłej szkole, nawiązania przyjaźni z sprawnymi rówieśnikami, zdobycia doświadczeń w naturalnym środowisku szkolnym, uczą się akceptować swoją inność i radzić sobie z trudnościami codziennego życia. Wspólna przebywanie ze sprawnymi rówieśnikami daje motywację do pokonywania barier.

11 Sprawni uczniowie zyskują możliwość nauki i zabawy z niepełnosprawnymi rówieśnikami, uczą się akceptacji cudzej i własnej inności, wrażliwości, empatii, sposobów pomocy niepełnosprawnym i dostrzegania w niepełnosprawnych ich zalet i walorów. Uczą się od niepełnosprawnych kolegów wytrwałości, cierpliwości, szacunku do życie i poszanowania zdrowia.

12 Jakie korzyści wynoszą nauczyciele i rodzice dzieci z klas integracyjnych?
Nauczyciele wzbogacają swój warsztat szukając rozwiązań w pracy z uczniem niepełnosprawnym, zdobywają nowe doświadczenia, stają się wrażliwszymi, cierpliwszymi i bardziej wyrozumiałymi  ludźmi. Rodzice uczniów zarówno jednych jak i drugich mają szansę poznania wzajemnie swoich problemów, radości i smutków. Zyskują większą wrażliwość na cudze potrzeby i akceptację cudzej inności. Wiedzą, że ich dziecko znajduje się pod fachową opieką.

13 Specjaliści W klasach integracyjnych pracuje jednocześnie dwóch nauczycieli. Nauczyciel prowadzący uczy danego przedmiotu, tak jak w każdej klasie i pedagog wspierający, który opracowuje dla każdego ucznia z orzeczeniem PPP program uwzględniający jego możliwości i potrzeby oraz wdraża go w życie.

14 Przy jego opracowywaniu pedagog wspierający korzysta z pomocy nauczycieli uczących w danym oddziale integracyjnym, psychologa szkolnego, logopedy, oraz w miarę potrzeby pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz innych poradni specjalistycznych. W nauczaniu niektórych przedmiotów tj. języki obce, informatyka, W-F dodatkowo stosuje się podział na grupy. Grupa nie powinna liczyć mniej niż 5 uczniów.

15 INTEGRACJA Uczy pozytywnego myślenia. Daje poczucie bezpieczeństwa.
Uwzględnia właściwości temperamentu i wytrwałości w działaniu. Nie dzieli uczniów na dobrych i złych. Punktem odniesienia jest rozwój dziecka i jego umiejętności. Kształtuje postawy asertywne, uczy tolerancji i akceptacji. Dostrzega w każdym dziecku nawet drobne zdolności i rozwija je. Uczy przezwyciężać trudności, pomaga dzieciom w ich indywidualnych zmaganiach. Stwarza warunki do twórczego myślenia. Kieruje się sercem, a nie przepisami, jednocześnie zachowując dyscyplinę w konkretnych działaniach zaplanowanych wspólnie. Odwołuje się do drogi nabywania kompetencji, stylu myślenia i działania. Współpracuje z rodzicami. Uwzględnia „miejsce” w rozwoju dziecka, czyli jak daleko jest ono względem wymagań edukacyjnych. Kieruje się zasadą wiary w możliwości dziecka.


Pobierz ppt "Integracja w naszej szkole"

Podobne prezentacje


Reklamy Google