PROJEKT MODELU WALIDACJI I CERTYFIKACJI KWALIFIKACJI TRENER „CERTIVET” W BRANŻY BUDOWLANEJ W POLSCE W OPARCIU O NORME PN- EN ISO/ICE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Założenia i metodologia walidacji kompetencji.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
FORMY SZKOLENIOWE W PUBLICZNYCH SŁUŻBACH ZATRUDNIENIA PO REFORMIE SYSTEMU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Reforma kształcenia zawodowego Zielona Góra 20 czerwca.
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Hotel Courtyard – Warszawa
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Spotkanie 1 przedstawicieli partnerów z zespołem projektowym.
PROCES SZKOLENIA POLICYJNYCH EKSPERTÓW KRYMINALISTYKI
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Struktura egzaminu zawodowego
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Kurs kwalifikacyjny w ZSEiO Olesno. Kwalifikacyjny kurs zawodowy to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Program Leonardo da Vinci Nr projektu: PL1-LEO Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Izba Rzemieślnicza Małej i Średniej Przedsiębiorczości Al. Wojska Polskiego 78, Szczecin, tel: 91/
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
PROJEKT Certyfikowany trener kształcenia i szkolenia zawodowego w branży budowlanej PL01-KA ZAŁOŻENIA PILOTAŻOWEGO WDROŻENIA W POLSCE.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
KWALIFIKACYJNY KURS ZAWODOWY
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Poddziałanie (2 typ projektów) RPWM IZ /15 Olsztyn, 15 grudnia 2015 r. 1.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Dobre praktyki w realizacji projektów w ramach programu Erasmus +
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Centra kształcenia ustawicznego
Baza Usług Rozwojowych
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Przykładowy model podziału środków
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Zapis prezentacji:

PROJEKT MODELU WALIDACJI I CERTYFIKACJI KWALIFIKACJI TRENER „CERTIVET” W BRANŻY BUDOWLANEJ W POLSCE W OPARCIU O NORME PN- EN ISO/ICE 17024:2012 Opracował: Waldemar Mazan, we współpracy z: KBiN Krzysztofem Baranowskim i Marcinem Pawłowskim Kwiecień 2016 r.

Czas realizacji projektu PARTNERZY PROJEKTU Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy - Lider Konfederacja Budownictwa i Nieruchomości Związek Zawodowy Budowlani Universitetea Dunare De Jos Din – Rumunia Comite De Concertation Et De Coordination De L´Apprentissage Du Batrment Et Des Travaux Publics – Francja Czas realizacji projektu 01.09.2014 – 31.08.2016 r.

CEL PROJEKTU Opracowanie modelu szkoleń i certyfikacji kwalifikacji trenerów w branży budowlanej nabytych w edukacji pozaformalnej i nieformalnym uczeniu się poprzez doświadczenie w pracy, w oparciu o uzgodniony opis standardu kompetencji zawodowych oraz wymagania europejskiej normy dotyczącej certyfikacji personelu ISO/IEC 17024:2012

Trener kształcenia i szkolenia zawodowego w branży budowlanej KWALIFIKACJA Trener kształcenia i szkolenia zawodowego w branży budowlanej Trener/nauczyciel praktycznego nauczania zawodu w budownictwie W POLSCE Jest to nowa kwalifikacyjna prowadząca do uzyskania uprawnień do prowadzenia edukacji pozaformalnej w zawodach budowlanych na rynku pracy w Polsce i w innych krajach UE

KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z WALIDACJI I CERTYFIKACJI TRENERÓW VET W BRANŻY BUDOWLANEJ Proces potwierdzania kwalifikacji trenera odbywa się w oparciu o międzynarodową normę PN EN ISO/ICE 17024:2012 „Ocena zgodności Ogólne wymagania dotyczące jednostek certyfikujących osoby”. Trenerzy z potwierdzoną kwalifikacją mają możliwość aktywnego uczestnictwa w procesie rozwoju i wdrażania innowacyjnych rozwiązań do praktyki gospodarczej w branży budowlanej. Rozwój dualnych form kształcenia i szkolenia zawodowego w zawodach budowlanych z udział trenerów będących również specjalistami z określonej dziedziny budownictwa.

REZULTATY PROJEKTU WYKORZYSTANE W OPRACOWANIU MODELU WALIDACJI I CERTYFIKACJI Raport z analizy istniejących w 3 krajach partnerskich modeli walidacji i certyfikacji kwalifikacji w sektorze budownictwa Uzgodniony w partnerstwie opis standardu kompetencji zawodowych dla „Trenera kształcenia i szkolenia zawodowego w branży budowlanej”

UMIEJSCOWIENIE PROJEKTU W POLSCE Podmiotem odpowiedzialnym za opracowanie modelu walidacji i certyfikacji w Polsce jest Konfederacja Budownictwa i Nieruchomości przy merytorycznym wsparciu Polskiego Stowarzyszenia Gipsu (PSG) udostępniającego miejsce jego weryfikacji. PSG uczestniczyło w realizacji zakończonego w 2012 r. projektu Leonardo da Vinci „System wsparcia uczenia się pozaformalnego i nieformalnego osób o niskich kwalifikacjach” oraz w przygotowaniu krajowego standardu kompetencji zawodowych dla zawodu „Monter systemów suchej zabudowy”.

Etapy potwierdzania kwalifikacji Trenera VET. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE PRZEPROWADZENIA WALIDACJI KWALIFIKACJI TRENERA CERTIVET W BRANŻY BUDOWLANEJ w POLSCE Potwierdzanie (walidacja i certyfikacja) kwalifikacji „Trener VET”, dokonywane będzie zgodnie z poz. 9.3, Proces egzaminu zawartym w normie PN EN ISO/ICE 17024:2012. Etapy potwierdzania kwalifikacji Trenera VET. Etap I „Ocena posiadanych kwalifikacji w oparciu o przedłożone przez zainteresowanego portfolio”[1]. Etap II „ Rozmowa kwalifikacyjna w ramach walidacji” Liczebność punktów dla obu wynosi 100, z czego. przypada dla: -etap I - 70 punktów, -etap II - 30 punktów, [1]/ Dla potrzeb pilotażu opracowana zostanie w formie informatora instrukcja sporządzania portfolio. Będzie on elementem szerszego opracowania dla kandydatów na uczestników pilotażu jak i osób i podmiotów prawnych z nim związanych. Przy opracowaniu ww. instrukcji sporządzania portfolio wykorzystane zostały dostępne wzorce w Polsce oraz innych krajach.

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE PRZEPROWADZENIA WALIDACJI KWALIFIKACJI TRENERA VET W BRANŻY BUDOWLANEJ Cd. Aby uczestniczyć w etapie II, ocena etapu I powinna być nie mniejsza jak 53 punkty, czyli 75% z 70 punktów przypisanych dla etapu I. Spełnienie warunków potwierdzenia posiadanych kwalifikacji jest równoznaczne z uzyskaniem minimum (53 +23) = 76 punktów łącznie w obu etapach procesu walidacji. Komisji egzaminacyjne dla etapu I i II są oddzielnie powoływane przy założeniu, że osoby będące w składzie Komisji egzaminacyjnej etapu I nie mogą być członkami Komisji etapu II.

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE PRZEPROWADZENIA WALIDACJI KWALIFIKACJI TRENERA CERTIVET W BRANŻY BUDOWLANEJ W POLSCE Cd. W przypadku pilotażu będą powołane dwie Komisje Egzaminacyjne, dla każdego etapu oddzielna. Proponowane rozwiązanie zapewnia należytą jakość procesowi walidacji. Wstępnie liczebność każdej z dwóch Komisji Egzaminacyjnej ustala się na minimum trzy osoby plus sekretarz jako obsługa administracyjna. Wszyscy Członkowie Komisji Egzaminacyjnej muszą spełniać wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz..U.06.31.216. z późn. zm.).

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE PRZEPROWADZENIA WALIDACJI KWALIFIKACJI TRENERA CERTIVET W BRANŻY BUDOWLANEJ W POLSCE Cd. W potwierdzaniu posiadanych kompetencji zawodowych powinno uczestniczyć minimum 10 osób, maksimum 15 osób. Uczestnikami mogą być osoby zgłoszone np. przez PSG, Powiatowe Urzędy Pracy lub inne podmioty prawne. Udział jest bezpłatny lub opłata jest rekompensowana Funduszu Pracy i ma charakter dobrowolny. Przyjęto, że zakończenie naboru kandydatów do pilotażu będzie zakończone około 60 dni przed dniem przeprowadzania potwierdzaniu posiadanych kompetencji zawodowych .

MINIMALNE WYMAGANIA DLA KANDYDATÓW DO UDZIAŁU W PILOTAŻU dyplom technika w jednej ze specjalności budowlanej, 15 lat pracy w budownictwie, z czego: 10 lat pracy w montażu systemów suchej zabudową, w tym 5 lat kierowania zespołem nie mniejszym jak 5 osób, uprawnienia pedagogiczne.

STRUKTURA ORGANIZACYJNA WALIDACJI I CERTYFIKACJI KWALIFIKACJI TRENERA CERTIVET W BRANŻY BUDOWLANEJ W POLSCE Przyjęto strukturę , która spełnia wymagania normy PN EN ISO/ICE 17024:2012 Jednostką wykonawczą powołaną do przeprowadzenia walidacji i certyfikacji w formie usługi powinna posiadać będzie akredytacje Polskiego Centrum Akredytacji. Raport ostateczna redakcja modelu walidacji i certyfikacji w Polsce będzie dostępny od 10 maja 2016 r. na stronach projektu CertVET oraz instytucji uczestniczących w pilotażu w Polsce.

STRUKTURA ORGANIZACYJNA WALIDACJI I CERTYFIKACJI KWALIFIKACJI TRENERA CERTIVET W BRANŻY BUDOWLANEJ W POLSCE cd. Biuro Jednostki Walidującej i Certyfikacyjnej Kierownik Jednostki Walidującej i Certyfikacyjnej Rada Programowa Zespół Komisji Egzaminacyjnych Komitet Odwoławczy

UPRZEJMIE DZIĘKUJĘ PAŃSTWU ZA UWAGĘ Waldemar Mazan