Satysfakcja i wartościowanie zadań rozwojowych przez młodych dorosłych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Analiza PEST Łukasz Hańderek Filip Łakomik.
Szczęście a zdrowie człowieka
Wprowadzenie do zarządzania kompetencjami w pracy doradcy zawodowego
Psychologia Zarządzania
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Raport „Adapting to Change”
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
RÓWNOŚĆ PŁCI I ROZWÓJ EKONOMICZNY.
SIĘGNIJ PO WIĘCEJ promocja kształcenia ustawicznego dla dorosłych w formach szkolnych.
Pierwsza strona Anna Lewicka-Strzałecka Instytut Filozofii i Socjologii PAN Etyczne problemy społeczeństwa kredytu na przykładzie instytucji upadłości.
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
O aktywności dorosłych i seniorów
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
STUDENCI POLSCY PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ, INICJATYWA, FIRMY Główne wyniki badań Warszawa, Czerwiec 2002.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt K apitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego" Dr Paweł Kubiak.
IV KRAJOWE SYMPOZJUM NAUKOWE na temat: „ROLA INFORMACJI W PROCESIE ZARZĄDZANIA ZMIANAMI” AE-KRAKÓW, TNOiK, KRAKÓW 2003 Dr inż. Jerzy Wąchol, Zakład Podstaw.
CELE PROWADZENIA BADAŃ
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Wyniki badań ankietowych uczestników projektu przed i po zakończeniu testowania modelu dr Marzenna Czerwińska Dojrzała przedsiębiorczość – innowacyjny.
turystów zagranicznych
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Centrum Badań Edukacyjnych Wyższa Szkoła Humanistyczno- Ekonomiczna w Łodzi Badanie efektywności działań władz samorządowych Piotrkowa Trybunalskiego w.
Instytut Statystyki i Demografii
Zadawanie pytań.
Pedagogika ogólna.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Prof. (Ph.D) Bassam Aouil Mgr Anna Węgłowska
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
Elementy otoczenia społeczno demograficznego
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Małe dziecko w systemie edukacji
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
WYBRANE WYNIKI BADAŃ ANKIETOWYCH ROCZNIK ABSOLWENTÓW 2013 Badania losów zawodowych absolwentów WSZ Edukacja we Wrocławiu.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Zachowania organizacyjne- ćwiczenia
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
Dobrostan psychofizyczny pracowników sądów powszechnych A.D. 2015: Analiza ilościowo – jakościowa w perspektywie zadań wymiaru sprawiedliwości dr Katarzyna.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
C ZY SEKRETARKA MOŻE BYĆ ZAWODEM TRUDNYM ? F UNKCJONALNE ZNACZENIE OSOBOWOŚCI NA PRZYKŁADZIE URZĘDNIKÓW SĄDOWYCH : DONIESIENIA WSTĘPNE dr Katarzyna Orlak.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
Violence in relationships and gender equality Przemoc w związkach a równość płci Barbara Woźniak, Krystyna Slany.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Równość płci w rodzinach Krystyna Slany Anna Ratecka.
TEMAT: Wzorce osobowe dowódcy, etyka i psychologia w dowodzeniu.
Raport z badania efektywności marketingu sensorycznego (aroma- oraz audiomarketingu łącznie) w ogólnopolskiej sieci usługowej z kategorii ”rozrywka”
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Psychologia w Zarządzaniu
Psychologia w Zarządzaniu
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Satysfakcja i wartościowanie zadań rozwojowych przez młodych dorosłych Alicja Malina Instytut Psychologii Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy Wprowadzenie Inspiracją do podjęcia eksploracji tematu radzeniu sobie z realizacją zadań rozwojowych okresu wczesnej dorosłości była refleksja nad procesami zmian, jakie zachodzą w funkcjonowaniu młodych dorosłych ludzi we współczesnym świecie. Obserwacje aktywności młodych dorosłych kobiet i mężczyzn pozwoliły na postawienie ogólnej hipotezy, że reagują oni w istotnie odmienny względem siebie sposób na zmiany rozwojowe zachodzące w ich życiu. Okres wczesnej dorosłości stanowi obiektywnie jeden z najtrudniejszych psychologicznie okresów rozwojowych w cyklu życia człowieka. Transformacja społeczno-kulturowa stanowi dla młodych dorosłych źródło dodatkowych wyzwań, nowych możliwości, ale i zagrożeń. Jednym ze wskaźników efektywnego radzenia sobie jest subiektywne doświadczanie satysfakcji z realizacji określonego zadania. Z kolei ocena ważności poszczególnych zadań może decydować momencie ich podejmowania i jakości wywiązywania się z nich. Teoria zakłada, że waga i rodzaj doświadczanego kryzysu życiowego nakreśla kontekst dla poszczególnych działań zaradczych. Jak jednak wskazują badania, na sam wybór strategii zaradczych i poziom zadowolenia z sytuacji kryzysowej mają wpływ między innymi czynniki demograficzne kształtujące dotychczasowe doświadczenia osobnicze człowieka (Moos 1988, za: Budzińska 1998). Wyniki H2: Młodzi dorośli mężczyźni różnią się od młodych dorosłych kobiet pod względem efektywnego radzeniem sobie z realizacją poszczególnych zadań rozwojowych na wymiarze satysfakcji. Metodologia Cel badania: Celem badania jest dokonanie analizy różnic w zakresie satysfakcji i oceny ważności zadań rozwojownych okresu wczesnej dorosłości, w zależności płci osób badanych.    Hipotezy badawcze: H1 Młodzi dorośli mężczyźni różnią się od młodych dorosłych kobiet pod względem satysfakcji czerpanej z realizacji poszczególnych zadań rozwojowych. H2 Młodzi dorośli mężczyźni różnią się od młodych dorosłych kobiet pod względem oceny ważności poszczególnych zadań rozwojowych. Metoda: Badani poproszeni zostali o przypisanie wartości punktowej (1-5) każdemu z ośmiu zadań rozwojowych okresu wczesnej dorosłości - wybór współmałżonka, uczenie się współżycia z nim, założenie rodziny, wychowanie dzieci, prowadzenie domu, rozpoczęcie pracy, podjęcie obowiązków obywatelskich oraz znalezienie pokrewnej grupy społecznej  (Havighurst, 1981) w zależności o czerpanej z jego realizacji satysfakcji i oceny jego ważności. Dobór próby: W badaniu wzięło udział 620 osób w tym 332 kobiety i 288 mężczyzn. Średnia wieku badanych wynosiła 25 lat. 454 deklarowało w momencie badania posiadanie stałego partnera, z czego 256 osób było w związku małżeńskim. 207 spośród przebadanych osób posiadało dzieci. Badani byli również zróżnicowani pod względem wykształcenia i miejsca zamieszkania. W analizach dotyczących realizacji zadania uczenie się życia z partnerem brano zatem pod uwagę 454 badanych (w tym 245 kobiet i 209 mężczyzn). Analizami dotyczącymi zadania wychowanie dzieci objęto z kolei 207 badanych (w tym 114 kobiet i 93 mężczyzn).   Wyniki analizy statystycznej wskazują na istnienie istotnych różnic miedzy młodymi dorosłymi kobietami a młodymi dorosłymi mężczyznami w zakresie efektywnego radzeniem sobie z realizacją poszczególnych zadań rozwojowych na wymiarze satysfakcji z ich realizacji. Analizy dowiodły istnieniu wspomnianych różnic w zadaniach: uczenie się współżycia z współmałżonkiem/partnerem i rozpoczęcie pracy. Wyższą satysfakcję z realizacji tych zadań czerpią mężczyźni. Podobnie jest w przypadku zadań podjęcie obowiązków obywatelskich oraz wybór współmałżonka/partnera. Dane zawarte w tabeli wskazują również na istnienie istotnych statystycznie różnic w zakresie efektywności z realizacji zadania prowadzenie domu na wymiarze satysfakcji. To zadanie przynosi więcej satysfakcji kobietom niż mężczyznom. Wniosek ogólny Płeć okazała się zmienną istotnie różnicującą badanych pod względem efektywności radzenia sobie z realizacją zadań rozwojowych okresu wczesnej dorosłości. Jak wykazały przeprowadzone analizy mężczyźni i kobiety różnią się od siebie w zakresie efektywności radzenia sobie z realizacją zadań rozwojowych okresu wczesnej dorosłości zarówno na wymiarze rzeczywistego poziomu realizacji zadania, jak i na wymiarze satysfakcji. Bibliografia Tomaszewski T. (1975). Człowiek i otoczenie [w:] Tomaszewski T. (red.) Psychologia. Warszawa: PWN. Levinson D. (1986). A conception of adult development. American Psychologist, Vol. 41, No. 1., p. 3-13. Wojciechowska J. (2005). Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? [w:] Brzezińska A. (red.) Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP. Liberska H., Matuszewska M. (2006). Role małżeńskie w procesie rozwoju dorosłych. Psychologia Rozwojowe. Wybrane aspekty rozwoju społecznego człowieka w ciągu życia, Tom 11, nr 4, s. 25-34. Budzińska E. (1998). Style radzenia sobie osób w sytuacji bezrobocia. Folia Psychologica, Nr 2, s. 113-121. Kasprzak E. (2000). Osobowość młodych bezrobotnych a sukces i porażka na rynku pracy. Czasopismo Psychologiczne, Tom 6, Nr 1-2, s. 55-61. Obuchowski K., Paluchowski W. (red.) (1982). Efektywność i osobowość. Wrocław: Ossolineum. Gurba E. (2005). Wczesna dorosłość [w:] Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) Psychologia rozwoju człowieka. T.2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Warszawa: PWN. Havighurst R. (1981). Developmental Tasks and education. New York: Longmans. Malina A. (2012). Initial works over the construction of a tool for examining the effectiveness of realisation of developmental tasks during early adulthood connected with marital and family life [In:] Liberska H. (Ed.) Relations in marriage and family: genesis, quality and development. Wydawnictwo UKW (w druku).