STATUT SZKOŁY/PLACÓWKI PUBLICZNEJ- ZGODNOŚĆ Z PRZEPISAMI PRAWA, ZASADY DOKONYWANIA ZMIAN. Zmiany w statucie szkoły wynikające ze zmian w prawie oświatowym. grudzień 2008r.
Statut /łac. statutum - postanowienie/ TERMIN „STATUT” Statut /łac. statutum - postanowienie/ - zbiór przepisów regulujących strukturę, zadania i sposób działania instytucji lub organizacji
STATUT SZKOŁY/PLACÓWKI JEST: aktem prawa wewnętrznego; najważniejszym dokumentem regulującym organizację pracy szkoły/placówki; zbiorem postanowień określających cele i zadania oraz sposób działania szkoły/placówki.
PODSTAWOWE REGULACJE PRAWNE DOTYCZĄCE STATUTU SZKOŁY/PLACÓWKI PODSTAWOWE REGULACJE PRAWNE DOTYCZĄCE STATUTU SZKOŁY/PLACÓWKI Stan prawny na dzień 7 stycznia 2008 r. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /j.t. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół /Dz. U. z 2001 Nr 61, poz. 624 ze zmianami/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych /Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 ze zmianami/
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155 ze zmianami) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych /Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 232 ze zmianami/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego /Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 ze zmianami/
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach /Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach /Dz. U. z 2003 r. Nr 11, poz. 114/ Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. /Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zmianami/ Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” /Dz. U. z 2002 r. Nr 100, poz. 908/
SZKOLE/PLACÓWCE art. 58 ust. 6 NADANIE STATUTU SZKOLE/PLACÓWCE Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j. t. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami) art. 58 ust. 6 Organ lub osoba zakładająca szkołę lub placówkę podpisuje akt założycielski oraz nadaje pierwszy statut art. 58 ust. 7 Akt założycielski i statut szkoły lub placówki publicznej przesyła się właściwemu kuratorowi oświaty oraz innym organom właściwym do sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkołą lub placówką
Organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół, i tak: do zespołów szkół mogą być włączane centra kształcenia ustawicznego i centra kształcenia praktycznego wyłącznie za zgodą kuratora oświaty, b) połączenie w zespół przedszkola ze szkołą podstawową albo z gimnazjum, szkoły podstawowej z gimnazjum albo przedszkola ze szkołą podstawową i gimnazjum wymaga pozytywnej opinii kuratora oświaty, c) na zasadach określonych przez organ prowadzący mogą być łączone w zespoły:
szkoły artystyczne, szkoły sportowe, szkoły z oddziałami sportowymi, szkoły mistrzostwa sportowego, szkoły z oddziałami integracyjnymi, szkoły specjalne, szkoły z oddziałami specjalnymi, szkoły w zakładach opieki zdrowotnej, w tym w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego, w domach pomocy społecznej, szkoły dla dorosłych, szkoły dwujęzyczne oraz szkoły dla mniejszości narodowych i szkoły z oddziałami dla mniejszości narodowych, szkoły przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej w celu kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, publiczne placówki doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, publiczne szkoły i placówki o charakterze eksperymentalnym, publiczne placówki kształcenia ustawicznego o zasięgu ogólnokrajowym, szkoły w zakładach poprawczych, szkoły w schroniskach dla nieletnich, ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne, a także szkoły przy zakładach karnych.
O ile statut zespołu nie stanowi inaczej, połączenie różnych typów szkół nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek,. Jeżeli postanowienia zawarte w statutach połączonych szkół lub placówek uregulowane są odmiennie niż wynika to z zapisów zawartych w statucie zespołu, to tracą one moc. Statut szkoły nie jest publikowany w dzienniku urzędowym. Szkoła ustala w jaki sposób nadany statut zostaje udostępniony wszystkim zainteresowanym podmiotom.
POSTANOWIENIA STATUTU WYNIKAJĄ Z: ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j. t. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami) rozporządzenia z dnia 21 maja 2001 r. Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U z 2001 r. Nr 61, poz. 624 ze zmianami)
art. 60 ust. 1 ustawy o systemie oświaty wskazuje co powinno być w szczególności określone w statucie szkoły/placówki publicznej: nazwa i typ szkoły lub placówki publicznej oraz jej cele i zadania; organ prowadzący szkołę i placówkę; organy szkoły lub placówki oraz ich kompetencje; organizację szkoły lub placówki; zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki; zasady rekrutacji uczniów; prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły.
Szkoły wprowadzają własne rozwiązania dotyczące m. in.: Na podstawie delegacji zawartej w art. 60 ust. 2 ww. ustawy Minister Edukacji Narodowej określił w drodze rozporządzenia ramowe statuty szkół/placówek publicznych. Ramowy statut określa wymagania formalne, które muszą być określone w statucie szkoły/placówki. Szkoły wprowadzają własne rozwiązania dotyczące m. in.: celów i zadań organizacyjnych wynikających ze specyfiki szkoły; potrzeb środowiska; uwarunkowań lokalnych.
Cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy 2. Sposób wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia, zadania zespołów nauczycielskich 3. Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów 4. Organizację oddziałów sportowych, oddziałów dwujęzycznych, integracyjnych itp.
6. Organizację zajęć dodatkowych dla ucznia Ramowe statutu szkół: 5. Organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła taką działalność prowadzi 6. Organizację zajęć dodatkowych dla ucznia Formy opieki i pomocy uczniom Organizację współdziałania z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi pomoc i poradnictwo dzieciom i rodzinom 9. Organizację i formy współdziałania z rodzicami 10. Szczegółowe kompetencje organów szkoły, którymi są dyrektor, rada pedagogiczna, rada szkoły, rada rodziców, samorząd uczniowski
15. Szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do szkoły 11. Zasady współdziałania organów szkoły i sposoby rozwiązywania sporów między nimi 12. Organizację szkoły 13. Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły, w tym szczególnie zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa podczas zajęć organizowanych przez szkołę 14. Organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza 15. Szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do szkoły
16. Prawa i obowiązki uczniów, w tym: Ramowe statutu szkół: 16. Prawa i obowiązki uczniów, w tym: - rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów - tryb odwołania się od kary - przypadki, w których dyrektor może skreślić ucznia z listy uczniów oraz wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły; 17. Warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej
Wybrane zagadnienia dotyczące zapisów statutowych- Kary i nagrody : Wybrane zagadnienia dotyczące zapisów statutowych- Kary i nagrody Nagrody Uczeń może być nagradzany za (przykłady): 1) wysokie wyniki edukacyjne; 2) osiągnięcia sportowe lub artystyczne; 3) wzorowe zachowanie; 4) zaangażowanie w pracę na rzecz szkoły lub środowiska lokalnego; 5)rzetelne wywiązywanie się ze wszystkich obowiązków; 6) …… 7) inne postawy zasługujące na uznanie społeczności szkolnej. O każdej nagrodzie, którą otrzymuje uczeń powiadamia się jego rodziców lub prawnych opiekunów.
ustna np.: wyróżnienie na forum szkoły pisemna np.: Dyplom pochwalny Formy udzielanych nagród (przykłady): ustna np.: wyróżnienie na forum szkoły pisemna np.: Dyplom pochwalny rzeczowa np.:pomoce edukacyjne, wyjazdy edukacyjne; finansowa: nagroda pieniężna. Nagrody mogą być przyznawane przez: nauczyciela, dyrektora szkoły/placówki, ……. 4) samorząd uczniowski.
Formy w jakich mogą być udzielane kary (przykłady): 1) ustne upomnienie; 2) nagana; 3) zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych (o ile nie są realizowane na nich treści podstawy programowej); 4) zawieszenie prawa do udziału w imprezach artystycznych i sportowych; 6)……. 5) przeniesienie do innego oddziału; 6) przeniesienie do innej szkoły (dotyczy uczniów realizowujących obowiązek szkolny; wniosek do kuratora oświaty); 7) skreślenie z listy uczniów, (dotyczy uczniów szkół ponadgimnazjalnych, szkół dla dorosłych…; skreślenie z listy następuje w drodze decyzji administracyjnej).
Kary nakłada : dyrektor szkoły z własnej inicjatywy, lub na wniosek nauczyciela, rady pedagogicznej, rady rodziców, rady szkoły lub samorządu uczniowskiego; 2) wniosek dyrektora o przeniesienie do innej szkoły składany do kuratora oświaty za zgodą rady pedagogicznej oraz po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego; 3) skreślenie następuje w drodze decyzji administracyjnej, którą wydaje dyrektor szkoły, po podejęciu przez radę pedagogiczną uchwały o skreśleniu ucznia z listy, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego. O każdej nałożonej na ucznia karze powiadamiani są jego rodzice lub prawni opiekunowie
Przed nałożeniem kary należy wziąć pod uwagę różne aspekty i okoliczności w jakich uczeń złamał prawo szkolne min.: wiek i etap rozwoju psychofizycznego ucznia, dotychczasowe zachowanie ucznia, rodzaj przewinienia i jego skutki, itp. Wykonanie kary może zostać zawieszone przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i określeniu warunków zawieszenia, na czas nie dłuższy niż 3 miesiące. Nadzór nad spełnieniem przez ucznia warunków zawieszenia kary pełni jego wychowawca.
zobowiązany przez dyrektora szkoły/placówki, po Uczeń, niezależnie od nałożonej kary, może być zobowiązany przez dyrektora szkoły/placówki, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, do zadośćuczynienia w formie (przykłady): przeproszenia osób poszkodowanych, naprawienia spowodowanych szkód, udziału w zajęciach o charakterze wychowawczym, wykonania określonej pracy społecznej
1) wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy złożony Uczeń lub jego rodzic/prawny opiekun, w przypadku ucznia małoletniego, mogą odwołać się od kary poprzez: 1) wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy złożony do dyrektora szkoły w formie pisemnej w terminie 7 dni od daty powiadomienia o nałożonej karze; 2) w przypadku skreślenia z listy uczniów odwołanie w formie pisemnej do kuratora oświaty za pośrednictwem dyrektora szkoły w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji w ww. sprawie .
Jednostki redakcyjne Podstawową jednostką redakcyjną i systematyzacyjną dla statutu, regulaminów i zarządzeń, podobnie jak dla rozporządzenia, jest paragraf (może być także artykuł). Paragraf można dzielić na ustępy, ustępy na punkty, punkty na litery, a litery na tiret. Zasadą jest zachowanie właściwej kolejności jednostek oraz kolejnej, ciągłej numeracji paragrafów w całym statucie.
Paragraf powinien być w miarę możliwości jednozdaniowy Paragraf powinien być w miarę możliwości jednozdaniowy. Jeżeli samodzielną myśl wyraża kilka zdań (zespół zdań) dzielimy paragraf na ustępy, które oznaczamy cyfrą arabską z kropką bez nawiasu: 1. 2. itd. z zachowaniem ciągłości numeracji w obrębie danego paragrafu, np.: § 5 Dla uczniów , którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców , szkoła organizuje świetlicę . W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych . Liczba uczniów w grupie nie powinna przekroczyć 25 . Wychowankowie świetlicy mają prawo do korzystania w pierwszej kolejności z obiadów wydawanych przez stołówkę . Świetlicą kieruje kierownik świetlicy powoływany i odwoływany przez dyrektora szkoły. Wykonuje zadania zgodnie ze swoim zakresem obowiązków
Nie numeruje się ustępu w paragrafie jednoustępowym, np.: § 2 Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Miejska Lubaczów, która zapewnia jej utrzymania oraz kadrowe i organizacyjne warunki do realizacji programów nauczania i innych zadań statutowych . lub § 6 Organami szkoły są : Dyrektor szkoły; Rada Pedagogiczna; Rada Rodziców; Samorząd Uczniowski.
Podział na ustępy stosuje się również wtedy, gdy między zdaniami wyrażającymi samodzielne myśli występują powiązania treściowe. W obrębie ustępu lub paragrafu można wyodrębnić wyliczenia (wprowadzenie do wyliczenia i punkty, które oznaczamy cyfrą arabską z nawiasem po prawej stronie: 1) 2) itd. z zachowaniem ciągłości w obrębie danego paragrafu lub ustępu). § 3 1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie , w szczególności : 1)umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły; 2)… 2. Sposób wykonywania zadań szkoły : 1)czas trwania cyklu kształcenia wynosi 6 lat;
W obrębie punktów można dokonać kolejnego wyliczenia, wprowadzając litery, które oznaczamy małymi literami alfabetu łacińskiego, z wyłączeniem liter „polskich”, z nawiasem po prawej stronie: a) b) itd. z zachowaniem ciągłości alfabetycznej w obrębie punktu. Każdy punkt kończy się średnikiem, a ostatni kropką. W obrębie liter można dokonać kolejnego wyliczenia, wprowadzając tiret [-]. Każdą literę kończy się przecinkiem, a ostatnią średnikiem albo kropką, Każdy tiret kończy się przecinkiem, a ostatni przecinkiem, średnikiem albo kropką.
ZMIANA POSTANOWIEŃ STATUTU SZKOŁY/PLACÓWKI Czynniki determinujące konieczność dokonywania zmian w statucie to m. in.: zmiany zachodzące w przepisach prawa powszechnego i lokalnego; zmiany w specyfice szkoły/placówki; potrzeba nowych rozwiązań organizacyjnych w funkcjonowaniu społeczności szkolnej; zalecenia organów kontrolnych (niespójność rozwiązań statutowych z obowiązującym prawem); inne potrzeby (np. zmiana nazwy, nadanie imienia itp.).
Możliwość dokonywania zmian w statucie wynika z ustawowych kompetencji: rady pedagogicznej (art. 42 ust. 1 ustawy o systemie oświaty); Wnioskować o zmiany w statucie mogą: dyrektor szkoły (jako przewodniczący rady pedagogicznej ma prawo występować z wnioskiem o podjęcie uchwał w ramach kompetencji stanowiących rady pedagogicznej); organ sprawujący nadzór pedagogiczny (art. 33 ust. 4 i art. 34 ust.1); organy szkoły (rada szkoły, rada rodziców, samorząd uczniowski).
Ogólne zasady stanowienia i nowelizowania prawa są zawarte w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” /Dz. U. z 2002 r. Nr 100, poz. 908/ Procedura dokonywania zmian w statucie szkoły/placówki obejmuje: przygotowanie przez radę pedagogiczną projektu zmian statutu (art. 42 ust.1 ustawy o systemie oświaty); uchwalenie zmian przez radę szkoły (art. 50 ust. 2 pkt 1cyt. ustawy), a w przypadku jej braku przez radę pedagogiczną (art. 42 ust.1 ww. ustawy i art. 52 ust. 2); przekazanie uchwalonych zmian do statutu właściwemu miejscowo kuratorowi oświaty. Kurator oświaty dokonuje sprawdzenia zgodności statutu z przepisami prawa;
W statucie szkoły dokonuje się zmian (nowelizuje się statut), a nie aneksuje jak czasami spotyka się w praktyce szkolnej. Zmienia się (nowelizuje): pierwotny tekst statutu, pierwotny tekst ze zmianami, tekst jednolity (jeśli był wydany), tekst jednolity ze zmianami. Zmiana (nowelizacja) statutu polega na: uchyleniu niektórych jego przepisów; zastąpieniu niektórych jego przepisów, przepisami o innej treści lub brzmieniu; dodaniu do niego nowych przepisów.
Uchwalenie zmian do statutu przez odpowiedni organ następuje w formie uchwały. Tryb głosowania nad uchwałą w sprawie zmian w statucie powinien być określony w regulaminie odpowiedniego organu szkoły. Zasady konstrukcji uchwały jak i sposoby redagowania jej postanowień powinny zostać przygotowane zgodnie z zasadami techniki prawodawczej.
STRUKTURA UCHWAŁY tytuł uchwały- numer, data podjęcia uchwały, ogólne określenie przedmiotu uchwały (w sprawie…), podstawa prawna wydania uchwały, tekst uchwały z podziałem na jednostki redakcyjne, wykonanie uchwały, data wejścia w życie uchwały, podpis przewodniczącego.
Jednostki redakcyjne uchwały Podstawową jednostką redakcyjną i systematyzacyjną uchwały jest paragraf. paragraf (§) → ustęp (ust.) → punkt (pkt ) → litera (lit.) → tiret (-)
5. W art. „XX” skreśla się ust. 2 UCHWAŁA NR … RADY SZKOŁY W …………… Z DNIA ………………2008 R. W SPRAWIE WPROWADZENIA ZMIAN W STATUCIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR … W ………………. na podstawie art. 50 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j. t. Dz. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami) uchwala się, co następuje: § 1 W statucie szkoły dokonuje się następujących zmian: 1. Art.[1] XX otrzymuje nowe brzmienie: „Art. XX………………………”. 2. Art. XX po wyrazach „YZ” dodaje się „TU”. 3. W art. „XX” po ust. 4 w brzmieniu: „4. wyrazach „YZ” skreśla się „TU” 4. W art. „XX” dodaje się …………………………..”. 5. W art. „XX” skreśla się ust. 2 1. 2. (skreślony) § 2 Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi szkoły § 3 Uchwała wchodzi w życie:[2] ………………………… ……………….. Przewodniczący Rady Szkoły/Placówki [1] Przyjęto założenie, że statut podzielony jest na artykuły. 2] 14 dni od daty uchwalenia, z dniem podjęcia, lub z dniem ………………….
uchwala się, co następuje: § 1 UCHWAŁA NR … RADY PEDAGOGICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR …W …………. Z DNIA ……….. 2008r. W SPRAWIE WPROWADZENIA ZMIAN W STATUCIE SZKOłY PODSTAWOWEJ NR … W ………………. na podstawie art. 52 ust. 2 w związku z art. 50 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j. t. Dz. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami) uchwala się, co następuje: § 1 W statucie szkoły dokonuje się następujących zmian: 1. Art.[1] XX otrzymuje nowe brzmienie: „Art. XX………………………”. 2. Art. XX po wyrazach „YZ” dodaje się „TU”. 3. W art. „XX” po ust. 4 w brzmieniu: „4. wyrazach „YZ” skreśla się „TU” 4. W art. „XX” dodaje się …………………………..”. 5. W art. „XX” skreśla się ust. 2 1. 2. (skreślony) § 2 Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi szkoły § 3 Uchwała wchodzi w życie:[2] ………………………… ……………….. Przewodniczący Rady Pedagogicznej [1] Przyjęto założenie, że statut podzielony jest na artykuły. 2] 14 dni od daty uchwalenia, z dniem podjęcia, lub z dniem ………………….
Tekst jednolity statutu szkoły/placówki Jeżeli zmian do statutu jest wiele i przez to staje się on nieczytelny redaguje się tekst jednolity według następujących zasad: zachowuje się numerację pierwotnego tekstu statutu i uwzględnia numerację dodaną przez uchwały zmieniające; w miejscu przepisu uchylonego wpisuje się oznaczenie uchylonej jednostki redakcyjnej oraz określenie „uchylony”, podając w odnośniku tytuł uchwały uchylającej. Praktycznym jest wpisanie do statutu upoważnienia dla dyrektora szkoły do publikowania w drodze własnego obwieszczenia tekstu jednolitego statutu.
UCHYLENIE STATUTU SZKOŁY/PLACÓWKI LUB JEGO POSTANOWIEŃ art. 60 ust. 3 oraz KPA Kurator oświaty może uchylić statut szkoły lub placówki publicznej albo niektóre jego postanowienia, jeżeli są sprzeczne z prawem, czyli naruszające prawo oświatowe, powszechnie obowiązujące przepisy prawa w Polsce np..: Konstytucję RP, konwencje międzynarodowe itp. Organowi, który nadał lub uchwalił statut, przysługuje prawo do odwołania od takiej decyzji, w terminie 14 dni, do Ministra Edukacji Narodowej za pośrednictwem kuratora oświaty. .
Zmiany w statucie szkoły wynikające ze zmian w prawie. Lata 2001 – 2008 Stan prawny - listopad 2008
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz.U. z 2002r. Nr 10, poz. 96) Obowiązuje od 1 września 2002 r. uwzględnienie programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki określenie rodzajów nagród i kar ustalenie trybu odwołania się od kary określenie przypadków, w których dyrektor szkoły podstawowej lub gimnazjum może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie do innej szkoły.
Określenie przypadków, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora szkoły ponadgimnazjalnej do skreślenia z listy uczniów Określenie warunków pobytu w szkole zapewniających uczniom bezpieczeństwo. Określenie szczegółowych zasad rekrutacji uczniów do szkoły. Określenie praw ucznia. Określenie trybu składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia. Określenie obowiązków ucznia.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem. (Dz.U. z 2003r. Nr 26, poz. 226) Obowiązuje Od 15 lutego 2003 r. Opracowanie strategii działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.
Obowiązuje od 1 września 2003 r. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 sierpnia 2003r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz.U. z 2003r. Nr 146, poz. 1416) Obowiązuje od 1 września 2003 r. W nazwie szkoły specjalnej, gimnazjum specjalnym, liceum specjalnym… umieszczonej na tablicy urzędowej, sztandarze, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną pomija się określenie „specjalna” oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 marca 2004r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz.U. z 2004r. Nr 66, poz. 606) Obowiązuje od 1 września 2004 r. Tablice i pieczęcie szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół zawierają nazwę zespołu i nazwę tej szkoły, z zastrzeżeniem ust. 4a.", 4a. Pieczęć urzędowa szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół oraz szkoły specjalnej wchodzącej w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii nie zawiera nazwy tego zespołu lub ośrodka.";
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 stycznia 2005r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz.U. z 2005r. Nr 10, poz. 75) Obowiązuje od 11 stycznia 2005 r. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole podstawowej, gimnazjum ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów), organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole, szkoła organizuje świetlicę. W celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna może zorganizować stołówkę.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2007r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2007r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz.U. z 2007r. Nr 35, poz. 222) Obowiązuje od 1 lipca 2007 r. Określenie zadań nauczycieli i innych pracowników związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom Sformułowanie obligatoryjnego zakresu obowiązków ucznia
Statut szkoły określa obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie: Udziału w zajęciach edukacyjnych, przygotowywanie się do nich oraz właściwego zachowania w ich trakcie, Usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych, Dbania o schludny wygląd oraz noszenia odpowiedniego stroju, Warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły, Właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów.
Obowiązuje od 1 września 2007 r. Ustawa z dnia 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2007 r. Nr 80, poz. 542) Obowiązuje od 1 września 2007 r. Wprowadzenie obowiązku noszenia jednolitego stroju na terenie szkoły podstawowej i gimnazjum. Dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej może, po zasięgnięciu opinii rady rodziców, wprowadzić ten obowiązek. Określenie wzoru jednolitego stroju. Możliwość określenia sytuacji, w których nie jest wymagane od uczniów noszenie jednolitego stroju ze względu na szczególną organizację zajęć dydaktyczno -wychowawczych w określonym dniu lub dniach. Określenie składu, sposobu wybierania członków oraz kompetencje rady rodziców.
Ustawa z dnia 25 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy – Karta Nauczyciela i ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich ( Dz. U. Nr 145, poz. 917) Obowiązuje od 1 września 2008 r. Uzupełnienie zadań dyrektora szkoły o zadanie związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę. Określenie udziału przedstawicieli uczniów gimnazjum w radzie szkoły (nie jest obowiązkowy). Zamiana obowiązku noszenia jednolitego stroju na możliwość wprowadzenia jednolitego stroju
Określenie sytuacji, w których noszenie jednolitego stroju nie jest obowiązkowe - usunięto zakończenie „ze względu na szczególną organizację zajęć dydaktyczno -wychowawczych w określonym dniu lub dniach”. Konieczność wprowadzenia do statutu zasad ubierania się uczniów, jeżeli nie ma obowiązku noszenia jednolitego stroju. Do kryteriów przyznawania uczniowi stypendium za wyniki w nauce dodano nowe kryterium – co najmniej dobrą ocenę zachowania. uzupełnienie zadań dla nauczyciela o zadanie związane z zapewnieniem uczniom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
Ocenianie wewnątrzszkolne Zmiany związane z koniecznością dostosowania oceniania wewnątrzszkolnego do aktualnych zapisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Dziękuję za uwagę Opracowały: Krystyna Mucha Magdalena Cichostępska Prezentacja przygotowana z wykorzystaniem materiału wspomagającego pracę dyrektorów szkół www.kuratorium.waw.pl