Zrealizowane cele: - pobudzenie zainteresowania otaczającym światem; - poznanie wielorakości, złożoności i bogactwa świata; - stymulowanie rozwoju, kreatywności,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Advertisements

PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Awans zawodowy nauczycieli.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
SZKOLNY PROGRAM AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MŁODZIEŻY Projekt dofinansowany ze środków MRPiPS w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Sześciolatek idzie do szkoły
Program edukacyjny „Kultura bezpieczeństwa”
„Programowanie to nasza przyszłość”
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Co to jest spacer edukacyjny?
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 7 im
Przyroda.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
E-learning w rozwijaniu kompetencji matematycznych
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
MAM PRAWO WIEDZIEC I DZIAŁAĆ!
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
Podstawa programowa WF założenia
Najnowsza dydaktyka wychowania fizycznego
Sześciolatek w obliczu zmian
SAMORZĄD SZKOLNY Przeprowadził DZIAŁANIA samopomocy na rzecz uczniów w szkole „UCZYMY SIĘ UCZYĆ INNYCH”- pomoc młodszym kolegom.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Informacja dla rodziców.
Metoda projektu.
dr Marzena Żylińska Łódź
Przedszkole „Wróbelek Elemelek” w Czerniejewie
KOŁO NAUKOWE Z ZAKRESU NAUK MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZYCH
Przedszkole Promujące Zdrowie
INFORMACJE DLA RODZICÓW ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY
Program profilaktyczno-wychowawczy
Podstawa programowa WF założenia
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Miasto Przyjazne Dzieciom
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
AKTYWIZUJĄCE METODY NAUCZANIA i UCZENIA SIĘ DOROSŁYCH
Czym powinien charakteryzować się innowacyjny projekt?
Jesteśmy „One PPG” Nasz cel We protect and beautify the world
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Monitorowanie wdrażania opracowanie: Maria Utracka
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Opracowanie prezentacji: B. Magiera
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
„Sześciolatek w szkole”
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Podsumowanie wyników badania rezultatów Programów
Raport z ewaluacji wewnętrznej przedszkola   PUBLICZNE PRZEDSZKOLE NR 3 NIEZAPOMIANAJKA W ŚWIEBODZICACH   Ewaluacja wewnętrzna, wymaganie 3: Dzieci.
Zapis prezentacji:

Sprawozdanie z Innowacji „Małe Talenty eksperymenty przeprowadzają i świat poznają."

Zrealizowane cele: - pobudzenie zainteresowania otaczającym światem; - poznanie wielorakości, złożoności i bogactwa świata; - stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenie i ekspresji; - poszerzanie wiedzy, poznanie nowych pojęć; - sprawianie radości z możliwości eksperymentowania i działania; - odkrywanie potencjału dziecka; - kształtowanie zdolności do analizowania, ciekawości badawczej; - umiejętne korzystanie z przyborów edukacyjnych takich jak: lornetka, mikroskop, lupa i teleskop; poszukiwanie wiedzy o świecie; - rozwinięcie spostrzegawczości, twórczości i kreatywności; - umiejętne zastosowanie przez nauczycieli nowoczesnych metod pracy z elementami eksperymentu oraz nowatorskich rozwiązań.

W przedszkolu „Małe Talenty” w Luboniu od 1 września 2016 została zatwierdzona i wprowadzona innowacja pedagogiczna pt: ”Małe Talenty eksperymenty przeprowadzają i świat poznają” była realizowana w ciągu całego roku przedszkolnego 2016/2017.   Innowacją pedagogiczną objęci zostali wszyscy wychowankowie przedszkola w III grupach wiekowych. Działania innowacyjne prowadzone były, co najmniej dwa raz w miesiącu w każdym z oddziałów przedszkola przez cały rok. Przedszkole zapewniło odpowiednie warunki lokalowe i organizacyjne niezbędne do realizacji planowanych działań innowacyjnych. Przedszkole posiada zaplecze do prowadzenia doświadczeń, obserwacji:, lupy, lornetki, globusy, mikroskopy. Innowacyjność pedagogiczno - metodyczna polegała na przeprowadzaniu zajęć przez nauczycieli lub zaproszonych gości. Wprowadzeniu nowoczesnych metod zabawowych, twórczych w przedszkolu z elementami eksperymentowania, badania, odkrywania, obserwowania, doświadczania, stawiania pytań i formułowania odpowiedzi. Nauczyciel w grupie przedszkolnej pełnił rolę moderatora, kierując aktywnością dziecięcą, zaspokajając ich naturalne potrzeby poznawcze, ciekawość. Tworząc sprzyjające warunki wspólnej i zgodnej twórczej zabawy oraz stwarzając warunki do nauki przez odkrywanie, doświadczanie oraz przeżywanie.

W ramach wdrażanej innowacji podejmowane  były różne działania o charakterze badawczym i eksperymentalnym. Podstawową formą działalności było samodzielne odkrywanie oraz próby zrozumienia świata w toku zabaw twórczych, poprzez które w naturalny sposób dzieci poznawały otaczającą je rzeczywistość.

Przy okazji miały możliwość zmierzyć się ze swoimi słabymi i mocnymi stronami, a także lepiej oswoić się z prawami rządzącymi w grupie rówieśniczej.

Ciekawość świata u dzieci jest rzeczą naturalną, jednakże by była ona zaspokojona w najwyższym stopniu, należy dziecięcą aktywność poznawczą stymulować i ukierunkowywać . Zaplanowane w innowacji edukacyjne zabawy badawcze prowadzone były podczas zajęć wychowawczo – dydaktycznych ujętych w planach miesięcznych, opracowywanych dla każdej z grup, zabaw i zajęć dowolnych.

Treści towarzyszące realizacji innowacji ujęte były w opracowanym harmonogramie, zawierającym główne tematy badawcze oraz szczegółowe działania dla poszczególnych grup wiekowych.

Na ich podstawie nauczyciele opracowywali projekty badawcze, które realizowane były w obrębie tematyki kompleksowej na dany miesiąc. Realizacja innowacji rozpoczęła się w miesiącu wrześniu 2016 r., a zakończyła w miesiącu czerwcu 2017 r.

Wszystkie nauczycielki systematycznie obserwowały zachowania dzieci, prowadziły bogatą dokumentację fotograficzną, gromadziły elementy badań i eksperymentów w kącikach przyrodniczych w salach, wszystkie działania były na bieżąco zamieszczane na stronie internetowej przedszkola.

Dzięki dużemu zaangażowaniu nauczycielek w realizację projektów powstało wiele projektów badawczych.

Zaobserwowałyśmy bardzo duże zaangażowanie emocjonalne dzieci Zaobserwowałyśmy bardzo duże zaangażowanie emocjonalne dzieci. O wiele większe niż podczas tradycyjnych zajęć. Dzieci podczas „odkrywania świata i nie tylko” czerpały ogromną przyjemność i radość z samodzielnych doświadczeń i zabaw badawczych.

Wdrożenie innowacji przyczyniło się do ujawnienia drzemiących w każdym dziecku pokładów chęci doodkrywania i rozwijania indywidualnych predyspozycji.

Przedszkolaki uczestnicząc w działaniach innowacyjnych poszerzyły wachlarz swoich zainteresowań w oparciu o własne doświadczenia, eksperymenty i twórcze zabawy o charakterze badawczym, pogłębiły swoją wiedzę w zakresie przyrody ożywionej, nieożywionej i w obszarze edukacji technicznej, podejmowały liczne próby formułowania problemów, dokonywały wnikliwych analiz postawionego problemu, podejmowały liczne próby formułowania wniosków.

Dostrzegały i formułowały zależności pomiędzy przyczynami a skutkami zdarzeń, nabywały umiejętność korzystania i posługiwania się przyborami i materiałami edukacyjnymi: lornetka, lupa, mikroskop, podejmowały współpracę w zespołach, nabywały umiejętność formułowania i wyrażania swoich opinii, poglądów, ocen, uczyły się szacunku dla odmiennych opinii innych, podejmując czynności o charakterze badawczym świadomie stosowały się do zasad bezpieczeństwa.

Nauczyciele opracowując i realizując projekty w ramach wdrażanej innowacji nabyli doświadczenia i podnieśli jakość swojej pracy w zakresie stosowania nowoczesnych metod zabawowo – twórczych z elementami odkrywania, eksperymentowania, obserwowania, doświadczania, nowatorskich rozwiązań innowacyjnych, pracy metodą projektów badawczych, w wysokim stopniu rozwinęli umiejętność współpracy w zakresie wymiany  informacji, poglądów, refleksji pedagogicznej.

Nabyli umiejętność efektywniejszego planowania  pracy oraz wykorzystywania nowoczesnych metod, form oraz nowoczesnych środków dydaktycznych, nabyli doświadczenia w zakresie monitorowania i ewaluowania efektów wdrażanych działań innowacyjnych.

Projekt jest metodą pracochłonną, wymagającą dużo czasu, zaangażowania i cierpliwości.

Budzi jednak duże zaangażowanie i pozytywne emocje dzieci, rozwija wiele pożądanych cech, daje im dużą satysfakcję.

Realizowanie projektów badawczych jest naturalną odpowiedzią na zainteresowania i potrzeby dzieci. Ułatwia osiąganie celów wychowania, zwłaszcza tych, które wiążą się z rozwijaniem umiejętności poznawczych, procesów motywacyjnych dzieci oraz postaw emocjonalno - społecznych.