Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik Oddział Przedszkolny przy Szkole Podstawowej nr 24 w Lublinie
Użyte narzędzia i środki dydaktyczne: „Karty do diagnozowania gotowości szkolnej” Hanna Derewlana, Barbara Michalska, Joanna Świątek, Beata Wosińska Zestaw klocków przestrzennych ( + liczby) Historyjki obrazkowe, puzzle, kolorowe obrazki Zestaw figur geometrycznych
Cel: Wskazanie umiejętności i kompetencji dziecka, w zakresie badanych obszarów, które będą mu pomagać w nauce w klasie I oraz, wskazanie aspektów rozwoju dziecka, które tę naukę mogą utrudniać.
Charakterystyka grupy: Diagnozą przedszkolną objęte było razem 24 dzieci z oddziału przedszkolnego, w tym 14 dzieci sześcioletnich oraz 10 dzieci pięcioletnich. Dwoje dzieci 4 letnich nie uczestniczyło w badaniu, ze względu na wiek.
Badane obszary: Rozwój poznawczy Rozwój społeczno- emocjonalny Rozwój fizyczny
Rozwój poznawczy: Mowa Percepcja wzrokowa Pamięć i uwaga Przygotowanie do nauki czytania i pisania
Rozwój emocjonalno- społeczny: Samodzielność w zakresie czynności samoobsługowych Poziom kompetencji społecznych (reagowanie w sposób społecznie akceptowalny, pokojowe rozwiązywanie konfliktów, relacje w grupie społecznej)
Rozwój fizyczny: Ogólna sprawność ruchowa dzieci, z uwzględnieniem motoryki małej i dużej.
Przyjęto następującą skalę oceny osiągnięć dziecka: A(3pkt): badana umiejętność została ukształtowana: dziecko samodzielnie/ starannie/precyzyjnie/sprawnie/bezbłędnie wykonuje określone wskaźnikiem czynności. B (2pkt): badana umiejętność należy doskonalić: dziecko samodzielnie wykonuje określone wskaźnikiem czynności, popełniając pojedyncze/ nieznaczne/ niewielkie/ drobne błędy. C(1pkt): badana umiejętność jest w fazie kształtowania należy ją rozwijać: dziecko podejmuje próby samodzielnego wykonania zadania lub oczekuje wsparcia, wykonuje czynności nieprecyzyjnie/ niedokładnie/ niestarannie/ popełnia błędy. D(0 pkt): Badana umiejętność jeszcze nie występuje, dziecko nie podejmuje określonych wskaźnikiem czynności samodzielnie ani z pomocą nauczyciela lub wykonuje zadania niepoprawnie.
Przyjęto następujące przedziały procentowe: 100% - 76% - poziom wysoki 75% - 51% - poziom przeciętny poniżej 51% - poziom niski
Wyniki: Wysoki poziom gotowości szkolnej: 7 uczniów ( w tym 1 pięciolatek) Przeciętny poziom gotowości szkolnej: 8 uczniów ( w tym 1 pięciolatek) Niski poziom gotowości szkolnej: 9 uczniów (są to same pięciolatki, uczęszczające pierwszy rok do zerówki)
Dziękuję za uwagę!