dr inż. Zbigniew Wyszogrodzki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii Warszawa 27 lipca 2012 r.
Advertisements

Opłacalność inwestycji w mikroźródła OZE
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Dyrektor Departamentu Energetyki
Biogazownie rolnicze - podstawy prawne
Zmiany w zakresie przyłączenia źródeł do sieci elektroenergetycznej z punktu widzenia spółki dystrybucyjnej mec. Katarzyna Zalewska-Wojtuś Poznań,
Energetyka odnawialna w świetle najnowszych uregulowań prawnych Poznań, 7 października 2013 r.
Pakiet projektów ustaw energetycznych Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 15 maja 2012 r.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Zmiany w ustawie - Prawo energetyczne Zbigniew Kamieński Ministerstwo Gospodarki i Pracy Warszawa, 21 kwietnia 2005r.
„Prawo energetyczne – nowelizacja ustawy z dnia 4 marca 2005 r.”
Rządowy program wsparcia energetyki słonecznej w Polsce
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Wpływ kogeneracji na osiągane parametry emisyjności produkcji Warszawa, Październik 2007.
MOŻLIWOŚCI ROZWOJU KOGENERACJI W POLSCE W PERSPEKTYWIE ROKU 2020
Działanie domów maklerskich na rynku towarowym pod regulacjami dyrektywy MiFID Ireneusz Łazor Wiceprezes Zarządu Towarowa Giełda.
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Energooszczędność, odnawialne źródła energii
„Zasady funkcjonowania wytwórców i rynku ze źródeł odnawialnych”
Nadzieje związane z nowym obszarem rynku energii
Odnawialne źródła Energii w Polsce
Barbara Koszułap Zastępca Prezesa Zarządu
Odnawialne źródła energii – zielone inwestycje
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
    MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY Departament Bezpieczeństwa Energetycznego Paweł Tenerowicz.
RYNEK ENERGII ELEKTRYCZNEJ W POLSCE - stan na 31 marca 2010 r. Raport TOE Katowice, r. Marek Kulesa dyrektor biura TOE.
Odnawialne źródła Energii w Polsce
Perspektywy rozwoju rynku OZE
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
PAKIET REGULACJI ENERGETYCZNYCH
Energetyka prosumencka jako kierunek rozwoju nowoczesnych urządzeń grzewczych Janusz Staroscik Stowarzyszenie Producentów i Importerów Urządzeń.
Energetyka rozproszona i prosumencka
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
Uwarunkowania prawne dla rozwoju energetyki odnawialnej System wsparcia energetyki odnawialnej w Polsce - planowane zmiany Maciej Kapalski Departament.
Warszawa, r. Nowa strategia rozwoju Grupy E NERGA na lata
Ustawa OZE po pierwszym czytaniu w Sejmie
Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii
KONTRAKTY RÓŻNICOWE W POLSKIM PORZĄDKU PRAWNYM dr JERZY BAEHR
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Janusz Starościk – PREZES ZARZĄDU SPIUG
Piotr Pająk, Gramwzielone.pl / SolarTest.pl
Miejsce fotowoltaiki w regionach
Mikroinstlacje PV – system wsparcia dla prosumentów
USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii Maciej Kapalski, Departament Energii Odnawialnej May 2015.
Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii Sprawa biogazowni w nowych uwarunkowaniach prawnych – możliwości rozwoju Maciej Kapalski,
Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. CENY I ZAŁOŻENIA TARYF DLA CIEPŁA ORAZ DZIAŁANIA OSZCZĘDNOŚCIOWE W EPEC SP.Z O.O.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Mechanizmy finansowania mikroinstalacji OZE w Polsce Paweł Bartoszewski Główny Specjalista Departament.
ROZWÓJ MIKROINSTALACJI – WADY I ZALETY SYSTEMU WSPARCIA ______________________________
Wsparcie prosumentów poprzez taryfy gwarantowane i program „Prosument” Radosław Wasiak adwokat 29 października 2015.
ODPADY I ZAKŁADY ICH TERMICZNEJ UTYLIZACJI NA TLE NOWEJ USTAWY O OZE Poznań, 28 października 2015r.
Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii i przepisy wykonawcze do ustawy PODSTAWOWE REGULACJE Maciej Kapalski, Departament Energii.
rola fachowego doradcy
Symulacja aukcji OZE - omówienie oraz podsumowanie wyników Janusz Gajowiecki Polskie Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej Forum Czystej Energii podczas.
Ustawa o OZE i projekty aktów wykonawczych Michał Ćwil
Projekt nowelizacji ustawy o OZE z dn – kluczowe zapisy ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu net metering Barbara Adamska ADM Poland / Polskie.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Biogazownie w świetle nowelizacji ustawy o OZE czy jest dla nich przyszłość? TYMOTEUSZ MĄDRY.
FUNKCJONOWANIE BIOGAZOWNI PRZY OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW
Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Spółka z o. o
Uregulowania prawne dla rozwoju
Klastry energii w praktyce: czy spełnią oczekiwania branży?
Ile będzie kosztował prąd i dlaczego tak drogo?
Zapis prezentacji:

dr inż. Zbigniew Wyszogrodzki IV DNI ENERGII ODNAWIALNEJ ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII – PROJEKT NOWYCH UREGULOWAŃ PRAWNYCH POWIAT BRODNICKI Brodnica, 14.09.2012. dr inż. Zbigniew Wyszogrodzki

Stan obecny

Podstawy prawne Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 14 sierpnia 2008 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej, zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii oraz obowiązku potwierdzania danych dotyczących ilości energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii. (Dz. U. Nr 156, poz. 969 z dnia 28 sierpnia 2008 r.)

Obowiązek zakupu energii Minimalny udział energii odnawialnej w łącznej sprzedaży energii dla odbiorców końcowych 2008 – 7,0 % 2009 – 8,7 % 2010–2012 – 10,4 % 2013 – 10,9 % 2014 – 11,4 % 2015 – 11,9 % 2016 – 12,4 % 2017 – 12,9 %

WZROST OBOWIĄZKU OZE 2008 - 2017 [%]

Koszt energii odnawialnej Udział kosztów zakupu praw majątkowych (świadectw pochodzenia) w cenie energii elektrycznej: 2009 – 26 zł/MWh 2010 – 32 zł/MWh 2011 – 36 zł/MWh 2012 – 38 zł/MWh

WZROST USTAWOWYCH „KOLOROWYCH” OBOWIĄZKÓW 2005 2006 2007 2008 2009 2010 obowiązek „zielony” 3,1% 3,6% 5,1% 7,0% 8,7% 10,4% obowiązek „czerwony” 13,7% 15,0% 15,2% 16,5% 19,0% 20,6% 21,3% 0,8% 2,7% 2,9% obowiązek „żółty”   117,00 128,80 Opłata zastępcza – obowiązek „żółty” 17,96 19,32 23,32 Opłata zastępcza – obowiązek „czerwony” 242,40 248,46 258,89 265,36* Opłata zastępcza – obowiązek „zielony” * - prognoza, przy inflacji założonej na poziomie 2,5%

SKUTEK CENOWY WZROSTU „KOLOROWYCH” OBOWIĄZKÓW 36,56 20,9% 30,24 26,6% 23,89 81 % 13,20

Świadectwa pochodzenia Stanowią element mechanizmu wsparcia rozwoju: energetyki odnawialnej (świadectwa pochodzenia z odnawialnego źródła energii), wysokosprawnej kogeneracji (świadectwa pochodzenia z kogeneracji). energetyki gazowej lub rozproszonej.

Świadectwa pochodzenia są wydawane przez Prezesa URE na wniosek wytwórcy, zawierający dane o ilości wytworzonej energii w określonym czasie, złożony za pośrednictwem OSD, prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy.

Świadectwa pochodzenia Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia powstają z chwilą zapisania świadectwa po raz pierwszy na koncie ewidencyjnym w rejestrze świadectw pochodzenia prowadzonym przez podmiot prowadzący giełdę towarową (Towarową Giełdę Energii) i przysługują osobie będącej posiadaczem tego konta.

Obowiązek zakupu energii Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej lub jej obrotem i sprzedażą odbiorcom końcowym jest obowiązane: uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwa pochodzenia energii odnawialnej i świadectwa pochodzenia z kogeneracji, albo uiścić opłatę zastępczą (do dnia 31 marca danego roku, którą wyznacza się na podstawie jednostkowych opłat zastępczych ustalonych przez Prezesa URE).

Projekt ustawy o OZE z dnia 27.07.2012.

Zwiększony udział OZE w bilansie energetycznym kraju w 2020 r. ponad 15,5 proc. energii końcowej w Polsce będzie pochodziło ze źródeł odnawialnych: systemy wsparcia nowoczesnych technologii, rozwój mikroźródeł, efektywne wykorzystanie biomasy,

Sprzedawca z urzędu Sprzedawca z urzędu będzie zobowiązany do odbioru zielonej energii po ustalonej i waloryzowanej cenie.

System wsparcia system wsparcia dla poszczególnych instalacji będzie obowiązywać przez 15 lat od ich oddania do użytkowania, wyjątkiem będą technologie współspalania, które otrzymają jedynie 5-letnią gwarancję pomocy finansowej, nowe przepisy zniosą wsparcie dla zamortyzowanych już instalacji, głównie starych elektrowni wodnych

Mikro- i małe instalacje ułatwienia dla podmiotów produkujących energię we własnych mikro– i małych instalacjach, propozycja cen gwarantowanych oraz zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji, uproszczona procedura przyłączania takich instalacji do sieci

Efektywne wykorzystanie biomasy preferencje podatkowe na zakup biomasy oraz małych kotłów do jej spalania,

Współspalanie ograniczenie, a docelowo likwidacja wsparcia dla technologii współspalania (do 2020 r.), współspalanie wysysa biomasę, powoduje wzrost jej cen, dalszy jego rozwój groziłby załamaniem systemu zielonych certyfikatów.

Współspalanie Nowe instalacje współspalania mają otrzymywać wsparcie przez 5 lat, a współczynnik korekcyjny ma dla nich wynosić na starcie 0,3 i być obniżany w okresie 5 lat do 0,15. Natomiast istniejące instalacje współspalania mają otrzymać współczynnik korekcyjny 1, ale w okresie 4 lat od uruchomienia, co oznacza, że po wejściu w życie ustawy najstarsze z nich mogą utracić wsparcie w ogóle lub utrzymać je stosunkowo krótko.

Ceny energii Art. 38. 1. Sprzedawca z urzędu jest obowiązany do zakupu energii elektrycznej lub paliw gazowych wytworzonych z odnawialnych źródeł energii w instalacji odnawialnego źródła energii przyłączonej do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej, znajdującej się na terenie obejmującym obszar działania tego sprzedawcy, oferowanej przez przedsiębiorstwo energetyczne, które uzyskało koncesję na jej wytwarzanie lub zostało wpisane do rejestru, o którym mowa w art. 17 ust. 1, lub oferowanej przez wytwórcę, o którym mowa w art. 4, lub wpisanego do rejestru wytwórców energii w małej instalacji w cenie 198,90 zł za 1 MWh.

Ceny energii Art. 48. Opłatę zastępczą oblicza się według wzoru: Oz = Ozj x (Eo - Eu), gdzie poszczególne symbole oznaczają: Oz - opłatę zastępczą wyrażoną w złotych, Ozj - jednostkową opłatę zastępczą wynoszącą 286,74 złotych za 1 MWh,

Ceny energii Fotowoltaika - systemy do 100 kW, proponowana cena sprzedaży energii elektrycznej to 1100 zł/MWh, dla mikro elektrowni wodnych, czyli do 75 kW to 700 zł/ MWh, dla mikroinstalacji na gaz wysypiskowy to 450 zł/MWh W wyżej wymienionych przypadkach proponowane ceny zapewniają opłacalność inwestycji, zwłaszcza w wyższych zakresach przedziałów mocy.

Ceny energii mikroinstalacje biogazowe, czyli do 50 kW, cena ma wynosić 700 zł/ MWh w przedziale 50 - 200 kW proponowana cena to 650 zł/MWh mikro elektrownie wiatrowe do 200 kW, cena ma wynieść 650 zł/MWh Propozycje są niedoszacowane i niewystarczające do uruchomienia inwestycji w tych segmentach.

Ceny energii proponowane taryfy utrudniają możliwości rozwoju najmniejszych, domowych instalacji typu prosumenckiego o mocy do 10 kW i nie pozwolą na wdrożenie celu KPD na małe elektrownie wiatrowe oraz rozwój rynku urządzeń i dalszego spadku kosztów

System wsparcia Ilość świadectw pochodzenia energii, tak zwanych zielonych certyfikatów, przypadająca na MWh wyprodukowanej energii ma być zróżnicowana i zależeć od rodzaju i mocy technologii. Współczynniki mają być podane w ustawie na pierwsze 5 lat i mają charakter niezmienny dla konkretnego inwestora przez 15 lat i degresywny - coroczny niewielki spadek, co oznacza wyższe wsparcie dla pionierów.

System wsparcia Dla instalacji biomasowych oddawanych do użytku po wejściu w życie ustawy współczynnik korekcyjny w 2013 roku ma się wahać w granicach 1,15 (instalacje duże, powyżej 10 MW) - do 1,7. Rozwiązanie dobre dla inwestorów, niezwykle atrakcyjne w przypadku kogeneracji

System wsparcia Fotowoltaika - początkowy współczynnik korekcyjny dla instalacji o mocy ponad 100 kW ma wynosić 2,85 z niewielką degresją do 2,4 w 2017 roku.

System wsparcia Współczynniki korekcyjne

Kontrowersje Z trzech niezależnych analiz prawnych przeprowadzonych na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej wynika, że nowy projekt ustawy o OZE jest sprzeczny z prawem europejskim, prawem o ochronie konkurencji i konsumentów oraz przepisami Konstytucji RP.

Kontrowersje Przyjęcie ustawy w obecnym kształcie zahamuje rozwój zielonej energetyki w naszym kraju, a wielu inwestorów zmusi do wycofania się z polskiego rynku.

Kontrowersje Art. 41. 1. W przypadku, gdy sprzedaż energii elektrycznej lub paliwa gazowego wytworzonego z odnawialnych źródeł energii w instalacji odnawialnego źródła energii przyłączonej do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej znajdującej się na terenie obejmującym obszar działania tego sprzedawcy z urzędu, oferowanej przez przedsiębiorstwo energetyczne, następuje po cenie wyższej niż cena zakupu, określona w art. 38, potwierdzenie wytworzenia tej energii elektrycznej w postaci świadectwa pochodzenia lub świadectwo pochodzenia biogazu nie przysługuje.

Kontrowersje Największym zaskoczeniem dla branży jest art. 41 ust. 3 projektu, który mówi, że kto sprzedaje energię wytworzoną z OZE po cenie wyższej niż gwarantowana, zostanie pozbawiony prawa do świadectwa pochodzenia (zielonego certyfikatu). Ten zapis drastycznie zmienia zasady funkcjonowania istniejących instalacji i będzie miał ogromny wpływ na cały rynek zielonej energii w przyszłości. Wpływ niestety negatywny.

Kontrowersje artykuł 41 projektu ceny zielonej energii wyrzuca poza nawias konkurencyjności i wolnego rynku, przenosząc jednocześnie na inwestorów wszelkie ryzyka Określając urzędowo maksymalną cenę energii z OZE likwiduje się możliwość handlu nią na rynku konkurencyjnym, platformach obrotu i rynku giełdowym, gdzie ceny z założenia są płynne. W tej sytuacji nawet niewielkie przekroczenie ceny dla sprzedawców z urzędu będzie oznaczać utratę najważniejszego źródła przychodów, decydującego o rentowności przedsięwzięcia czyli praw majątkowych ze świadectw pochodzenia.

Kontrowersje Przepis w takim brzmieniu, nie spełnia założeń w zakresie wsparcia w postaci zielonych certyfikatów, określonych w unijnej dyrektywie 2009/28/WE. jest niezgodny z zasadą swobodnego przepływu towarów zapisaną w Traktacie o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. niezgodność artykułu 41 z zasadami dotyczącymi ochrony konkurencji i konsumentów poprzez ograniczenie liczby uczestników rynku oraz zakresu działań, który mogą podjąć

dr inż. Zbigniew Wyszogrodzki IV DNI ENERGII ODNAWIALNEJ ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII – PROJEKT NOWYCH UREGULOWAŃ PRAWNYCH POWIAT BRODNICKI Brodnica, 14.09.2012. dr inż. Zbigniew Wyszogrodzki