SPOTKANIE KONSULTACYJNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
Advertisements

Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2014 – 2020 Ocena oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz na obszar Natura 2000.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Święto Wody, Nowogard Dorota Dybkowska-Stefek, RZGW Szczecin Plan gospodarowania wodami dla dorzecza Odry - stan zaawansowania dla zlewni bilansowych rzek.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Dr Magdalena Arczewska.  Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego.
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
Harmonogram i program prac związanych ze sporządzeniem planów gospodarowania wodami dla obszarów dorzeczy wraz z zestawieniem działań, które należy przeprowadzić.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
VIII POSIEDZENIE PODKOMITETU MONITORUJĄCEGO do spraw zrównoważonego rozwoju 18 lipca 2011 r. Daglezja, Przysiek.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
NOWA ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2011r. nr 152, poz. 897 ze zm.) Dominika Kaszyńska-Fisiak Urząd Gminy.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
01 Departament Rozwoju Regionalnego PODKOMITET MONITORUJACY DS. ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU 18 lipca 2011 SPRAWOZDANIE Z ZAKRESU WYPEŁNIANIA ZASADY ZRÓWNOWAŻONEGO.
CELE STRATEGICZNE Gospodarki Komunalnej Miasta Poznania.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
AKADEMIA ROLNICZA im. H. Kołłątaja w Krakowie Wydział Inżynierii Środowiska i Geodezji RENATURYZACJA RZEKI NIDY Prof.dr hab.Wojciech Bartnik Prof. dr hab.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę 7 kwietnia 2016.
Lokalna Strategia Rozwoju dla obszaru działania LGR „Mòrénka” Adam Rogala Dyrektor Biura Stowarzyszenia Wdzydzko-Charzykowska Lokalna Grupa Rybacka „Mòrénka”
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ostrołęckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Ostrołęka,
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Dofinansowanie UE [PLN]
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Działanie Wsparcie gospodarki wodno-ściekowej w ramach ZIT
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Działanie 4.3 Rozwój infrastruktury wodno-ścieowej
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Gospodarowanie a środowisko
Edukacja Ekologiczna – praktyczne przykłady działań w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów oraz właściwego postępowania z odpadami Regionalny Program.
Harmonogram i zasady konkursu dla działania 8. 4
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Analiza doświadczenia polskiego i ukraińskiego w zakresie zarządzania ochroną środowiska na przykładzie wybranych miast   Y. Zhuk.
Województwa Podlaskiego
DROGA PRZYJAZNA SPOŁECZEŃSTWU
Aspekt edukacyjny normalizacji w ochronie środowiska
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Ograniczanie zużycia energii w Gminie - rola Energetyków Gminnych
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkalnictwa oraz przedsiębiorców w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE CEL.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Podstawowe informacje o programie WiFi4EU
Zapis prezentacji:

SPOTKANIE KONSULTACYJNE Program ochrony środowiska dla województwa lubuskiego wraz z Raportem za lata 2014 – 2015 z wykonania Programu ochrony środowiska dla województwa lubuskiego na lata 2012 – 2015 z perspektywą do 2019 roku SPOTKANIE KONSULTACYJNE Zielona Góra, 22 listopada 2016 r.

Prognoza oddziaływania na środowisko Programu ochrony środowiska dla województwa lubuskiego

Podstawa prawna art. 46: przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko wymagają projekty (...) polityk, strategii, planów lub programów w dziedzinie przemysłu, energetyki, transportu, telekomunikacji, gospodarki wodnej, gospodarki odpadami, leśnictwa, rolnictwa, rybołówstwa, turystyki i wykorzystywania terenu, opracowywanych lub przyjmowanych przez organy administracji, ustalające ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (...)” a także w przypadku wprowadzania zmian do przyjętych dokumentów (art. 50) art. 51 ust. 1, organ opracowujący projekt dokumentu sporządza Prognozę oddziaływania na środowisko Ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.2016.353 j.t.)

Cel i metodyka sporządzenia Prognozy Głównym celem Prognozy jest ustalenie, czy zapisy projektu „Programu ochrony środowiska dla województwa lubuskiego do roku 2020 nie naruszają zasad prawidłowego funkcjonowania środowiska przyrodniczego, a względy ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju są rozważane na równi z innymi celami i priorytetami. Prognoza ma za zadanie także ułatwić identyfikację możliwych do określenia skutków środowiskowych spowodowanych realizacją postanowień ocenianego dokumentu oraz określić, czy istnieje prawdopodobieństwo powstawania w przyszłości konfliktów i zagrożeń w środowisku Metodyka Prognoza diagnozuje i analizuje istniejący stan środowiska oraz potencjalne zmiany tego stanu w przypadku braku realizacji projektowanego Programu, stan środowiska na obszarach objętych przewidywanym znaczącym oddziaływaniem, określa problemy ochrony środowiska istotne z punktu widzenia realizacji projektowanego dokumentu. 

Cel i metodyka sporządzenia Prognozy Prognoza określa cele ochrony środowiska ustanowione na szczeblu międzynarodowym, wspólnotowym i krajowym, istotne z punktu widzenia projektowanego dokumentu, oraz sposoby, w jaki te cele i inne problemy środowiska zostały uwzględnione podczas opracowywania dokumentu. Ochrona klimatu i jakości powietrza atmosferycznego Zagrożenia hałasem Pola elektromagnetyczne Gospodarowanie wodami Gospodarka wodno-ściekowa Zasoby geologiczne Gleby (degradacja powierzchni ziemi i gleb) Gospodarka odpadami i zapobieganie powstawaniu odpadów Zasoby przyrodnicze Zagrożenia poważnymi awariami Odnawialne źródła energii Podczas opracowywania dokumentu, brano pod uwagę przewidywane znaczące oddziaływania, w tym oddziaływania bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótkoterminowe, średnioterminowe i długoterminowe, stałe i chwilowe oraz pozytywne i negatywne, na następujące elementy środowiska:

Cel i metodyka sporządzenia Prognozy W ocenie brano pod uwagę z jednej strony typy działań planowanych w ramach Programu, a z drugiej specyficzne uwarunkowania środowiskowe regionu, których analiza została wykonana na poziomie szczegółowości adekwatnym do strategicznego poziomu ocenianego dokumentu. Wnioski sformułowane na poziomie województwa lubuskiego stały się następnie podstawą do oceny efektu skumulowanego całości planowanych w ramach Programu działań.

Oddziaływanie na środowisko działań zawartych w POŚ Ewentualne negatywne oddziaływanie na środowisko inwestycji, szczególnie związanych z rozbudową sieci wodociągowo – kanalizacyjnej, sieci drogowej, inwestycji związanych ze zwiększeniem retencji, ochroną przeciwpowodziową, gospodarką odpadami, można ograniczyć do racjonalnego poziomu poprzez właściwe postępowanie w okresie poprzedzającym proces inwestycyjny (etap koncepcyjno – projektowy) Program jest dokumentem ogólnym i nie zawiera szczegółowych opisów inwestycji. Na obecnym etapie nie ma podstaw aby twierdzić, że zapisy Programu będą oddziaływać negatywnie na środowisko. Planowane działania nie będą miały negatywnego, długoterminowego wpływu na obszary chronione ani gatunki chronione (fauna i flora). Program wskazuje jedynie konieczność realizacji pewnych działań w celu poprawy jakości środowiska przyrodniczego województwa lubuskiego. Efekty poszczególnych planowanych działań mogą być przewidziane tylko w ograniczonym zakresie.

Oddziaływanie na środowisko działań zawartych w POŚ Do ogólnych działań ograniczających oddziaływanie należą: w czasie realizacji inwestycji prawidłowe zabezpieczenie techniczne sprzętu i placu budowy, w tym zwłaszcza w miejscach styku z ekosystemami szczególnie wrażliwymi na zmiany warunków siedliskowych; stosowanie odpowiednich technologii, materiałów i rozwiązań konstrukcyjnych; maskowanie elementów dysharmonijnych dla krajobrazu; trafny wybór lokalizacji inwestycji; Nie wszystkie z zaproponowanych w POŚ dla województwa lubuskiego na lata 2017 – 2020 działania, zostaną zakwalifikowane do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Właściwa kwalifikacja przedsięwzięcia nastąpi w trakcie procesów projektowo – inwestycyjnych. Konieczność realizacji przyjętych działań w większości przypadków wynika z wymagań prawnych krajowych i międzynarodowych wynikających z wstąpienia Polski w struktury unijne.

Potencjalne zmiany stanu środowiska w przypadku braku realizacji programu Ochrona klimatu i jakości powietrza atmosferycznego Pogarszająca się jakość powietrza atmosferycznego z przekroczeniami dopuszczalnych norm, zwiększenie zanieczyszczenia gleb i wód powierzchniowych na skutek depozycji atmosferycznej, negatywny wpływ na zdrowie ludzi - wzrost zachorowań ludności np. na astmę itp. Zagrożenia hałasem Rosnący problem utrzymania standardów w zakresie odpowiedniego poziomu hałasu Pola elektromagnetyczne Rosnący problem utrzymania standardów w zakresie odpowiednich poziomów pól elektromagnetycznych na poziomach nieprzekraczających wartości dopuszczalnych

Potencjalne zmiany stanu środowiska w przypadku braku realizacji programu Gospodarowanie wodami Stopniowe pogarszanie jakości wód wynikające z prowadzonej gospodarki wodno-ściekowej, pogorszenie się stanu biologicznego, morfologicznego i chemicznego cieków, problem z osiągnięciem lub utrzymaniem co najmniej dobrego stanu wód, zmniejszenie retencji wodnej na obszarze województwa w kontekście nie przystosowania do zmian klimatu, pogorszenie warunków siedliskowych ekosystemów wodnych i od wód zależnych, zbyt mała przepustowość koryt rzecznych i dolin dla wód powodziowych, pogarszający się stan techniczny budowli i urządzeń wodnych, problem z odbiorem wód deszczowych w okresie wystąpienia deszczy nawalnych na obszarach silnie zurbanizowanych, wzrost strat w przypadku występowania wezbrań powodziowych, rosnące straty w sieci wodociągowej, postępujący wzrost zużycia wody w gospodarstwach domowych i w przemyśle, niedobór wody – w przypadku braku określenia metodyki dla oceny możliwości warunków korzystania z zasobów wód podziemnych do zaopatrzenia ludności w przypadku wystąpienia skrajnej suszy i sytuacji kryzysowych,

Potencjalne zmiany stanu środowiska w przypadku braku realizacji programu Zasoby geologiczne Rosnąca presja wywierana na środowisko podczas prowadzenia prac geologicznych, Postępujące pogorszanie jakości wód i degradacja powierzchni ziemi Gleby (degradacja powierzchni ziemi i gleb Pogorszenie jakości gleb, zakwaszanie gleb, Zanikanie oczek wodnych, likwidacja zadrzewień śródpolnych, Zmiany krajobrazowe Gospodarka odpadami i zapobieganie powstawaniu odpadów Wzrost ilości odpadów, Przekraczanie dopuszczalnych poziomów masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych na składowiska, Rosnąca ilość składowisk odpadów w tym dzikich

Podsumowanie Analizując pozytywne i negatywne skutki realizacji Programu ochrony środowiska dla województwa lubuskiego, można stwierdzić, że pomimo chwilowych, negatywnych oddziaływań na środowisko, należy przystąpić do realizacji Programu, gdyż planowane inwestycje przyczynią się w znacznym stopniu m.in. do: poprawy jakości środowiska, ochrony obszarów chronionych, ochrony bioróżnorodności, ochrony zdrowia i bezpieczeństwa ludzi, ochrony fauny ochrony flory wsparcia osiągnięcia celów środowiskowych dla JCWPp i JCWPd, ochrony powietrza, ochrony powierzchni ziemi w tym gleb, poprawy walorów krajobrazowych, zmniejszenia wrażliwości i przygotowanie do zmian klimatu, ochrony dziedzictwa kulturowego, osiągniecia celu gospodarczego i ochrony dóbr materialnych.

Podsumowanie Ceną, którą trzeba zapłacić za wyżej wymienione korzyści są chwilowe, negatywne oddziaływania, związane między innymi z realizacją i modernizacją zaprojektowanych typów działań. Konsekwencją tych realizacji będzie poprawa komfortu życia oraz zdrowia mieszkańców województwa lubuskiego.