Rozwój pojęć w wieku szkolnym to problem nauczania. dr Genowefa Janczewska-Korczagin www.wiktor.horyzont.net
To zadanie najwyższej wagi Dla szkoły najważniejszy, bo odpowiada na pytanie: Jak nauczyć ucznia systemu wiedzy naukowej?
To klucz Historii umysłowego rozwoju dziecka. Wygotskij jako pierwszy w historii zajął się badaniem tego problemu. To było badanie porównawcze dotyczące obszaru rozwoju życiowych i naukowych pojęć w wieku szkolnym.
Zadaniem badania było -Sprawdzić hipotezę specyficznej drogi rozwoju dokonywanej przy pomocy pojęć naukowych w porównaniu z życiowymi. -Rozwiązać w tym obszarze badań problemy nauczania i rozwoju.
Przesłanką było Że pojęcia- znaczenia słów-rozwijają się, że naukowe pojęcia też się rozwijają, a nie są przyswajane w gotowej formie. A także to, że przeniesienie wniosków otrzymanych przy pomocy życiowych pojęć jest nieuzasadnione, że cały problem powinien być eksperymentalnie sprawdzony.
Istota metodyki Wygotskiego Polegała na tym, że przed badaniem stawiano jedno strukturalnie jednorodne zadanie i realizowano na życiowym i naukowym materiale. To opowiadanie wg serii obrazków, niedokończone zdania urywające się słowami: „dlatego że” i „chociaż” a także rozmowa kliniczna-stosowana przez pracowników Wygotskiego w celu wyjawienia poziomu uświadomienia przyczynowo -skutkowych relacji oraz relacji następstw wykorzystujące codzienny materiał i materiał naukowy.
Jak badano? Serie obrazków przedstawiały następstwa wydarzenia: początek, kontynuacja i jego koniec. Serie obrazków przedstawiały zrealizowany w szkole materiał na lekcjach zachowań społecznych, programowo był porównany z serią codziennych obrazków.
Życiowe pojęcia „Jacek szedł do kina, dlatego że …… „Pociąg zjechał z torów, dlatego że….. „Ola jeszcze źle czyta, chociaż….. Była też przygotowana seria naukowych testów oddających materiał programu klasy II i III. Zadaniem badanego w obu sytuacjach było dokończenie zdań. Dokonywano także obserwacji tych uczniów.