Rozwój pojęć w wieku szkolnym to problem nauczania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Kursy języka polskiego i niemieckiego dla dzieci
Jerzy Jarosz Instytut Fizyki, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Demokracja w szkole.
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Oferta edukacyjna dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie SP i G na rok szkolny /201 4.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Przedszkolak Pełen Zdrowia
Co to jest TIK?.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Jak pomagać dziecku w nauce?
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
Konferencja regionalna projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach” TIK w szkole podstawowej arkusze kalkulacyjne.
Obserwacja wybranych uczniów
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
Kandydat : Bartosz Pośpiech. Zamierzam : * Godnie reprezentować szkołę w różnych uroczystościach, które będą miały miejsce w tym roku, * Stawiać się na.
Dobre Praktyki OK.
Oferta edukacyjna dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie SP i G na rok szkolny /201 5.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
System edukacji w Polsce
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
Co to jest spacer edukacyjny?
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Odwrócona lekcja w klasie 5 c
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Seminarium magisterskie. Formalności rok akademicki 2013/2014 dr Małgorzata Zięba.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
Bezpieczna szkoła – bezpieczny uczeń. Zadanie 9. TEMAT: „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia”
Droga rozwoju pojęć ku myśleniu II dr Genowefa Janczewska- Korczagin
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Jak dziecko przyswaja? dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Praca metodą projektu edukacyjnego
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Droga rozwoju pojęć ku myśleniu I
Zespół matematyczno- przyrodniczo- informatyczny
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Co wynika z wcześniejszych badań wyjaśnienie dodatkowe do III
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Obserwacja wybranych uczniów
P. Świętochowska-Łaziuk, K. Łapa
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Opracowanie wyników egzaminów maturalnych 2019
Zapis prezentacji:

Rozwój pojęć w wieku szkolnym to problem nauczania. dr Genowefa Janczewska-Korczagin www.wiktor.horyzont.net

To zadanie najwyższej wagi Dla szkoły najważniejszy, bo odpowiada na pytanie: Jak nauczyć ucznia systemu wiedzy naukowej?

To klucz Historii umysłowego rozwoju dziecka. Wygotskij jako pierwszy w historii zajął się badaniem tego problemu. To było badanie porównawcze dotyczące obszaru rozwoju życiowych i naukowych pojęć w wieku szkolnym.

Zadaniem badania było -Sprawdzić hipotezę specyficznej drogi rozwoju dokonywanej przy pomocy pojęć naukowych w porównaniu z życiowymi. -Rozwiązać w tym obszarze badań problemy nauczania i rozwoju.

Przesłanką było Że pojęcia- znaczenia słów-rozwijają się, że naukowe pojęcia też się rozwijają, a nie są przyswajane w gotowej formie. A także to, że przeniesienie wniosków otrzymanych przy pomocy życiowych pojęć jest nieuzasadnione, że cały problem powinien być eksperymentalnie sprawdzony.

Istota metodyki Wygotskiego Polegała na tym, że przed badaniem stawiano jedno strukturalnie jednorodne zadanie i realizowano na życiowym i naukowym materiale. To opowiadanie wg serii obrazków, niedokończone zdania urywające się słowami: „dlatego że” i „chociaż” a także rozmowa kliniczna-stosowana przez pracowników Wygotskiego w celu wyjawienia poziomu uświadomienia przyczynowo -skutkowych relacji oraz relacji następstw wykorzystujące codzienny materiał i materiał naukowy.

Jak badano? Serie obrazków przedstawiały następstwa wydarzenia: początek, kontynuacja i jego koniec. Serie obrazków przedstawiały zrealizowany w szkole materiał na lekcjach zachowań społecznych, programowo był porównany z serią codziennych obrazków.

Życiowe pojęcia „Jacek szedł do kina, dlatego że …… „Pociąg zjechał z torów, dlatego że….. „Ola jeszcze źle czyta, chociaż….. Była też przygotowana seria naukowych testów oddających materiał programu klasy II i III. Zadaniem badanego w obu sytuacjach było dokończenie zdań. Dokonywano także obserwacji tych uczniów.