to trudności w nauce czytania i pisania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH – KONFERENCJA DLA RODZICÓW
Advertisements

Dysleksja i dysortografia
CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
Dysleksja Hanna Mazela.
dar czy przekleństwo prezentację przygotowała Marzena Bogoń
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Dekalog dla rodziców dzieci dyslektycznych
DYSLEKTYK W DOMU I SZKOLE
Konkurs czy nie konkurs ?
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
Dziecko dyslektyczne w szkole.
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Nauczyciel a szczególne potrzeby edukacyjne uczniów
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Co to jest dysleksja?.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
DYSLEKSJA TO NIE CHOROBA !
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Nie sztuka nie mieć trudności, sztuka je pokonać
Objawy DYSLEKSJI.
PRACA Z UCZNIEM ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Podsumowanie realizacji projektu Czym skorupka za młodu nasiąknie… Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I, II, III szkół podstawowych w Gminie.
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Dydaktyka ogólna.
Analizator wzrokowy to:
Etapy rozwoju mowy dziecka
PEDAGOG SZKOLNY.
Opracowała: Bożena Bełkot
z uczniem dyslektycznym?
Dysleksja i trudności szkolne
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Jak pomóc dziecku z dysleksją?
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania w roku szk
Debata uczniów o szansach na kreowanie osobowości poszczególnej jednostki. INDYWIDUALIZM WŚRÓD TŁUMU.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
ŻYCIE Z PASJĄ SMAKUJE LEPIEJ!
Pytanie 2: Czy lubisz uczyć się j.angielskiego? Dzieci bez dyslekcji Dzieci z dyslekcją 1.Czasami30%42% 2.Tak66%33% 3.Nie4%25% Wniosek: Więcej dzieci z.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
SPRAWDZIAN W KLASIE VI. INFORMACJE DLA RODZICÓW Termin sprawdzianu Termin sprawdzianu 2 kwietnia 2009 roku (czwartek) godz godz Termin dodatkowy:
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w nauce
DYSLEKSJA.
Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji 2015r. W ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji, który odbywał się w dniach 05 – r, uczniowie.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016/17 NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE.
Hans Christian Andersen
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
OBRAZKOWY SŁOWNIK ORTOGRAFICZNY
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW EGZAMINACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW rok szkolny 2018/2019.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

to trudności w nauce czytania i pisania Dysleksja rozwojowa to trudności w nauce czytania i pisania  Dysleksja została opisana pierwszy raz na przełomie XIX i XX wieku. W Polsce 10-15% uczniów ma dysleksję. Czterokrotnie częściej dyslektykami są chłopcy niż dziewczynki. Średnio w każdej polskiej klasie jest 3-4 dzieci dyslektycznych.

Z czym się zmagają dzieci z dysleksją? Wiecie?

Otóż dzieciaki takie mają bardzo często trudności: w przepisywaniu, w pisaniu ze słuchu. Mylą i gubią litery, opuszczają drobne elementy liter, opuszczają końcówki i cząstki wyrazów, przestawiają litery w wyrazach oraz robią błędy ortograficzne wynikające nie z braku znajomości zasad ortograficznych a nierozróżnianiu liter.

jusz, wzioł, wrubel Dwujka, rzułf, kóra

Jak dyslektycy czują się podczas czytania? Otóż nie najlepiej. Często: zamieniają i opuszczają litery, nieprawidłowo odczytują wyrazy, gubią miejsce czytania, opuszczają linie oraz przestawiają litery w wyrazie, co zmienia jego sens, dlatego też często u dyslektyków pojawia się niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego, na forum klasy szczególnie, bo uwierzcie, nie jest im łatwo….

A czytanie jest takie wspaniałe!!!

Dysleksja to problem, który jest związany z trudnościami w czytaniu Dysleksja to problem, który jest związany z trudnościami w czytaniu. Ma wiele odmian, ale najbardziej znaną z nich jest dysortografia, czyli trudność w pisaniu, polegająca na robieniu różnego rodzaju błędów, najczęściej ortograficznych bądź tzw. "literówek". Problem polega na tym, że osoba dotknięta takim zaburzeniem może się wykuć zasad pisowni na pamięć, a i tak będzie robić błędy. Dlatego wyśmiewanie cudzych błędów ortograficznych może być dla tej osoby bardzo bolesne i krzywdzące. Pamiętajcie, to, że ktoś ma dysleksję, wcale nie oznacza, że to ktoś głupszy od Was. Osoby z dysleksją często są inteligentniejsze niż ich rówieśnicy - wykazują to badania medyczne.

Osoby z dysleksją rozwojową narażone są na wiele niepowodzeń szkolnych, co wywołuje u nich frustrację. Olbrzymi wysiłek włożony w naukę daje czasami znikome efekty, przez to taka osoba może mieć poczucie niższej wartości, odczuwać brak wiary w swoje możliwości.

Każdy uczeń z dysleksją ma swoje prawa, Uczniowie często mają pretensje do nauczycieli o to, że wspierają uczniów z dysleksją. Uważają, że ci mają większe „fory”. W rzeczywistości wcale tak nie jest. Każdy uczeń z dysleksją ma swoje prawa, o których musi pamiętać nauczyciel i jego koledzy

Każdy uczeń z dysleksją ma prawo do: - kształcenia na zasadzie równych szans; - wczesnego rozpoznania trudności; - dostosowania treści, metod i organizacji nauczania zgodnie z indywidualnymi potrzebami; - skorzystania ze specjalnych warunków pracy. PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO TO NIE PRZYWILEJE I ZWOLNIENIE Z PRACY TYLKO DOSTOSOWANIE METOD DO JEGO MOŻLIWOŚCI I POTRZEB!

Tak może widzieć tekst osoba z dysleksją

Wyobraźcie sobie, że wielu sławnych ludzi miało dysleksję. Są to miedzy innymi: Wynalazcy Alexander G. Bell (telefon), Thomas Edison (żarówka) Pisarze Hans Ch. Andersen, Charles Dickens, Mark Twain, Juliusz Verne Malarze Vincent van Gogh, Pablo Picasso, Leonardo Da Vinci Kompozytorzy Ludwig van Beethoven, Mozart Dysleksję mieli również Walt Disney oraz Bill Gates!

Dziękuję za uwagę Ilona Kruszyńska - Marczyk