to trudności w nauce czytania i pisania Dysleksja rozwojowa to trudności w nauce czytania i pisania Dysleksja została opisana pierwszy raz na przełomie XIX i XX wieku. W Polsce 10-15% uczniów ma dysleksję. Czterokrotnie częściej dyslektykami są chłopcy niż dziewczynki. Średnio w każdej polskiej klasie jest 3-4 dzieci dyslektycznych.
Z czym się zmagają dzieci z dysleksją? Wiecie?
Otóż dzieciaki takie mają bardzo często trudności: w przepisywaniu, w pisaniu ze słuchu. Mylą i gubią litery, opuszczają drobne elementy liter, opuszczają końcówki i cząstki wyrazów, przestawiają litery w wyrazach oraz robią błędy ortograficzne wynikające nie z braku znajomości zasad ortograficznych a nierozróżnianiu liter.
jusz, wzioł, wrubel Dwujka, rzułf, kóra
Jak dyslektycy czują się podczas czytania? Otóż nie najlepiej. Często: zamieniają i opuszczają litery, nieprawidłowo odczytują wyrazy, gubią miejsce czytania, opuszczają linie oraz przestawiają litery w wyrazie, co zmienia jego sens, dlatego też często u dyslektyków pojawia się niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego, na forum klasy szczególnie, bo uwierzcie, nie jest im łatwo….
A czytanie jest takie wspaniałe!!!
Dysleksja to problem, który jest związany z trudnościami w czytaniu Dysleksja to problem, który jest związany z trudnościami w czytaniu. Ma wiele odmian, ale najbardziej znaną z nich jest dysortografia, czyli trudność w pisaniu, polegająca na robieniu różnego rodzaju błędów, najczęściej ortograficznych bądź tzw. "literówek". Problem polega na tym, że osoba dotknięta takim zaburzeniem może się wykuć zasad pisowni na pamięć, a i tak będzie robić błędy. Dlatego wyśmiewanie cudzych błędów ortograficznych może być dla tej osoby bardzo bolesne i krzywdzące. Pamiętajcie, to, że ktoś ma dysleksję, wcale nie oznacza, że to ktoś głupszy od Was. Osoby z dysleksją często są inteligentniejsze niż ich rówieśnicy - wykazują to badania medyczne.
Osoby z dysleksją rozwojową narażone są na wiele niepowodzeń szkolnych, co wywołuje u nich frustrację. Olbrzymi wysiłek włożony w naukę daje czasami znikome efekty, przez to taka osoba może mieć poczucie niższej wartości, odczuwać brak wiary w swoje możliwości.
Każdy uczeń z dysleksją ma swoje prawa, Uczniowie często mają pretensje do nauczycieli o to, że wspierają uczniów z dysleksją. Uważają, że ci mają większe „fory”. W rzeczywistości wcale tak nie jest. Każdy uczeń z dysleksją ma swoje prawa, o których musi pamiętać nauczyciel i jego koledzy
Każdy uczeń z dysleksją ma prawo do: - kształcenia na zasadzie równych szans; - wczesnego rozpoznania trudności; - dostosowania treści, metod i organizacji nauczania zgodnie z indywidualnymi potrzebami; - skorzystania ze specjalnych warunków pracy. PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO TO NIE PRZYWILEJE I ZWOLNIENIE Z PRACY TYLKO DOSTOSOWANIE METOD DO JEGO MOŻLIWOŚCI I POTRZEB!
Tak może widzieć tekst osoba z dysleksją
Wyobraźcie sobie, że wielu sławnych ludzi miało dysleksję. Są to miedzy innymi: Wynalazcy Alexander G. Bell (telefon), Thomas Edison (żarówka) Pisarze Hans Ch. Andersen, Charles Dickens, Mark Twain, Juliusz Verne Malarze Vincent van Gogh, Pablo Picasso, Leonardo Da Vinci Kompozytorzy Ludwig van Beethoven, Mozart Dysleksję mieli również Walt Disney oraz Bill Gates!
Dziękuję za uwagę Ilona Kruszyńska - Marczyk