§ 3 Organami przedszkola są:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rodzice w szkole Andrzej Pery Kielce, grudzień 2011.
Advertisements

Dlaczego nie należy się bać rodziców?
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Odbywanie stażu przez nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Obowiązujące od dnia r. przepisy dotyczące oświaty
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Prawo wewnątrzszkolne opracowanie: Izabela Grabowska.
Prawa i obowiązki rodziców w świetle ustawy o systemie oświaty
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Reforma systemu oświaty Obniżanie wieku szkolnego i upowszechnianie edukacji przedszkolnej Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Luty 2009.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 im. Stanisława Jachowicza w Bełchatowie Wrzesień 2003 rok.
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
Rady Rodziców i Rady Szkoły w polskim systemie oświaty
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Obszary i formy współdziałania kuratora oświaty z jednostkami samorządu terytorialnego.
KOMPETENCJE RADY PEDAGOGICZNEJ I TRYB ICH WYPEŁNIANIA
Rada Rodziców jako organ szkoły
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Przedstawianie innym organom (radzie szkoły, radzie pedagogicznej, dyrektorowi) wniosków i opinii w sprawach dot. szkoły Możliwość redagowania i wydawania.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
USO: odraczanie od obowiązku szkolnego obecnie
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Opiekun grupy: mgr Krzysztof Pietrzykowski
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
Samorząd Uczniowski.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
Ustrój samorządu terytorialnego
KOMPETENCJE RADY PEDAGOGICZNEJ I TRYB ICH WYPEŁNIANIA
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Organy kontrolne ZNP wyciąg ze Statutu. Wyciąg ze Statutu Art Organami kontrolnymi ZNP są: - Główna Komisja Rewizyjna, - Komisja Rewizyjna Szkolnictwa.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zmiany w prawie oświatowym
Miejskie Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi
Art. 102 pkt Rodzice (opiekunowie prawni) oraz nauczyciele i wychowawcy współdziałają ze sobą w sprawach nauczania, wychowania, profilaktyki i rewalidacji.
Podstawa prawna: Reforma systemu oświaty wprowadza istotne zmiany dotyczące organizowania wolontariatu w szkołach. Dotychczas przepisy Ustawy o systemie.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w ramowych statutach: 1
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Przykładowy model podziału środków
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rada pedagogiczna – dokumentowanie pracy
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM Ocena pracy nauczyciela r.
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

§ 3 Organami przedszkola są: Dyrektor przedszkola; Rada Pedagogiczna; Rada Rodziców.

2.Kompetencje dyrektora przedszkola: Dyrektor przedszkola w szczególności: kieruje działalnością przedszkola oraz reprezentuje je na zewnątrz, sprawuje nadzór pedagogiczny, sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących, dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych w przedszkolu, wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych, współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych, stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki.

Dyrektor przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadkach określonych w statucie przedszkola. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej; Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami; Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników, przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom zgodnie z odrębnymi przepisami, występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników

Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z organami przedszkola, związkami zawodowymi, organami: prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny; Dyrektor przedszkola ma obowiązek powiadomić dyrektora szkoły w obwodzie której dziecko mieszka o spełnianiu przez dziecko obowiązku przedszkolnego; Na wniosek rodziców dyrektor przedszkola może zezwolić na spełnianie przez dziecko obowiązku przedszkolnego poza przedszkolem oraz określić warunki jego spełniania po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej; Dyrektor przedszkola zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem pracownikom przedszkola i rodzicom.

Kompetencje Rady Pedagogicznej: Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy nauczyciele przedszkola; Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola; Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności oraz sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy przedszkola; W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej;

Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola; Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków ; Dyrektor placówki wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w pkt. 6, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego placówkę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne

Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy: zatwierdzanie planów pracy przedszkola, podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu, ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli, podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy wychowanków

Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności: organizację pracy placówki, projekt planu finansowego placówki, wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień, propozycje dyrektora placówki w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu placówki albo jego zmian; Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w placówce.

Rada Rodziców: W przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację ogółu rodziców wychowanków; Rada uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola, w którym określa w szczególności: wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady, szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady rodziców oraz przedstawicieli oddziałowych, o których mowa w pkt. 5. Rady rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy; Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów placówki, organu prowadzącego placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach placówki;

Tryb wyboru członków Rady Rodziców: członkowie powoływani są na pierwszym zebraniu rodziców, rada składa się z jednego reprezentanta z każdej grupy, wybranego w tajnych wyborach na zebraniu danego oddziału, rada składa się z przewodniczącego oraz członków.

Do kompetencji Rady Rodziców należy: uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną: programu wychowawczego obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do dzieci, realizowanego przez nauczycieli, programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dzieci oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do dzieci, nauczycieli i rodziców; opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania placówki, o którym mowa w art. 34 ust. 2 ustawy o systemie oświaty; opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.

Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w pkt.7 a - program ten ustala dyrektor przedszkola w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora przedszkola obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną; W celu wspierania działalności statutowej przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady określa jej regulamin

Każdy z organów ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą i w statucie przedszkola. Wymiana bieżących informacji pomiędzy organami przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach odbywa się poprzez: organizowanie wspólnych posiedzeń organów przedszkola; przedstawianie przez dyrektora podczas zebrań rady rodziców oraz rady pedagogicznej informacji o sytuacji placówki; zapoznawanie przez dyrektora organów placówki z zarządzeniami władz oświatowych i organu prowadzącego; wywieszanie informacji i zarządzeń dyrektora, władz oświatowych oraz organu prowadzącego na tablicy ogłoszeń.

Sposoby rozwiązywania sporów między organami przedszkola : w przypadku zaistnienia sporu wśród rady pedagogicznej, dyrektor bada zasadność oraz przyczynę i w ciągu 7 dni dokonuje rozstrzygnięcia sporu; w przypadku zaistnienia sporu między dyrektorem i nauczycielem, dyrektor wyjaśnia wszelkimi sposobami, wspomagając się obowiązującymi przepisami prawa powód sporu, w szczególnie trudnych przypadkach lub w sytuacji nie rozwiązania problemu, strony zwracają się o pomoc do organu nadzorującego i prowadzącego; Rada rodziców może zgłaszać dyrektorowi zastrzeżenia dotyczące pracy nauczyciela;

jeżeli zastrzeżenia są zasadne, dyrektor udziela nauczycielowi ustnego upomnienia i ostrzeżenia, w przypadku ponownego uchybienia w wywiązywaniu się z obowiązków, dyrektor wpisuje upomnienie do akt osobowych; w przypadku zastrzeżenia nieuzasadnionego, dyrektor wyjaśnia sprawę zainteresowanym w ciągu 7 dni; w wypadku podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały niezgodnej z obowiązującymi przepisami, dyrektor wstrzymuje jej wykonanie i powiadamia o tym fakcie organ nadzorujący w ciągu 7 dni; wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor, zaś w przypadku, gdy jest on stroną sporu - organ prowadzący na wniosek zainteresowanego. Rozstrzygnięcie organu prowadzącego jest ostateczne.

Dziękuję za uwagę 