Organizacja wspomagania szkół na przykładzie Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu Seminarium Nowa rola bibliotek pedagogicznych Sulejówek - 20.09.2013 r. Beata Malentowicz
Biblioteki pedagogiczne – nowe zadania Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (Dziennik Ustaw poz. 369)
Przygotowanie Biblioteki Udział w projekcie „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół” Ukierunkowanie oferty Biblioteki na stosowanie TIK
Wspomaganie Zaplanowanie i przeprowadzenie zgodnie z potrzebami placówki działań poprawiających jakość jej pracy Organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli
Organizowanie wspomagania w DBP działalność edukacyjna na rzecz nauczycieli, uczniów i studentów zarządzanie platformami edukacyjnymi organizacja wystaw przygotowywanie ekspozycji nowości wydawniczych organizacja spotkań, warsztatów edukacyjnych i konferencji współpraca z instytucjami, organizacjami oraz towarzystwami oświatowymi i społeczno-kulturalnymi kompleksowe wspomaganie szkół i placówek oświatowych koordynacja sieci współpracy Wydziały DBP
Realizacja wspomagania w DBP Realizacja zadań wynikających z porozumienia (RPW) Podpisanie porozumienia Pozyskiwanie partnerów
Porozumienie DBP – obszary wspomagania Szkoła Wykorzystanie TIK w pracy dydaktycznej i organizacyjnej. Bezpieczny Internet. Przedszkole Popularyzacja czytelnictwa Świetlica środowiskowa Popularyzacja edukacji czytelniczej i medialnej z wykorzystaniem TIK
Budowanie oferty Biblioteki Realizacja podstawowych zadań Biblioteki Szkolenia dla nauczycieli i bibliotekarzy Platforma edukacyjna Zajęcia dla uczniów Współpraca ze środowiskiem lokalnym
Zajęcia edukacyjne dla uczniów Szkoły ponadgimnazjalne - Redagowanie bibliografii załącznikowej Wyszukiwanie źródeł informacji Biblioteki cyfrowe i ich kolekcje Przygotowanie prezentacji maturalnej Język reklamy – sztuka przekonywania czy manipulacja? Stereotypy w mediach – czy im ulegasz?
Zajęcia edukacyjne dla uczniów Szkoła w Mieście - szkoły podstawowe - gimnazja Współpraca z Urzędem Miasta Ortografia nie jest trudna Państwa UE – atlasy, mapy, encyklopedie Jak zbudowane są słowniki? Tworzenie prezentacji lekturowej w Prezi Sposób na dobrą prezentację – jak obronić swój projekt?
Zajęcia edukacyjne dla uczniów Rozwój oferty na potrzeby wspomagania - przedszkola, świetlica środowiskowa Bezpieczeństwo w sieci Jak powstały książki? Exlibris – specjalny znak własnościowy Tworzenie komiksów z wykorzystaniem programu Toondoo
Szkolenia dla bibliotekarzy odpowiedź na potrzeby środowiska
Szkolenia dla nauczycieli TIK w edukacji
Szkolenia dla nauczycieli Realizacja szkolenia otwarte w siedzibie DBP szkolenia dla grup nauczycieli np. sieci współpracy realizowane w szkołach lub ośrodkach edukacji szkolenia dla Rad Pedagogicznych
Szkolenia w ramach wspomagania Nowe tematy zaproponowane przez placówki Wykorzystanie pakietu Office w pracy nauczyciela na rzecz szkoły Bezpieczeństwo w sieci Wykorzystanie map myślowych w procesie edukacyjnym Co czytać dzieciom? nowe zadania
Platforma edukacyjna Kursy komputerowe
Platforma edukacyjna Kursy tematyczne
Platforma edukacyjna Konkursy dla uczniów www.dbp.wroc.pl/moodle/
Współpraca ze środowiskiem Konkursy Wystawy Konferencje, spotkania
Budowanie oferty wspomagania
Budowanie warsztatu informacyjnego Rozbudowa DSIE: Katalogi Bazy danych Cyfrowa kolekcja Elektroniczne pakiety edukacyjne WikiEduLinki www.dbp.wroc.pl/dsie/
Budowanie warsztatu informacyjnego - Aktualności edukacyjne - Raporty edukacyjne - Czasopisma elektroniczne - Instytucje edukacyjne polityka oświatowa www.dbp.wroc.pl/dsie/
DBP w sieci Rola DBP w pracy sieci
Współpraca bibliotekarzy pracujących na platformie Fronter DBP w e-sieci Współpraca bibliotekarzy pracujących na platformie Fronter
Wspomaganie w DBP we Wrocławiu www.dbp.wroc.pl/wsipo
Obszary wspomagania Popularyzacja edukacji czytelniczej, medialnej i informacyjnej Popularyzacja kultury czytelniczej Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w pracy nauczyciela Wykorzystanie TIK w nauczaniu Wykorzystanie platformy edukacyjnej w pracy nauczyciela
Obszary wspomagania Podnoszenie umiejętności posługiwania się pakietem Office przez nauczycieli na rzecz placówki Nauczyciel 45+ - podnoszenie kompetencji pracowników placówki w obszarze obsługi nowych technologii Otwarte zasoby edukacyjne – wykorzystanie w nauczaniu bezpiecznych zasobów sieci Licencje i prawo autorskie
Formy wspomagania Doskonalenie nauczycieli Gromadzenie literatury zgodnie z potrzebami placówki Opracowanie informacji o zasobach dolnośląskiej sieci bibliotek pedagogicznych Opracowanie informacji oświatowej na określony przez placówkę temat Współpraca ze środowiskiem - organizowanie konkursów, wystaw, spotkań Zajęcia edukacyjne
Dziękuję za uwagę Beata Malentowicz b.malentowicz@wroclaw.dbp.wroc.pl