ROZWÓJ OBSZARÓW WIEJSKICH I ROLNICTWA W REGIONACH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Advertisements

Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Harmonogram i program prac związanych ze sporządzeniem planów gospodarowania wodami dla obszarów dorzeczy wraz z zestawieniem działań, które należy przeprowadzić.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Departament Polityki Regionalnej Informacja nt. przeprowadzonych badań ewaluacyjnych dot. RPO WK-P Wykorzystanie rekomendacji z badań Toruń,
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Plany zarządzania kryzysowego.
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Komitet Monitorujący PROW , Grupa Robocza ds. RLKS, Podgrupa ds. podejścia LEADER i RLKS Krzysztof Kwatera, Członek Komitetu Monitorującego PROW,
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Podstawy prawne planowania przestrzennego w Polsce Wykład I.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
ZIT ZIT Plus = METROPOLIA.
Lokalny Program Rewitalizacji Dąbrowy Górniczej do 2020 r. Spotkanie informacyjne Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej 1Dąbrowa Górnicza, 26 marca 2014 r.
Dziękuję za uwagę Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju.
System sprawozdawczości w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata Olsztyn, 27 listopada 2015 r.
CZYM JEST PROGRAM WSPÓŁPRACY?
INFORMACJA na temat przedsięwzięć kolejowych w RPO WP
Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Wdrażanie podejścia LEADER/RLKS w Polsce
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Poddziałanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Zmiany w Umowie i Projekcie
Finansowanie programu
Marszałek Województwa Podkarpackiego
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
REGIONALNY PROGRAM OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regulamin działania KM RPO WP
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Umowa Partnerstwa Rzeszów 17 września 2015.
Książki naszych marzeń – harmonogram działan
Zapis prezentacji:

ROZWÓJ OBSZARÓW WIEJSKICH I ROLNICTWA W REGIONACH Informacje na temat prac 16 Zespołów wojewódzkich przygotowujących regionalne programy rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa do 2030 Bydgoszcz 30 czerwca 2017 r.

REGIONALNE PROGRAMY ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH I ROLNICTWA DO 2030 Celem prac prowadzonych przez 16 Zespołów Wojewódzkich jest określenie rdzennych potencjałów oraz identyfikacja potrzeb rozwojowych obszarów wiejskich i sektora rolno-spożywczego w poszczególnych województwach. Programy będą opracowywane przez 16 Zespołów powołanych Zarządzeniem Wojewody (jeśli taki Zespół już istnieje nie ma konieczności powoływania kolejnego). Pracami merytorycznymi Zespołu będzie kierował Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego; Dokument będący wynikiem ww. prac będzie: przekazany jako wkład do opracowywania nowych lub aktualizacji obecnych Strategii rozwoju danego województwa. prace nad nim pozwolą w większym stopniu włączyć społeczności lokalne i regionalne w dyskusję o przyszłości i oczekiwaniach Polaków odnośnie realizacji polityki krajowej, regionalnej i unijnej (w tym po 2020r.) w zależności od tempa prac może być wykorzystany w opisie wymiaru terytorialnego Strategii zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa na lata 2012-2030, Paktu dla obszarów wiejskich oraz programów współfinansowanych ze środków UE na następny okres programowania (2021-2027). Programy nie są odpowiednikiem obecnego programu krajowego PROW.

TREŚĆ I UKŁAD PROGRAMÓW I część - diagnostyczna Opis sytuacji społeczno-gospodarczej obszarów wiejskich województwa z analizą sytuacji pod kątem mocnych i słabych stron. oparte na analizie danych statystycznych, wynikach analiz i ekspertyz; zawierające odniesienie do sposobu ujęcia tematyki rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa w obowiązujących lub tworzonych dokumentach strategicznych i programowych, w tym m.in. strategiach rozwoju województw Analizy SWOT określenie mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa Opisanie obszarów wiejskich w ujęciu geograficznym pod kątem głównych funkcji gospodarczych np. obszary rolnicze; pod kątem stopnia urbanizacji np. obszary osadnictwa wiejskiego, obszary osadnictwa podmiejskiego – wokół małych i średnich miast, obszary osadnictwa metropolitalnego – wchodzące w skład metropolii, aglomeracji miejskich; wskazanie spójności między obszarami i wzajemnych powiązań społeczno-środowiskowo-gospodarczych Prognoza trendów rozwojowych do 2030r. ze szczególnym uwzględnieniem trendów dotyczących strategicznych sektorów określonych w SOR

TREŚĆ I UKŁAD DOKUMENTU II część - planistyczna Kierunki interwencji, działania, priorytety rozwoju obszarów wiejskich województwa, w tym rolnictwa. Lista priorytetowych projektów koniecznych do podjęcia na obszarach wiejskich województwa wraz z oszacowaniem: wymiaru ilościowego, geograficznego, finansowego (z wyszczególnieniem ile powinien wynosić wkład własny % – jeśli projekt ma być objęty pomocą w ramach środków publicznych) oraz horyzontu czasowego. W przypadku zidentyfikowania barier dla projektów przedstawienie niezbędnych zmian systemowych/organizacyjnych/ prawnych.

PODSTAWY PRAWNE PRAC NAD 16 PROGRAMAMI Programy elementem strategii rozwoju województwa USTAWA z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2016r. poz. 383 j.t.) Strategiami rozwoju odnoszącymi się do regionów są w szczególności (Art. 14a. 1.): 1) krajowa strategia rozwoju regionalnego; 2) strategia ponadregionalna; 3) strategia rozwoju województwa, o której mowa w art. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa. USTAWA z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2016r., poz. 486 j.t. ):. Samorząd województwa określa strategię rozwoju województwa Samorząd województwa, przy formułowaniu strategii rozwoju województwa i realizacji polityki jego rozwoju, współpracuje w szczególności z (Art. 12. 1.) administracją rządową, szczególnie z wojewodą; USTAWA z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2016r. poz. 383 j.t.) Politykę rozwoju prowadzą (Art. 3.): 1) Rada Ministrów; 2) samorząd województwa; 2a) związki metropolitalne; 3) samorząd powiatowy i gminny. Trwają prace nad zmianami w ustawie Każde województwo ma własną strategię rozwoju, tylko nieliczne z nich podejmują tematykę dot. rozwoju obszarów wiejskich lub rolnictwa Rola Wojewodów w opracowaniu strategii rozwoju województwa

16 ZESPOŁÓW WOJEWÓDZKICH Podstawy prawne powstania Zespołów USTAWA z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2015 r. poz. 525) Organ powołujący Zespół (Art. 17.): Wojewoda, w celu realizacji powierzonych mu zadań, wydaje zarządzenia. Zadania Wojewody (Art. 22): Wojewoda odpowiada za wykonywanie polityki Rady Ministrów w województwie, a w szczególności: 1) dostosowuje do miejscowych warunków cele polityki Rady Ministrów oraz, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach, koordynuje i kontroluje wykonanie wynikających stąd zadań;(…) 5) przedstawia Radzie Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej, projekty dokumentów rządowych w sprawach dotyczących województwa; 6) wykonuje inne zadania określone w odrębnych ustawach oraz ustalone przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów. Wojewoda wydaje Zarządzenie ws. powołania Zespołu Przedstawiciel Wojewody Przewodniczącym Zespołu Zakres prac Zespołu

DOTYCHCZASOWE PRACE wydarzenia, spotkania , ustalenia 27 kwietnia Spotkanie Ministra K. Jurgiela, Min. R. Zarudzkiego i Min. R. Romanowskiego z udziałem przedstawicieli Wojewodów i ODR w MRiRW 28 kwietnia Pismo Ministra RiRW K. Jurgiela do Wojewodów ws. powołania Zespołów analizujących szanse i zagrożenia oraz potencjalne kierunki rozwoju obszarów wiejskich w województwach. 4 maja Korespondencja elektroniczna z ODR ws. pisma do Wojewodów i materiału przesłanego po spotkaniu w dn. 27 kwietnia br. Prośba o wskazanie roboczych adresów e-mail, konsultacje nt. składów Zespołów i trybu ich powoływania 5 maja Do MRiRW wpływa dokument "Aktualizacja strategii rozwoju wynikająca z przyjętej przez Radę ministrów w dniu 14 lutego 2017 r. Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)” MR zmienia harmonogram aktualizacji strategii (maj 2017 r. - grudzień 2018 r.) 9 maja Korespondencja elektroniczna z ODR i Wojewodami W związku ze zmianami w harmonogramie prac nad aktualizacją strategii zintegrowanych (MR) MRiRW wprowadziło zmiany w harmonogramie prac Zespołów (wydłużono termin powołania Zespołów z końca maja 2017r. na 12 czerwca 2017r. oraz wydłużono pierwszy etap prac Zespołów z końca czerwca na wrzesień 2017r.); MRiRW przesłało podsumowanie wymiany korespondencji nt. składu Zespołów 19 maja Korespondencja elektroniczna z ODR i Wojewodami ws. podsumowania propozycji prac Zespołów (propozycja rozwiązań MRiRW) i przesłanie adresów baz danych on-line 24 maja Robocze spotkanie dyrektorów ODR w Centrum Doradztwa Rolniczego Oddział w Krakowie

PRACE ZESPOŁU zmiany w harmonogramie L.p. Zakres prac Termin wykonania   Proces powoływania Zespołów maj 2017r. - grudzień 2018r. 1.1. zaproszenie do uczestnictwa w pracach zespołów Do końca maja 2017 r. 1.2. formalne powołanie i zatwierdzenie składu zespołów Do 12 czerwca 2017r. 2.   Prace nad projektami częścią diagnostyczną czerwiec 2017r. - marzec 2018r. 2.1. projekt diagnozy, analizy SWOT, określenie potrzeb i potencjałów rozwojowych Do końca września 2017 r. 2.2. Określenie typów obszarów wiejskich w ujęciu geograficznym Do końca października 2017r. 2.3. Opracowanie prognozy trendów rozwojowych Do końca listopada 2017r. 2.4. Ewentualne konsultacje projektu części diagnostycznej i opracowanie jej końcowej wersji Do końca marca 2017r. 3.   Prace nad projektami i częścią strategiczną kwiecień - lipiec 2018r. 3.1. Opracowanie celów i kierunków interwencji/ priorytetów/ działań Programu Do połowy maja 2018r. 3.2. Opracowanie listy i opisów priorytetowych projektów Programu Do końca czerwca 2018r. 3.3. Ewentualne konsultacje publiczne i opracowanie końcowej wersji części strategicznej Do końca sierpnia 2018r. 4.   Przyjęcie Programów Wrzesień 2018r.

PRACE ZESPOŁU powiązanie z harmonogramem prac aktualizacji strategii L.p. Zakres prac Termin wykonania   Proces aktualizacji dotychczasowych strategii maj 2017 r. - grudzień 2018 r. 1.1. Powołanie i ustalenie składu zespołów międzyresortowych ds. aktualizacji i monitorowania strategii przy KKPR maj 2017 r. 1.2. Prace nad przygotowaniem wstępnych projektów strategii maj – grudzień 2017 r. 1.3. Przygotowanie i prezentacja na KK PR zakresów tematycznych poszczególnych strategii (koordynatorzy) czerwiec 2017 r. 1.4. Przygotowanie wstępnych projektów strategii i prezentacja na KKPR (koordynatorzy) grudzień 2017 r. 1.5. Ewaluacja ex-ante strategii (ewaluacja uczestnicząca) – przygotowanie dokumentacji, wybór wykonawcy, przeprowadzenie ewaluacji, raport końcowy (MR) czerwiec 2017 r. - wrzesień 2018 r. 1.6. Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko – określenie zakresu prognozy oddziaływania na środowisko, przygotowanie dokumentacji, wybór wykonawcy, przygotowanie i konsultacje projektu prognozy (koordynatorzy) grudzień 2017 r. – wrzesień 2018 r. 1.7. Konsultacje społeczne projektów strategii czerwiec – sierpień 2018 r. 1.8. Przygotowanie projektów strategii po konsultacjach społecznych wrzesień 2018 r. 1.9. Przedłożenie dokumentów na komitety RM oraz Radę Ministrów (koordynatorzy) październik - grudzień 2018 r. 2.   Prace nad projektami strategicznymi praca ciągła 3.   Przygotowanie w ramach danego obszaru tematycznego przygotowywanej strategii kluczowych zadań dla poszczególnych podmiotów wraz z ramowym harmonogramem ich realizacji i ich prezentacja na KKPR (koordynatorzy) 4.  Monitoring strategii i projektów strategicznych Już z uwzględnieniem wyników prac nad diagnozami regionalnymi