dr inż. Krystian Szczepański mgr inż. Krzysztof Melka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Arkadiusz Wojciechowski
Advertisements

Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Marian Babiuch Prezes PTEZ
Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 22 stycznia 2008 Dylematy polskiej elektroenergetyki.
Informacja o działalności prowadzonej przez POMORSKĄ AGENCJĘ POSZANOWANIA ENERGII w Bydgoszczy –PAPE została powołana z inicjatywy Wojewody Bydgoskiego.
Dyrektywa 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady   z dnia 11 lutego 2004 r. ws. wspierania kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe.
Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”,
Zmiany w zakresie przyłączenia źródeł do sieci elektroenergetycznej z punktu widzenia spółki dystrybucyjnej mec. Katarzyna Zalewska-Wojtuś Poznań,
Przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
energetyczno-klimatycznego - zagadnienia istotne dla elektroenergetyki
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
Harmonogram wdrażania do polskiego prawa wymogów dyrektywy 2010/75/UE w zakresie dużych źródeł spalania Jest to przykładowy slajd do wzorca: Slajd Tytułowy_02.
KOSZTY WYTWARZANIA ENERGII ELEKTRYCZNEJ I CIEPŁA
Zintegrowane pozwolenia ekologiczne
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Najlepsze Dostępne Techniki (BAT) – przemysł szklarski
Wpływ kogeneracji na osiągane parametry emisyjności produkcji Warszawa, Październik 2007.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Regulacje prawne w zakresie ochrony powietrza
1 Uwarunkowania związane z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy nr 2001/80/WE z 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia.
WYTYCZNE DO SPORZĄDZANIA WNIOSKU O WYDANIE POZWOLENIA ZINTEGROWANEGO
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Systemy handlu emisjami – wyzwania dla polskiego przemysłu
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
Departament Higieny Środowiska
1. 2 Krzysztof Lipko EPC S.Awww.epc.pl Krzysztof Lipko EPC S.A.
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Spółka Energetyczna Jastrzębie
Opłata zastępcza jako element systemu wsparcia kogeneracji
Rynek ciepła - wyzwania dla generacji Waldemar Szulc Wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych PGE GiEK S.A. REC 2012.
związane z budownictwem energooszczędnym
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Reglamentacja procesu budowy
Miejski Zakład Energetyki Cieplnej w Chojnicach Sp. z o.o. S. K.
Dyrektywa IED – zmiany w zasadach kontroli instalacji IPPC Warszawa, 24 października 2013r.
Czy mamy prawo do czystego powietrza?
KOMPANIA WĘGLOWA S.A. Wpływ wymogów Dyrektywy WE 2001LCP na strategię produktowo – jakościową KW SA. „IV Kongres Nowego Przemysłu” Warszawa r.
Marek Żak EkoNorm Sp. z. o.o. Katowice
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW I KOMPETENCJE ADMINISTRACJI W ZAKRESIE OCHRONY POWIETRZA z uwzględnieniem zmian wynikających z transpozycji dyrektywy 2010/74/UE.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
STUACJA EPIDEMIOLOGICZNA NA TERENIE POWIATU BIALOSTOCKIEGO Jan Matczuk Jan Matczuk Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Białymstoku.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
UCIEPŁOWNIENIE MIASTA WOJKOWICE
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Elektrofiltr kominowy - skuteczny sposób na walkę z emisją niską
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Poprawa jakości powietrza poprzez rozwój ciepła systemowego
Likwidacja niskiej emisji i modernizacja ciepłownictwa w kontekście wymagań dyrektywy MCP Kraków, września 2017 r. 1.
Ile będzie kosztował prąd i dlaczego tak drogo?
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Zapis prezentacji:

Wymogi dla wytwórców energii elektrycznej i ciepła wynikające z konkluzji BAT dla LCP dr inż. Krystian Szczepański mgr inż. Krzysztof Melka mgr inż. Piotr Zacharski

PRZEPISY PRAWA W KONTEKŚCIE POZWOLENIA ZINTEGROWANEGO I NAJLEPSZYCH DOSTEPNYCH TECHNIK BAT Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (tzw. dyrektywa IED) wprowadza szereg zmian w zakresie pozwoleń zintegrowanych i wymogów emisyjnych dla instalacji IPPC. Najważniejsze z nich to: zaostrzenie standardów emisyjnych dla dużych obiektów energetycznego spalania (moc w prowadzana w paliwie ≥ 50 MWt); wprowadzanie najlepszych dostępnych technik BAT jako obowiązujące przepisy prawa, wymagane do spełnienia przez instalację, ze szczególnym uwzględnieniem dopuszczalnych wielkości emisji (tzw. BAT-AELs); weryfikacja pozwoleń zintegrowanych w kontekście spełnienia BAT oraz terminy ich obowiązywania.

PRZEPISY PRAWA W KONTEKŚCIE POZWOLENIA ZINTEGROWANEGO I NAJLEPSZYCH DOSTEPNYCH TECHNIK BAT Konkluzje BAT, zgodnie z art. 14 ust. 3 dyrektywy IED bez oddzielnej transpozycji do prawa krajowego państw członkowskich UE mają być podstawą do wydawania pozwoleń zintegrowanych przez właściwe organy ochrony środowiska. Art. 15 ust 3 dyrektywy IED: „Właściwy organ określa dopuszczalne wielkości emisji, zapewniające w normalnych warunkach eksploatacji, nieprzekraczanie poziomów emisji powiązanych z najlepszymi dostępnymi technikami określonymi w decyzjach w sprawie konkluzji dotyczących BAT”. art. 204 ust 1 ustawy – POŚ: Instalacje wymagające pozwolenia zintegrowanego spełniają wymagania ochrony środowiska wynikające z najlepszych dostępnych technik, a w szczególności nie mogą powodować przekroczenia granicznych wielkości emisyjnych. Przez graniczne wielkości, emisyjne rozumie się najwyższe z określonych w  konkluzjach BAT wielkości emisji powiązane z najlepszymi dostępnymi technikami (BAT – AELs), uzyskiwane w normalnych warunkach eksploatacji z wykorzystaniem najlepszej dostępnej techniki lub kombinacji najlepszych dostępnych technik.

PRZEPISY PRAWA W KONTEKŚCIE POZWOLENIA ZINTEGROWANEGO I NAJLEPSZYCH DOSTEPNYCH TECHNIK BAT Art. 215 ustawy – POŚ w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od publikacji decyzji w sprawie konkluzji BAT organ dokonuje analizy warunków wydanego pozwolenia, powiadamiając o rozpoczęciu tej analizy prowadzącego instalację. Art. 215 ust. 4 pkt 2 wezwanie operatora instalacji do złożenia wniosku o zmianę pozwolenia w terminie 1 roku oraz informacja o konieczności dostosowania do wymagań określonych w konkluzjach BAT w terminie 4 lat od ich publikacji. W przypadku, gdy w okresie jednego roku od wezwania organu prowadzący instalację nie złoży wniosku o pozwolenie zgodnie z art. 215 ust. 7 i art. 195 ust. 3 grozi mu cofnięcie lub ograniczenie pozwolenia zintegrowanego. Natomiast w terminie 6 miesięcy od złożenia ww. wniosku należy oczekiwać wydania decyzji o zmianie pozwolenia zintegrowanego, w której zostanie określony 4 letni termin dostosowania od publikacji konkluzji BAT, czyli ok. 2 lata licząc od wydania pozwolenia.

DYREKTYWA IED – KONKLUZJE BAT DLA LCP Konkluzje BAT LCP oprócz zaostrzonych norm emisyjnych dla SO2, NOx i pyłów wprowadzają dodatkowe substancje tj. Hg, HCl, HF, NH3 (gdy SNCR / SCR). 28 kwietnia br. projekt Konkluzji został poddany pod głosowanie na Komitecie art.75 Dyr. IED. Konkluzje zostały przegłosowane wymaganą większością – 65.14%. Publikacja Konkluzji w dzienniku urzędowym UE – 17 sierpnia 2017 r. Od tego momentu instalacje mają 4 lata na dostosowanie się do zapisów ww. Konkluzji.

DYREKTYWA IED – KONKLUZJE BAT DLA LCP Substancja WK 50 - 100 MWt WK 100 - 300 MWt LCP BAT Dyrektywa IED SO2 mg/Nm3 360   400 200 250 NOx 270 300 180 Pył 18 30 14 25 HCl 10 Nd 5 HF 6 3 Hg ɥg/Nm3 9 Źródła pracujące < 1500 h/rok – łagodniejsze wymogi Źródła pracujące < 500 h/rok wartości wskaźnikowe

Dostosowanie PEC do konkluzji BAT dla LCP w liczbach/ derogacje ciepłownicze: 98 źródeł (kominów) = 10 616 MWt 283 kotły o mocy w paliwie ≥ 15 MWt 328 zadań inwestycyjnych = 1,8 mld zł (analiza EY) Dostosowanie ciepłowni o mocy ok. 100 MWt do nowych wymogów emisyjnych przez: zabudowa instalacji tj.: półsuche odsiarczanie SDS, odazotowanie SNCR, odpylanie – filtry workowe FT, układów kontroli temperatury stref spalania i inteligentnego sterowanie procesem spalania, monitoring ciągły na kominie dla SO2, NOx, pył, CO (dla mocy poniżej 100 MWt). koszt szacunkowy ok. 40 – 50 mln zł Ryzyka: Brak sprawdzonych wysokosprawnych metod odsiarczania i odazotowania spalin dla niedużych źródeł. Wymagany czas dla personelu obsługującego nowe złożone układy – SDS, SNCR. Problemy z zastosowaniem skomplikowanych układów kontroli temperatury stref spalania i inteligentnego sterowanie procesem spalania w kotłach WR. Wymagane miejsce na zabudowę instalacji oczyszczania spalin. Ograniczona liczba firm specjalistycznych – budowa instalacji redukcji emisji.

DYREKTYWA IED – KONKLUZJE BAT DLA LCP Substancja WK > 300 MWt LCP BAT Dyrektywa IED SO2 mg/Nm3 130 200 NOx 150 Pył 10 20 HCl 5 Nd HF 3 Hg ɥg/Nm3 4

Dostosowanie do konkluzji BAT dla jednostek LCP wymusi modernizację ok Dostosowanie do konkluzji BAT dla jednostek LCP wymusi modernizację ok. 25,7 GWe mocy zainstalowanej. Przy przyjęciu 4-letniego okresu dostosowawczego na potrzeby modernizacji musi być jednocześnie odstawianych ok. 2,6 GWe. Rezerwa mocy, która powinna pozostać w KSE pozwala jedynie na odstawienie 1,5 ÷ 1,8 GWe. Realizacja 4-letniego okresu dostosowawczego zagraża bezpieczeństwu dostaw energii elektrycznej. Potencjał produkcyjno-usługowy będzie miał trudności z pokryciem potrzeb modernizacyjnych w tak krótkim okresie. W scenariuszu bezwzględnego dostosowania (bez okresów przejściowych) do wymagań konkluzji BAT sektor musiałby ponieść wydatek rzędu nawet 10 mld zł, a cena Pee może wzrosnąć nawet do 11 zł/MWh.

Wątpliwości w procesie ustanawiania konkluzji: użycie danych z USA, które zostały pozyskane poza formalnym procesem zbierania danych oraz bez uwzględnienia aspektów technicznych i ekonomicznych; określanie poziomów emisji w oparciu o niekompletne dane, bez brania pod uwagę specyfiki, określonych typów instalacji czy rodzaju paliwa; wprowadzaniem technik, które nie są w chwili obecnej powszechnie dostępne i których wpływ na pracę instalacji nie jest jeszcze w pełni znany, nie mniej jednak są dowody o potencjalnym negatywnym wpływie na działanie istniejących instalacji; zmuszaniem państw członkowskich do rozwiązywania trudności związanych z poziomami emisji poprzez stosowanie derogacji z art. 15 (4) Dyrektywy IED, co nie jest zgodne z założeniami samej dyrektywy IED; nie uwzględnienie szczególnej sytuacji sektora energetycznego, którego modernizacja odbije się na całej gospodarce Europy i brakiem analizy oddziaływania dla tego procesu.

Dziękujemy za uwagę