Podstawa programowa WF założenia RODN „WOM” Katowice dr Tomasz Grad Podstawa programowa WF założenia
Blok: Rozwój fizyczny i sprawność fizyczna diagnoza i interpretacja rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej Pomiar sprawności fizycznej jako wskazanie mocnych i słabych stron a nie jako kryterium oceny Rozróżnianie pojęć : diagnoza i ocenianie Przykład: Klasa IV Wiedza: wymienia cechy prawidłowej postawy ciała Umiejętności: demonstruje po jednym ćwiczeniu kształtującym wybrane zdolności motoryczne
Blok: Aktywność fizyczna Indywidualne i zespołowe formy rekreacyjno-sportowe Zasada stopniowania trudności w kontekście rozwoju psychofizycznego ucznia Nowoczesne formy ruchowe, aktywności fizyczne z krajów europejskich Wykorzystanie technologii w celu monitorowania i planowania aktywności fizycznej Przykład: klasy V-VII Wiedza: opisuje zasady wybranej gry rekreacyjnej pochodzącej z innego kraju europejskiego Umiejętności: wykonuje dowolny skok przez przyrząd z asekuracją
Blok: Bezpieczeństwo w aktywności fizycznej Organizacja bezpiecznego miejsca ćwiczeń oraz doboru sprzętu Bezpieczeństwo własne i współćwiczących Przykład: klasy V-VI Wiedza: omawia zasady bezpiecznego zachowania się nad wodą i w górach w różnych porach roku Umiejętności: wykonuje elementy samoobrony
Blok: Edukacja zdrowotna Zdrowie i jego diagnozowanie w kontekście rozwoju cywilizacyjnego Łączenie zdrowia z kompetencjami społecznymi Zdrowy styl życia Przykład: klasy VII-VIII Wiedza: wyjaśnia wymogi higieny wynikające ze zmian zachodzących w organizmie w okresie dojrzewania Umiejętności: demonstruje ergonomiczne podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o różnej wielkości i różnym ciężarze
Blok cało etapowy: kompetencje społeczne Kształtowanie własnego rozwoju i uczestnictwo w życiu społecznym Etyka postępowania Uwzględnienie wymagań z tego bloku w kryteriach oceny z wf Przykład: współpracuje w grupie szanując poglądy i wysiłki innych ludzi, wykazując się asertywnością i empatią
Ocenianie Ocena z wf uwzględnia przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków, systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność w działaniach podejmowanych na rzecz szkolnej kultury fizycznej. Dodatkowo należy uwzględnić opanowanie kompetencji społecznych W ocenie śródrocznej/końcowej uwzględniać oceny z zajęć do wyboru W przypadku wymagań z edukacji zdrowotnej uwzględniać samoocenę, ocenę rówieśniczą, oraz ocenę wytworów/projektów uczniowskich