„Trafność oceny gotowości szkolnej szansą na sukces edukacyjny dziecka " Ostrołęka, 7 marca 2014r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

„Sześciolatek w szkole”
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania podstawy programowej – wychowanie przedszkolne Delegatura w Płocku.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
6-LATEK W SZKOLE.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
USO: odraczanie od obowiązku szkolnego obecnie
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka – jest jednostką organizacyjną, powołaną przez Dyrektora Przedszkola „Leśne Skrzaty” w Przeźmierowie w dniu.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
„Sześciolatek w szkole”
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
„Sześciolatek w szkole”
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

„Trafność oceny gotowości szkolnej szansą na sukces edukacyjny dziecka " Ostrołęka, 7 marca 2014r.

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 maja 2010 r Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. Nr 97, poz. 624, ze zm.) § 3 ust. 5: Przedszkole, szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, zespół wychowania przedszkolnego i punkt przedszkolny wydają rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację wydaje się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej. § 4 ust.7: Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej, punkcie przedszkolnym lub zespole wychowania przedszkolnego.

Podjęcie obowiązku szkolnego Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej – art. 16 ust.1 i 2 ustawy o systemie oświaty W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż jeden rok. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej – art. 16 ust. 3 i 4 ustawy o systemie oświaty

Gotowość szkolna = dojrzałość szkolna= przygotowanie do szkoły „ Dojrzałość szkolna to taki stopień rozwoju dziecka, jaki pozwala mu podjąć obowiązki szkolne”(Barbara Wilgocka -Okoń, 1972). Odniesienie do aktualnej podstawy programowej. Niebezpieczeństwo – patrzenia na dziecko 6- letnie przez pryzmat dziecka 7 – letniego → uczeń kl. I Niejednorodność przygotowania do nauki przez różne przedszkola i oddziały przedszkolne ( rola nauczyciela i dyrektora placówki).

Diagnoza dojrzałości a rozkład normalny krzywej Gaussa Źródło : http://www.zarz.agh.edu.pl/

Ranga decyzji o podjęciu obowiązku szkolnego Trafna i rzetelna diagnoza jest obarczona ryzykiem ( im więcej informacji o dziecku, tym ryzyko popełnienia błędu mniejsze). Prognozujemy potencjał dziecka u progu jego kariery , czyli decydujemy o jego ok. 12 latach w roli ucznia – ale określamy gotowość na aktualnym poziomie rozwoju. Przyspieszenie , a dalsze losy edukacyjne ( cudowne dziecko musi się borykać z prozaicznymi obowiązkami) . Odroczenie – kara czy szansa? Dobro dziecka? Interes szkoły czy ambicje lub obawy rodziców?

Co musimy wziąć pod uwagę diagnozując gotowość szkolną ? 1) gotowość rodziny ( rodzice , dziadkowie, rodzeństwo), 2) gotowość dziecka, 3) gotowość środowiska lokalnego, 4) gotowość szkoły i nauczycieli.

Dlaczego ten rok jest niezwykły ? obniżenie wieku podjęcia obowiązku szkolnego niezgodność terminów rekrutacji w przedszkolach i szkołach a diagnoza gotowości szkolnej opór różnych środowisk - ryzyko czy sukces zmiany ? postawa lękowa rodziców ( własne obawy /zmiana rytmu dnia, nowe obowiązki, nowe relacje z nauczycielem i innymi dziećmi/ oraz własna wygoda, brak rzetelnej informacji, przygotowanie szkoły /klasy i nauczyciele/, niedobre doświadczenia własne)

1. Kompetencje poznawcze: percepcja – odbiór informacji, DZIECKO MOŻEMY UZNAĆ ZA GOTOWE DO ROZPOCZĘCIA NAUKI W SZKOLE JEŚLI SPEŁNIA WYMAGANIA ZAWARTE W NASTĘPUJĄCYCH 4 OBSZARACH: 1. Kompetencje poznawcze: percepcja – odbiór informacji, pamięć- przechowywanie informacji, myślenie- przetwarzanie informacji , uwaga ( dowolna, trwała) , koncentracja, mowa ( wymawia wszystkie głoski) . Na brak gotowości rzutują : zaburzenia zmysłów, deficyty percepcyjne, obniżenie procesów pamięci ( poniżej norm wiekowych), utrzymująca się wcześniejsza faza myślenia sensoryczno- motorycznego (działanie /0- 2 r.ż./) brak myślenia przedoperacyjnego (3-7 r.ż.) . zburzenia uwagi ( uwaga mimowolna , brak trwałości), problemy z artykulacją, niski zasób słownictwa, problemy z budowaniem zdań i mowy opowieściowej, brak uwzględnia kolejności zdarzeń i zależności przyczynowo-skutkowych.

Podnoszenie kompetencji poznawczych Diagnostyka i leczenie/korekta wad wzroku i słuchu, terapia SI , usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej w ramach indywidualizacji pracy i zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; Doskonalenie procesów pamięci – wzrokowej ( co się zmieniło , czego brakuje, memory, opis obrazka z pamięci ) i słuchowej (piosenki, wiersze, rymy, wyliczanki) . Usprawnianie myślenia ( zabawy logiczne, zagadki, łamigłówki, historyjki obrazkowe). Stopniowe wydłużanie uwagi i czasu koncentracji ( dzielenie na części a później wydłużanie) , mobilizowanie do kończenia zadań, usuwanie dystraktorów. Terapia logopedyczna.

O braku gotowości mogą świadczyć : DZIECKO MOŻEMY UZNAĆ ZA GOTOWE DO ROZPOCZĘCIA NAUKI W SZKOLE JEŚLI SPEŁNIA WYMAGANIA ZAWARTE W NASTĘPUJĄCYCH 4 OBSZARACH: 2. Aktywność: zabawa tematyczna, dziecko potrafi do niej powrócić, pełni w niej różne role- wymiana, zwiększona potrzeba ruchu ( sprawność dużej motoryki) , zabawy konstrukcyjne( budowanie wg planu), rysunki ( uproszczony schemat rozbudowuje się, złożoność, duża ilość elementów dekoracyjnych, ornamentów, prace są coraz bardziej kolorowe - najczęstsze tematy to postać ludzka i dom). O braku gotowości mogą świadczyć : zabawy indywidualne ,naśladownictwo, niechęć do zabaw ruchowych, trudności z koordynacją i równowagą, niska precyzja ruchów – trudności z planowaniem ruchu, zabawy konstrukcyjne metodą prób i błędów, niechęć do rysowanie, prace ubogie w szczegóły, głowonogi, trudności w kolorowaniu w konturze.

Podnoszenie aktywności dziecka różnorodność dostępnych zabawek – nawiązujące do życia codziennego, wrażanie do zabawy grupowej z pełnieniem różnych ról, przestrzeganie kolejności w grze, usprawnianie dużej motoryki- gry i zabawy ruchowe, place zabaw, zachęcanie do zabaw konstrukcyjnych, odtwarzanie wg wzoru( np. mozaiki) , zachęcanie do rysowania, malowanie i rysowanie na dużych formatach, odtwarzanie po śladzie, kalkowanie, kolorowanie, uzupełnianie rysunków, usprawnianie manualne- lepienie, wydzieranie, wyklejanie, wycinanie, nawlekanie.

DZIECKO MOŻEMY UZNAĆ ZA GOTOWE DO ROZPOCZĘCIA NAUKI W SZKOLE JEŚLI SPEŁNIA WYMAGANIA ZAWARTE W NASTĘPUJĄCYCH 4 OBSZARACH: 3. Odporność emocjonalna: umiejętność pokonywania trudności, podporządkowanie się regułom, motywacja i zainteresowanie aktywnością poznawczą, umiejętność kontrolowania emocji i ich okazywania, wytrwałość w pracy, radzenie sobie z zakłóceniami i przeszkodami, poddawanie się ocenie. O braku odporności emocjonalnej mogą świadczyć: zaburzenia nerwowe, niekonsekwencje i błędy wychowawcze ( ustępowanie, chronienie przed trudnościami, wykonywanie za dziecko), nieprzestrzeganie reguł, rozpoczynanie i nie kończenie zadań czy zabaw, niska odporność na zakłócenia.

Kształtowanie odporności emocjonalnej wdrażanie dzieci do rozumienia komunikatów werbalnych i niewerbalnych drugiej osoby, uczenie sposobów radzenia sobie z zakłóceniami i przeszkodami utrudniającymi wykonanie zadania ( modelowanie) , kształtowanie nawyku doprowadzania do końca rozpoczętych zadań i wzmacnianie wytrwałości w dążeniu do celu ( pochwały i wzmocnienia za pożądaną aktywność) , hartowanie - organizowanie dla dziecka sytuacji trudnych, ale dostosowanych do aktualnych możliwości dziecka tak, aby potrafiło je samodzielnie pokonać ( np. gry) . czytanie przedszkolakom baśni ( ukazują one bohaterów w wielkich tarapatach, ale zawsze znajduje się rozwiązanie problemu) , bajki terapeutyczne, pozwalanie na samodzielne próby rozwiązywania problemów, niektórych rzeczy dziecko musi nauczyć się na własnych błędach, dzielenie zadań na etapy i przestrzeganie ich ukończenia.

DZIECKO MOŻEMY UZNAĆ ZA GOTOWE DO ROZPOCZĘCIA NAUKI W SZKOLE JEŚLI SPEŁNIA WYMAGANIA ZAWARTE W NASTĘPUJĄCYCH 4 OBSZARACH: 4. Sprawność psychomotoryczna ( sprawność dużej i małej motoryki, percepcji wzrokowej i słuchowej): pozwalająca na na opanowanie nauki pisania ( prawidłowy chwyt pisarski, koordynacja wzrokowo- ruchowa, właściwe kreślenie liter z zachowaniem kierunku pisma), umożliwiająca dziecku dzielenie zdania na wyrazy, wyraz na sylaby oraz łączenie sylab w wyraz,wyróżnianiu rymów, różnicowania słuchowego wyrazów zbliżonych, podawania głoski w nagłosie ), pozwalająca na różnicowaniu pozornie takich samych elementów, uzupełnianiu braków w rysunkach, dobieranie takich samych rysunków i elementów graficznych), opanowany schemat ciała i przestrzeni. O obniżonej sprawności psychomotorycznej mogą świadczyć: niechęć do rysowania, brzydkie, ubogie w szczegóły rysunki, wychodzenie poza linię, trudności z odtwarzaniem wzorów, szlaczków, trudności w podawaniu rymów, dzieleniu i scalaniu z sylab, niechęć do puzzli, trudności w różnicowaniu i uzupełnianiu drobnych detali , mylenie stron i relacji przestrzennych

Kształtowanie sprawności psychomotorycznej ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej i grafomotoryki ( układnie wg wzoru, rysownie po śladzie, korygowanie chwytu pisarskiego, szlaczki litreropodobne), doskonalenie dzielenia zdania na wyrazy, wyrazów na sylaby oraz łączenie sylab w wyraz,wyróżnianiu rymów, podawania wyrazów zaczynających się od tej samej głoski w nagłosie ), porównywanie pozornie takich samych rysunków ( znajdź 5 różnic) , odnajdywanie drobnych elementów na rysunkach lub ukrytych( np. figura – tło), uzupełnianiu braków w rysunkach, dobieranie takich samych rysunków i elementów graficznych, utrwalanie stronności i orientacji w przestrzeni ( opisywanie obrazków, układnie zabawek wg instrukcji) .

KIEDY DZIECKO SZEŚCIOLETNIE NIE JEST GOTOWE ABY PÓJŚĆ DO SZKOŁY? Gdy ma zaburzone procesy poznawcze ( utrudniające lub uniemożliwiające osiągnięcia technik szkolnych), Gdy ma trudności emocjonalne, Zaburzona jest komunikacja (nie mówi, ma trudności z porozumieniem się z rówieśnikami i nauczycielami - wstyd, działanie poniżej możliwości, trudności w budowaniu wypowiedzi),

Działania nauczycieli przedszkoli Z początkiem roku szkolnego poprzedzającego możliwe rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej (w październiku - listopadzie) należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Zaplanowany i wdrożony indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju dziecka. Ocena podjętych działań. GOTOWOŚĆ SZKOLNĄ dziecko osiąga w przedszkolu, oddziale przedszkolnym, lub innej formie wychowania przedszkolnego. Bardzo ważna dla jej oceny jest informacja od nauczyciela opracowana dla rodziców, a wydana do końca kwietnia ( nie ma obowiązku przedkładania jej w szkole).

Kiedy i w jakim celu dokonać diagnozy w poradni ? Przesiewowe badania logopedyczne, psychologiczne i pedagogiczne – w celu określenia mocnych stron dziecka i obszarów do dalszej pracy ( np. terapia logopedyczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne). Styczniowa ocena przeprowadzona jest w celu oceny , z którymi dziećmi należy pracować intensywniej , aby pomóc w osiągnięciu wymaganych przez szkołę umiejętności ( często zalecane są badania kontrolne). Majowo – czerwcowe ( a nawet sierpniowe) badania służą ocenie gotowości szkolnej .

Co jeszcze może zrobić przedszkole/odział przedszkolny ? Obniżyć poziom lęku u rodziców i zmienić ich nastawienie: pokazać pozytywy zmiany, zorganizować spotkanie z nauczycielem wychowawcą przyszłej klasy I ( wymagania programowe) , zaprosić na obejrzenie budynku szkoły, sal lekcyjnych przygotowanych dla przyszłych pierwszoklasistów ( rodzice i dzieci) , zorganizować spotkanie z dyrektorem szkoły , który zaprezentuje swoją ofertę edukacyjną, organizować wspólne przedsięwzięcia , imprezy, przedstawiać mocne strony dziecka i jego potencjał, rzetelnie informując o obszarach do pracy i sposobach pomocy dziecku.

obejmujemy teren powiatu ostrołęckiego ul. Dzieci Polskich 5 07-430 Myszyniec e-mail: pppmysz@go2.pl tel./fax: (0-29) 77 21 132 obejmujemy teren powiatu ostrołęckiego jesteśmy we wszystkich 11 gminach zatrudniamy wysokiej klasy specjalistów (2 surdopedagogów, surdologpedę, tyflopedagoga,3 oligofrenopedagogów, 3 pedagogów terapeutów, 2 rehabilitantów , 2 terapeutów SI, 3 neurologopedów,7 psychologów) prowadzimy wczesne wspomaganie rozwoju ( 65 dzieci) .

Zapraszamy także na naszą stronę internetową: www.ppp.myszyniec.pl Dziękuję za uwagę