Koordynacja: Izabella Byszewska PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ Pion D: Przetwórstwo Koordynacja: Izabella Byszewska
WIEDZA Seminarium inauguracyjne „Rola produktów tradycyjnych w rozwoju i budowaniu partnerstwa lokalnych społeczności” lokalne surowce lokalne przetwórstwo lokalny handel lokalny konsument lokalny rozwój
WIEDZA Seminarium zamykające projekt „Rola marki lokalnej w budowaniu partnerstwa na rzecz efektywności ekologicznej” Lokalne marki – przykłady dobrych praktyk z innych regionów Polski Potencjał dziedzictwa kulinarnego regionu „Między Bugiem a Narwią” – możliwości budowy wspólnej marki lokalnej Produkty – lokomotywy: miód kurpiowski, fafernuchy, piwo kozicowe, możliwości ich ochrony na poziomie kraju i europejskim
Warsztaty i seminaria: Nowe wiadomości o produktach lokalnych i ekologicznych, fachowa wiedza o przepisach sanitarnych i finansowych, sprzedaży bezpośredniej, o możliwościach pomocy z funduszy wsparcia, o możliwościach wspólnego działania i współpracy w dziedzinie rozwoju rynku produktów lokalnych i ekologicznych Praca w zespole. Wspólne rozwiązywanie problemów i zadań. Dyskusje i wymiana poglądów i wiedzy Praca kreatywna: wyszukiwanie produktów, identyfikowanie dziedzictwa kulturowego regionu, opracowywanie metod promocji i marketingu .
Wyjazdy studyjne Zapoznanie się z konkretnymi przykładami i przedsięwzięciami w dziedzinie produktów Wymiana doświadczeń, nowa wiedza o metodach wytwarzania i sprzedaży produktów Poznanie nowych ludzi i miejsc (Podkarpacie, Lubelszczyzna, Podlasie, Bawaria) .
INTEGRACJA Wyjazd studyjny do modelowych producentów tradycyjnej żywności na Podkarpaciu Wyjazd studyjny do Niemiec, poznanie sieci partnerskiej UNSER LAND Wizyta studyjna w gospodarstwach przetwórczych: suszarni owoców i warzyw, masarni, serowarni Festyn „Stół Darów Ziemi między Bugiem a Narwią” .
Wzajemne poznanie się uczestników projektu Nowe kontakty, wymiana doświadczeń i wiedzy Współpraca gospodarcza Wspólne działania (wyjazdy na kiermasze) Przyjaźnie Współpraca między gminami, wymiana doświadczeń w regionie i międzynarodowych Rewizyta gości z Bawarii na terenie projektu .
IDENTYFIKACJA Z REGIONEM Rozpoznanie i nazwanie walorów „Mojego miejsca na Ziemi”: woda, powietrze, lasy, tradycja, historia, zabytki Duma i identyfikacja z rzekami, zwłaszcza Bugiem i Narwią Zidentyfikowanie kulinarnego dziedzictwa regionu wraz z historycznymi i gwarowymi nazwami (bęcały, kugiel, fafernuchy, blacharz, byki) .
Region, w którym mieszkam to: równina, bliskość kompleksów leśnych, hodowla bydła mlecznego dobry klimat, dobra infrastruktura Nadbużański Park Krajobrazowy, rzeka Bug, lasy, zabytki teren nizinny, piaski, cisza, spokój „natura w każdym calu” piękne krajobrazy doliny Liwca i nadbużańskich łąk
Kulinarne dziedzictwo między Bugiem a Narwią: baba ziemniaczana, chleb z ziemniakami na zakwasie pierogi z serem i ziemniakami blacharz kugiel żurek produkty mleczne (twaróg, mleko) parowce z jagodami kluchy „z łacha” kołduny z farszem z kapusty i suszonych grzybów
INSPIRACJA Dwie publikacje, zawierające praktyczną wiedzę na temat wytwarzania produktów lokalnych i ekologicznych Modelowe przykłady polskie i zagraniczne 75% uczestników oceniło działania projektowe za bardzo inspirujące je osobiście do uruchomienia agroturystyki i lokalnego przetwórstwa oraz usług gastronomicznych .
BARIERY Ograniczone możliwości finansowe Bariera w nas samych – niechęć do działań Nieprzyjazne, zawiłe, niejasne przepisy Niekompetentne i nieprzychylne służby sanitarne Biurokracja Restrykcyjne wymogi podatkowe Brak dostatecznej wiedzy o możliwościach skorzystania z funduszy pomocowych .
OCZEKIWANIA Lepsza promocja regionu „Miedzy Bugiem a Narwią i jego oferty turystycznej Rozwój szlaków turystycznych i turystyki wiejskiej Popularyzacja ekologicznych produktów i ekologicznego stylu życia Powstanie lokalnej marki „Miedzy Bugiem a Narwią” Współpraca i wymiana doświadczeń między regionami Odbudowywanie więzi między ludźmi Utworzenie grupy przetwórców .