DROGI STAROŻYTNYCH RZYMIAN

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
Advertisements

Dobczyce Moją prezentację chciałabym poświecić Miastu Dobczyce.
Technologia i Organizacja Robót Budowlanych
Starożytne cywilizacje.
Urodził się 27 lub 28 maja 1798 r. w Bodzechowie
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Zapis danych.
Osiągnięcia starożytnych Rzymian
Użytkowanie Sieci Marcin KORZEB WSTI - Użytkowanie Sieci.
Technologia i Organizacja Robót Budowlanych
SIECI KOMPUTEROWE PIOTR MAJCHER PODSTAWOWE POJĘCIA.
Sztuka Starożytnego Rzymu
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
Karolina Mazurkiewicz,
SULIMA. Mahabalipuram jest niewielkim miasteczkem rybackim położonym w południowo-wschodniej części Półwyspu Indyjskiego na Wybrzeżu Koromandel. Zostało.
LOTNISKO I TERENY OKOŁOLOTNISKOWE - Nowe Miasto n/Pilicą
POMPEJE COMENIUS 2013/2014.
Dzisiaj powtarzamy umiejętności związane z tematem-
Fundamenty kultury europejskiej
Warszawskie mosty Jakub Cheredis kl.4a.
Inwestor: Wykonawca dokumentacji projektowej:
TYCZENIE TRAS W procesie projektowania i realizacji inwestycji liniowych (autostrad, linii kolejowych, kanałów itp.) materiałem źródłowym jest mapa sytuacyjno-wysokościowa.
1.
Przebudowa ulicy Wojska Polskiego Projekt przebudowy obejmował ul. Wojska Polskiego od skrzyżowania z ul. Młyńską do skrzyżowania z ul. Armii.
Wiszące ogrody Semiramidy
BUDOWA I DZIAŁANIE SIECI KOMPUTEROWYCH
Elementy składowe komputera
Niektóre budowle świata w pomniejszeniu.
Szlak Bursztynowy.
Budowa wiaduktu Ataturka w Turcji
Teatr Grecki.
POWSTANIE PAŃSTWA RZYMSKIEGO
KONCEPCJA ŚCIEŻKI PIESZO-ROWEROWEJ WZDŁUŻ DOLINY CYBINY
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
Skala i plan.
Skrajnia budowli.
Starożytny Rzym.
Prawa autorskie zastrzeżone
Tabele. TABELE Konstrukcja tabeli: Określa ramy tabeli określamy wiersz tabeli określamy komórkę tabeli.
Śladami bohaterów „Quo Vadis”
 Karta sieciowa to urządzenie odpowiedzialne za wysyłanie i odbieranie danych w sieciach LAN. Każdy komputer, który ma korzystać z dobrodziejstw sieci,
Powiat Siedlecki to: powiat ziemski z drogami krajowymi nr 2 i 63, - długość drogi krajowej K-2 to 55,5 km, - długość drogi krajowej K-63 to 37,5 km.
Click Pps Series Da - Ma.
POMPEJA.
SZTUKA PREHISTORYCZNA
Zabytki Starożytnego Rzymu
Miejsca Opisane w „Quo Vadis”
Zabytki starożytnego Rzymu
Las w mojej okolicy. Bóbr- zagrożony drwal.
CYWILIZACJE AMERYKI.
OD IMPERIUM RZYMSKIEGO DO NARODZIN EUROPY Materiały pomocnicze do lekcji historii w klasie V szkoły podstawowej Opracowała: Iwona Zarębska.
Zakaz ruchu w obu kierunkach.
RENESANS KAROLIŃSKI.
Model warstwowy ISO-OSI
i regulacji torów kolejowych
JELENIA DOLINA. Jelenia Dolina, czy też Smocza Dolina. Pod taką nazwą kryje się jedno z ciekawszych miejsc wypoczynkowych w regionie Elbląga. Warte polecenia.
Miast Jońskie w Azji Mniejszej
„Przebudowa drogi ekspresowej S8 odcinek węzeł Powązkowska – węzeł Marki (ul. Piłsudskiego). Etap II: węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska”
Doprowadzenie niezbędnej infrastruktury technicznej do terenów inwestycyjnych przy ulicy Stołczyńskiej.
Analiza konstrukcji.
PIASTÓW – NASZE MIASTO. Inwestycje realizowane przez Miasto Piastów w roku 2012.
OŚRODEK DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY Rzeszów, 29 marca 2012.
Kłodzko leży w Kotlinie Kłodzkiej nad rzeką Nysą Kłodzką. Główne miasto krainy historycznej zwanej ziemia kłodzka.
„Ścieżki rowerowe na terenie Dorzecza Parsęty”
Konstrukcje wsporcze Bartosz Litwiniuk.
Osiągnięcia starożytnych Rzymian
Koleje dużych prędkości w Belgii i Holandii
Starożytny Rzym Szymon Gaberle.
Zakopane Wykonanie: Sylwia Grębla.
Zapis prezentacji:

DROGI STAROŻYTNYCH RZYMIAN

Drogi rzymskie należą do jednych z ważniejszych osiągnięć inżynierskich Rzymu. Budowana przez Rzymian sieć umożliwiała łatwiejsze przemieszczanie legionów, ułatwiała handel i pozwalała na szybsze przekazywanie informacji za pomocą zorganizowanej wzdłuż dróg poczty państwowej (cursus publicus). Liczne odcinki rzymskich dróg przetrwały do dnia dzisiejszego. Pierwsze drogi powstawały już w IV w. p.n.e. Prowadziły one do sąsiednich miast w Lacjum i Etrurii. Były to między innymi prowadząca do Ostii Via Ostiensis, prowadząca do Laurentum Via Laurentina i Via Ardeatina, którą można było dotrzeć do Ardei. Nie były one jednak jeszcze właściwymi drogami rzymskim. Ich nawierzchnię tworzyła ubita ziemia, a same drogi dopasowywały się do ukształtowania terenu.

NAJWAŻNIEJSZE DROGI RZYMU NA TERENIE DZISIEJSZYCH WŁOCH

Pierwszą prawdziwie rzymską drogą była rozpoczęta w 312 p. n. e Pierwszą prawdziwie rzymską drogą była rozpoczęta w 312 p.n.e. przez cenzora Appiusza Klaudiusza Caecusa Via Appia, łącząca Rzym z Kapuą. Drogę wytyczono w taki sposób, by skrócić odległość do minimum, tak więc całymi kilometrami biegnie ona w linii prostej, a nad doliną Arriccia przez potężny wiadukt. W kolejnych stuleciach chęć uzyskania jak najkrótszej odległości była cechą charakterystyczną rzymskiego budownictwa drogowego. Zmuszała ona budowniczych do konstruowania licznych mostów (np. granitowy most na Tagu w Alcantara w Hiszpanii, czy most na Dunaju o długości 1127 metrów niedaleko Drobety w Rumunii) wiaduktów, nasypów, przekopów i tuneli. Innym precedensem jaki wprowadziła Via Appia było nazywanie drogi od nazwiska urzędnika, który nakazał jej budowę (zwyczaj ten stał się powszechny około sto lat po rozpoczęciu budowy drogi do Kapui).

Pozostałości Via Appia (właściwie Via Appia Antica) w Rzymie, niedaleko Quarto Miglio. Droga Appijska jest najstarszą drogą rzymską; zwana była przez Rzymian regina viarum, czyli "królową dróg". Rozpoczyna się w Rzymie przy Circo Massimo i biegnie (obecnie z przerwami) na południe aż w okolice Kapui pod Neapolem, gdzie skręca na wschód i ciągnie się aż do miasta Brindisi na wybrzeżu Adriatyku, łącząc się tam z Via Traiana; współcześnie z Via Adriatica.

Z czasem rzymskie drogi przekształciły się w ogromny system komunikacyjny, który razem ze szlakami morskimi scalał imperium rozciągające się na tysiące kilometrów na trzech kontynentach. Inwentaryzacja sporządzona za cesarza Dioklecjana wykazała istnienie na obszarze imperium 372 dróg o łącznej długości 53 000 mil rzymskich (ponad 78 tysięcy kilometrów). Technika budowania dróg została przejęta od Etrusków i udoskonalona. W pierwszej kolejności niwelowano (wyrównywano) teren i wykonywano wykop. Wzdłuż drogi budowano rowy odwadniające, a sama droga miała wyprofilowane spadki umożliwiające odpływ wody z nawierzchni. W przypadku budowy dróg na terenach podmokłych układano stelaż z krzyżujących się drewnianych bali, a całość usztywniono wbitymi w ziemię palami. Budowa dróg wiązała się z licznymi wyzwaniami inżynieryjnymi (mosty, pokonywanie pasm górskich), z którymi rzymscy budowniczowie radzili sobie w mistrzowski sposób.

DROGI SCALAJĄCE IMPERIUM

Konstrukcja dróg składała się z kilku warstw Konstrukcja dróg składała się z kilku warstw. W wykopie układano warstwę kamieni łączonych zaprawą. Na tak przygotowanej podbudowie, układano drugą warstwę mniejszych kamieni (tłucznia) też łączoną zaprawą, a na niej żwir z zaprawą. Na samym wierzchu droga była wyrównywana warstwą żwiru wymieszanego z piaskiem. Do budowy dróg używano zazwyczaj materiałów dostępnych w najbliższej okolicy. Zamiast zaprawy stosowano też popioły wulkaniczne (pucolana). W czasach późniejszych drogi były wykładane płytami kamiennymi. Tak więc konstrukcja rzymskiej drogi jest podobna do dróg współczesnych, składających się z trzech zasadniczych warstw: podbudowy, warstwy nośnej i użytkowej.

KONSTRUKCJA RZYMSKIEJ DROGI

CZY WIESZ, ŻE…? Rzymskie drogi, w zależności od przeznaczenia miały różną szerokość: najszersze drogi miały nawet 15 m szerokości, ale często nie przekraczały 5 m, pobudowano też wiele dróg o szerokości około 3,5 m, która pozwalała na minięcie się dwóch wozów. Drogi te stanowiły sieć połączeń w skali Cesarstwa. drogi o znaczeniu lokalnym, o szerokości 1,20 m drogi dla pieszych i konnych, o szerokości 60 cm ścieżki o szerokości 30 cm

Przy drogach ustawiane były kamienie milowe (mila rzymska to 1478,5 m) informujące o odległości do konkretnych miejsc, były to zatem dzisiejsze tablice drogowe. Na skrzyżowaniach umieszczano kapliczki poświęcone larom, a wzdłuż dróg powstały liczne stacje pocztowe i zajazdy. Układ dróg na Półwyspie Apenińskim przyczynił się do powstania powiedzenia: "Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu". W sposób urzędowy potwierdził to powiedzenie Oktawian August umieszczając na Forum Romanum złoty kamień milowy (milliarium aureum) w formie pokrytej pozłacaną blachą kolumny. Stała ona w miejscu, gdzie krzyżowały się Via Aurelia, Ostiensis, Flaminia, Salaria i Appia łączące Rzym z wszystkimi prowincjami imperium.

Kamień milowy

Dziękuję za obejrzenie. KONIEC Dziękuję za obejrzenie. Autorem pracy jest Oskar Karwiński. Źródło: http://www.zgapa.pl/zgapedia/Drogi_rzymskie.html http://www.romanum.historicus.pl/drogi_rzymskie.html