,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
6-LATEK W SZKOLE.
6-LATEK W SZKOLE.
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Znaczenie wychowania przedszkolnego
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Mój sześciolatek idzie do szkoły
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
6-LATEK W SZKOLE.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
6-LATEK W SZKOLE.
PEDAGOG SZKOLNY.
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Izabela Modzelewska mgr psychologii
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”

Zgodnie z nowymi przepisami:

Sześciolatek w przedszkolu przygotowuje się do nauki czytania, pisania i edukacji matematycznej – sześciolatek w szkole uczy się czytania, pisania i matematyki.

6-latek w przedszkolu i w szkole: Sześciolatek w przedszkolu Sześciolatek w szkole - Bawi się z innymi dziećmi, zdobywa doświadczenia w kontaktach z innymi, rozwijając się społecznie. – Współpracuje z innymi dziećmi i nauczycielem przy rozwiązywaniu stawianych przed nim zadań. - Rysuje, maluje, wycina, lepi z plasteliny, rysuje szlaczki, rozwijając sprawność manualną. – Uczy się pisać litery, cyfry. – Uczy się rymowanek i wyliczanek, rozwijając pamięć i spostrzegawczość. – Uczy się składać z liter sylaby, a z sylab wyrazy. – Układa puzzle, domina. – Uczy się posługiwać cyframi i znakami działań matematycznych – Słucha opowiadań, baśni, wierszy, ucząc się koncentrować uwagę. – Uczy się wyszukiwać informacje i korzystać z nich. Rozwija umiejętność koncentrowania uwagi i skupiania się na określonym zadaniu. – Zdobywa doświadczenia układając klocki po swojej prawej i lewej stronie, po prawej i lewej stronie misia, ucząc się w ten sposób orientacji w przestrzeni. – Uczy się czytać i pisać wyrazy i zdania (od lewej strony do prawej i od góry do dołu).

Sześciolatek w przedszkolu Sześciolatek w szkole - Zdobywa doświadczenia układając klocki wg koloru lub kształtu, uczy się grupować obiekty wg danej cechy. - Uczy się rozróżniać i nazywać figury geometryczne (koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt). – Uczy się przeliczać przedmioty. – Uczy się odczytywać i zapisywać działania matematyczne - Uczy się dodawać i odejmować na przedmiotach i na palcach. – Uczy się działań na liczbach (dodawanie i odejmowanie). – Uczy się mierzyć długość, np. krokami, stopami. - Uczy się mierzyć długość, posługując się linijką Niezależnie od tego, gdzie sześciolatek nabywa umiejętności takie jak: pisanie, czytanie i edukacja matematyczna, zalecaną formą zajęć w tym okresie są zabawy, gry i sytuacje zadaniowe.

Twoje dziecko jest uczniem. Co to oznacza? Dziecko, przekraczając próg szkoły, zaczyna poruszać się w nowej rzeczywistości. Co się zmienia? Przestrzeń fizyczna (m.in. budynek szkoły, plac zabaw) Sposób nabywania wiedzy i umiejętności (specyficzny dla szkoły) Nowe obowiązki (m.in. związane z odrabianiem lekcji, pracą w projektach) Środowisko społeczne (poznawanie nauczycieli i rówieśników) Emocje (pojawiają się zarówno te trudne, związane z radzeniem sobie z trudnościami i stresem, jak i te miłe, np. radość z posiadania przyjaciół i osiągania sukcesów)

Twoje dziecko jest uczniem. Kto mu towarzyszy? RODZICE najbardziej zaangażowani, najwięcej wiedzą o dziecku NAUCZYCIELE posiadają przygotowanie merytoryczne, metodyczne i pedagogiczne SPECJALIŚCI posiadają fachową wiedzę i umiejętności, np. z zakresu logopedii, psychologii, pedagogiki, doradztwa zawodowego

Twoje dziecko jest uczniem. Działajmy razem! Szczególnie ważne dla dziecka są pierwsze lata doświadczeń szkolnych. To, jak radzi sobie z wymaganiami szkolnej rzeczywistości, jak jest traktowane w szkole i w domu zarówno wtedy, kiedy odnosi sukcesy, jak i wówczas, gdy przeżywa porażki, ma ogromny wpływ na kształtowanie się samooceny dziecka, budowanie poczucia własnej wartości i tożsamości.

Możliwości aktywnego udziału rodziców w życiu szkoły Rodzice w ramach swojej aktywności w szkole mogą!!! TAK JAK DAWNIEJ uczęszczać na zebrania klasowe i inne spotkania organizowane w szkole, aby mieć bieżące informacje dotyczące zarówno tego, co dzieje się w klasie dziecka, jak i w całej społeczności szkolnej kontaktować się z nauczycielami indywidualnie i pytać o osiągnięcia i trudności dziecka przedstawiać swoje obserwacje i spostrzeżenia dotyczące dziecka prosić o interwencję w sprawach, które budzą ich niepokój

OBECNIE DODATKOWO inicjować udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla swojego dziecka brać czynny udział w spotkaniach zespołu, którego zadaniem jest organizacja wspomnianej pomocy i wpływać na ostateczny kształt tej pomocy współuczestniczyć w działaniach szkoły mających na celu wspieranie dziecka wnioskować o dokonanie oceny efektywności zaoferowanej dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej przed końcem ustalonego przez dyrektora okresu jej udzielania

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Dla kogo? Uczniowie z innymi orzeczeniami, opiniami i rozpoznani w szkole jako potrzebujący pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności z uwagi na: szczególne uzdolnienia choroby przewlekłe niepowodzenia edukacyjne specyficzne trudności w uczeniu się zaburzenia komunikacji językowej sytuację kryzysową lub traumatyczną zaniedbania środowiskowe spowodowane sytuacja bytowa ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania wolnego czasu, kontaktami

w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana Zgodnie z § 5. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana z inicjatywy: 1. ucznia 2. rodziców ucznia 3. nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem 4. poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej 5. asystenta edukacji romskiej 6. pomocy nauczyciela

W NASTĘPUJĄCYCH OBASZARACH: DZIECKO MOŻEMY UZNAĆ ZA GOTOWE DO ROZPOCZĘCIA NAUKI W SZKOLE JEŚLI SPEŁNIA WYMAGANIA ZAWARTE  W NASTĘPUJĄCYCH OBASZARACH: Kompetencje poznawcze Aktywność Odporność emocjonalna Sprawność psychomotoryczna KIEDY DZIECKO SZEŚCIOLETNIE NIE JEST GOTOWE ABY PÓJŚĆ DO SZKOŁY? Gdy ma zaburzone procesy poznawcze Gdy ma trudności emocjonalne Zaburzona jest komunikacja Jest niepełnosprawne

JAKI SZEŚCIOLATEK JEST PRZYGOTOWANY DO NAUKI W SZKOLE? Ciekawy świata – często zadaje pytania, chętnie rozwiązuje zagadki, Potrafi klasyfikować i szeregować, Bez trudu komunikuje się werbalnie – mówi o swoich potrzebach, opowiada historyjkę obrazkową, Potrafi nawiązać kontakt z rówieśnikami – zaprasza do zabawy, pomaga innym, przewiduje ich zachowania, Jest samodzielny – nie tylko w zakresie samoobsługi, ale także radzenia sobie z trudnościami, wykazuje inicjatywę, stara się osiągnąć cel, Podejmuje uczenie się pod kierunkiem osoby dorosłej – zapamiętuje i wykonuje polecenia, zależy mu na doprowadzeniu pracy do końca, Jest sprawny pod względem ruchowym i manualnym (łapie piłkę, buduje z drobnych klocków, lepi figurki z plasteliny, prawidłowo trzyma ołówek, posługuje się prostymi narzędziami), Interesuje się czytaniem, pisaniem, matematyką czyli… słucha, ogląda książeczki dla dzieci, opowiada historyjkę obrazkową, układa układanki, dzieli zdanie na wyrazy, wyraz na sylaby oraz łączy sylaby w wyraz, zna i stosuje liczebniki porządkowe, dodaje i odejmuje liczmany lub przedmioty.

Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole? W pierwszej klasie dużo czasu przeznaczono na zabawy ruchowe i ograniczono czas siedzenia w ławkach i wypełniania ćwiczeń. Tak, jak większość zmian niesie ze sobą zarówno szansę wzbogacenia doświadczeń, nabycia odporności psychicznej i dalszego rozwoju jak i ryzyko niepowodzenia. Sukces dziecka będzie zależeć nie tylko od przygotowania dziecka ale także od przygotowania szkoły i rodziców. Wielu dzieciom to właśnie szkoła zapewnia warunki rozwoju. W szkole poznają one środowisko bogatsze i bardziej złożone od tego, z którym miały wcześniej do czynienia.

Mogą poznawać nowe miejsca i zdarzenia oraz uczyć się nowych ról społecznych. Nauka w szkole rozwija takie cechy, jak: samodzielność, systematyczność, wytrwałość, odpowiedzialność, które ułatwią dzieciom osiąganie dobrych wyników w nauce. Dzieci uczą się także współdziałania z dorosłymi spoza rodziny, rówieśnikami i starszymi kolegami.

Dziękujemy za uwagę!!! Renata Pocztowska Milena Marciniak Aleksandra Lewandowska