Finansowa realizacja LSR przez LGD w ramach PROW 2007-2013 (stan na 28.02.2014 r.) 6 maja 2014 r. Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Advertisements

1 Stan Wdrażania Regionalnych Programów Operacyjnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych.
Zespół-Komitet do Spraw Monitorowania Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich Warszawa, 23 listopada 2006 r.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
STAN WDROŻENIA OSI 4 PO RYBY :
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
ODNOWA I ROZWÓJ WSI 1) nabór: luty – marzec 2009
Nowe możliwości finansowania inwestycji z PROW
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
Informacja na temat nowego okresu programowania 2007–2013 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
1 Wdrażanie Działań 2.1, 2.3 i 2.4 II Priorytetu ZPORR Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie 13 sierpnia 2007 r.
1 Wdrażanie Działań 2.1, 2.3 i 2.4 II Priorytetu ZPORR Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie 14 marca 2007 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Działania Samorządowe w ramach PROW stan aktualny plany Mirosława Mochocka październik 2009 r.
Zmiana rozporządzenia grudzień 2011 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej.
Zmiana terminu składania wniosku o płatność ostateczną w działaniu 413 Wdrażanie LSR Warszawa, 25 lipca 2013 r.
2009 Działanie 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP Poddziałanie Wsparcie dla MSP Podsumowanie naboru 2008 i zmiany na 2009 Zespół
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Wydział Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Warszawa, 14 listopada 2007 r.
Plan Odnowy Miejscowości
ANEKS DO UMOWY O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LSR listopad 2010 r. Katarzyna Łukasiewicz Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
1Warszawa, 27 lutego 2014 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Działanie 2.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Departament Systemów Informatycznych.
Działania realizowane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 dla których podmiotem wdrażającym jest Samorząd Województwa Pomorskiego.
Stan wdrożenia Osi 4 PROW na lata LEADER
Działanie 321 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej.
Podejście Leader – ostatnie nabory, zasady finalizujące okres Zegrze, 26 październik 2012 Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo.
1 Wdrażanie Działań 2.1, 2.3 i 2.4 II Priorytetu ZPORR Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie 9 maja 2006 r.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego w ramach PROW.
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
„ Wdrażanie osi 4 PO RYBY w województwie warmińsko-mazurskim”
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Informacja na temat PROW 2014 – 2020 Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami ONW Departament Płatności.
Rezultaty i efekty realizacji PROW 2007–2013 Powiat kozienicki.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Stan wdrażania PROW na Mazowszu Janina Ewa Orzełowska Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
Zespół-Komitet do Spraw Monitorowania Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich Warszawa, 9 grudnia 2005 r.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Referat Rozwoju i Promocji. "Budowa centrum sportowego w miejscowości Zławieś Wielka" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 – "Odnowa.
Umowa o przyznaniu pomocy
Informacja monitorująca realizację operacji
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Realizacja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata w roku 2016 Warszawa, czerwiec 2017.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan realizacji na i plan działań na 2018 r.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Podejście Leader w latach :
Wyniki wyboru LSR w 2016 r. Czerwiec 2016 r.
Podsumowanie kwestii związanych z przyznawaniem dodatkowych środków przeznaczonych na operacje dotyczące rozwoju przedsiębiorczości.
Zapis prezentacji:

Finansowa realizacja LSR przez LGD w ramach PROW (stan na r.) 6 maja 2014 r. Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Realizacja podejścia Leader (ogółem ) Dostępne środki: alokacja PROW dla osi 4 787,5 mln EUR, w tym 630 mln EUR wkład EFRROW limit finansowy w PLN ,82 PLN, w tym ,55 PLN wkład EFRROW (wg. informacji miesięcznej przygotowywanej przez ARiMR2) kwota środków zawarta w umowach ramowych ,52 PLN Wykorzystanie realizacja alokacji osi 4 w PROW 81,26% (73,27% jeśli chodzi o EFRROW) na zawartych umowach 49,84% (44,11% jeśli chodzi o EFRROW) na płatnościach realizacja umów ramowych 69,79% (umowy) 44,40% (płatność)

Realizacja działania 413 (ogółem kraj) Dostępne środki: alokacja PROW dla działania 413 po realokacji 640,5 mln EUR, w tym 512,4 mln EUR wkład EFRROW limit finansowy w PLN ,83 PLN, w tym ,49 PLN wkład EFRROW (wg. informacji miesięcznej; wyznaczony zgodnie z wytyczną nr 75/8/2012) kwota środków zawarta w umowach ramowych ,71 PLN Wykorzystanie realizacja alokacji osi 4 w PROW 78,68% (68,69% jeśli chodzi o EFRROW) na zawartych umowach 48,32% (41,43% jeśli chodzi o EFRROW) na płatnościach realizacja umów ramowych 63,46% (umowy) a więc średnio niecałe 2/3 środków przewidzianych w umowie ramowej 40,71% (płatność)

Realizacja umów ramowych w poszczególnych LGD danego województwa informacje do pozyskania (przeanalizowania i podjęcia stosownych kroków) w urzędach marszałkowskich

Co przyniosą? 4 miesiące (licząc od końca lutego 2014 r.) wnioskowania przez LGD do SW o ogłoszenie naborów do 31 czerwca 2014 r. zostało niecałe 2 miesiące 7 miesięcy składania wniosków o przyznanie pomocy do LGD do 30 września 2014 r. (po zmianie rozporządzenia) zostało niecałe 5 miesięcy 10 miesięcy (13 miesięcy) zawierania umów, realizacji operacji i składania wniosków o płatność do 31 grudnia 2014 r. (przed zmianą rozporządzenia) do 31 marca 2015 r. (po zmianie rozporządzenia) zostało niecałe 8 (11) miesięcy

Obawa o LGD/LSR nr 1 (z 6) wykorzystanie limitu na działanie 413 przez zawarte umowy przyznania pomocy (pomniejszone o kwoty, które już nie mogą być wypłacone w ramach tych umów – oszczędności na płatnościach) jest mniejsze niż 75% (w praktyce wskaźnik ten niejednokrotnie jest mniejszy niż 50%) mało prawdopodobne jest aby w ostatnich miesiącach realizacji osi 4 Leader zawarto umowy na ponad 1/4 przyznanego limitu zwłaszcza w przypadku LGD dysponujących wysokimi limitami (w kwotach bezwzględnych) czy też LGD w przypadku których wykorzystanie to zasadniczo nie zmieniło się na przestrzeni czterech okresów sprawozdawczych

Statystyka Obawa nr 1 dotyczy 255 LGD

Obawa o LGD/LSR nr 2 (z 6) wykorzystanie tego samego limitu (na działanie 413) dodatkowo przez wnioski o przyznanie pomocy (WOPP) będące w trakcie rozpatrywania nie przekracza 80% (w praktyce zdarzają się przypadki kiedy nie przekracza 60%) mało prawdopodobne jest aby w ostatnich miesiącach realizacji osi 4 Leader przeprowadzono nabory generujące WOPP (a potem umowy) na ponad 1/5 przyznanego limitu

Statystyka Obawa nr 1 dotyczy 255 LGD Obawa nr 2 dotyczy 100 LGD Obawa nr 1+2 dotyczy 96 LGD niskie wykorzystanie limitu w ramach działania 413

Obawa o LGD/LSR nr 3 (z 6) limit na działanie 413 nie jest wykorzystany przez wszystkie jak dotąd złożone WOPP (w tym WOPP, które zostały negatywnie rozpatrzone ) tj. gdy wszystkie złożone dotąd WOPP nie opiewają przynajmniej na 100% dostępnego limitu (w większości LGD wskaźnik ten wyraźnie przekracza 100%) wskazywać to może na niedostateczny popyt na wsparcie za pośrednictwem LGD ze strony potencjalnych beneficjentów, który udaremnić może przeprowadzenie skutecznego naboru WOPP, których pozytywne rozpatrzenie miałoby stanowić o pełnym wykorzystaniu przysługujących w LSR środków

Statystyka Obawa nr 1 dotyczy 255 LGD Obawa nr 2 dotyczy 100 LGD Obawa nr 1+2 dotyczy 96 LGD Obawa nr 3 dotyczy 5 LGD niedostateczny popyt na wsparcie w ramach 413

Obawa o LGD/LSR nr 4 (z 6) dotychczas wypłacone środki w ramach działania 413 opiewają na mniej niż 50% kwoty przyznanej pomocy wiązać się to może albo z faktem że znaczna część pomocy została przyznana stosunkowo niedawno i zwłoka w płatnościach nie jest jeszcze niepokojąca albo z niedostatecznym tempem rozpatrywania wniosków o płatność i dokonywania tych płatności

Statystyka Obawa nr 1 dotyczy 255 LGD Obawa nr 2 dotyczy 100 LGD Obawa nr 1+2 dotyczy 96 LGD Obawa nr 3 dotyczy 5 LGD Obawa nr 4 dotyczy 237 LGD niski poziom płatności 413

Obawa o LGD/LSR nr 5 (z 6) WOPP będące w trakcie rozpatrywania opiewają na ponad 25% przyznanego w LSR limitu (a niejednokrotnie na ponad 35%) tak wysokie pokrycie limitu przez rozpatrywane WOPP sprawia, że LGD działa w warunkach dużej niepewności, tj. nie wie czy zablokowana kwota (znaczących rozmiarów) w najbliższym czasie będzie kwotą przyznanej pomocy, czy też wymagać będzie ogłoszenia kolejnego naboru i przyjęcia kolejnych WOPP czy druga z powyższych informacji powzięta zostanie w momencie gdy ogłoszenie kolejnego naboru będzie jeszcze możliwe i zasadne

Statystyka Obawa nr 1 dotyczy 255 LGD Obawa nr 2 dotyczy 100 LGD Obawa nr 1+2 dotyczy 96 LGD Obawa nr 3 dotyczy 5 LGD Obawa nr 4 dotyczy 237 LGD Obawa nr 5 dotyczy 104 LGD duża część limitu czeka na decyzję o przyznaniu pomocy

Obawa o LGD/LSR nr 6 (z 6) koszty bieżące aktualnie zrefundowane w ramach działania 431 przekraczają 15% sumy zrefundowanych do chwili obecnej kosztów kwalifikowalnych wszystkich operacji realizowanych w ramach LSR mimo, że w większości przypadków uzasadnione zapewne będzie założenie, że w dalszym ciągu realizacji LSR suma ta będzie rosła w większym tempie niż kwota zrefundowanych kosztów bieżących (i procent ten będzie się zmniejszał), jednak odpowiedniej reakcji, nie tylko w zakresie poprawy realizacji działania 413, ale także podczas akceptacji kolejnych szczegółowych opisów zadań w ramach działania 431, wymagają te przypadki, w których zrefundowane koszty bieżące przekraczają także 15% sumy dotychczas przyznanej pomocy, a nawet 15 % sumy przyznanej pomocy i pomocy wnioskowanej w aktualnie rozpatrywanych WOPP, łączna kwota kosztów bieżących, których refundacja jest zakładana przez LGD (limit kosztów bieżących z umowy ramowej) przekracza 15 % sumy potencjalnych płatności w ramach LSR lub limit środków w ramach działania 413 został powiększony o środki na dodatkowe zadania, których wykorzystanie automatycznie wiązać się powinno ze zmniejszeniem % poziomu kosztów bieżących.

Statystyka Obawa nr 1 dotyczy 255 LGD Obawa nr 2 dotyczy 100 LGD Obawa nr 1+2 dotyczy 96 LGD Obawa nr 3 dotyczy 5 LGD Obawa nr 4 dotyczy 237 LGD Obawa nr 5 dotyczy 104 LGD Obawa nr 6 dotyczy 245 LGD wysoki udział kosztów bieżących

Dziękuję za uwagę