Euorosieroctwo – konsekwencją migracji rodziców

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Człowiek – Najlepsza inwestycja
Advertisements

FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
ANALIZA PRZYPADKU ucznia Szkoły Podstawowej nr 11 w Gdańsku- Stogach objętego Interdyscyplinarną Pomocą Doradczą opracowała: mgr Joanna.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
„Wpływ sytuacji migracyjnej rodziców na psychospołeczny rozwój dziecka” w oparciu o raport „Społeczne, edukacyjne i wychowawcze konsekwencje migracji rodziców.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Sytuacja życiowa rodzin czasowo niepełnych z powodu migracji
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Wagarowanie młodzieży
Prezentacja multimedialna
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Uzależnienia a rozwój dziecka
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. JANA PAWŁA II W BIELINACH
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
spotkanie naszą nadzieją."
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
PEDAGOG SZKOLNY.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
w praktyce pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
RODZINA.
Pogotowie Opiekuńcze „OPOKA”
Eurosieroctwo.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Dziecko romskie w szkole
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Opracowała- Katarzyna Płatek
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Zadania pedagoga szkolnego
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Euorosieroctwo – konsekwencją migracji rodziców Opracowały: mgr Joanna Białogłowy mgr Katarzyna Milczarek PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE 2009

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE Wstęp Ideą tego opracowania jest przedstawienie „zjawiska eurosieroctwa”, jego uwarunkowań i cech charakterystycznych oraz propozycji działań pomocowych w zakresie pracy z doświadczającym sieroctwa migracyjnego dzieckiem i jego rodziną. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE Otwarcie Unii Europejskiej na przybyszów z nowych krajów członkowskich zaowocowało wyjazdem z regionu środkowo-wschodniego kontynentu licznych grup osób młodych, relatywnie dobrze wykształconych oraz gotowych do podejmowania wyzwań w nowej rzeczywistości społeczno-ekonomicznej. Wśród nich znalazły się setki tysięcy Polaków. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

Wg oficjalnych danych GUS w latach 2000 – 2007 wyjechało z kraju łącznie 219, 1 tysiąca osób, z czego 123,6 tysiąca w latach 2004 – 2007( po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej) PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE Wyjazdom przyświecały różne cele. Znaczna część Polaków wyjechała w poszukiwaniu ciekawszej i lepiej płatnej pracy oraz szans na podwyższenie standardu życiowego inni - z zamiarem poznania nowej rzeczywistości jeszcze inni – by do perfekcji oswoić się z obcym językiem i pogłębić wiedzę i umiejętności w dziedzinie stanowiącej przedmiot ich szczególnego zainteresowania. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE Wśród emigrantów znalazły się liczne rodziny z dziećmi lub też wielu rodziców, którzy wyjechali powierzając nieletnie dzieci w kraju opiece dziadków, dalszych krewnych, sąsiadów bądź też pozostawiając je bez opieki w ogóle albo oddając do placówek opiekuńczo-wychowawczych. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE Wśród emigrantów znalazły się liczne rodziny z dziećmi lub też wielu rodziców, którzy wyjechali powierzając nieletnie dzieci w kraju opiece dziadków, dalszych krewnych, sąsiadów bądź też pozostawiając je bez opieki w ogóle albo oddając do placówek opiekuńczo-wychowawczych. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE Rozłąka dzieci z obojgiem rodziców lub jednym z nich na dłuższy okres owocuje pojawianiem się w wielu dzieciach znamion opuszczenia. Dzieci pozbawione stałego kontaktu z rodzicami czują się jak sieroty. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE Inne, nie mając stałego oparcia w rodzicach, którzy zwykle czuwają nad ich rozwojem i troszczą się o ich dobro, zaczynają mieć kłopoty w nauce, popadają w różnego rodzaju uzależnienia, stają się agresywne. Sam fakt posiadania rodziców nie wystarczy do tego, by móc czuć się dzieckiem ważnym i kochanym w sytuacji braku codziennego kontaktu z ojcem lub matką, bądź – co najgorsze – z obojgiem z nich. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE Nieprzewidziane „koszty”, które ponoszą dzieci w związku z wyjazdem rodziców za granicę, stają się przedmiotem zainteresowania zarówno nauczycieli i wychowawców, jak i służb społecznych oraz kuratorów społecznych i sądowych, którzy zetknęli się z negatywnymi skutkami emigracji. W słowniku języka polskiego pojawia się nowe słowo „Eurosieroctwo”. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE Z metodologicznego punktu widzenia termin „Euro-sieroctwo” nie w pełni odpowiada definicji sieroctwa, która wskazuje na zaburzenia relacji dziecko-rodzic w sensie kontaktu, więzi emocjonalnych czy też zaburzeń procesów socjalizacyjnych w rodzinie. Podobne wątpliwości pojawiają się, gdy sięgamy do definicji formalnych. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE Według nich przez pojęcie „sieroty” określa się zwykle dzieci znajdujące się pod opieką instytucji wychowawczo-opiekuńczych, kierowane tam w przypadku: braku obojga rodziców lub jednego z nich, niewydolności rodziny z innych względów PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE Stopień zaburzenia relacji dziecka z rodzicami stanowi podstawę do wyróżnienia trzech stopni sieroctwa. najwyższy oznacza zupełny brak kontaktu z rodzicami, całkowite opuszczenie dziecka, średni jest kojarzony ze sporadycznymi, rzadkimi kontaktami, mającymi miejsce w nieokreślonych w czasie i nierównych odstępach, najniższy stopień sieroctwa odnosi się do stosunkowo częstych kontaktów i różnej częstości odwiedzin: w jego przypadku rodzice wykazują duże zainteresowanie zdrowiem dziecka i jego wychowaniem. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

Dla dziecka czy dzieci ważne jest: czy wyjeżdżają oboje rodzice, czy tylko jedno z nich, jak długo trwa rozłąka i jaki kontakt z ojcem czy matką utrzymywany jest podczas ich nieobecności, jakie były motywy wyjazdu i czy decyzja o rozstaniu była decyzją wspólną obojga rodziców, w jakich warunkach i pod czyją opieką znajduje się dziecko podczas nieobecności rodziców, czy łączy je stały, mocny związek z opiekunami, PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE Cd. w jakim wieku jest dziecko, jak nieobecność traktowana jest w rodzinie, czy wyjazd spełnia oczekiwania rodziny i przynosi oczekiwane rezultaty, jakie są perspektywy powrotu i ponownego połączenia z rodziną. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE Wyodrębnia się następujące przedziały czasowe emigracji rodzica/ rodziców: nieobecność do dwóch miesięcy: nieznacząca, nieobecność od dwóch do sześciu miesięcy: niewielki wpływ na proces socjalizacji, brak zaburzenia struktury ról w rodzinie, możliwość nieznacznego osłabienia więzi pomiędzy rodzicem a dzieckiem, PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE nieobecność od sześciu miesięcy do roku: w zależności od wieku dziecka możliwość istotnego wpływu na socjalizację, możliwość przejęcia kulturowej roli rodzica migranta przez rodzica pozostającego w domu, wyraźne zaburzenie więzi, możliwość wystąpienia traumatyzującego efektu odrzucenia; nieobecność powyżej roku: znacząca restrukturyzacja rodziny i relacji z otoczeniem społecznym, przejęcie funkcji przez rodzica pozostającego w domu, znaczące zaburzenie więzi – wysoce prawdopodobny efekt odrzucenia u dziecka. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE Wychowawcze i edukacyjne konsekwencje czasowej migracji zarobkowej rodziców 1. Problemy z nauką : • obniżona lub brak motywacji do nauki, • obniżone wyniki nauczania, • nieprzygotowanie do zajęć, • lekceważenie obowiązków szkolnych • nieregularne uczęszczanie uczniów na zajęcia. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE 2. Problemy wychowawcze: • arogancja, • używanie wulgarnego słownictwa, • oszukiwanie, • wysoka absencja, • niesystematyczne uczestnictwo w zajęciach szkolnych, • ucieczki z lekcji, • wagary, • duża liczba godzin nieusprawiedliwionych. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE 3. Zmiany stanu emocjonalnego: • uczuciowa pustka, • uczucie osamotnienia, • tęsknota, • smutek, • zaburzenia w relacjach z rówieśnikami, • nadpobudliwość, • agresywność, • problemy z koncentracją. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE 4. Skłonność do zachowań ryzykownych : • sięganie po nikotynę, alkohol, narkotyki, • obniżenie wieku inicjacji seksualnej, • wandalizm, • kradzieże, • itp.. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE Nie ma wystarczających podstaw do obarczania jedynie rodziców winą za istniejący stan rzeczy, ale w wielu przypadkach to ich brak odpowiedzialności, wyrażający się w pozostawieniu w kraju dzieci bez właściwej opieki jest źródłem negatywnych reakcji i zachowań oraz pogłębiających się dziecięcych kłopotów emocjonalnych. Starsze rodzeństwo, dziadkowie lub dalsi krewni, a nierzadko również domy dziecka nie są w stanie zastąpić rodziców w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczej. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

Formy pomocy udzielanej rodzinom migrantów Poradnictwo rodzinne Terapia rodzinna Praca socjalna Pomoc udzielana w szkołach i pozaszkolnych formach opieki wychowawczej Opieka i pomoc społeczna Pomoc instytucji profilaktycznych i wczesnej interwencji Pomoc kuratora sądowego PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

Kierunki działań podejmowanych przez profesjonalistów Współpraca z rodzicem/opiekunem dziecka - przeprowadzanie rozmów, udzielanie wsparcia psychologiczno – pedagogicznego, mające na celu uzmysłowienie skali problemu, spowodowanie wzrostu zainteresowania dzieckiem u rodzica/opiekuna, wzrost aktywności rodzica/ opiekuna, uzyskanie wzmożonej opieki i kontroli nad dzieckiem (wyrażające się między innymi w systematycznym uczęszczaniu na zajęcia przez dziecko, odrabianiu zadań domowych) PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE Praca z dzieckiem - działania opiekuńczo – terapeutyczne i dydaktyczne mające na celu wyrównanie braków i zaległości programowych, poprawę wyników nauczania, wzrost frekwencji poprzez zminimalizowanie zjawiska wagarów, pomaganie uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, uświadomienie uczniom konieczności i potrzeby uczestniczenia w zajęciach szkolnych, kształcenie umiejętności radzenia sobie z sytuacją stresową, wzrost wiary we własne siły, kształtowanie świadomości, że dziecko ma z kim porozmawiać o problemach. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE Opracowano w oparciu o materiały Eurosieroctwo 2008: materiał sygnalny: (zapowiedź raportu), Fundacja Prawo Europejskie Warszawa: Studium Prawa Europejskiego: Instytut Europejski Katarzyna Milczarek Joanna Białogłowy PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA SKIERNIEWICE