Podsumowanie realizacji programu edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie proszę” w powiecie jarosławskim w roku szkolnym 2010/2011.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Współpraca IV LO ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Dorohusku.
Advertisements

Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
Podsumowanie II edycji programu „Znajdź właściwe rozwiązanie”
Szkolenie dla koordynatorów Programu Edukacji Antytytoniowej - „Nie pal przy mnie, proszę” oraz Programu Profilaktyki Palenia Tytoniu - „Znajdź właściwe.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
program profilaktyki uzależnień
Szkolny program profilaktyczny „Trzymaj formę”
Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Radomiu
GŁÓWNY CEL KAMPANII Zwiększenie wśród uczniów i młodych pracowników świadomości zagrożeń związanych z pracą, promocja tematyki bezpieczeństwa pracy w edukacji.
Sekcja Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej
Sekcja Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej
Sekcja Oświaty Zdrowotnej
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
"Czyste powietrze wokół nas"
PROGRAM PRZEDSZKOLNEJ EDUKACJI ANTYTYTONIOWEJ
Nie pal przy mnie, proszę
PROGRAM PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU DLA UCZNIÓW STARSZYCH KLAS SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
Profilaktyka i promocja zdrowia w roku szkolnym 2012/2013
PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 2 W ZAMOŚCIU
Nie pal przy mnie proszę
„Tytoń, narkotyki, dopalacze - jak się przed tym bronić”
„Czyste Powietrze Wokół Nas”
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
Rodzice jako sprzymierzeńcy w działaniach profilaktycznych szkoły
Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 18 IM
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
Sprawozdanie z realizacji obchodów DBI 2014
Szkoła Współpracy.
Rok szkolny 2011/2012.
W GIMNAZJUM NR 1 W SROKOWIE W ROKU SZKOLNYM 2007/2008
Podsumowanie realizacji programu „Trzymaj formę” w powiecie braniewskim roku szkolnym 2007/2008.
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Szkoła Promująca Zdrowie
Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu
Cel priorytetowy : Cel priorytetowy : PROMOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA WŚRÓD UCZNIÓW SP STARE KUROWO Cele szczegółowe:  Zapewnienie warunków sprzyjających.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
r. Białystok.
PROGRAM PROFILAKTYKI PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 2 W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM.
Białystok r..
Realizacja programu „Nie pal przy mnie, proszę” w roku szkolnym 2012/2013 na terenie powiatu krapkowickiego mgr Joanna Pawlak Sekcja Promocji Zdrowia.
„NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ”
Realizacja programu „Znajdź właściwe rozwiązanie” w roku szkolnym 2012/2013 na terenie powiatu krapkowickiego mgr Joanna Pawlak Sekcja Promocji Zdrowia.
Nie pal przy mnie, proszę
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
Świętokrzyskie Centrum Onkologii Założenia i metody wdrażania projektu „Szkoła promująca zalecenia Europejskiego kodeksu walki z rakiem” w roku szkolnym.
„ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE”
Świętokrzyskie Centrum Onkologii Założenia i metody wdrażania projektu „Szkoła promująca zalecenia Europejskiego kodeksu walki z rakiem” w roku szkolnym.
Program edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie, proszę”
Szkoła Podstawowa im. Piotra Wysockiego w Dropiu.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wł. Broniewskiego w Kościanie rok szkolny 2011/2012.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Katowicach ul. Barbary 17 Podsumowanie programu edukacyjnego pt. ”Nie pal przy mnie proszę” w roku szkolnym.
Programy profilaktyczne realizowane w Zespole Szkół w Sarzynie w roku szkolnym 2016/2017 w ramach współpracy z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym.
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
r. Białystok.
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Program dla dzieci w wieku przedszkolnym
Zapis prezentacji:

Podsumowanie realizacji programu edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie proszę” w powiecie jarosławskim w roku szkolnym 2010/2011

CELE PROGRAMU Cel główny programu: Zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu Cele szczegółowe programu: Zwiększenie wiedzy w zakresie odpowiedzialności za własne zdrowie Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i swoich bliskich Kształtowanie postaw asertywnych

REALIZATORZY PROGRAMU pracownicy Stanowiska Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia PSSE w Jarosławiu dyrekcje szkół nauczyciele pedagodzy szkolni wychowawcy klas

W jaki sposób szkolni koordynatorzy poinformowali realizatorów programu o założeniach i sposobie jego realizacji? Przekazał informacje na Radzie Pedagogicznej Przekazał informację indywidualnie zainteresowanym nauczycielom W inny sposób (szkolny koordynator programu był jego realizatorem) Poinformował i zaprosił do współpracy pielęgniarkę szkolną Nie poinformował realizatorów Brak odpowiedzi

INFORMACJA NA TEMAT PROGRAMU Liczba szkół zgłoszonych do programu: 27 Liczba szkół, które realizowały program: 26 Liczba sprawozdań otrzymanych ze szkół: 26 Liczba rodziców, którzy uczestniczyli w programie: 553 Liczba realizatorów programu w szkołach: 38 (dyrektorzy szkół, pedagodzy szkolni, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, lekarze, pielęgniarki i higienistki szkolne) Liczba przeszkolonych osób na poziomie powiatowym: 23

LICZBA UCZNIÓW UCZESTNICZĄCYCH W PROGRAMIE Łącznie 1371 uczniów w tym:

W RAMACH REALIZACJI PROGRAMU WSPÓŁPRACOWANO z dyrektorami szkół podstawowych szkolnymi koordynatorami programu lek. med. Ireneuszem Szczepańskim -dyrektorem NZOZ „Multimed” w Wólce Pełkińskiej Starostwem Powiatowym w Jarosławiu

POMOC PARTNERÓW, SOJUSZNIKÓW NA RZECZ REALIZACJI DZIAŁAŃ Szkolni koordynatorzy programu pozyskali dyrekcje 3 szkół podstawowych (ufundowano nagrody dla dzieci w konkursach plastycznych), Stowarzyszenie na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „Tobie” (ufundowało nagrody i upominki dla dzieci ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Jarosławiu).

W JAKI SPOSÓB PRZEBIEGAŁA REALIZACJA PROGRAMU W SZKOLE? W 26 szkołach program został zrealizowany w formie zaproponowanych 5 zajęć warsztatowych. W 14 szkołach program został rozszerzony o dodatkowe działania tj. konkurs plastyczny o tematyce antynikotynowej, spotkania z pracownikiem służby zdrowia (lekarz, pielęgniarka/higienistka szkolna), konkursy sprawnościowe, turnieje wiedzy, zajęcia warsztatowe „Co robić gdy moje dziecko jest zagrożone”, inscenizację, układanie krótkich wierszy i rymowanek przez dzieci, konkurs na list do palacza, konkursy wiedzy o zdrowiu, apel, prezentacja multimedialna.

W JAKI SPOSÓB PRZEBIEGAŁA REALIZACJA PROGRAMU W SZKOLE? Metodyka programu została zmieniona w 1 szkole (w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym w Jarosławiu - dzieci z upośledzeniem umysłowym). Poprzez udział w programie uczniowie uświadomili sobie, że sami mogą unikać sytuacji szkodliwych dla zdrowia. Zrozumieli, kim jest bierny palacz, ponadto wykształcono u dzieci postawę obrony przed biernym paleniem.

UDZIAŁ RODZICÓW W REALIZACJI PROGRAMU Rodzice aktywnie uczestniczyli w realizacji programu, brali udział w zebraniach ogólnych, pogadankach, zajęciach warsztatowych, spotkaniach z lekarzem i higienistką szkolną, bardzo pozytywnie odebrali program, doceniając korzyści z niego płynące nie tylko dla dzieci ale i dla siebie.

Ocena programu (skala: 1 – ocena najniższa 6 – ocena najwyższa) Odbiór programu przez dzieci Ocena programu przez prowadzącego/prowadzących Opinia rodziców dzieci uczestniczących w programie Dostosowanie programu do wieku dzieci Ocena skuteczności programu Ocena poradnika dla realizatorów Ocena materiałów dodatkowych (ulotek, plakatów itp.) Ocena załączników do poradnika (kolorowanki, wierszyk, krzyżówka, układanki, historyjki, kartki do znaczków)

ZAOBSERWOWANE EFEKTY W ZMIANIE POSTAW I ZACHOWAŃ DZIECI I ICH RODZICÓW Z przeprowadzonych przez nauczycieli obserwacji, rozmów z dziećmi widać, że dużo rodziców pali papierosy a tym samym często dzieci są narażone na bierne palenie. Zajęcia pomogły niektórym rodzicom zerwać z tym nałogiem oraz zmniejszyć liczbę rodziców palących przy dzieciach (rodzice wcześniej nie zastanawiali się nad tym aspektem). Większość rodziców uznaje potrzebę realizowania takich zajęć od najmłodszych lat powołując się na przysłowie „Czego Jaś się nie nauczył….”

PODSUMOWANIE PROGRAMU PRZEZ SZKOLNYCH KOORDYNATORÓW Metody i formy pracy zaproponowane przez autorów programu umożliwiły przekazanie wiedzy dot. biernego palenia papierosów w ciekawy sposób. Program adekwatny do potrzeb i wieku rozwojowego uczniów, akceptowany przez rodziców. Odpowiada na realne potrzeby (problemy oraz zagrożenia) uczniów i rodziców. Poprzez udział w programie uczniowie uświadomili sobie, że sami mogą unikać sytuacji szkodliwych dla zdrowia. Zrozumieli, kim jest bierny palacz, ponadto wykształcono u dzieci postawę obrony przed biernym paleniem.

PODSUMOWANIE PROGRAMU PRZEZ SZKOLNYCH KOORDYNATORÓW Tematyka proponowanych zajęć była ciekawa dla dzieci. Postać wiewiórki, kolorowanka, wiesz, krzyżówka, układanki, zabawy ruchowe, dramy, puzzle, prace plastyczne ułatwiały przyswajanie wiadomości. Zajęcia w takiej formie mogą wywrzeć wpływ na podejmowanie dobrych decyzji nie tylko dotyczących siebie, ale jako dzieci mają wpływ na dorosłych, im bliskich. Warto promować wśród uczniów tej grupy wiekowej zdrowy tryb życia poprzez program edukacji antytytoniowej.

KONTYNUACJA PROGRAMU W NASTĘPNYM ROKU SZKOLNYM

Dziękuję za uwagę