Prawa konsumenta Czyli z czym to się je..

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kredyt hipoteczny od A do Z
Advertisements

Bądź świadomym konsumentem
SANKCJONOWANY PRZEPISAMI KARNYMI
Cel lekcji: poznanie istoty kredytu konsumenckiego i różnic między kredytem inwestycyjnym, a kredytem konsumenckim. Oczekiwane osiągnięcia ucznia: wyjaśni.
Potwierdzenie przyjęcia zamówienia
Co to jest umowa?. Co to jest umowa? Umowa i jej elementy Co najmniej 2 strony Zgoda co do warunków Zgodne oświadczenie o przyjęciu warunków i zobowiązaniu.
EUROPEJSKI DZIEŃ KONSUMENTA EUROPEJSKI DZIEŃ KONSUMENTA 14 MARCA 2008 PRZEDSTAWICIELSTWO KOMISJI EUROPEJSKIEJ WARSZAWA ZANIM KLIKNIESZ – POZNAJ SWOJE PRAWA.
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
Emilia Stępień, Bird&Bird Warszawa, 21 maja 2010
Doświadczenia konsumentów w kontaktach z ubezpieczycielami direct Małgorzata Więcko Biuro Rzecznika Ubezpieczonych Warszawa, 1 kwietnia 2009r.
Warszawa, 1 kwietnia 2009 r. Projektowane zmiany legislacyjne – odpowiedź na rozwój technologii w sprzedaży ubezpieczeń Katarzyna Przewalska Zastępca Dyrektora.
Ochrona konsumencka dla osoby, na której rachunek zawarto umowę ubezpieczenia Dr Marcin Orlicki, LL.M. UAM Poznań
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
INTERNET POŻYTECZNIE-
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lidzbarku
Internet 2006: rozwój e-commerce
Autor: Adam Bzdawka kl. III LI
Opóźnienie i zwłoka Fryderyk Zoll.
Zarządzanie kredytami i należnościami
Waldemar Rokita Paweł Ślawski
PRZYWILEJE I OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY ORAZ KONSUMENTA
Prawa konsumenta.
Konferencja Zmagania z koniunkturą czyli dobre i złe strony kryzysu Villa Drawa 28/29 maja Ogólne warunki sprzedaży – nasza polisa.
Gimnazjum w Nowym Dworze
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Strzelinie Agata Rudnicka
G r o w t h f r o m K n o w l e d g e GfK Custom Research
Prawo kontraktowe Umowa sprzedaży.
ABC PRAW KONSUMENTA.
Prawdy oczywiste Sprzedaż zgodnie z ustawą o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Konsument – świadomy uczestnik rynku
Prawdy oczywiste Regulamin sklepu internetowego - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Nowa Ustawa Konsumencka
Prawo ochrony konsumentów Wykład 8. rozumiemy umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej.
Patrycja Jarosławska i Daniel Kwaczyński. ubezpieczenia społeczne I Filar emerytalne (ZUS) rentowe wypadkowe chorobowe II Filar emerytalne (OFE) III Filar.
Jak bezpiecznie kupować przez Internet.
Konsument.
Dr hab. Marlena Pecyna Wykład 24 marca 2015 r.
Zakupy przez Internet – PRAWA Konsumenta
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Partner projektu.
PRZESZKODY W DOCHODZENIU ROSZCZEŃ W SPRAWACH KONSUMENCKICH adwokat Bartosz Kosmala prezes krakowskiego oddziału Federacji Konsumentów członek Rady Krajowej.
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Sprzedaż dokonywana pomiędzy przedsiębiorcami, a konsumentami
Małgorzata Sawicka Departament Rozwoju Rynku Finansowego Ministerstwo Finansów Rynek usług bankowych w Unii Europejskiej Warszawa, 25 stycznia 2007 r.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ Z TYTUŁU RĘKOJMI ZA WADY FIZYCZNE I PRAWNE Mocą art. 52 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta uchylono ustawę z dnia 2.
Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa domowego. Osoba, która kupuje.
Barbara Denisiuk. Art § 2 k.c. Przez produkt rozumie się rzecz ruchomą, choćby została ona połączona z inną rzeczą. Za produkt uważa się także.
Barbara Denisiuk. Postępowanie cywilne Inf. ogólne grupowe SOKIK Postępowanie polubowne mediacja arbitraż.
Ochrona konsumenta usług telekomunikacyjnych i świadczonych drogą elektroniczną Barbara Trybulińska.
UMOWA KOMISU Literatura:
UMOWA POŻYCZKI Literatura:
Miejski Rzecznik Konsumentów w Poznaniu
O czym pamiętać podczas zakupów?
UMOWA KREDYTU Literatura:
Kazusy cz. II Prawo cywilne – część ogólna
Ochrona praw konsumenta – odpowiedzialność za sprzedany towar
UMOWA SKŁADU mgr Robert Drożdż.
15 marca ŚWIATOWY DZIEŃ PRAW KONSUMENTA
Publiczne prawo konkurencji
Kredyty konsumpcyjne na polskim rynku
Umowa Komisu Dorota Wieczorkowska
Umowy przenoszące prawa
Ochrona konsumenta usług zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa Barbara Trybulińska.
Sprzedaż dokonywana pomiędzy przedsiębiorcami, a konsumentami
Zawieranie i rozwiązywanie umów
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

Prawa konsumenta Czyli z czym to się je.

Najpierw trochę definicji… Kto to jest konsument? W skrócie jest to osoba nabywająca od przedsiębiorcy towar, lub usługę. W polskim prawie pojęcie konsumenta zostało zdefiniowane w kodeksie cywilnym jako "osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

W momencie kupna danego towaru, lub skorzystania z usługi dochodzi do zawarcia umowy między kupującym i sprzedającym. Zawsze może zdarzyć się sytuacja, w której nie jesteśmy zadowoleni z dokonanego zakupu. Towar może być uszkodzony lub np. nie odpowiadać naszym oczekiwaniom. Możemy wtedy ubiegać się o własne prawa.

A jakie obowiązki ma sprzedawca? podanie ceny towaru udzielenie konsumentowi jasnych, zrozumiałych informacji na żądanie kupującego sprzedawca ma obowiązek wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy

Towar jest niezgodny z umową, jeśli: nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, np. zakup płytek mrozoodpornych, które okazują się nieodporne na mróz, nie posiada właściwości, jakie powinny cechować towar tego rodzaju oraz o jakich zapewniał sprzedawca lub producent (podczas indywidualnego uzgadniania właściwości towaru lub w składanych publicznie oświadczeniach - w reklamie lub oznakowaniu towaru), np. zakupiony proszek nie usuwa uporczywych plam, mimo że w reklamie zostały podane takie zapewnienia, został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony, jeśli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży.

A co z gwarancją?

Gwarancja - podobnie jak niezgodność towaru z umową - umożliwia konsumentowi dochodzenie roszczeń w przypadku, gdy nabyta rzecz okazała się wadliwa. Jest ona jednak dobrowolna - przedsiębiorca może udzielić gwarancji, ale nie musi. Podstawę stanowi oświadczenie sprzedawcy bądź producenta zamieszczone we wręczanym w chwili sprzedaży towaru dokumencie gwarancyjnym lub w reklamie. Określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada cechom w nim wskazanym. Ponadto dokument gwarancyjny powinien zawierać między innymi zakres terytorialny i czasowy gwarancji, oraz adres gwaranta.

Mogę zwracać towar zgodny z umową? Sprzedawca nie ma obowiązku takiego towaru przyjąć. Zależy to wyłącznie od jego dobrej woli.

Wyjątek stanowi ujęta w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny sytuacja, kiedy dany towar nabyliśmy poza lokalem przedsiębiorstwa (na przykład zakup od akwizytora) lub na podstawie umowy zawartej na odległość (na przykład z katalogu wysyłkowego lub przez internet). Wówczas konsumentowi przysługuje prawo rezygnacji z towaru bez podania przyczyn w terminie 10 dni od zawarcia umowy. Wystarczy przed jego upływem złożyć (na przykład wysłać listem poleconym) oświadczenie na piśmie. W takiej sytuacji sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie (a maksymalnie w ciągu 14 dni) zwrócić całą uiszczoną przez nas kwotę wraz z ustawowymi odsetkami.

Teraz trochę o kredycie konsumenckim.

Kredyt konsumencki to każdy kredyt zaciągnięty na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (np. gotówkowy lub mieszkaniowy). Mamy z nim do czynienia również przy zakupach na raty lub z odroczonym terminem płatności. Dotyczy sum do 80 000 złotych (lub ich równowartości w innej walucie). Jest to kontrakt zawarty między konsumentem a przedsiębiorcą (bankiem lub inną instytucją finansową), od której można odstąpić bez podania przyczyny w terminie do 10 dni od dnia jej zawarcia. Ustawa o kredycie konsumenckim nakłada na kredytodawcę obowiązek obliczenia rzeczywistej rocznej stopy procentowej na podstawie większości opłat (z wyjątkiem związanych z ubezpieczeniem i zabezpieczeniem kredytu). Ponadto w umowie powinien zostać określony całkowity koszt kredytu. Warto sprawdzić, czy umowa zawiera wszystkie elementy wskazane przez ustawę o kredycie konsumenckim jako obowiązkowe. W przypadku kredytów konsumenckich banki nie mogą pobierać opłaty za wcześniejszą spłatę kredytu.

Gdzie można uzyskać pomoc w przypadku problemów z reklamacją towaru kupionego za granicą?

Konsumenci mający problem z dochodzeniem swoich roszczeń transgranicznych  mogą korzystać z usług Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK). Głównym zadaniem centrum jest szerzenie wiedzy o europejskim rynku wewnętrznym oraz pomoc prawna i organizacyjna dotycząca sporów ponadgranicznych. Konsumenci, którzy mają problem z zakupem dokonanym w innym kraju, mogą liczyć na pomoc polskiego odpowiednika Centrum w sieci działającej na terenie całej Unii Europejskiej. Jeśli skarga konsumencka nie zostanie pozytywnie rozwiązana przez zagranicznego przedsiębiorcę, Centrum również będzie pomagać, wykorzystując polubowne drogi rozwiązywania sporów.  

Informacje na temat sposobu rozwiązywania konsumenckich sporów transgranicznych można znaleźć na stronie internetowej www.konsument.gov.pl lub pod warszawskim numerem infolinii - (22) 55 60 474. Poszkodowani konsumenci mogą również osobiście składać skargi - ECK mieści się w budynku : Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, Pl. Powstańców Warszawy 1.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów - Bydgoszcz * Nazwa: Powiatowy Rzecznik Konsumentów * Urząd: Starostwo Powiatowe Bydgoszcz * Miasto: 85-066 Bydgoszcz * Adres: ul. Konarskiego 1/3 * Telefon: tel.: (052) 583 54 16; fax: (052) 583 54 52 * Email: prk@powiat.bydgoski.pl

Prezentację wykonał Martin Schulz

Bibliografia: Ludziki: http://www.uokik.gov.pl/faq4.php http://www.federacja-konsumentow.org.pl/ Ludziki: http://www.sp-studio.de