PIERWSZE KROKI W SZKOLE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

„Sześciolatek w szkole”
Ulotka informacyjna dla rodziców Sześciolatek w szkole.
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
Gotowość (dojrzałość) szkolna
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
„Sześciolatek w szkole”
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
Reforma edukacji Zmiana programowa
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Kontrowersje wokół szkolnej edukacji sześciolatków w Polsce
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
6-LATEK W SZKOLE.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Moje dziecko idzie do szkoły
Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Promniku
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Rozwój dziecka 6-cioletniego „Mój 6-ciolatek idzie do szkoły”
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA SZEŚCIOLATEK W SZKOLE.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Mamo, tato chcę już iść do szkoły 1. Potencjał sześciolatka Mózg sześciolatka potrzebuje maksymalnie dużo różnorodnych bodźców i doświadczeń edukacyjnych.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Zasoby edukacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji Wydział Rozwoju Szkół i Placówek.
Edukacja wczesnoszkolna wg nowej podstawy programowej Aktualne przepisy prawa oświatowego Aktualne przepisy prawa oświatowego.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
„Sześciolatek w szkole”
„Sześciolatek w szkole”
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

PIERWSZE KROKI W SZKOLE „ Podstawowa różnica polega na tym, że dziecko sześcioletnie jest ciągle jeszcze dzieckiem i tak powinno być traktowane, a dziecko siedmioletnie powoli dorasta do roli ucznia i stopniowo powinno być traktowane jako dziecko – uczeń. ” http://www.wychowanieprzedszkolne.pl/szescioletni-uczen/

Od września 2014 r. spełnianie obowiązku szkolnego rozpoczną wszystkie dzieci urodzone od 1 stycznia 2008 r. do 30 czerwca 2008 r. W pierwszych klasach będą się uczyły również te dzieci sześcioletnie, które urodziły się w drugiej połowie 2008 r., jeśli taka będzie decyzja ich rodziców.

Sześciolatki w szkole mają prawo do: adaptacji w szkole tak długo jak jest to potrzebne, wyodrębnionego miejsca do zabawy, miejsca na podręczniki i przybory szkolne, jednego nauczyciela w klasach I-III indywidualnego podejścia do potrzeb sześciolatka, wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, dodatkowych zajęć po lekcjach, opieki świetlicowej w grupach do 25 uczniów zajęć po lekcjach (rozwijających zainteresowania, wspierających rozwój czy wyrównawczych)

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało szereg zmian prawnych sprzyjających lepszemu przygotowaniu szkoły do potrzeb i możliwości ucznia młodszego. Wśród nich są: nauka w klasach do 25 uczniów (od IX. 2014 r.), • klasy I od września 2014 r. • klasy I-II od września 2015 r. • klasy I-III od września 2016 r. tworzenie oddziałów klas I z uczniów w zbliżonym wieku w latach 2014/2015 i 2015/2016

odejście od systemu 45-minutowych lekcji, dostosowanie czasu trwania zajęć edukacyjnych do możliwości psychofizycznych uczniów oraz sposobu realizacji poszczególnych treści nauczania, dostosowanie tempa nauki do potrzeb dziecka - z podstawy programowej usunięte osobne wymagania dla pierwszoklasistów. Dzieci będą miały trzy lata na opanowanie materiału klas I-III we własnym tempie .

dostosowanie prac domowych do możliwości ucznia, monitorowanie czasu jaki uczeń poświęca na wykonywanie pracy domowej, zapewnienie warunków i możliwości do odrabiania zadań domowych w świetlicy szkolnej, świetlicę dostępną dla dzieci zgodnie z aktualnymi potrzebami rodziców

Dziecko gotowe do podjęcia nauki szkolnej: Jest ciekawe świata, Potrafi klasyfikować i szeregować, Bez trudu komunikuje się werbalnie Potrafi nawiązać kontakt z rówieśnikami Jest samodzielne Podejmuje uczenie się pod kierunkiem osoby dorosłej Jest sprawne pod względem ruchowym Interesuje się czytaniem, pisaniem, matematyką

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA wg. Stefana Szumana to osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego psychicznego społecznego które czyni je wrażliwym i podatnym na systematyczne nauczanie w klasie pierwszej szkoły podstawowej.

WRAŻLIWOŚĆ - zainteresowanie dziecka treściami szkolnymi /np WRAŻLIWOŚĆ - zainteresowanie dziecka treściami szkolnymi /np.: próby czytania, pisania, zadawanie pytań/ PODATNOŚĆ - umiejętność i zdolność podporządkowania się uwagom i poleceniom osób dorosłych

Specyficzne cechy rozwojowe dzieci 6 – letnich, które należy wziąć pod uwagę w organizacji procesu nauczania/uczenia się

Główną formą aktywności dzieci w tym wieku jest zabawa, która powinna przeważać w ciągu 2-3 miesięcy początkowej nauki. Stopniowo należy przechodzić do pracy z dość częstym, ale niezbyt regularnym nagradzaniem – zwiększa się w ten sposób motywację do uczenia się.

UWAGA U dzieci 6-letnich (i u niektórych siedmiolatków) przeważa jeszcze uwaga mimowolna (bodźce z otoczenia odwracają uwagę od tego, co dzieje się na lekcji), czas skupiania uwagi na czynnościach szkolnych jest krótki – około 15 minut. Dziecko nie potrafi poza tym skupić się na wykonywaniu kilku czynności równocześnie

PAMIĘĆ U sześciolatków przeważa wciąż uwaga pamięć mechaniczna, dlatego nowe treści powinny być często powtarzane i utrwalane z wykorzystaniem wielu zmysłów.

RUCH Dzieci 6-letnie mają jeszcze słaby kościec i słabe mięśnie – muszą w związku z tym często zmieniać pozycję. Konieczne są więc częste zmiany pozycji i ruch dla czynnego odpoczynku mięśni i układu kostnego. Nie należy karać dzieci za ich właściwości rozwojowe i cechy indywidualne (to nie jest niegrzeczność, to jest niemożność dłuższego przebywania w tej samej pozycji). 

Dzieci mają silne napięcie mięśniowe rąk. PISANIE   Dzieci mają silne napięcie mięśniowe rąk. Ruchy rąk u większości dzieci nie są jeszcze płynne i brak im precyzji. Nie należy oceniać pisma, ale doceniać za włożony wysiłek.

SPOSTRZEŻENIA ZMYSŁOWE I WYOBRAŻENIA W procesach myślowych sześciolatka dominuje myślenie konkretno- wyobrażeniowe przedoperacyjne. Nauka powinna polegać głównie na manipulowaniu konkretami.

EMOCJE I MOTYWACJA Dzieci 6-letnie mają mniej dojrzały układ nerwowy niż siedmiolatki i silniej z tego powodu reagują emocjonalnie. Oddziaływania wychowawcze to uczenie o tym, co dobre, a co złe np.: na podstawie baśni, opowiadań ze sporą dozą emocji. Omawianie skutków negatywnych zachowań dzieci, to uczenie empatii, umiejętności przepraszania i wybaczania

Metody pozwalające rozwijać podstawowe uzdolnienia dzieci: działanie, odkrywanie, przeżywanie, przyswajanie.

Nowa podstawa programowa Sale lekcyjne powinny składać się z dwóch części: edukacyjnej i rekreacyjnej W klasie I szkoły podstawowej około połowy czasu przeznaczonego na edukację polonistyczną uczniowie mogą zajmować się rysowaniem i pisaniem, siedząc przy stolikach. Dzieci mogą korzystać z zeszytów ćwiczeń najwyżej przez jedną czwartą czasu przeznaczonego na edukację matematyczną

OKRES ADAPTACYJNY MA NA CELU: stworzenie dzieciom poczucia bezpieczeństwa wzajemne poznanie się uczniów i nauczyciela integrację zespołu klasowego wypracowanie wspólnych norm i zasad uczenie się tolerancji oraz poczucia akceptacji poznanie zasad funkcjonowania szkoły

W okresie adaptacyjnym nauczyciel również dokonuje diagnozy wstępnej uczniów poprzez ich obserwację i ustala metody i formy pracy z dziećmi.

Ważne jest, aby w procesie nauczania uwzględniać zainteresowania sześciolatków, ich aktualne zasoby, a jednocześnie stwarzać możliwość treningu tych umiejętności, z którymi dzieci te jeszcze sobie same nie radzą.

ŻRÓDŁA www.wychowanieprzedszkolne.pl/szescioletni-uczen/ www.ore.edu.pl www.kuratorium.katowice.pl www.6latki.men.gov.pl/images/PDF/prezentacja_men.pdf Sześciolatek w szkole. Co może zrobić szkoła, nauczyciel? A.I Brzezińska Kompetencje małego dziecka w szkole. Wiesława Krysa Osiągnięcia rozwojowe sześciolatka Aleksandra Piotrowska (rozdz.4.1 w: Diagnoza przedszkolna i wspomaganie dzieci w osiąganiu gotowości do nauki w szkole) Przed progiem. Jakie umiejętności są potrzebne do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie i jak je rozwijać? M. Skura, M. Lisicki, D. Sumińska (rozdz. 3 i 5) Kto przychodzi do szkoły – dziecko czy uczeń? M.Skura, M. Lisicki (rozdz. 1 w: Na progu. Ile w dziecku ucznia, a w nauczycielu mistrza? O co chodzi w pierwszej klasie?) Sześcioletni uczeń, Bożena Janiszwska Edukacja sześciolatka w szkole , Anna Stalmach

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ !!!