PIERWSZE KROKI W SZKOLE „ Podstawowa różnica polega na tym, że dziecko sześcioletnie jest ciągle jeszcze dzieckiem i tak powinno być traktowane, a dziecko siedmioletnie powoli dorasta do roli ucznia i stopniowo powinno być traktowane jako dziecko – uczeń. ” http://www.wychowanieprzedszkolne.pl/szescioletni-uczen/
Od września 2014 r. spełnianie obowiązku szkolnego rozpoczną wszystkie dzieci urodzone od 1 stycznia 2008 r. do 30 czerwca 2008 r. W pierwszych klasach będą się uczyły również te dzieci sześcioletnie, które urodziły się w drugiej połowie 2008 r., jeśli taka będzie decyzja ich rodziców.
Sześciolatki w szkole mają prawo do: adaptacji w szkole tak długo jak jest to potrzebne, wyodrębnionego miejsca do zabawy, miejsca na podręczniki i przybory szkolne, jednego nauczyciela w klasach I-III indywidualnego podejścia do potrzeb sześciolatka, wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, dodatkowych zajęć po lekcjach, opieki świetlicowej w grupach do 25 uczniów zajęć po lekcjach (rozwijających zainteresowania, wspierających rozwój czy wyrównawczych)
Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało szereg zmian prawnych sprzyjających lepszemu przygotowaniu szkoły do potrzeb i możliwości ucznia młodszego. Wśród nich są: nauka w klasach do 25 uczniów (od IX. 2014 r.), • klasy I od września 2014 r. • klasy I-II od września 2015 r. • klasy I-III od września 2016 r. tworzenie oddziałów klas I z uczniów w zbliżonym wieku w latach 2014/2015 i 2015/2016
odejście od systemu 45-minutowych lekcji, dostosowanie czasu trwania zajęć edukacyjnych do możliwości psychofizycznych uczniów oraz sposobu realizacji poszczególnych treści nauczania, dostosowanie tempa nauki do potrzeb dziecka - z podstawy programowej usunięte osobne wymagania dla pierwszoklasistów. Dzieci będą miały trzy lata na opanowanie materiału klas I-III we własnym tempie .
dostosowanie prac domowych do możliwości ucznia, monitorowanie czasu jaki uczeń poświęca na wykonywanie pracy domowej, zapewnienie warunków i możliwości do odrabiania zadań domowych w świetlicy szkolnej, świetlicę dostępną dla dzieci zgodnie z aktualnymi potrzebami rodziców
Dziecko gotowe do podjęcia nauki szkolnej: Jest ciekawe świata, Potrafi klasyfikować i szeregować, Bez trudu komunikuje się werbalnie Potrafi nawiązać kontakt z rówieśnikami Jest samodzielne Podejmuje uczenie się pod kierunkiem osoby dorosłej Jest sprawne pod względem ruchowym Interesuje się czytaniem, pisaniem, matematyką
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA wg. Stefana Szumana to osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego psychicznego społecznego które czyni je wrażliwym i podatnym na systematyczne nauczanie w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
WRAŻLIWOŚĆ - zainteresowanie dziecka treściami szkolnymi /np WRAŻLIWOŚĆ - zainteresowanie dziecka treściami szkolnymi /np.: próby czytania, pisania, zadawanie pytań/ PODATNOŚĆ - umiejętność i zdolność podporządkowania się uwagom i poleceniom osób dorosłych
Specyficzne cechy rozwojowe dzieci 6 – letnich, które należy wziąć pod uwagę w organizacji procesu nauczania/uczenia się
Główną formą aktywności dzieci w tym wieku jest zabawa, która powinna przeważać w ciągu 2-3 miesięcy początkowej nauki. Stopniowo należy przechodzić do pracy z dość częstym, ale niezbyt regularnym nagradzaniem – zwiększa się w ten sposób motywację do uczenia się.
UWAGA U dzieci 6-letnich (i u niektórych siedmiolatków) przeważa jeszcze uwaga mimowolna (bodźce z otoczenia odwracają uwagę od tego, co dzieje się na lekcji), czas skupiania uwagi na czynnościach szkolnych jest krótki – około 15 minut. Dziecko nie potrafi poza tym skupić się na wykonywaniu kilku czynności równocześnie
PAMIĘĆ U sześciolatków przeważa wciąż uwaga pamięć mechaniczna, dlatego nowe treści powinny być często powtarzane i utrwalane z wykorzystaniem wielu zmysłów.
RUCH Dzieci 6-letnie mają jeszcze słaby kościec i słabe mięśnie – muszą w związku z tym często zmieniać pozycję. Konieczne są więc częste zmiany pozycji i ruch dla czynnego odpoczynku mięśni i układu kostnego. Nie należy karać dzieci za ich właściwości rozwojowe i cechy indywidualne (to nie jest niegrzeczność, to jest niemożność dłuższego przebywania w tej samej pozycji).
Dzieci mają silne napięcie mięśniowe rąk. PISANIE Dzieci mają silne napięcie mięśniowe rąk. Ruchy rąk u większości dzieci nie są jeszcze płynne i brak im precyzji. Nie należy oceniać pisma, ale doceniać za włożony wysiłek.
SPOSTRZEŻENIA ZMYSŁOWE I WYOBRAŻENIA W procesach myślowych sześciolatka dominuje myślenie konkretno- wyobrażeniowe przedoperacyjne. Nauka powinna polegać głównie na manipulowaniu konkretami.
EMOCJE I MOTYWACJA Dzieci 6-letnie mają mniej dojrzały układ nerwowy niż siedmiolatki i silniej z tego powodu reagują emocjonalnie. Oddziaływania wychowawcze to uczenie o tym, co dobre, a co złe np.: na podstawie baśni, opowiadań ze sporą dozą emocji. Omawianie skutków negatywnych zachowań dzieci, to uczenie empatii, umiejętności przepraszania i wybaczania
Metody pozwalające rozwijać podstawowe uzdolnienia dzieci: działanie, odkrywanie, przeżywanie, przyswajanie.
Nowa podstawa programowa Sale lekcyjne powinny składać się z dwóch części: edukacyjnej i rekreacyjnej W klasie I szkoły podstawowej około połowy czasu przeznaczonego na edukację polonistyczną uczniowie mogą zajmować się rysowaniem i pisaniem, siedząc przy stolikach. Dzieci mogą korzystać z zeszytów ćwiczeń najwyżej przez jedną czwartą czasu przeznaczonego na edukację matematyczną
OKRES ADAPTACYJNY MA NA CELU: stworzenie dzieciom poczucia bezpieczeństwa wzajemne poznanie się uczniów i nauczyciela integrację zespołu klasowego wypracowanie wspólnych norm i zasad uczenie się tolerancji oraz poczucia akceptacji poznanie zasad funkcjonowania szkoły
W okresie adaptacyjnym nauczyciel również dokonuje diagnozy wstępnej uczniów poprzez ich obserwację i ustala metody i formy pracy z dziećmi.
Ważne jest, aby w procesie nauczania uwzględniać zainteresowania sześciolatków, ich aktualne zasoby, a jednocześnie stwarzać możliwość treningu tych umiejętności, z którymi dzieci te jeszcze sobie same nie radzą.
ŻRÓDŁA www.wychowanieprzedszkolne.pl/szescioletni-uczen/ www.ore.edu.pl www.kuratorium.katowice.pl www.6latki.men.gov.pl/images/PDF/prezentacja_men.pdf Sześciolatek w szkole. Co może zrobić szkoła, nauczyciel? A.I Brzezińska Kompetencje małego dziecka w szkole. Wiesława Krysa Osiągnięcia rozwojowe sześciolatka Aleksandra Piotrowska (rozdz.4.1 w: Diagnoza przedszkolna i wspomaganie dzieci w osiąganiu gotowości do nauki w szkole) Przed progiem. Jakie umiejętności są potrzebne do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie i jak je rozwijać? M. Skura, M. Lisicki, D. Sumińska (rozdz. 3 i 5) Kto przychodzi do szkoły – dziecko czy uczeń? M.Skura, M. Lisicki (rozdz. 1 w: Na progu. Ile w dziecku ucznia, a w nauczycielu mistrza? O co chodzi w pierwszej klasie?) Sześcioletni uczeń, Bożena Janiszwska Edukacja sześciolatka w szkole , Anna Stalmach
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ !!!