Raport roczny 2014/2015 z działania Uczelnianego Systemu Jakości Kształcenia AWF we Wrocławiu Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu Komisja Jakości.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr inż. Magdalena Jabłońska
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Propozycje działań na rzecz jakości kształcenia przygotowane przez Uczelniany Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia na podstawie Raportu z drugiej Ogólnouniwersyteckiej.
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Projektowanie programów studiów
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Prowadzenie dokumentacji
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
WYDZIAŁOWE SYSTEMY ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA Szczecin 15 listopad 2013.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
OKRESOWA OCENA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Budowa i funkcjonowanie systemu zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Lingwistyki Stosowanej UW.
ZASADY FUNKCJONOWANIA UCZELNIANEGO SYSTEMU ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W POLITECHNICE WROCŁAWSKIEJ § 3. W celu realizacji zadań USZJK na szczeblu uczelnianym,
Kreatywny Humanista Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia a zmiany w ustawie o szkolnictwie wyższym dr hab. Joanna M. Moczydłowska Szkolenie wewnętrzne Uczelniana.
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Jak w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego potwierdzać efekty uczenia się zdobyte poza systemem.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Analiza wyników ankiet studenckich za rok 2014/2015 ( semestr zimowy)
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
PROF. WITOLD T. BIELECKI REKTOR ALK Maciej Madziński – Dyrektor Operacyjny Akademia Leona Koźmińskiego.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki ul. Nowowiejska Jelenia Góra.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
Dr inż. Magdalena Jabłońska ZASADY FUNKCJONOWANIA
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Zapis prezentacji:

Raport roczny 2014/2015 z działania Uczelnianego Systemu Jakości Kształcenia AWF we Wrocławiu Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu Komisja Jakości Kształcenia Akademii (KJKA) Prof. dr hab. Eugeniusz Bolach - Przewodniczący KJKA

Skład KJKA Przewodniczący: prof. dr hab. Eugeniusz Bolach, Członkowie: dr hab. Małgorzata Sobera, prof. AWF Wrocław, dr hab. Wojciech Cieśliński, prof. AWF Wrocław, dr hab. Marta Wieczorek, prof. AWF Wrocław, dr hab. Jadwiga Pietraszewska, prof. AWF Wrocław, dr hab. Jarosław Marusiak, prof. AWF Wrocław, dr Ryszard Jasiński, mgr Aleksandra Borek, studentka Karolina Kłos.

Posiedzenia KJKA KJKA w roku akademickim 2014/2015 i 2015/2016 zebrała się czternastokrotnie. Na posiedzeniach KJKA realizowała sukcesywnie wszystkie zadania wyznaczone dla Komisji przez Senat AWF Wrocław, wspierając i ukierunkowując jednocześnie działania Wydziałowych Komisji Jakości Kształcenia (WKJK).

Raport KJKA obejmuje I. Opracowane przez KJKA procedury dotyczące jakości kształcenia, na podstawie zadań USJK wg uchwały Senatu AWF (załączniki nr 1-10). II. Podsumowania raportów rocznych WKJK na temat jakości kształcenia na poszczególnych wydziałach AWF we Wrocławiu (raporty roczne WKJK dołączone w załącznikach nr 11-13). III. Wnioski końcowe i sugerowane zmiany.

Ad. I. PROCEDURY przygotowane przez KJKA i przesłane do WKJK (w załącznikach nr 1-10) Każdą procedurę przygotowano wg standardów zgodnych z metodologią ISO, która obejmuje: cele, zakres i przedmiot procedury, opis podstawowych definicji, odpowiedzialność personalną, postępowanie, opis tzw. dokumentacji związanej, - schemat odpowiedzialności i oczekiwane efekty.

Ad. II. PODSUMOWANIE RAPORTÓW WKJK na wydziałach AWF we Wrocławiu Komisje Wydziałowe przygotowały, zgodnie z wytycznymi KJKA, szczegółowe raporty za rok akademicki 2014/2015 odnoszące się do zadań dla WKJK, ustalonych przez Senat AWF we Wrocławiu. Na ich podstawie KJKA opracowała syntetyczny raport, w którym zawarto najistotniejsze informacje dotyczące systemu jakości kształcenia na naszej Uczelni, z uwzględnieniem specyfiki każdego Wydziału.

Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY III.1. Dokumentowanie wyników walidacji efektów kształcenia w systemie elektronicznym OMNIS Treści raportów WKJK wskazują na systematyczną weryfikację istniejących i uzupełnienie brakujących sylabusów. Komisja proponuje podejmowanie przez WKJK na poszczególnych Wydziałach AWF Wrocław efektywnych działań prowadzących do terminowego uzupełniania dokumentacji przedmiotów przez nauczycieli akademickich, w celu usprawnienia obiegu dokumentów dotyczących walidacji.

Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY III.2. Opiniowanie projektów nowych programów i analiza realizowanych programów kształcenia KJKA zaleca stałe i konsekwentne monitorowanie programów kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem ich zgodności z efektami kształcenia, misją i strategią Uczelni. W przypadku nowych programów kształcenia istnieje konieczność ich dostosowania do infrastruktury Uczelni, potrzeb rynku pracy i kompetencji kadry. Zajęcia do wyboru powinny być zgodne z preferencjami studentów i aktual -nymi potrzebami rynku. Redukcja dotychczasowej liczby proponowanych zajęć do wyboru powinna się opierać na analizie wcześniejszych wyborów studentów z ostatnich dwóch lat akademickich oraz na weryfikacji treści zawartych w sylabusach. Większą wagę należy przypisywać opracowaniu i wdrażaniu nowych progra- mów kształcenia, wynikających z rozwoju wiedzy naukowej w danym zakresie oraz trendami rozwojowym gospodarki, problemami społecznymi i zdrowotnymi ludności.

Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY III.3. Analiza efektywności kształcenia studentów na podstawie danych ze średnich ocen uzyskiwanych w danym roku akademickim Przyjęte programy kształcenia na poszczególnych kierunkach, poziomach i stopniach studiów umożliwiają realizację wszystkich zakładanych efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. W większości porównań, podobnie jak w roku ubiegłym, zaobserwowano poprawę efektywności kształcenia na podstawie średnich ocen w kolejnych latach studiów. Wskazać jednak należy, że analiza ilościowa nie spełnia wymagań oceny jakościowej. Średnia z ocen powinna być zatem uzupełnieniem danych jakościowych. Należałoby zwrócić szczególną uwagę na konieczność zdiagnozowania przyczyn niskiej efektywności kształcenia na studiach niestacjonarnych.

Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY III.4. Opracowanie metod doskonalenia zasad rekrutacji na studia na określonym poziomie kształcenia Należy utrzymać dotychczasowe kryteria rekrutacji na studia i uruchomić mechanizmy poprawiające efektywność przyjęć na studia niestacjonarne. Uwzględniając możliwości kadrowe i infrastrukturę dydaktyczną Uczelni, należy poszerzyć ofertę kierunków i specjalności na poszczególnych wydziałach, zarówno dla studentów studiów stacjonarnych, jak i niestacjonarnych. Rekrutacja stanowi element wejścia całego procesu edukacyjnego. W związku z tym, metody i zasady rekrutacji powinny wynikać z analizy ścieżek karier absolwentów jako elementu wyjścia systemu jakości kształcenia. Sprzężenie tych informacji przyczyni się do wdrożenia najbardziej efektywnych mechanizmów zapewniających wypełnienie limitów przyjęć.

Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY III.5. Ocena organizacji procesu dydaktycznego i warunków kształcenia studentów i doktorantów w Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu W zakresie poprawy warunków i organizacji kształcenia na Uczelni, należy: - dostosować miejsca odbywania zajęć do liczebności grup, - opracowywać harmonogram zajęć, który powinien uwzględniać optymalne przerwy między zajęciami odbywającymi się w tym samym pomieszczeniu, - tam gdzie to konieczne, wymienić i uzupełnić sprzęt audiowizualny, dydaktyczny i laboratoryjny, - wdrożyć system ciągłego monitorowania warunków i organizacji kształcenia.

Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY III.6. Ocena kompetencji i osiągnięć nauczycieli akademickich, a w szczególności poprawności powierzania im zajęć dydaktycznych zgodnie z ich kwalifikacjami naukowymi i zawodowymi Dobór kadr do prowadzenia zajęć jest poprawny. Wskazuje się jednak na obowiązek merytorycznego uzasadnienia wyborów pracowników do prowadzenia zajęć i prac magisterskich przez Kierowników Zakładów i Katedr. Hospitacje zajęć stanowić powinny element ciągłego monitorowania procesu kształcenia studentów przez Kierownika Katedry. Wnioski korygujące powinny być przedstawione prowadzącemu na piśmie. Prowadzący powinien się do tych uwag ustosunkować.

Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY III.7. Kontrola procesu kształcenia i analiza metod weryfikacji założonych efektów kształcenia (wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne) WKJK (WF i Fizjoterapia) przeprowadziły szkolenia dotyczące przygotowania sylabusów. Zweryfikowały także ich poprawność pod względem formalnym ze szczególnym uwzględnieniem osiąganych przez studentów założonych efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Większość sylabusów została zatwierdzona przez Dziekanów, co umożliwiło przeprowadzenie walidacji procesu dydaktycznego. Pomimo wielu działań WKJK, raporty wskazują braki ilościowe i jakościowe w niektórych sylabusach. Wdrożony system elektronicznego wypełniania sylabusów działa poprawnie, jednak wymaga ciągłego udoskonalania technicznego. Jednocześnie KJKA wskazuje konieczność wprowadzenia mechanizmów efektywnego egzekwowania wypełniania sylabusów przez nauczycieli akademickich, odpowiedzialnych za dany przedmiot.

Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY III.8. Analiza wyników ankiet oceny jakości zajęć przez studentów na wszystkich poziomach i kierunkach kształcenia System wypełniania ankiet przez studentów wymaga zmiany w kierunku bardziej racjonalnego postępowania (niewymuszo -nego czasowo wypełniania podczas wpisywania się na zajęcia) i adekwatnego wyboru osoby ocenianej (osoba, u której student odbywał faktycznie zajęcia). KJKA zwraca uwagę na konieczność poprawy rzetelności w przypisy- waniu przedmiotu do poszczególnych prowadzących, ponieważ zdarzają się przypadki oceniania przez studentów nauczyciela, który w rzeczywistości nie prowadzi danego przedmiotu.

Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY III.9. Analiza wyników ankiet absolwentów oraz rezultatów badań ich karier zawodowych Działania w obszarze badania ścieżek karier zawodowych absolwentów nadal nie są realizowane z powodu braku wypełnionych ankiet. KJKA stwierdza, że system monitorowania karier nie funkcjonuje prawidłowo i proponuje wdrożenie prac nad poprawą jego efektywności. Na przykład każda impreza uczelniana, w której wykorzystuje się elektroniczny system rejestracji uczestników, powinna być powiązana ze zbieraniem powyższych informacji. Wskazuje się dodatkowo na zainstalowanie Systemu Zarządzania Relacjami z Absolwentem oraz możliwość zapytania absolwentów Uczelni o ścieżkę kariery zawodowej poprzez bazę e-mail’ową dziekanatów. W przypadku ankiet absolwentów opinie respondentów dotyczące ich formy są dość krytyczne, co powinno skutkować zmianą ich treści i procedury wypełniania. KJKA stwierdza jednak, że niektóre opinie studentów, dotyczące powtarzania treści merytorycznych na poszczególnych przedmiotach, są bezzasadne. Często studenci nie znając poziomu zaawansowania w treści programowej przedmiotu, a bazując jedynie na jego nazwie, wyciągają wnioski o powtórzeniach treści przedmiotów.

Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY III.10. Nadzór nad prawidłowością przypisywania punktów ECTS przedmiotom/modułom /kursom/. Podobnie jak w poprzednim roku akademickim, stwierdzono występowanie nieprawidłowości w przypisywaniu punktów ECTS poszczególnym przedmiotom/modułom/kursom. Zaleca się korektę punktacji zgodnie z obowiązującymi wytycznymi (27.07.2005 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym, Dz. Ust. 205, Nr 164, poz. 1365).

Podsumowanie Wypracowany w Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu Uczelniany System Jakości Kształcenia działa prawidłowo, czego wyrazem są pozytywne opinie Polskiej Komisji Akredytacyjnej (PKA). Wydział Wychowania Fizycznego otrzymał pozytywną ocenę instytucjonalną, natomiast na Wydziale Nauk o Sporcie pozytywną ocenę programową na kierunku „Sport”.