Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na Ty”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Planując Wygrywasz Planowanie Strategicze i Określanie Celów.
Advertisements

Biznes na Pomorzu Zachodnim – zarabiamy czy pomagamy? Anna Kornacka.
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Wykład I Co to jest socjologia?.
Dlaczego mi miałoby się udać, skoro niektórym się nie udaje?
PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI ZAWODOWEJ PRZEZ MŁODZIEŻ
czyli zostań kowalem swojego losu
Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
TEMPERAMENT.
TYPY TEMPERAMENTALNE - CHARAKTERYSTYKA
Program Młodzi Przedsiębiorczy jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego oraz premiowany.
Przedsiębiorca i przedsiębiorczość
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Podstawy metodologiczne ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Hubert Wiligórski.
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
1.
KULTURA ORGANIZACYJNA
PRAWA CZŁOWIEKA.
Jak być własnym szefem?.
Katarzyna Zawada PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Studenckie Koło Naukowe „Młody Przedsiębiorca” AE Poznań
Adrianna Dzikielewska
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Wprowadzenie do mikroekonomii
PIOTR PSZENICZNY IA Prezentacja autoryzowana. SAMODZIELNY OTWARTY DYNAMICZNY AKTYWNY WYTRWAŁY ODPOWIEDZIALNY NIEZALEŻNY TOLERANCYJNY TWÓRCZY ŚWIADOMY.
Wyzwania przedsiębiorczości
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Psychologiczne podstawy przedsiębiorczości
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
PRODUCENT (PRZEDSIĘBIORSTWO) JAKO PODMIOT W GOSPODARCE.
Rynek pracy!.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Moja przedsiębiorczość
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
O korzeniach i skrzydłach…
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
w praktyce pedagogicznej
Celem tej prezentacji jest przedstawienie programu Młodzi przedsiębiorczy i przybliżenie wam podstaw firmy.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Temperament – czyli trudny świat emocji
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
“ Wymagania rynku pracy XXI wieku ” Wymogi naszego wieku, niezależne od zawodu jaki posiadamy !
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Wstęp do zarządzania i marketingu
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przedsiębiorczość to cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych przedsiębiorstwa oraz umożliwiającego.
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Wykład inauguracyjny. Analiza SWOT Przykład autor; Andrzej Stężały.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Zachowania organizacyjne 2 i 3
Internet to nie tylko gry
Proces przewodzenia i kontrolowania
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Zapis prezentacji:

Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na Ty” Lekcja 1 - Młody przedsiębiorczy.

i spróbujcie uporządkować np.: Z czym kojarzy się Wam słowo przedsiębiorczość ? Wypiszcie je na tablicy i spróbujcie uporządkować np.: Skojarzenia pozytywne-……………………………………………………………………. Skojarzenia negatywne-……………………………………………………………………. Zachowania-...………………………………………………………………….. Postacie-......…………………………………………………………………

Czym jest przedsiębiorczość ? Najczęściej definiuje się ją, jako aktywne działanie w sferze gospodarczej – przede wszystkim prowadzenie własnego przedsiębiorstwa. Czasem za przedsiębiorców uznaje się menedżerów i dyrektorów kierujących firmami, które nie są ich własnością. Przedsiębiorcy chcąc osiągnąć ekonomiczny sukces muszą starać się jak najlepiej zarządzać czynnikami produkcji, którymi dysponują, szukając nowych, innowacyjnych rozwiązań np. odkrywając nowe zasoby, wprowadzając nowe produkty czy metody produkcji. Ich działalność ma charakter pozytywny, a nie spekulacyjny – wbrew potocznemu przekonaniu oznaką przedsiębiorczości nie jest sukces wynikający z oszukiwania czy okradania innych !

Na rozwój przedsiębiorczości w danym kraju ma wpływ: Klarowny system prawa gospodarczego (dający duży zakres swobody działania przedsiębiorcom); Niskie podatki Stabilność gospodarki (Duże znaczenie ma także kultura i tradycja danego społeczeństwa-jeśli w hierarchii wartości samodzielność, niezależność, aktywność i sukces ekonomiczny zajmują wysokie miejsca, więcej osób jest gotowych do prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej.)

Czynniki hamujące rozwój przedsiębiorczości: Brak jasnych regulacji prawnych w gospodarce. Wysokie podatki i koszty pracy. Kryzysy gospodarcze. Recesja. Warto wiedzieć, że po upadku komunizmu w Polsce nastąpiła prawdziwa erupcja przedsiębiorczości – w pierwszej połowie lat 90-siątych zarejestrowano dwa miliony małych firm !

Jakie cechy powinien mieć człowiek przedsiębiorczy ?

Cechy człowieka przedsiębiorczego: Chęć uczenia się i rozwijania Wyobraźnia i elastyczność Umiejętność porozumiewania się i rozwiązywania konfliktów Umiejętność współdziałania Gotowość ponoszenia ryzyka Umiejętność analizowania sytuacji i podejmowania trafnych decyzji Wytrwałość Pomysłowość Ambicja Aktywność Pracowitość

Ćwiczenie Każdy przeanalizuje cechy człowieka przedsiębiorczego i odpowie na następujące pytania: Kiedy Ty zachowałeś się uczciwie, pomysłowo lub ktoś z Twojego otoczenia ? Wybierz jedną z cech człowieka przedsiębiorczego i zastanów się jak można ją rozwijać (np. innowacyjność, gdy następnym razem staniesz wobec jakiegoś problemu, rozważ różne, nawet śmieszne i dziwne rozwiązania).

Coś z życia, czyli GADU-GADU W 1996 roku czterej młodzi mieszkańcy Izraela doszli do wniosku, że Internet przy swoich ogromnych zaletach ma jedną wadę, że w sieci nie można rozmawiać tak, jak przez telefon. Stworzyli więc pierwszy komunikator internetowy. Ich sukces zainspirował Łukasza Fołtyna, który wprowadził taką usługę na polski rynek. Przygotował program, wymyślił jego nazwę i znalazł inwestora, który zgodził się w zamian za część udziałów firmy – sfinansować przedsięwzięcie. W ten sposób powstał komunikator GADU-GADU , z którego zapewne wielu z nas korzysta. GADU-GADU pomimo, że wcale nie był reklamowany szybko zdobył popularność wśród internautów. Obecnie korzysta z niego dziennie około pół miliona użytkowników. Firma Fołtyna ma bardzo niskie koszty, właściwie do dziś on sam jest jej jedynym pracownikiem. Przynosi natomiast spore zyski, bo do reklamowania w GADU-GADU jest zawsze wielu chętnych. Nic więc dziwnego, że wartość firmy ciągle rośnie. Teraz oceniana jest na co najmniej kilka milionów złotych.

Zastanów się, co jest dla Ciebie naprawdę ważne w życiu… Ćwiczenie Zastanów się, co jest dla Ciebie naprawdę ważne w życiu… Wypisz na kartce 10 najważniejszych rzeczy w życiu i ustaw je od najważniejszych do mniej ważnych (np. rodzina, pieniądze, honor, przyjaźń, praca, przygoda, pomoc innym, miłość, pieniądze, podróże itp.).

Przedsiębiorczość nie musi ograniczać się jedynie do sfery gospodarczej. Taka postawa zdecydowanie zwiększa szanse na zrealizowanie stawianych sobie celów. Być przedsiębiorczym oznacza przede wszystkim być życiowo zaradnym, niezależnym, samodzielnym, twórczym, pracowitym, systematycznym i konsekwentnym. Jak stać się człowiekiem przedsiębiorczym ? Punktem wyjścia musi być poznanie samego siebie, swojej osobowości. Do określenia osobowości duże znaczenie ma charakter (wyrażający stosunek do innych ludzi i świata) oraz temperament (odzwierciedlający siłę i szybkość reakcji na pojawiające się wyzwania).

Według najbardziej popularnej klasyfikacja osobowości wśród ludzi można wyróżnić: Powolnych flegmatyków; Mających skłonność do depresji melancholików impulsywnych i drażliwych choleryków optymistycznych sangwiników nastawionych na kontakty z innymi ludźmi ekstrawertyków zamkniętych w sobie introwertyków. Nie należy jednak przykładać zbytniej wagi do takiej klasyfikacji, ponieważ wiele czynników składających się na naszą osobowość ma charakter zmienny (zmienia się pod wpływem okoliczności, czasu lub naszych świadomych starań). Należy lepiej poznać swoje słabe o mocne strony.

Ćwiczenie Wypisz w dwóch kolumnach swoje słabe i mocne strony. Zastanów się, czy masz jakąś negatywną cechę nad która możesz popracować .

Zdaniem psychologów każdy człowiek ma określone potrzeby i dąży do ich zaspokojenia. W roku 1954 amerykański psycholog Abraham Maslow opracował potrzeby człowieka wg następującej piramidy: Potrzeba wiedzy, samorealizacji Potrzeba szacunku i uznania Potrzeba przynależności i miłości Potrzeba bezpieczeństwa Potrzeby biologiczne

O decydowaniu… Wyróżnia się często trzy sytuacje decyzyjne: pewne, gdy każde z możliwych rozwiązań wywołuje określony skutek (np. zawarcie lub niezawarcie umowy kupna działki); ryzykowne, gdy rozwiązania prowadzą do wyników, które można z określonym prawdopodobieństwem przewidzieć (np. niezapłacenie rachunku za prąd); niepewne, gdy nie można nawet określić prawdopodobieństwa wyników do jakich doprowadzą poszczególne rozwiązania (np. wprowadzenie na rynek nowego towaru. Zastanów się co w ostatniej sytuacji zrobiłby pesymista, optymista i asekurant.

Sprawdź się zanim sprawdzą Cię inni: Wymień najważniejsze cechy człowieka przedsiębiorczego ? Czym się różni przedsiębiorczość społeczna od gospodarczej ? Czy Ty sam uważasz się za człowieka przedsiębiorczego ? Odpowiedź uzasadnij.