Efekty realizacji podejścia LEADER w ramach PROW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Advertisements

BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Współpraca z beneficjentami, przepływ informacji w ramach projektu Grzegorz Gołda WST PWT PL-SK.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Dirow.pl Perspektywa rozwoju obszaru z uwzględnieniem funduszy unijnych na lata Lokalna Strategia Rozwoju Stowarzyszenia Dolnoodrzańska Inicjatywa.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
EContentplus – szansa dla archiwów, muzeów i bibliotek Anna Bramska Krajowy Punkt Kontaktowy eContentplus Chalin, 5 września 2006.
Lokalna Strategia Rozwoju dla obszaru działania LGR „Mòrénka” Adam Rogala Dyrektor Biura Stowarzyszenia Wdzydzko-Charzykowska Lokalna Grupa Rybacka „Mòrénka”
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ostrołęckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Ostrołęka,
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
SPEED UP Praktyki na rzecz wspierania ekosystemów sprzyjających przedsiębiorczości w rozwoju polityki miejskiej OFERTA PARTNERSKA.
Lokalna Grupa Działania Sandry Brdy Chojnice. Obszar. Powiat chojnicki: Gmina Chojnice Miasto i Gmina Czersk Miasto i Gmina Brusy Gmina Konarzyny Powiat.
Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Działania MCPS na rzecz rozwoju ekonomii społecznej II posiedzenie Mazowieckiego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Głubczyce do roku 2020
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
System akredytacji AKSES
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
Najem społeczny – jak współpracować z prywatnymi najemcami?
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
- efektywne wsparcie doradcze
JAK ZAPEWNIĆ CIĄGŁOŚĆ WIEDZY I DOSTĘP DO WYKWALIFIKOWANYCH PRACOWNIKÓW W DEFICYTOWYM ZAWODZIE Jacek Wójcik
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Przedszkole Promujące Zdrowie
Warsztat refleksyjny PROW na lata , Lokalna Grupa Działania Stowarzyszenie „Zielony Pierścień Tarnowa” Zielony Pierścień Tarnowa,
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Miasto Przyjazne Dzieciom
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Centrum PISOP Jesteśmy grupą aktywnych ludzi, którzy od 15 września 2000 r. tworzą niezależne Stowarzyszenie Należymy do Ogólnopolskiej Sieci SPLOT.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich w ramach PROW
Małopolski Festiwal Innowacji
Wspomaganie pracy szkół
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Efekty realizacji podejścia LEADER w ramach PROW 2007-2013 Izabela Grabowska

Wyniki badania

Efekty realizacji osi IV LEADER Sfera gospodarcza Małe znaczenie podejścia LEADER w budowaniu lokalnego potencjału w zakresie zatrudnienia i różnicowania gospodarki. Jakość życia mieszkańców W skali ogólnej niewielki, choć zauważalny wpływ podejścia Leader na jakość życia mieszkańców. Poprawiła się mała infrastruktura, pomijana lub marginalizowana w dotychczasowej polityce rozwoju, może ona służyć mieszkańcom do zaspokajania potrzeb społecznych w zakresie rekreacji i wypoczynku.

Efekty realizacji osi IV LEADER Kapitał społeczny Duże znaczenie Leadera dla kapitału społecznego: - dla kapitału behawioralnego (aktywność ludzi, podejmowanie wspólnych inicjatyw) - dla kapitału wiążącego (łączenie wspólnot z różnych sektorów i poziomów władzy). Zauważalne znaczenie Leadera dla kapitału strukturalnego (liczba stowarzyszeń, NGO) – Koła Gospodyń Wiejskich. Występuje duże zróżnicowanie ze względu na poziom kapitału w chwili rozpoczęcia wdrażania podejścia Leader i istniejących na danym obszarze uwarunkowań budowania kapitału społecznego. Realizacja inwestycji w ramach LSR może skutkować podejmowaniem przez mieszkańców nowych inicjatyw, co uzależnione jest od zbudowanego na określonym obszarze kapitału społecznego i postaw liderów lokalnych.

Efekty realizacji osi IV LEADER Oddolność działania LGD Duża ogólność LSR i ich znaczne podobieństwo nie odzwierciedla w pełni ich oddolnego charakteru. Można wyróżnić 3 grupy LGD: Pierwszy typ LGD o wysokim poziomie aktywności: partnerzy podejmowali już współpracę przed formalnym zawiązaniem LGD, a sektor publiczny nie dominuje w działaniach LGD. Te LGD z reguły szukają szerszych możliwości działania i korzystają z różnych środków zewnętrznych. To LGD, które pełnią rolę liderów lokalnych, istotnych podmiotów w środowiskach lokalnych. Drugi typ LGD o niskim poziomie aktywności: partnerstwo zawiązane z inicjatywy samorządów, gdzie największy nacisk na kluczowe decyzje wywierany jest przez samorządy. LGD pełnią rolą obsługową w zakresie środków osi IV PROW, nie są rzeczywistymi aktorami lokalnymi oraz nie korzystają ze środków zewnętrznych. Trzeci typ LGD o średnim poziomie aktywności: grupa pomiędzy pierwszym a drugim wyróżnionym typem. To LGD, które rozwijają się. Nadal jednak pełnią funkcję głównie obsługową w zakresie środków PROW, ale podejmują pewne inicjatywy na rzecz pozyskiwania innych środków i podejmowania szerzej zakrojonych inicjatyw z zakresu rozwoju lokalnego. Pomimo faktu, że założone były z reguły przez samorządy, ich wpływ na decyzje LGD maleje.

Efekty realizacji osi IV LEADER Ogólna ocena (wartość dodana) - rzeczowa – związana z wieloprojektowymi, spójnymi inicjatywami, które uruchomiły koło zamachowe rozwoju lokalnego – efekty zauważalne głównie w aktywnych LGD. - partycypacyjna – skala dodatkowych efektów zależna od jakości i aktywności LGD, rozumiana jako zaangażowanie lokalnej społeczności w sprawy lokalne, jak i nawiązanie relacji na szerszym niż gmina obszarze.

Rekomendacje

Rekomendacje dla osi IV LEADER (1) DIAGNOZA: szczegółowa diagnoza wszystkich LGD: analiza sieci współpracy, zasobów (w tym kadrowych), analiza zapotrzebowania rozwojowego, w tym edukacyjnego. potrzeba identyfikacji najlepszych LGD, najlepszych praktyk w rożnych obszarach np. poprzez konkurs na najlepszą LGD. OKREŚLENIE RÓL I ZASAD: opracowanie kryteriów jakościowych w działaniach LGD (katalogu swojego rodzaju standardów) obejmujących sposób świadczenia usług na rzecz beneficjentów, wymagania kwalifikacyjne, sposób weryfikacji opracowanych wymagań, sposób uaktualniania i wdrażania rekomendacji rozwojowych. potrzeba wyodrębnienia roli i funkcji animatora w LGD.

Rekomendacje dla osi IV LEADER (2) WSPARCIE: stopniowe wdrożenie systemu dzielenia się wiedzą w ramach sieci. W ten sposób najlepsze LGD wspomagałyby słabsze – „uczyłby je” dzielić się swoim doświadczeniem w ramach różnych form edukacyjnych: szkoleń, warsztatów, treningów, a nawet coachingu czy mentoringu. Szczególnie potrzebne wsparcie z zakresu wsparcia przedsiębiorczości. - wsparcie opracowywania i wdrażania LSR: opracowanie szczegółowych wytycznych dotyczących tego, co należy wykonać, aby LSR była wysokiej jakości, tj.: jak prowadzić diagnozę potrzeb lokalnych, jak prowadzić konsultacje w ramach partycypacyjnego procesu tworzenia LSR, jak monitorować realizację LSR, jak prowadzić ewaluacje LSR, zdefiniowanie pojęć, etc. zapewnienie dostępu do precyzyjnej wiedzy w zakresie wdrażania aplikowania i realizacji projektów, nie tylko dla UM, ale i dla LGD. kampania promująca działalność LGD, ale przede wszystkim możliwości jakie stwarza w obecnej perspektywie, o regionalnym charakterze - tak aby w regionie promowane były już działania konkretnych LGD. - premiowanie projektów będących kontynuacją, dalszym ciągiem tego co już było zrealizowane w poprzednich konkursach lub poprzednim PROW (np. w formie inwestycji strategicznych w LSR).

Rekomendacje dla osi IV LEADER (3) WSPÓŁPRACA: powołanie swojego rodzaju punktu kontaktowego w sprawach związanych z projektami współpracy. ułatwienie pozyskania partnerów zagranicznych dla LGD: promocja korzyści i ułatwienie dotarcia do partnerów zagranicznych (forum, fiszki, portal). intensywniejsza współpraca z KSOW czy Polską Sieć LGD w zakresie dotyczących rozwoju LGD, w tym w szczególności w kontekście rozpowszechniania dobrych praktyk, wsparcia słabszych LGD i wyłaniania liderów (najlepszych LGD). rozważenie dopuszczenia możliwości realizacji projektów partnerskich w ramach podejścia LEADER w wybranych działaniach. rozpoznanie zakresu przenikania się działań LGD i innych sieci pomocowych. Kolejnym krokiem byłoby ustalenie pól i zakresu ewentualnej współpracy, która powinna być wspierana na poziomie lokalnym.

Dziękuję za uwagę! Izabela Grabowska i.grabowska@evaluation.pl