Czym są PRAWA CZŁOWIEKA? mł. insp. Piotr Knut

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co to są prawa człowieka i dla kogo tak naprawdę one są ?
Advertisements

Ochrona praw i wolności w Polsce
Ochrona praw człowieka w Europie
opr. pr. Marzanna Kamińska październik 2008
Litygacja strategiczna – działania prawne
PRAWO DO PRYWATNOŚCI I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PODSTAWOWE ZASADY
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Traktat Lizboński.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawa Człowieka Wykonał : Krzysztof Zajda I Ti.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Część I Pojęcie Historia rozwoju
Generacje praw człowieka
Władza sądownicza w Polsce
PRAWA CZŁOWIEKA.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
PRAWA CZŁOWIEKA Sandra Naróg.
Prawa Człowieka Arek Kosiński.
Prawa człowieka Burczy Sara.
PrawaCzlowieka Angela Szybiak 3c.
Daria Gagola Prawa Czlowieka.
Historia praw człowieka
Europejskie standardy w zakresie zwalczania przemocy wobec kobiet.
Autorka: Natalia Dziubich kl. IIc
Prawa i obowiązki ucznia
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
Prawa człowieka Iga Nowak.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Prawa dziecka.
Prawa człowieka.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Prawa człowieka.
Cz. 6 SYSTEMY REGIONALNE Zdzisław Kędzia
Błogosławiony Jan Paweł II o człowieku
 Najważniejszym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów.
Prawa Dziecka.
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Ochrona wolności i praw człowieka mgr Piotr Kapusta
Właściwość sądów administracyjnych
Protokół fakultatywny do Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami – mechanizm skargi indywidualnej i postępowania wyjaśniającego Konferencja.
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Skarga indywidualna do ETPCz
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Uniwersalizm i regionalizm w ochronie praw człowieka: system ONZ, system Rady Europy, ochrona praw jednostki w UE.
• Władza to upoważnienie do wydawania ludziom praw i poleceń.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony temat I Zajęcia wprowadzające
Prawa człowieka, prawa dziecka.
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Europejski Trybunał Praw Człowieka
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Prawa człowieka i system ich ochrony Źródła praw człowieka mgr Przemysław Mazurek Katedra Prawa Konstytucyjnego Rok akademicki 2016/2017 Slajdy podlegają.
Prawa człowieka w administracji – wykład 7
Wolność – kocham i rozumiem
Przesłanki kształtowania się praw człowieka
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Prawa człowieka w administracji – wykład 3
Trybunał Konstytucyjny
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
ADMINISTRACJA WOBEC PRAW CZŁOWIEKA 3/
ADMINISTRACJA WOBEC PRAW CZŁOWIEKA 3/
ZAPOBIEGANIE MOWIE NIENAWIŚCI I DYSKRYMINACJI W SZKOLE
Europejski Trybunał Praw Człowieka
Zapis prezentacji:

Czym są PRAWA CZŁOWIEKA? mł. insp. Piotr Knut

Prawa ucznia/dziecka, a nauczyciel (płaszczyzny wzajemnych powiązań) Nauczyciel może i powinien aktywnie chronić prawa i wolności ucznia/dziecka Nauczyciel w trakcie swych działań edukacyjnych powinien przestrzegać prawa i wolności ucznia/dziecka Nauczyciel powinien być traktowany jako podmiot praw i wolności oraz podlegać szczególnej ochronie Zdrowe relacje

Istota praw człowieka CZŁOWIEK PAŃSTWO UPRAWNIENIA OBOWIĄZKI

Demokracja, a prawa człowieka Demokracja Prawa człowieka PRAWA Interesy Interesy większości mniejszości CZŁOWIEKA

Praktyczne relacje pomiędzy władzą, a ludźmi WŁADZA LUDZIE SŁUŻBA ROSZCZENIA

Relacje pomiędzy władzą, a ludźmi w ujęciu historycznym LUDZIE WŁADZA władza ludzie LUDZIE WŁADZA

Cechy praw człowieka - ICH ŹRÓDŁEM JEST GODNOŚĆ - UNIWERSALNE - OGRANICZONE - PIERWOTNE - NIEZBYWALNE - JEDNOKIERUNKOWE - WSPÓŁZALEŻNE - INDYWIDUALNE

Cechy praw człowieka Ich źródłem jest GODNOŚĆ

GODNOŚĆ OSOBOWA OSOBISTA Źródło praw człowieka

Cechy praw człowieka UNIWERSALIZM

Cechy praw człowieka SĄ OGRANICZONE

Warunki ograniczania praw człowieka - Ze względu na konkretne cele - Jedynie ustawą - Jedynie najmniejsze ograniczenie wystarczające dla ochrony dobra, z którym realizacja prawa znalazła się w kolizji - Forma ograniczenia musi być dopuszczalna w demokratycznym społeczeństwie wolnych ludzi - ograniczenia muszą być pod kontrolą władzy sądowniczej

Okoliczności uzasadniające ograniczanie praw człowieka - Bezpieczeństwo państwa, bezpieczeństwo publiczne lub dobrobyt gospodarczy kraju, - Ochrona porządku i zapobieganie przestępstwom, - Ochrona zdrowia i moralności, - Ochrona praw i wolności innych osób

Cechy praw człowieka SĄ PIERWOTNE

Pierwotny charakter praw człowieka - przynależne są człowiekowi od momentu jego zaistnienia - ich roszczenia nie trzeba niczym uzasadniać - stanowią one podstawę do kształtowania systemu prawa wewnętrznego w państwie demokratycznym

Cechy praw człowieka NIEZBYWALNOŚĆ

Cechy praw człowieka JEDNOKIERUNKOWOŚĆ

Cechy praw człowieka WSPÓŁZALEŻNOŚĆ

Cechy praw człowieka INDYWIDUALNOŚĆ

Katalog praw człowieka (kryterium aktywności państwa) PRAWA CZŁOWIEKA PRAWA WOLNOŚCI (prawa pozytywne) (prawa negatywne)

Katalog praw człowieka (kryterium zakresu praw człowieka) PRAWA CZŁOWIEKA Prawa Prawa materialne proceduralne

Katalog praw człowieka (kryterium historyczno – funkcjonalne) PRAWA CZŁOWIEKA I GENERACJI II GENERACJI III GENERACJI wolność osobiste polityczne społeczno – równość ekonomiczne braterstwo i gospodarcze

Systemy ochrony praw człowieka MIĘDZYNARODOWE uniwersalny regionalny KRAJOWE organy wymiaru sprawiedliwości organy kontroli przestrzegania prawa inne organy państwowe organizacje pozarządowe

Uniwersalny system ochrony praw człowieka (dokumenty podstawowe) Karta Narodów Zjednoczonych (zasada poszanowania praw człowieka) – podpisana 26.06.45, weszła w życie 24.10.45 Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (jedynie rezolucja, a nie umowa międzynarodowa, pierwszy katalog praw) 10.12.48 Międzynarodowe Pakty Praw Człowieka - Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych - Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (mają rangę umowy międzynarodowej) uchwalone16.12.66, weszły w życie 3.01.1976, Polska ratyfikowała 3.03.1977

Uniwersalny system ochrony praw człowieka (przykłady umów szczegółowych) - Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji rasowej (21.12.65) Konwencja o zwalczaniu i karaniu zbrodni apartheidu (30.11.73) Konwencja w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa (9.12.48) Konwencja przeciwko torturom oraz innemu okrutnemu, nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu albo karaniu (10.12.84) Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet (18.12.79) Konwencja praw dziecka (20.11.1989) Konwencja dotycząca statusu uchodźców (28.07.1951)

Europejski system ochrony praw człowieka (dokumenty podstawowe) Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (uzupełniana protokołami) uchwalona 4.11.50, weszła w życie 8.09.53, Polska stroną od 19.01.93, obowiązuje od 1.05.93, Europejska Karta Społeczna, 18.10.61 Europejska Karta Społeczna, zrewidowana 3.05.96

Europejski system ochrony praw człowieka (przykłady umów szczegółowych) Europejska Konwencja o zapobieganiu torturom oraz nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu albo karaniu (26.11.87) Konwencja Ramowa o ochronie mniejszości narodowych (1.02.95) Konwencja o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych (28.01.81) Konwencja o ochronie praw człowieka i godności osoby ludzkiej wobec zastosowań biologii i medycyny: Konwencja o prawach człowieka i biomedycynie (4.o4.97)

Skarga przed Trybunałem Praw Człowieka Skarga indywidualna Skarga międzypaństwowa EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA wiążący wyrok Komitet Ministrów Rady Europy (nadzór nad wykonaniem orzeczenia)

Schemat postępowania przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka Kancelaria (rejestracja) Izba (wyznacza trzyosobowy komitet) Komitet (bada przesłanki dopuszczalności) Izba / Wielka Izba (próby polubownego załatwienia sprawy, dalej faza pisemna, i ustna oraz wyrok) Komitet Ministrów (nadzoruje wykonanie wyroku)

Przesłanki dopuszczalności skargi Należy wyczerpać wszystkie środki odwoławcze przewidziane w prawie wewnętrznym danego państwa Skarga musi być złożona w terminie do 6 miesięcy od dnia ostatecznej decyzji krajowej Skarga nie może być anonimowa Skarga nie może być rozpatrywana przez inną instytucję międzynarodową Skarga nie może stanowić tzw. nadużycia prawa do skargi (gdy dotyczy np. celów politycznych) Skarga nie może być bezzasadna (musi dotoczyć praw zawartych w EKPCz)

SKARGA Prezes Trybunału Skarga Konstytucyjna SKARGA Prezes Trybunału Konstytucyjnego Usunięcie Sędzia Trybunału Odmowa nadania braków Konstytucyjnego skardze dalszego (7 dni) (wstępne rozpoznanie) biegu ROZPRAWA trzech sędziów Trybunału WYROK Konstytucyjnego (rozpoznanie zażalenia)

W uszanowaniu Państwa praw i wolności - Dziękuję za uwagę