Relacja z konferencji podsumowującej Projekt Partnerski Grundtvig 2011-2013 Praga, 22-25 maja 2013 roku Projekt “Mother Centers developing support structures.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
Advertisements

Sto Pociech dla rodzin Konferencja Polska dla rodziny – rodzina dla Polski Warszawa, 9-10 marca 2010.
„Czy jestem Eko?” Dąbrowa Górnicza 2013.
Wolontariat (łac. Voluntarius - dobrowolny) jest to dobrowolna, świadoma i bezpłatna praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa.
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Klub Pod Kasztanami działał od do w lokalu Środowiskowego Domu Samopomocy Pod Kasztanami w Ełku. Klub był czynny w soboty (16 spotkań),
2011 Konkurs Nowoczesny HR Warszawa, 28 marca 2011.
Rola samorządów w budowaniu współpracy lokalnej Jolanta Zientek-Varga Łochów, 9 grudnia 2009 r.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
ZAANGAŻUJ SIĘ! 8 lutego 2012 WIELOPOKOLENIOWY KLUB WOLONTARIUSZA W LUBLINIE Wolontariat Seniorów.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Solidarność międzypokoleniowa a aktywność społeczna osób starszych.
Stowarzyszenie Sportowe Niepełnosprawnych „EUROINTEGRACJA”
Witamy i zapraszamy do naszej prezentacji
Liderzy PAFW to program Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
Beata Tokarz-Kamińska
Powstało gimnazjum im. Ojca Ludwika Wrodarczyka. Powstało gimnazjum im. Ojca Ludwika Wrodarczyka. Rozpoczął się cykl imprez kulturalnych,
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
1 Prawo do udziału w życiu kulturalnym Autor: Patrycja Kowalczyk.
Fundusze unijne dla organizacji pozarządowych w latach Przykłady dobrych praktyk projektowych Opracował:
Chciałybyśmy abyście wiedzieli że jest to najbardziej rozwijająca dziecinną wartość organizacja. W TPD każde dziecko z osobna jest ważne. Opiekunowie.
W pierwszym tygodniu pobytu w Wielkiej Brytanii uczestniczyliśmy w kursie komputerowym obejmującym wiadomości z zakresu rachunkowości i księgowości.
Great Place to Work czyli dobre praktyki
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Wolontariat dla każdego
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
Na Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych w Warszawie -7 czerwca 2010 r Warszawa Zamek Królewski –Arkady Kubickiego.
Poradnik szczęśliwej rodziny
Stowarzyszenie „ mamy czas” Klub Mam i tatusiów na bielanach
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI AKCJI „ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY”
Moje pierwsze kroki w wolontariacie
Relacja z wizyty do Centrów Matek na Słowacji
Relacja z wizyty do Centrów Matek w Bawarii Aleksandra Kamińska, Stowarzyszenie Rodzina Inspiruje, Toruń Maria Makowska, Klub Mam i Tatusiów.
Dlaczego ten temat jest ważny?
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
SAMORZĄD UCZNIOWSKI SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ŁOPUCHOWIE
O MÓWIENIE WYNIKÓW ANKIETY EWALUACYJNEJ PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD UCZESTNIKÓW PROJEKTU „E CHA E UROPY ” ORAZ OSÓB ZAINTERESOWANYCH DZIAŁANIAMI PROJEKTOWYMI.
UWAGA: Aby zmienić obraz na tym slajdzie, zaznacz go i usuń. Następnie kliknij ikonę Obrazy w symbolu zastępczym, aby wstawić własny obraz. TRAINEESHIPS.
Wyniki ankiet uczniów, rodziców i nauczycieli podsumowujące 2-letni Projekt Comenius Projekt: „Przedsiębiorczy może być każdy”
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
. Jak można pomóc ludziom potrzebującym? Czy da się zmienić ich życie na lepsze? Czy można pomóc dzieciom, kształcić się i rozwijać? Myślimy, że dzięki.
WOLONTARIAT.
„Świadome macierzyństwo” Zespół Szkół im. Mikołaja Kopernika w Porębie.
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
Comenius w Zespole Szkół w Siedlcu W ramach programu „Uczenie się przez całe życie” Prezentację przygotowała Jowita Kalitka Siedlec 2014.
Koncert rockowy,czyli wolontariat na wesoło,czyli wolontariat na wesoło.
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Projekt polsko - słowacki NR SK01-KA _2 "Podróże z liczbami" w ramach programu Erasmus+ edukacja szkolna - partnerstwo strategiczne szkół.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
WOLONTARIAT PRACOWNICZY SZANSA DLA NGO I BIZNESU.
Janowska Gala Wolontariatu 5 grudnia 2016
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Henryka Sienkiewicza w Przasnyszu
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Radosne chwile!.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
CZEŚĆ JESTEM WERONIKA tRINSCHEK
Wolontariusz roku.
Zapis prezentacji:

Relacja z konferencji podsumowującej Projekt Partnerski Grundtvig 2011-2013 Praga, 22-25 maja 2013 roku Projekt “Mother Centers developing support structures for active volunteer involvement”

Uczestniczki konferencji Aleksandra Cichocka - wolontariuszka z Ostródy, Joanna Leszczyńska - Klub Mam i Tatusiów na Bielanach, Stowarzyszenie „Mamy Czas”, Warszawa Marta Sieradz- Klub Mam Bemowo, Warszawa

Cele wyjazdu Zapoznanie się z prezentacją wszystkich państw biorących udział w projekcie lata 2011-2013 Poznanie doświadczeń w prowadzeniu Sieci Klubów w Europie Zapoznanie się z funkcjonowanie MINE Wizyta w jednym z Centrów Matek w Pradze

Prezentacje państw i aspekty polskie Podczas tego wyjazdu działania polskich Klubów Mam były bardzo pozytywnie oceniane Przede wszystkim gratulowano nam powstania Sieci Klubów dla Rodzin  http://www.siecklubowdlarodzin.pl/ Bułgaria, Czechy i Słowacja nauczyły się od nas w jaki sposób rozmawiać z władzami ( uzmysłowiły sobie, że to nie tylko branie pieniędzy, ale wspólne działania na tle lokalnym) Bułgarki i Węgierki zauważyły, że nie wszystkie kluby posiadają swoje lokum, że można działać przy innych organizacjach, często komercyjnych i wtedy obie jednostki są bardzo zadowolone ucząc się nawzajem od siebie.

Prezentacje wszystkich państw i co osiągnęły dzięki projektowi Wszystkie przedstawicielki pozytywnie oceniały swoje projekty. Dzięki wyjazdom mogły poznać pracę innych organizacji w danym kraju. Zapoznać się ze strukturą , działaniami, kulturą, szkoląc jednocześnie język angielski. Bardzo często dobre i sprawdzone praktyki były powielane i przenoszone do swojego kraju. Jednocześnie uczono się na błędach i wyciągano z nich wnioski.

Kultura jedzenia W każdym kraju spotykano się z inną kulturą. Nie zawsze było to takie proste. Ale dzięki temu mogłyśmy przekonać się jak to jest ważne w danym kraju. Poznałyśmy gościnność, wnętrza restauracji i zawsze wszystko toczyło się w przyjemnej domowej atmosferze.

Małe Centrum Kobiet w Pradze To centrum nie było zbyt duże. Jednak działało wspólnie z przedszkolem. Rano są zajęcia dla przedszkolaków, potem działania dla innych dzieci i ich rodzin. Zajęcia o różnej specyfice. Poprzez plastykę, muzykę po garncarstwo. Zaadoptowano do tego piwnicę . Całe wnętrze jest wyremontowane przez rodziców w ramach wolontariatu. Działają od rana aż do wieczora kończąc na warsztatach dla rodziców. Wiele działań prowadzonych jest przez rodziców innych kultur np. nauka języka hiszpańskiego.

Mutter-Vater-Zentrum Neuhausen organizacja różnorodnych akcji „promocyjnych” np.: na pobliskim placu zabaw, odwiedzanie matek w domach lokalizacja przy głównej ulicy – łatwo zauważalne dla przechodniów, zachęca do wejścia do środka bogaty program dla dzieci kawiarnia z dobrą kawą

Internationales Mutterforum Munchen Wielopokoleniowe Centrum – seniorki jako aktywne i ważne wolontariuszki WielokulturoweCentrum - kobiety z 50 różnych państw Biuro

Jak Centra Matek zarabiają? Prowadzenie kawiarni z niskimi cenami Klubik, w którym można zostawić małe dzieci na kilka godzin (koszt 8 euro za pobyt jednego dnia) Sprzedawanie CD z własnymi nagraniami piosenek Sprzedaż pierniczków upieczonych w Centrum zapakowanych jako ładne prezenty Sprzedaż wydrukowanego przez Centrum kalendarza (np. dla członków za darmo, dla osób zewnętrznych 5 euro).

Inne źródła dochodów prowadzenie second-handu (30% zysku idzie na Centrum, 70% dla osoby sprzedającej) sprzedaż książki z przepisami kulinarnymi wynajem sal podczas weekendów na imprezy okolicznościowe

Wrażenia uczestniczek „Pakując się do Pragi nie do końca wiedziałam czego się spodziewać, ponieważ wcześniej nie uczestniczyłam w wyjazdach organizowanych przez MINE i Stowarzyszenie „Mamy Czas”. Nie podejrzewałam, że na tej konferencji poznam tak dużo wspaniałych kobiet, które poświęcają swój cenny czas i energię na rzecz polepszania sytuacji kobiet poprzez ich aktywny wolontariat, a przez ich działania wpływają na polepszanie sytuacji rodzin i lokalnych społeczności. Dzięki prezentacjom przygotowanym przez kraje uczestniczące w projekcie Grundtvig dowiedziałam się jak wsparcie MINE pomogło uczestnikom zrealizować wyjazdy a tym samym skorzystać z wymiany doświadczeń i wiedzy o tworzeniu i działaniu Klubów dla Rodzin w Europie. Nie ukrywam, że niekiedy z zazdrością słuchałam przedstawicielek niektórych krajów, kiedy opowiadały o rozwiniętej organizacji, infrastrukturze i wsparciu władz lokalnych dla działań ich Klubów. Jednak muszę też przyznać, że z wielką dumą relacjonowałam na konferencji utworzenie polskiej Sieci Klubów dla Rodzin. Z opowiadań osób bezpośrednio w to zaangażowanych wiem, że tworzenie Sieci nie jest prostą sprawą, dlatego tym bardziej cieszę się, że dzięki ich wizji, ogromnej pracy i owocnej współpracy z MINE, mamy dziś strukturę, dzięki której możemy się dalej rozwijać. Myślę, że warto jest się skupić na tym co łączy nasze Kluby i wspólnie działać na rzecz realnego rozwoju polityki prorodzinnej, ponieważ to my jako aktywni Rodzice najlepiej wiemy jak wspierać nasze dzieci i nasze rodziny i tylko działając razem mamy siłę być zauważalnym głosem na tle innych problemów naszego kraju. Bardzo chętnie rozpisałabym się tutaj o urokach Pragi i gościnności Czeszek, bo wyjazd naprawdę był wspaniałą odskocznią od mojej codzienności, ale jednocześnie wiem, że nie to było celem tej konferencji. Wspominając Pragę mam poczucie, że nie mogę tej pozytywnej energii z konferencji zatrzymać dla siebie, tylko muszę ją przekazać dalej i wykorzystać ją dla polepszania warunków życia rodzin w moim lokalnym środowisku i zarażać innych (ze szczególnym uwzględnieniem władz lokalnych!) wizją działalności Klubów dla Rodzin w Polsce... I myślę, że na tym właśnie polega fenomen mojej przygody z MINE ” Relacja Oli Cichockiej z Ostródy, która rok temu zetknęła się z projektem partnerskim „ Centra Matek tworzące struktury wsparcia dla aktywnego zaangażowania wolontariatu” . Dzięki wizycie w Pradze jest już po wstępnych rozmowach z Burmistrzem i Starostwem w Ostródzie w sprawie założenia Klubu dla Rodzin. Tamtejsze władze są bardzo pozytywnie nastawione do pomysłu.

Wrażenia uczestniczek   Jestem bardzo zadowolona z uczestnictwa w konferencji w Pradze.   Po pierwsze nasza polska Sieć Klubów dla Rodzin dołączyła do MINE i jesteśmy wdzięczne za pomoc w jej założeniu zarządowi MINE. Mam nadzieje że czerpiąc z doświadczeń wymiany międzynarodowej Sieć będzie zrzeszała coraz więcej klubów, które będą chciały wymieniać się doświadczeniami i wspierać. Miałam też możliwość spojrzenia na Kluby Mam z szerszej - europejskiej, światowej perspektywy. Dzięki temu wiem, że choć wiele nas różni i każdy kraj ma swoje specyficzne problemy, to również wiele nas łączy. Wszystkie chcemy zapewnić naszym rodzinom, a szczególnie dzieciom, godne, dostatnie i szczęśliwe życie. Choć brzmi to dość patetycznie myślę, że Kluby a przede wszystkim zaangażowane w ich organizacje mamy i ojcowie tworzą lepsze dziś i jutro dla całego społeczeństwa. Marta Sieradz Prezentację przygotowała Joanna Leszczyńska Stowarzyszenie „ Mamy Czas”, Sieć Klubów dla Rodzin