POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kursy języka polskiego i niemieckiego dla dzieci
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki 1. art. 94a ustawy o systemie oświaty 1. Osoby niebędące obywatelami polskimi korzystają z nauki i opieki w publicznych.
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Zagadnienia: Podstawy prawne egzaminu maturalnego Standardy wymagań egzaminacyjnych Struktura egzaminu pisemnego i ustnego z języka obcego nauczanego.
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Aklimatyzacja dziecka 6-letniego w szkole
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Zmiany w roku szkolnym 2014/2015
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Język obcy w przedszkolu
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Kształcenie osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich powracających z zagranicy.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
K SZTAŁCENIE DZIECI CUDZOZIEMSKICH W POLSKIM SYSTEMIE OŚWIATY Grzegorz Chorąży Departament Strategii i Współpracy Międzynarodowej MEN Wrocław, 6 listopada.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016/17 NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zmiany w prawie oświatowym
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
TRZY KULTURY W TRÓJCE projekt edukacyjny ZSP Nr 3 w Łodzi
Egzamin gimnazjalny z języka obcego nowożytnego
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
Informacja i wsparcie dla cudzoziemców w Poznaniu
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Kształcenie uczniów przybywających z zagranicy w polskim systemie oświaty: możliwości, wsparcie i integracja Prawo oświatowe Szczecin, dnia 20.
Zapis prezentacji:

POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA praca dydaktyczno- wychowawcza z uczniami obcojęzycznymi

Uczeń z zaburzoną komunikacją językową uczeń cudzoziemiec dzieci należące do mniejszości narodowych uczeń powracający uczeń z różnego typu defektami powodującymi zaburzoną komunikację językową

DOKUMENTY Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. [ ze zmianami wynikającymi z Ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie Ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 56, poz. 458)] (Rozdz. 9, Art.94a) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 kwietnia2010 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka polskiego i kultury kraju pochodzenia (Dz.. U. nr 57, poz. 361)

Działania warszawskiej edukacji na rzecz ucznia cudzoziemca Kurs doskonalący - EDUKACJA CUDZOZIEMCÓW maj 2011 - czerwiec 2012 (10 edycji) - Postawy nauczania języka polskiego jako drugiego - Podstawy nauczania w wielokulturowej klasie REZULTATY Każda szkoła podstawowa i gimnazjalna na terenie m.st. Warszawy otrzymała wsparcie w zakresie edukacji cudzoziemców (przeszkolenie dwóch nauczycieli z każdej placówki).

Potrzeby ucznia cudzoziemca -zadania opiekuńcze i wychowawcze Uświadomienie własnych stereotypów. Dostrzeżenie w różnorodności kulturowej wartości i źródła ciekawych doświadczeń. Zadbanie o dobre relacje między uczniami Polakami i uczniami cudzoziemcami np. przygotowanie klasy na przyjęcie kolegi cudzoziemca , ustalenie zasad panujących w szkole i klasie, stała praca nad integracją klasy, aranżowanie pracy zespołowej w mieszanych grupach, stwarzanie okazji do poznawania przez polskich uczniów kultury zagranicznych kolegów.

Jak pracować z uczniem z barierą językową- zadania dydaktyczne(1) Współpraca zespołu nauczycieli z nauczycielem języka polskiego jako drugiego . Ustalenie wymagań koniecznych dla ucznia cudzoziemca do każdej lekcji. Stosowanie języka instrukcji w komunikacji z uczniem cudzoziemcem (posługiwanie się krótkimi jasnymi komunikatami, np. przeczytaj tekst, podkreśl…, ułóż…, narysuj…).

Jak pracować z uczniem z barierą językową?(2) Konsekwentne stosowanie tekstów preparowanych, tzn. specjalnie przygotowanych dla ucznia cudzoziemca na bazie tekstów, np. z podręcznika, lektur, zapisanych w bardzo prosty zrozumiały dla ucznia sposób. Stosowanie bogatego materiału ikonograficznego (zdjęcia, ilustracje, mapy, wykresy, schematy) przy wyjaśnianiu zagadnień tematycznych.

Jak pracować z uczniem z barierą językową?(3) Włączanie ucznia cudzoziemca w pracę zespołową i traktowanie go jak pełnoprawnego uczestnika zajęć. Przygotowywanie dla ucznia cudzoziemca instrukcji zadań w sposób krótki, jasny i prosty. Umożliwianie uczniowi cudzoziemcowi wykazania się wiedzą i umiejętnościami z danego tematu i poprzez dobór odpowiednich rodzajów zadań.

Jak pracować z uczniem z barierą językową?(4) Formułowanie pytań skierowanych do ucznia cudzoziemca w sposób jasny, krótki oraz dostosowany do poziomu znajomości języka polskiego Akceptowanie każdej formy wypowiedzi świadczącej o zrozumieniu zagadnienia. Włączanie ucznia cudzoziemca do pracy w grupie i dostosowywanie instrukcji do jego językowych umiejętności.

Jak pracować z uczniem z barierą językową?(5) Udzielanie uczniowi cudzoziemcowi informacji zwrotnej podczas lekcji.  Monitorowanie pracy ucznia podczas lekcji. Dostosowanie pracy domowej do umiejętności językowych ucznia cudzoziemskiego.

Ważne zagadnienia w nauczaniu i ocenianiu Należy: na podstawie materiałów programowych przygotowywać krótkie, jasne i proste streszczenia lektur i innych tekstów ; gramatykę traktować tylko funkcjonalnie; zaakceptować każdą prawidłową odpowiedź ucznia (nawet jednowyrazową czy błędną gramatycznie);  w wypowiedziach pisemnych oceniać komunikacyjność;

Ważne zagadnienia w nauczaniu i ocenianiu Należy: rozwijać sprawność mówienia i pisania (niezbędna współpraca z nauczycielem języka polskiego jako drugiego); oceniać takie umiejętności jak: czytanie ze zrozumieniem (tylko teksty spreparowane), wyszukiwanie informacji, ogólne rozumienie tematyki i problematyki (np. lektur); elementy charakterystyki i oceny postaci (na podstawie tekstów preparowanych) i inne dostosowane do możliwości uczniów (ze szczególnym uwzględnieniem stopnia opanowania języka polskiego); stosować język instrukcji – krótkie, proste, jasne komunikaty oraz krótkie pytania (np. Kto jest bohaterem? Co robi bohater? Jaki jest bohater?); umożliwić korzystanie podczas lekcji ze słownika dwujęzycznego

Ważne zagadnienia w nauczaniu i ocenianiu NIE należy: wymagać czytania tekstów zapisanych w podstawie programowej, czytania i interpretacji utworów lirycznych; oceniać umiejętności gramatycznych; wymagać pisania dłuższych form wypowiedzi. Uwaga! Sprawdzanie osiągnięć ucznia cudzoziemca nie odnosimy w żaden sposób do egzaminów zewnętrznych czy egzaminów próbnych (wewnętrznych).

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Barbara Janik-Płocińska barbarajanik@vp.pl