Opieka stacjonarna w Małopolsce Stan obecny, tendencje, perspektywy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych” w ramach Priorytetu II, Działania 2.3, Poddziałania Programu Operacyjnego.
Advertisements

Projekt: „Dostosowanie do obowiązujących uregulowań prawnych budynku gminnego w Kraśniczynie, w którym funkcjonuje Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej”
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Regionalne Szpitale wielospecjalistyczne bez 105 ze 105.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
PARAMETRYZACJA RYNKU ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
Badanie satysfakcji pacjentów
projekt poprawy jakości 2005
Znaczenie podręcznika
Rozwój zawodowy pielęgniarek
Psychiatryczna opieka zdrowotna w Województwie Małopolskim
Aktualna sytuacja i perspektywy rozwoju medycyny ratunkowej
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej
Rozwój ośrodków onkologicznych w Małopolsce Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej UMWM.
Małopolski Program Kompleksowej Opieki Psychiatrycznej
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Gminne i powiatowe programy ochrony zdrowia.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Informacje w zakresie możliwości poprawy sytuacji finansowej Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Aktualne problemy działalności szpitali
STACJONARNA OPIEKA DŁUGOTERMINOWA W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM
Znaczenie inwestycji w zdrowie dla zrównoważonego rozwoju regionalnego
Cel projektu Projekt polega na zakupie sprzętu medycznego, zabezpieczającego bieżącą pracę Centrum Urazowego w Wojskowym Instytucie Medycznym w Warszawie.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
1 Polsko-Niemieckie Forum Ochrony Zdrowia 2009 – Fakty; Doświadczenie; Praktyka Realizacja dostępu do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków ubezpieczenia.
„inwestujemy w Twoją przyszłość”
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
ANALIZA ZATRUDNIENIA Zespół Marszałka Województwa Dolnośląskiego ds.Restrukturyzacji Zakładów Opieki Zdrowotnej dla których SWD jest organem założycielskim.
Analiza ekspozycji zawodowych w szpitalu św
Czynniki zmian czyli, co od czego zależy. Co wpływa na wyniki spzoz? 1/2 1. Czynniki ekonomiczne 2. Czynniki polityczne, prawne i fiskalne 3. Czynniki.
Założenia zmian.
ZASOBY I WYNIKI SPZOZ PODLEGŁYCH SAMORZĄDOWI WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO W LATACH
LUBLIN Stare Miasto - Zamek Lubelski. Udział i rola szpitali niepublicznych na rynku usług medycznych w województwie lubelskim Tomasz Pękalski Dyrektor.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Program wyborczy PRAWA I SPRAWIEDLIWOŚCI RADA POWIATU SOKÓLSKIEGO CZAS NA ROZWÓJ POWIATU SOKÓLSKIEGO.
czerwiec 2015 Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi
Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego
Nadbudowa bloku dziecięcego H1 na potrzeby Oddziału Onkohematologii dzieci. Kliniczny Szpital Wojewódzki Nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie Rzeszów.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Sytuacja ekonomiczno - finansowa podmiotów leczniczych podległych Samorządowi Województwa Dolnośląskiego w 2015 roku wyniki wstępne.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
1.  SZPITALI KTÓRY ZREALIZOWAŁ PROGRAM RESTRUKTURYZACJI  WYCZERPAŁ MOŻLIWOŚCI OBNIŻENIA KOSZTÓW DZIAŁANIA  SPEŁNIA OBOWIĄZKOWE WYMAGANIA DO KONTRAKTOWANIA.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Warszawa,
A chcemy dowiedzieć się za unijne pieniądze dr Małgorzata Wiśniewska.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Unijna recepta dla służby zdrowia Wsparcie dla sektora.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata maja 2008 r. „Unijna recepta dla służby zdrowia” Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
1 Wojewódzki Szpital Specjalistyczny dla Nerwowo i Psychicznie Chorych
1 16 września 2013 r..
2012 R. 2 lokalizacje: Kościerzyna i Dzierżążno (odległość: 35 km)
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach konkursu dla Działania 7
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Fundusze Europejskie w kontekście funkcjonowania Komitetu Sterującego ds. interwencji EFSI w sektorze zdrowia Mirosława Dulat Departament Ochrony Zdrowia.
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Szpital Powiatowy w Sławnie
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Raport Electus S.A. Katowice
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Niepublicznych
„Sieć szpitali” – wykonanie ryczałtu w lubuskich szpitalach
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Zapis prezentacji:

Opieka stacjonarna w Małopolsce Stan obecny, tendencje, perspektywy Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej UMWM

Opieka stacjonarna w Małopolsce CHARAKTERYSTYKA ISTNIEJĄCYCH ZASOBÓW Liczba szpitali ogółem: 67, w tym: publicznych 49 niepublicznych 18 Liczba łóżek ogółem: 55,1 / 10 000 mieszkańców, Zatrudnienie ogółem: 1,51 etatu / 1 łóżko, Zatrudnienie lekarzy: 0,17 etatu / 1 łóżko, Zatrudnienie pielęgniarek i położnych: 0,59 etatu /1 łóżko,

Opieka stacjonarna w Małopolsce CHARAKTERYSTYKA ŁÓŻEK SZPITALNYCH

Opieka stacjonarna w Małopolsce WSKAŹNIKI LICZBY ŁÓŻEK NA 10 000

Opieka stacjonarna w Małopolsce STRUKTURA ŁÓŻEK SZPITALNYCH

Opieka stacjonarna w Małopolsce STRUKTURA ZATRUDNIENIA

SYSTEMY INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ Opieka stacjonarna w Małopolsce OCENA STANU PODSTAWOWYCH URZĄDZEŃ MEDYCZNYCH I SYSTEMÓW INFRASTRUKTURY URZĄDZENIA MEDYCZNE SYSTEMY INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ

Opieka stacjonarna w Małopolsce OCENA STANU SYSTEMÓW CENTRALNEJ STERYLIZACJI I SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH SYSTEMY CENTRALNEJ STERYLIZACJI (dla subregionu krakowskiego) SYSTEMY INFORMATYCZNE

Opieka stacjonarna w Małopolsce HOSPITALIZOWANI 1998 - 2002

Opieka stacjonarna w Małopolsce EFEKTYWNOŚĆ WYKORZYSTANIA ŁÓŻEK ŚREDNI CZAS POBYTU

Opieka stacjonarna w Małopolsce EFEKTYWNOŚĆ WYKORZYSTANIA ŁÓŻEK OBŁOŻENIE ŁÓŻEK

Opieka stacjonarna w Małopolsce MRKCh - NAKŁADY NA 1 ŁÓŻKO

Opieka stacjonarna w Małopolsce MRKCh - NAKŁADY NA 1 HOSPITALIZOWANEGO

Opieka stacjonarna w Małopolsce UDZIAŁ OPIEKI STACJONARNEJ W KOSZTACH ŚWIADCZEŃ OGÓŁEM MRKCh 1999 - 2003

Opieka stacjonarna w Małopolsce PRZYCHODY, KOSZTY, WYNIKI FINANSOWE 2001

Opieka stacjonarna w Małopolsce WYNIKI FINANSOWE 1999 - 2001

Opieka stacjonarna w Małopolsce ZOBOWIĄZANIA 1999 - 2001

Opieka stacjonarna w Małopolsce STRUKTURA KOSZTÓW

Opieka stacjonarna w Małopolsce STAN FUNDUSZU ZAKŁADU

Opieka stacjonarna w Małopolsce TENDENCJE - LICZBA ŁÓŻEK

Opieka stacjonarna w Małopolsce TENDENCJE - HOSPITALIZOWANI

Opieka stacjonarna w Małopolsce TENDENCJE - ZOBOWIĄZANIA

Opieka stacjonarna w Małopolsce TENDENCJE - WYNIK FINANSOWY

Opieka stacjonarna w Małopolsce TENDENCJE - FUNDUSZ ZAKŁADU WOJEWÓDZKICH SPZOZ

Opieka stacjonarna w Małopolsce WNIOSKI Następuje niekontrolowany przyrost liczby łóżek szpitalnych w województwie, a aktualne wskaźniki przekraczają założenia MPOZ 2001 - 2005. Obserwuje się zbyt niską koncentrację zasobów, tj. dużą liczbę samodzielnych jednostek oraz wadliwy układ profilu szpitali z nadmiernym udziałem szpitali jednoprofilowych. Występuje nadmiar łóżek klinicznych - ok. 19% całości zasobów.

Opieka stacjonarna w Małopolsce WNIOSKI c.d. Utrzymuje się nieuzasadniona epidemiologicznie tendencja wzrostowa w zakresie liczby hospitalizowanych ogółem. Ulegają stopniowej poprawie wskaźniki efektywności wykorzystania zasobów szpitalnych, choć są jeszcze na zbyt niskim poziomie. Wskaźniki zatrudnienia ogółem i w grupach zawodowych osiągają w szpitalach wojewódzkich i powiatowych dolny margines bezpieczeństwa.

Opieka stacjonarna w Małopolsce WNIOSKI c.d. Baza szpitalna jest w znacznej części nieprzystosowana do realizacji świadczeń zgodnie z wymogami sanitarnymi i technicznymi; postępuje jej dekapitalizacja. Wobec ujemnej rentowności wszystkich grup szpitali oraz znikomych odpisów amortyzacyjnych szpitale praktycznie nie dysponują nadwyżkami finansowymi na modernizację i rozwój zasobów.

Opieka stacjonarna w Małopolsce WNIOSKI c.d. Wyczerpane fundusze zakładu oraz wzrost poziomu zobowiązań (w tym wobec pracowników) stawiają większość szpitali przed groźbą likwidacji z przyczyn finansowych. Sytuacja finansowa organów założycielskich nie pozwala na wsparcie procesów restrukturyzacyjnych i modernizacyjnych w szpitalach. Należy oczekiwać w br. poważnych zaburzeń w funkcjonowaniu szpitali, przerw w dostawach zaopatrzenia, presji na zmiany w kierownictwie.

Opieka stacjonarna w Małopolsce REKOMENDACJE Konieczne jest wdrożenie solidnie umocowanej ustawowo regionalnej polityki zdrowotnej. Niezbędne jest ograniczenie liczby łóżek krótkoterminowych do 30 / 10 000 mieszkańców oraz zmniejszenie liczby szpitali jako samodzielnych zoz do około 30 jednostek. Należy skoncentrować nowoczesne technologie medyczne głównie w ośrodkach subregionalnych i ośrodku regionalnym.

Opieka stacjonarna w Małopolsce REKOMENDACJE c.d. Przewidzianym do dalszego funkcjonowania jednostkom należy zapewnić zbilansowanie przychodów i kosztów (po indywidualnie zaplanowanej i zrealizowanej restrukturyzacji tych ostatnich). Należy zahamować nieuzasadnioną epidemiologicznie tendencję wzrostową w zakresie wskaźnika przyjęć (liczby hospitalizowanych).

Opieka stacjonarna w Małopolsce REKOMENDACJE c.d. Przy wsparciu organów założycielskich należy zmienić strukturę zobowiązań zwiększając udział zobowiązań długoterminowych.

Opieka stacjonarna w Małopolsce LICZBA ŁÓŻEK KRÓTKOTERMINOWYCH, ŚREDNI CZAS POBYTU ORAZ POZIOM FINANSOWANIA OPIEKI ZDROWOTNEJ W WYBRANYCH KRAJACH OECD

Opieka stacjonarna w Małopolsce ANALIZA NAKŁADÓW I WYNIKÓW

Opieka stacjonarna w Małopolsce PROPONOWANE METODY DZIAŁANIA Wdrożenie programu badania stanu zdrowia oraz potrzeb zdrowotnych populacji województwa. Przeprowadzenie analizy stanu głównych zasobów opieki stacjonarnej w województwie (m. in. urządzeń medycznych, infrastruktury szpitalnej, bloków operacyjnych, centralnych sterylizatorni) oraz opracowanie strategii inwestycyjnej. Opracowanie wojewódzkiego planu zdrowotnego prowadzącego do redukcji zasobów opieki stacjonarnej oraz ich optymalnej alokacji.

Opieka stacjonarna w Małopolsce PROPONOWANE METODY DZIAŁANIA c.d. Poprawa efektywności i jakości praktyk zarządczych w szpitalach publicznych, upowszechnienie kontraktu menedżerskiego. Rozszerzenie skali partnerstwa publiczno - prywatnego w działalności szpitali ze szczególnym uwzględnieniem działalności pomocniczej. Rezygnacja z dotychczasowych (istniejących i planowanych) metod finansowania opieki stacjonarnej na rzecz sparametryzowanego budżetu globalnego szpitala (finansowo zbilansowanego).