IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Joanna Jamka-Szymańska Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Ramowa Dyrektywa Wodna – cele, zadania, przeprowadzone prace
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
ŚRODOWISKO A ZDROWIE Program Wieloletni.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
System ewaluacji NPR i NSRO
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
dr Adriana Dembowska, Departament Planowania i Zasobów Wodnych
prelekcja: Artur R. Wójcik z-ca dyrektora RZGW w Gliwicach
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
I spotkanie Krajowego Forum Wodnego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Ochrona środowiska, w tym środowiska ludzkiego poprzez m.in. redukcję zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii Ochrona środowiska, ze szczególnym.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Stan implementacji aktów prawa UE do krajowego porządku prawnego
Zmiany w prawie w zakresie gospodarki wodnej
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Plan gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza Wisły –
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Krajowej Rady Gospodarki Wodnej
Reforma gospodarki wodnej
Na podstawie referatu K.Kulesza i in.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
II KRAJOWE FORUM WODNE moderacja: Krzysztof Szoszkiewicz GRUPA TEMATYCZNA 2 B MORFOLOGIA WÓD NATURALNYCH I UŻYTKOWANIE ZLEWNI Obszar dorzecza Odry wraz.
Plan gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza Wisły – cele, zadania, przeprowadzone prace Marzena Sobczak, RZGW Gdańsk Słupsk, 18 maja 2009r.
THE REGIONAL WATER MANAGEMENT BOARD IN KRAKÓW THE REGIONAL WATER MANAGEMENT BOARD IN GLIWICE Testowanie udziału społecznego Opracowano na podstawie materiałow.
” Zarys działań prowadzonych przez RZGW Gliwice w zakresie gospodarki wodnej (rok 2008) Artur R. Wójcik RZGW Gliwice II Posiedzenie Rad Gospodarki Wodnej.
Zarzadzanie projektami UE Moduł G Opiekun dr Renata Lisowska.
„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami”
II Krajowe Forum Wodne 16 – 17 kwietnia 2008 r. GRUPA TEMATYCZNA 2A MORFOLOGIA WÓD NATURALNYCH I UŻYTKOWANIE ZLEWNI Obszar dorzecza Wisły wraz z mniejszymi.
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym – cele i działania
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Adam Linsenbarth Instytut Geodezji i Kartografii Warszawa Europejska Infrastruktura Danych Przestrzennych w świetle finalnej wersji programu INSPIRE XIII.
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Procedura oceny oddziaływania na środowisko pod kątem zapewnienia zgodności programów i przedsięwzięć z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Aktualizacja planów gospodarowania wodami
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Polityka ochrony wód w Unii Europejskiej - stan jej wdrożenia w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem obszaru ujścia Odry Teresa Błaszczak Regionalny Zarząd.
Zalecenia Komisji Europejskiej w ramach rocznego przeglądu RPO dla Woj. Warmińsko-Mazurskiego Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Identyfikacja istotnych problemów gospodarki wodnej w Regionie Wodnym Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego Barbara Krawiec, Dorota Dybkowska-Stefek Dział.
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ (na podstawie wykładu.Walczykiewicza z IMiGW

Od 1975 roku Wspólnota Europejska wdrożyła 20 dyrektyw dotyczących szeroko pojętej gospodarki wodnej. Ramowa Dyrektywa Wodna (RDW), która weszła w życie 22 grudnia 2000 roku, koordynuje prawo odpowiedzialne za gospodarkę wodną, poprzez zastąpienie siedmiu dyrektyw i połączenie pozostałych przepisów w jeden dokument prawny. Od 1975 roku Wspólnota Europejska wdrożyła 20 dyrektyw dotyczących szeroko pojętej gospodarki wodnej. Ramowa Dyrektywa Wodna (RDW), która weszła w życie 22 grudnia 2000 roku, koordynuje prawo odpowiedzialne za gospodarkę wodną, poprzez zastąpienie siedmiu dyrektyw i połączenie pozostałych przepisów w jeden dokument prawny. IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006

Ramowa Dyrektywa Wodna obejmuje wszystkie wody, w tym wody śródlądowe (wody powierzchniowe i wody podziemne), wody przejściowe i wody przybrzeżne do jednej mili morskiej ( i dla stanu chemicznego również wody terytorialne, które mogą sięgać do 12 mil Ramowa Dyrektywa Wodna obejmuje wszystkie wody, w tym wody śródlądowe (wody powierzchniowe i wody podziemne), wody przejściowe i wody przybrzeżne do jednej mili morskiej ( i dla stanu chemicznego również wody terytorialne, które mogą sięgać do 12 mil morskich ) od linii bazowej. morskich ) od linii bazowej.

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 Cel Dyrektywy i kierunki rozwoju zintegrowanej europejskiej polityki wodnej

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 Podstawowy cel Dyrektywy, tzn. dobry stan wód, we wszystkich wodach powierzchniowych śródlądowych, przejściowych, przybrzeżnych oraz wodach podziemnych, ma zostać osiągnięty do 2015 roku. Podstawowy cel Dyrektywy, tzn. dobry stan wód, we wszystkich wodach powierzchniowych śródlądowych, przejściowych, przybrzeżnych oraz wodach podziemnych, ma zostać osiągnięty do 2015 roku.

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 Dyrektywa wyznacza podstawowe kierunki rozwoju Dyrektywa wyznacza podstawowe kierunki rozwoju zintegrowanej europejskiej polityki wodnej, do której należą: zintegrowanej europejskiej polityki wodnej, do której należą: 1. zaspokojenie zapotrzebowania ludności w wodę do picia o standardach jakości obowiązujących w Unii Europejskiej, standardach jakości obowiązujących w Unii Europejskiej, 2. zaopatrzenie przemysłu w wodę o odpowiedniej jakości, 3. ochrona wód i ekosystemów, jeśli znajdują się one w dobrym stanie ekologicznym, dobrym stanie ekologicznym, 4. poprawa jakości wód i stanu ekosystemów zdegradowanych działalnością człowieka, zdegradowanych działalnością człowieka, 5. ochrona przed skutkami powodzi i suszy.

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 Wdrażanie Dyrektywy w Europie Wdrażanie Dyrektywy w Europie Aby zidentyfikować możliwe problemy, które mogą wystąpić na drodze implementacji RDW w Polsce warto przeanalizować dotychczasowy przebieg wdrażania dyrektyw związanych z gospodarką wodną w krajach członkowskich UE. Aby zidentyfikować możliwe problemy, które mogą wystąpić na drodze implementacji RDW w Polsce warto przeanalizować dotychczasowy przebieg wdrażania dyrektyw związanych z gospodarką wodną w krajach członkowskich UE.

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 Analiza dostępnych dokumentów wskazuje, że proces implementacji i jego tempo różniły się w poszczególnych krajach. Dowodem na to są dokumenty dotyczące spraw prowadzonych przeciwko rządom poszczególnych państw przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Analiza dostępnych dokumentów wskazuje, że proces implementacji i jego tempo różniły się w poszczególnych krajach. Dowodem na to są dokumenty dotyczące spraw prowadzonych przeciwko rządom poszczególnych państw przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 Na podstawie analizy dotychczasowych doświadczeń we wdrażaniu dyrektyw Na podstawie analizy dotychczasowych doświadczeń we wdrażaniu dyrektyw dotyczących gospodarki wodnej można określić podstawowe źródła problemów dotyczących gospodarki wodnej można określić podstawowe źródła problemów związanych z implementacją tych dyrektyw w poszczególnych krajach związanych z implementacją tych dyrektyw w poszczególnych krajach członkowskich UE. Zaliczyć do nich można: członkowskich UE. Zaliczyć do nich można: brak ustanowionych programów działań wynikających z dyrektyw, lub ich brak ustanowionych programów działań wynikających z dyrektyw, lub ich ogólny charakter, ogólny charakter, brak transpozycji dyrektyw do prawa krajowego i w konsekwencji ich brak transpozycji dyrektyw do prawa krajowego i w konsekwencji ich wdrażanie poprzez regulacje administracyjne niższej rangi, wdrażanie poprzez regulacje administracyjne niższej rangi, problemy w implementacji dyrektyw na poziomie regionalnym, problemy w implementacji dyrektyw na poziomie regionalnym, niewłaściwą interpretację przepisów, niewłaściwą interpretację przepisów, nieprecyzyjne wyznaczenie obszarów objętych działaniami dyrektyw, nieprecyzyjne wyznaczenie obszarów objętych działaniami dyrektyw, zbyt ogólną interpretację szczegółowych wymagań wynikających z dyrektyw, zbyt ogólną interpretację szczegółowych wymagań wynikających z dyrektyw, osłabienie władz odpowiedzialnych za wdrożenie poprzez niepełną transpozycję przepisów dyrektyw do prawa krajowego, osłabienie władz odpowiedzialnych za wdrożenie poprzez niepełną transpozycję przepisów dyrektyw do prawa krajowego, przedłużające się procedury legislacyjne w parlamentach krajowych, przedłużające się procedury legislacyjne w parlamentach krajowych, niedotrzymywanie terminów wynikających z dyrektyw, niedotrzymywanie terminów wynikających z dyrektyw, brak środków finansowych. brak środków finansowych.

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 Harmonogram wdrażania Ramowej Dyrektywy Wodnej jest niezwykle napięty i wymaga doskonałej koordynacji oraz współdziałania pomiędzy wszystkimi zaangażowanymi instytucjami.

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 Harmonogram wdrażania RDW jest logiczną sekwencją poszczególnych działań, opóźnienie lub nie zrealizowanie jednego z nich uniemożliwia przejście do następnego punktu harmonogramu.

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 Dotychczasowy przebieg wdrożenia RDW w poszczególnych krajach członkowskich UE, można ocenić wstępnie na podstawie przestrzegania harmonogramu składania raportów z wdrożenia poszczególnych elementów RDW. Należy przy tym podkreślić, że nie przystąpiono jeszcze do merytorycznej oceny zawartości raportów.

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 Realizacja wybranych zadań zawartych Realizacja wybranych zadań zawartych w Dyrektywie w Polsce. w Dyrektywie w Polsce.

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 Do kluczowych czynników, które zapewnią powodzenie we wdrożeniu Do kluczowych czynników, które zapewnią powodzenie we wdrożeniu RDW w Polsce zaliczyć można: RDW w Polsce zaliczyć można: zasoby (osobowe, techniczne i finansowe), zasoby (osobowe, techniczne i finansowe), umiejętności i wiedzę, umiejętności i wiedzę, dostęp do informacji, dostęp do informacji, przestrzeganie harmonogramu, przestrzeganie harmonogramu, efektywne struktury zarządzania i koordynacji, efektywne struktury zarządzania i koordynacji, znajomość wymogów prawnych, znajomość wymogów prawnych, monitoring wdrażania oraz system sankcji i kar, monitoring wdrażania oraz system sankcji i kar, motywację. motywację.

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 W wyniku inicjatywy Departamentu Zasobów Wodnych Ministerstwa Środowiska i Biura Gospodarki Wodnej, wykonano szereg prac, które stanowiły podstawę dla sporządzenia raportu do Komisji Europejskiej dla obszaru dorzecza Odry i raportu dla obszaru dorzecza Wisły z wdrożenia RDW w Polsce za rok 2004 i dalszych prac. Do prac tych należą:

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 Typologia wód powierzchniowych i wyznaczenie części wód powierzchniowych i podziemnych zgodnie z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej 2000/60/WE, Typologia wód powierzchniowych i wyznaczenie części wód powierzchniowych i podziemnych zgodnie z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej 2000/60/WE, Implementacja przewodnika metodycznego do Ramowej Dyrektywy Wodnej 2000/60/WE pt. Guidance on analysis of pressures and impacts – identyfikacja znaczących presji i ocena oddziaływań na obszarze dorzecza Odry i Wisły, Implementacja przewodnika metodycznego do Ramowej Dyrektywy Wodnej 2000/60/WE pt. Guidance on analysis of pressures and impacts – identyfikacja znaczących presji i ocena oddziaływań na obszarze dorzecza Odry i Wisły, Ustalenie warunków referencyjnych odpowiednich dla typów wód powierzchniowych zgodnie z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej 2000/60/WE ( I-wszy etap), Ustalenie warunków referencyjnych odpowiednich dla typów wód powierzchniowych zgodnie z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej 2000/60/WE ( I-wszy etap), Projekt raportu do Komisji Europejskiej w zakresie dotyczącym analizy ekonomicznej gospodarowania wodami dla obszarów dorzeczy Wisły i Odry zgodnie z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej 2000/60/WE wraz z koncepcją działań perspektywicznych, Projekt raportu do Komisji Europejskiej w zakresie dotyczącym analizy ekonomicznej gospodarowania wodami dla obszarów dorzeczy Wisły i Odry zgodnie z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej 2000/60/WE wraz z koncepcją działań perspektywicznych, Ustalenie warunków referencyjnych odpowiednich dla typów wód powierzchniowych zgodnie z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej 2000/60/WE ( II-gi etap), Ustalenie warunków referencyjnych odpowiednich dla typów wód powierzchniowych zgodnie z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej 2000/60/WE ( II-gi etap), Opracowanie programu potencjalnych działań i wariantowa analiza programu oczyszczania ścieków dla obszaru zlewni pilotowej, od źródeł do Wisły do ujścia Raby włącznie, Opracowanie programu potencjalnych działań i wariantowa analiza programu oczyszczania ścieków dla obszaru zlewni pilotowej, od źródeł do Wisły do ujścia Raby włącznie, Budowa bazy danych wykorzystywanych do wyznaczania jednolitych części wód zagrożonych nie osiągnięciem celów środowiskowych dla ich finalnego wyznaczania. Budowa bazy danych wykorzystywanych do wyznaczania jednolitych części wód zagrożonych nie osiągnięciem celów środowiskowych dla ich finalnego wyznaczania.

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI framework.scoreboard.html