Analiza porównawcza metody projektów i metaplanu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
Advertisements

STUDIUM PRZYPADKU (case study ang.)
Metody tradycyjne i aktywizujące w szkole podstawowej i gimnazjum
Wykorzystanie w szkole
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Przykłady aktywizujących metod nauczania i ich charakterystyka.
Poznawanie metody projektu
Praca domowa w procesie dydaktycznym
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki. Projekt – co to jest? generowanie pomysłów, rozważanie propozycji działania, promowanie pomysłu; wyobrażanie.
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
Projekty edukacyjne w szkole
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Przedszkolak Pełen Zdrowia
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
TWORZENIE KLASOWEGO KODEKSU 6B
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Czytanie ze zrozumieniem
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
CZYLI JAK STWORZYĆ IDEALNY SAMORZĄD SZKOLNY?
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Debata z uczniami Gimnazjum w Mirczu
Idea oceniania kształtującego
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zasady pracy metodą projektu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Co to jest spacer edukacyjny?
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Metoda WebQuest.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Zapis prezentacji:

Analiza porównawcza metody projektów i metaplanu PRACA ZALICZENIOWA Anita Piotrowska Pedagogika Plastyka i technika w szkole podstawowej i gimnazjum Rok I Semestr II

METAPLAN To metoda dyskusji, która polega na tym, że uczestnicy tworzą wspólnie plakat, będący graficznym skrótem całej debaty. Tę metodę można wykorzystać zarówno w małych grupach, jak i większych zespołach.

Zasady tworzenia metaplanu: Pole plakatu musi być podzielone na obszary: Opis aktualnego stanu: Jak jest?

Informacje o stanie idealnym Jak być powinno?

Dlaczego nie jest tak, jak powinno być? Informacje dotyczące przyczyn rozbieżności między stanem aktualnym a idealnym Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?

Myśli, które powinny posłużyć jako bodziec do dalszego działania Wnioski!

Temat pracy zapisujemy w chmurce 

Jak to wygląda? Nauczyciel zapisuje temat w chmurce Uczniowie dostają flamastry i karty z narysowanymi figurami oraz pytaniami Uczestnicy zapisują swoje myśli w formie krótkich zdań do przygotowanych pól Odbywa się prezentacja wypisanych plakatów Wszystkie prace łączy się w całość, a następnie omawia Plakat może służyć do dalszej pracy

METODA PROJEKTU To metoda nauczania, która pozwala na dzielenie materiału nauczania na serię małych projektów, inaczej zadań do zrealizowania przez grupę uczniów. Wykonując określone wcześniej założenia uczniowie zdobywają wiedzę i doświadczenie, a następnie dzielą się z nią z rówieśnikami, prezentując efekty swojej pracy.

Która metoda jest lepsza?

Każda z metod ma swoje wady i zalety  Istotą tej prezentacji jest analiza, porównanie i zebranie wniosków i spostrzeżeń, które pozwolą wybrać nauczycielom odpowiednią dla danej grupy uczniów metodę nauczania.

METAPLAN ZALETY UCZY WSPÓŁPRACY PRZYGOTOWUJE DO PRACY BADAWCZEJ, M. IN. MATURALNEJ, LICENCJACKIEJ, MAGISTERSKIEJ UCZY ZWIĘZŁEGO FORMUŁOWANIA MYŚLI WZBUDZA ZAANGAŻOWANIE CZŁONKÓW GRUPY POZWALA NA SWOBODNE WYPOWIADANIE SIĘ WSZYSTKICH UCZESTNIKÓW UCZY PLANOWANIA ZWIĘKSZA EFEKTYWNOŚĆ PRACY DAJE MOŻLIWOŚĆ PORÓWNYWANIA SPOSTRZEŻEŃ UMOŻLIWIA ROZDZIELENIE ZADAŃ DLA POSZCZEGÓLNYCH GRUP PORZĄDKUJE UZYSKANĄ WIEDZĘ UCZY ODPOWIEDZIALNOŚCI POZWALA NA WIZUALIZACJĘ WYNIKÓW DEBATY ROZWIJA UMIEJĘTNOŚĆ LOGICZNEGO MYŚLENIA I CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM UCZY ANALIZOWANIA I PORZĄDKOWANIA INFORMACJI PRZYCIĄGA UWAGĘ NOWOCZESNYM UJĘCIEM ZAGADNIENIA WADY PRZYNOSI ZAGROŻENIE ZRZUCANIA ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA REZULTATY PRACY NA LIDERA GRUPY PRZYCZYNIA SIĘ DO MYŚLENIA SCHEMATAMI, BEZ DOGŁĘBNEGO WNIKANIA W ISTOTĘ SPRAWY OGRANICZA MOŻLIWOŚĆ DŁUŻSZEJ WYPOWIEDZI NA ZADANY TEMAT NIEESTETYCZNE WYKONANIE NISZCZY EFEKT KOŃCOWY

METODA PROJEKTU ZALETY WADY DŁUGI OKRES REALIZACJI UCZY SAMODZIELNOŚCI PRZYNOSI ROZWIĄZANIA PRAKTYCZNE I TEORETYCZNE UCZY DOPILNOWYWANIA USTALONYCH TERMINÓW I ORAGANIZACJI PRACY UCZY WSPÓPRACOWANIA W ZESPOLE KSZTAŁTUJE TWÓRCZE MYŚLENIE ROZWIJA UMIEJĘTNOŚĆ KORZYSTANIA Z RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ WIEDZY ŁĄCZY TREŚCI Z RÓŻNYCH PRZEDMIOTÓW NAUCZANYCH W SZKOLE DAJE MOŻLIWOŚĆ WŁASNEJ INICJATYWY UCZY OCENIANIA PRACY WŁASNEJ I CZŁONKÓW GRUPY UCZNIOWIE UCZĄ SIĘ PREZENTOWANIA WŁASNEJ WIEDZY, KSZTAŁTUJĄ UMIEJĘTNOŚĆ PUBLICZNEGO WYPOWIADANIA SIĘ WADY DŁUGI OKRES REALIZACJI MOŻLIWY NIERÓWNY PODZIAŁ OBOWIĄZKÓW TRUDNOŚCI Z DOPASOWANIEM TEMATU PRACY DO MOŻLIWOŚCI GRUPY CZASOCHŁONNY DLA NAUCZYCIELA NIEWSPÓŁMIEROŚĆ EFEKTU DO WYSIŁKU NIEUMIEJĘTNOŚĆ PREZENTACJI PRZYGOTOWANYCH MATERIAŁÓW NIWECZY EFEKT FINALNY MOŻE PROWADZIĆ DO SKUPIENIA SIĘ NP. NA OPRAWIE PLASTYCZNEJ PROJEKTU ZAMIAST NA JEGO ZAWARTOŚCI MERYTORYCZNEJ

Którą z metod wybrać?

Porównajmy, co możemy uzyskać wybierając przedstawione metody nauczania 

PORÓWNANIE METAPLAN PROJEKT Wybierz, jeśli nie dysponujesz wystarczającymi źródłami (zapleczem informacyjnym) Zdecydowanie wybierz, jeśli chcesz ciekawego efektu w krótkim czasie Nie jest odpowiedni dla uczniów, którzy stawiają na swobodę twórczą i możliwość stworzenia własnej koncepcji pracy Idealny w celu powtórzenia przyswojonego wcześniej materiału Nie daje możliwości przedstawienia praktycznego zastosowania danych koncepcji i pomysłów Nie kładzie tak dużego nacisku na prezentację pracy Wybierz, kiedy zależy Ci na urozmaiceniu zajęć, zaangażowaniu uczniów w pracę grupową Metaplan jest prostszy w realizacji, składa się z mniejszej liczby etapów PROJEKT Wybierz, jeśli masz do zaoferowania uczniom odpowiednie źródła informacji Nie wybieraj, jeśli masz mało czasu Idealny dla uczniów ambitnych, którzy mogą wykazać się własną inicjatywą i zaangażowaniem w tworzenie koncepcji pracy Metoda sprawdza się jako możliwość zapoznania uczniów z ciekawym zagadnieniem ponadprogramowym Daje uczniom możliwość działań praktycznych Dobra metoda w celu rozwijania umiejętności publicznego występowania Wybierz, kiedy zależy Ci na urozmaiceniu zajęć, zaangażowaniu uczniów w pracę grupową Metoda projektu jest większym wyzwaniem, z uwagi na poprzedzające przygotowania, m.in. opracowanie instrukcji (cele, standardy, zasady wykonania), podział zadań, zawarcie kontraktu z uczniami (m.in. zobowiązania i termin)

Pamiętaj! Korzystaj z szerokich możliwości uatrakcyjniania swoich zajęć z uczniami, sprawiając tym samym, że praca stanie się dla Ciebie przyjemnością  Powodzenia!

Źródła: http://www.nkjosieradz.pl/pub/met.pdf http://www.gm37.krakow.pl/grafika/metapla n_metoda_aktywizujaca.pdf http://www.medyk.lbl.pl/pub/6.pdf H. Hamer „Nowoczesne uczenie się…”, VEDA, Warszawa, 1999