Kogeneracja - oszczędność poprzez efektywność

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt: „Dostosowanie do obowiązujących uregulowań prawnych budynku gminnego w Kraśniczynie, w którym funkcjonuje Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej”
Advertisements

Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Prezentacja na Side Event, Barcelona
Fundusze strukturalne dla rozwoju – najlepsze praktyki
O EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ
Wieloaspektowe podejście do efektywności energetycznej na przykładzie wybranych projektów Dalkii w Poznaniu 24/03/2017.
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
EFEKTYWNOŚĆ WYTWARZANIA ENERGII I Międzynarodowe Forum Efektywności Energetycznej Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 27 października 2009.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
1 Wzorcowe Partnerstwo Lokalne na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Energetycznego Działania podejmowane w ramach projektu: Utworzenie i przetestowanie partnerstwa.
i efektywność energetyczna w walce ze zmianami klimatu
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
„Prawo energetyczne – nowelizacja ustawy z dnia 4 marca 2005 r.”
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Prezentacja na Side Event, Barcelona
Wpływ kogeneracji na osiągane parametry emisyjności produkcji Warszawa, Październik 2007.
dr inż. Janusz Ryk Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
Efektywność Energetyczna
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Nadzieje związane z nowym obszarem rynku energii
Nadzieje związane z nowym obszarem rynku energii
ENERGETYKA POLSKA (ELEKTRO i CIEPLNA) ZUŻYWA OK
Barbara Koszułap Zastępca Prezesa Zarządu
ŚWIATŁA W DZIEŃ PRZEZ CAŁY ROK
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
    MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY Departament Bezpieczeństwa Energetycznego Paweł Tenerowicz.
Termin realizacji Etapu r. ETAP nr 21 Określenie wpływu wykorzystania OZE na ocenę charakterystyki energetycznej budynku i przedsięwzięć
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Warszawa 2013 ul. Kulczyńskiego 14, Warszawa Tel , Oszczędzanie energii.
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
ANALIZA CZYNNIKÓW DETERMINUJĄCYCH ROZWIĄZANIA
Mirosław Włas, Prezes Zarządu
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Strategia rozwoju kogeneracji Jacek Dreżewski Elektrociepłownie Warszawskie S.A. Prezes Zarządu Salon Energetyki i Gazownictwa ENERGIA Międzynarodowe.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Gliwice, Lipiec 2008 Plan prezentacji: 1.Ogólna teoria zarządzania. 2.Ocena efektywności stosowania OŹE u poszczególnych odbiorców dóbr i usług energetycznych.
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Dopłaty do kredytów na budowę domów energooszczędnych Paweł Bartoszewski Starszy Specjalista Wydział Rozwoju.
Energetyka rozproszona i prosumencka
Zarządzanie efektywnością energetyczną przedsiębiorstw
W w w. n f o s i g w. g o v. p l Wspieranie rozproszonych, odnawialnych źródeł energii Część 4) Prosument – linia dofinansowania z przeznaczeniem na zakup.
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
OCHRONA KLIMATU
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Katarzyna Stankiewicz Starszy Inspektor Departament Ochrony Klimatu Wydział Systemu Zielonych Inwestycji.
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Wymagania techniczne i ekologiczne dla przedsięwzięć Leszek Katkowski Doradca Departament Ochrony Klimatu.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Konferencja inaugurująca projekt, Stargard Szczeciński, 29 czerwca 2015 Termomodernizacja budynku II Liceum Ogólnokształcącego w Stargardzie Szczecińskim.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Białe certyfikaty – korzyści dla polskiego rynku gazu .
Zakończenie inwestycji modernizacji energetycznej budynku Szkoły Podstawowej w Tymbarku Gmina Tymbark Zadanie modernizacji energetycznej finansowane z.
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Tytuł projektu Dane kontaktowe zgłaszającego Proszę wstawić zdjęcie
Zapis prezentacji:

Kogeneracja - oszczędność poprzez efektywność Wsparcie przedsiębiorstw w pozyskiwaniu świadectw efektywności energetycznej – Białe Certyfikaty Kogeneracja - oszczędność poprzez efektywność Modernizacja oświetlenia zewnętrznego mgr inż. Ryszard Zwierchanowski rzwierchanowski@kape.gov.pl mgr inż. Artur Lazicki alazicki@kape.gov.pl

Mechanizmy wsparcia Efektywności Energetycznej Formalno - prawne: Ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów (2008) fundusz termomodernizacyjny – w sierpniu brak środków Ustawa o systemie zarządzania emisjami GHG (2009) Ustawa o efektywności energetycznej z dnia 15.04.2011- w oparciu o Dyrektywę 2006/32/WE z dn. 05.04.2006 uchylonej 25.10.2012 i obecnie obowiązuje dyrektywa 2012/27/UE Finansowe: Programy celowe – granty, dotacje (np. programy NFOŚiGW) Pożyczki i kredyty preferencyjne (BOŚ) Świadectwa EE tzw. Białe Certyfikaty

Działanie systemu Białych Certyfikatów 1. Ogłoszenie przetargu, ustalenie puli BC, informacja o „t” (art. 16) PRZETARG Prezes URE 3. Wydanie BC na wniosek podmiotu, informacja o BC i karta audytu w BIP URE (art. 20, 21) 4. Zawiadomienie o zakończeniu PSPEE (art. 22.4) 6. Zawiadomienie o wydaniu BC dla zakończonego PSPEE. Zapisanie BC na koncie w RŚEE. Powstanie praw majątkowych wynikających z BC (art. 25.2) 2. Zgłoszenie PSPEE do przetargu: deklaracja przetargowa + audyt ee (art. 19) Realizacja PSPEE TGE rejestracja i obrót BC 5. Członkostwo w Rejestrze ŚEE (BC) oraz na Rynku Praw Majątkowych Działanie systemu Białych Certyfikatów

Uzyskanie i przedstawienie do umorzenia BC 10. Informowanie o wniesionych opłatach zastępczych Prezes URE 6. Zawiadomienie o wydaniu BC dla zakończonego PSPEE (art. 21.6, art. 22.5), Zapisanie BC na koncie w RŚEE, Powstanie praw majątkowych wynikających z BC (art. 25.2) TGE rejestracja i obrót BC NFOŚiGW 11. Nałożenie kary za niedopełnienie obowiązku 8 i 8a (art. 35.1.1) 8. Przedstawienie do umorzenia BC (wniosek) (art. 12.1.1, art. 27.1) 8a. Ewentualne uiszczenie opłaty zastępczej (art. 12.1.2), charakter wtórny do obowiązku 8 9. Zawiadomienie o umorzeniu BC, (art. 27.6) Obowiązek pozyskania i umorzenia BC 7. Zakup Białych Certyfikatów na TGE lub OTC z obowiązkiem rejestracji (art. 25.3) Uzyskanie i przedstawienie do umorzenia BC

Przetargi Prezesa URE I przetarg – Ogłoszenie nr 1/2012 z dnia 31.12.2012 roku – ROZSTRZYGNIĘTY II przetarg – Ogłoszenie nr 1/2013 z dnia 27.12.2013 roku – ZAKOŃCZONO ZBIERANIE OFERT III przetarg - ??? – PRZEDSIĘBIORSTWA PRZYGOTOWUJĄ DOKUMENTACJĘ

Elementy oferty przetargowej Deklaracja przetargowa, która stanowi oświadczenie woli w zakresie przystąpienia do przetargu i zawiera parametry niezbędne dla rozstrzygnięcia przetargu, które powinny stanowić odzwierciedlenie danych zawartych w audycie efektywności energetycznej i karcie tego audytu, oraz wnioskowaną wartość świadectwa efektywności energetycznej, Karta audytu efektywności energetycznej stanowiąca wyciąg danych zawartych w audycie, która w przypadku wygrania przetargu i otrzymania świadectwa efektywności energetycznej, zamieszczana jest w BIP URE. Istotne jest dochowanie należytej staranności w zakresie sporządzania oferty przetargowej, ze szczególnym uwzględnieniem deklaracji przetargowej i karty audytu efektywności energetycznej.

Najczęstsze przesłankami odrzucenia oferty Nieprawidłowo wypełniona deklaracja przetargowa oraz nieprawidłowo wypełniona karta audytu efektywności energetycznej, w szczególności: błędy rachunkowe, brak danych wymaganych przepisami prawa, niespójność danych i informacji zawartych w poszczególnych punktach deklaracji przetargowej oraz w pozostałych dokumentach składających się na ofertę przetargową, wpisywanie w deklaracji przetargowej danych dotyczących ilości energii zaoszczędzonej średnio w ciągu roku w wyniku realizacji przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju w odniesieniu do energii finalnej.

Główne bariery udziału w systemie BC BRAK wiedzy nt. systemu białych certyfikatów CHĘĆ pozyskania dodatkowego finansowania na realizację inwestycji BRAK wiedzy i doświadczenia w przygotowaniu przedsięwzięcia/ inwestycji do przetargu analiza spełnienia warunków uczestnictwa w systemie białych certyfikatów przygotowanie audytu efektywności energetycznej przygotowanie deklaracji przetargowej przygotowanie i złożenie do Prezesa URE kompletnej oferty przetargowej

Wsparcie przedsiębiorstw w pozyskiwaniu BC Źródła informacji czym jest Ustawa o efektywności energetycznej i system białych certyfikatów INFORMACJA PUBLICZNA SZKOLENIA DOT. SYSTEMU BIAŁYCH CERTYFIKATÓW KONFERENCJE KONTAKTY BEZPOŚREDNIE Z FIRMAMI DORADCZYMI Przedsiębiorstwo powinno wiedzieć, czy ma obowiązek uczestnictwa w systemie BC, a jeśli nie – to czy będzie w nim uczestniczyć na zasadzie dobrowolności ROZLICZENIE OBOWIĄZKU REALIZACJA PRZEDSIĘWZIĘĆ I UDZIAŁ W SYSTEMIE BC ROZLICZENIE OBOWIĄZKU W OPARCIU O POZYSKANE BC

Wsparcie przedsiębiorstw w pozyskiwaniu BC Przegląd przedsięwzięć zrealizowanych po 1 stycznia 2011 roku lub w trakcie realizacji służących poprawie efektywności energetycznej identyfikacja przedsięwzięć (zgodnie z wykazem w obwieszczeniu Ministra Gospodarki) - samodzielnie lub przy wsparciu firmy doradczej sprawdzenie spełnienia przez analizowane przedsięwzięcia warunków wynikających z art. 18 oraz art. 2 ustawy EE wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej, które zostaną zgłoszone do przetargu organizowanego przez Prezesa URE. Zgłoszenie kilku działań daje większą szansę na wygraną w przetargu

Wsparcie przedsiębiorstw w pozyskiwaniu BC Zgodnie z ustawą istnieje możliwość łączenia działań służących poprawie efektywności energetycznej tego samego rodzaju, aby uzyskać minimalną oszczędność roczną potrzebną do zgłoszenia działania do przetargu. Bardziej korzystne jest zgłoszenie do przetargu działań, których rezultatem jest redukcja zużycia energii elektrycznej (przeliczenie oszczędności energii finalnej na pierwotną daje trzy razy większe wielkości).

Wsparcie przedsiębiorstw w pozyskiwaniu BC Podjęcie decyzji, jak przygotować przedsięwzięcia do zgłoszenia do przetargu SAMODZIELNIE PRZY WSPARCIU AUDYTORA ZEWNĘTRZNEGO PRZY WSPARCIU FIRMY DORADCZEJ Przygotowanie przedsięwzięcia do zgłoszenia do przetargu przygotowanie audytu efektywności energetycznej zgodnie z rozporządzeniem MG przygotowanie deklaracji przetargowej wraz z dokumentami towarzyszącymi zgodnie z wymaganiami URE wybór wartości omega

Założenia i dane wyjściowe Przykłady audytu EE Termomodernizacja budynku biurowego o pow. 1859 m2 Założenia i dane wyjściowe Wartość Jedno stki 1 toe [GJ] 41,868 GJ 1 toe [MWh] 11,63 MWh 10 toe (minimalna wartość oszczędnosci aby wystartować w przetargu) 116,3 Współczynnik nakładu procesów przetwarzania energii pierwotnej dla energii cieplnej 1,1   Koszt energii 1 GJ 47,22 zł/GJ Trwałość inwestycji 20 lat Roczna oszczędność energii [GJ] 1 414 Energia pierwotna [GJ] 1 555 Energia pierwotna [toe] 37 toe Koszt inwestycji 584 550 zł Roczne zmniejszenie kosztów energii finalnej 66 750

Przedsięwzięcie proefektywnościowe Roczna oszczędność po modernizacji Przykłady audytu EE Termomodernizacja budynku biurowego o pow. 1859 m2 Przedsięwzięcie proefektywnościowe   Roczna oszczędność po modernizacji Jedno stki Wartość jednostki Białego Certyfikatu 2 000 900 zł Koszt inwestycji 584 550 Roczne zmniejszenie kosztów energii finalnej 66 750 SPBT (bez Białego Certyfikatu) 8,76 lat SPBT (z Białym Certyfikatem) w= 1 7,65 8,26 2 8,22 8,51 3 8,40 8,60 Ilość BC dla wartości efektu energetycznego 37 toe Wpływy uzyskane ze BC 74 000 33 300 19 Wpływy uzyskane ze sprzedaży BC 36 000 16 200 12 24 000 10 800

Kogeneracja Kogeneracja to wytwarzanie energii elektrycznej i cieplnej jednocześnie. Technologia ta pozwala uzyskać wysoką sprawność procesu w porównaniu do układów konwencjonalnych.

Kogeneracja, a system tradycyjny

Kogeneracja Podstawowe cechy technologii kogeneracyjnej Redukuje koszty eksploatacyjne Redukuje emisję CO2 Wspomaga dostawy energii Działa jako rezerwa Bezpieczeństwo dostaw energii Zmniejsza zależność

Kogeneracja Kiedy przewidywać zastosowanie instalacji kogeneracyjnej Projektując nowy budynek Instalując nowe urządzenie kotłowe Wymieniając/modernizując istniejące urządzenia Przebudowując instalację elektryczną

Kogeneracja 1 000 kW instalacja kogeneracyjna zajmuje powierzchnię około 60 m2.

Kogeneracja PUŁAPKI Oszczędności maleją, jeśli ciepło nie jest wykorzystywane Oszczędzamy w każdej godzinie, dlatego urządzenie musi pracować jak najdłużej Oszczędności zależą od kosztów paliwa i cen za elektryczność Nie należy polegać na możliwościach dostawcy

Miasta i budynki, potencjał oszczędności! W miastach aż 75% ogólnego zużycia energii elektrycznej przeznaczone jest na oświetlenie Oświetlenie budynków sektora publicznego i usługowego zużywają około 60% energii elektrycznej Pozostałe 15% zużycia energii elektrycznej związane jest z oświetleniem zewnętrznym

Priorytety w oświetleniu zewnętrznym Energooszczędność Bezpieczeństwo Ekologia Zarządzanie oświetleniem: redukcja, światło na żądanie Monitoring Emisje CO2 Konserwacja, monitoring każdego PO Poprawa wizerunku miasta Zaśmiecanie atmosfery

Światło powinno być tylko tam , gdzie jest potrzebne i tylko takie , jakie jest potrzebne

System inteligentnego oświetlenia ulicznego Typowy przykład Schematic description of the situation 25

Idea oświetlenia drogowego Cel stosowania oświetlenia Oświetlenie drogowe służy poprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez poprawę widoczności przeszkód znajdujących się na drodze widzianych przez wszystkich użytkowników dróg Oświetlenie służy użytkownikom i musi być dostosowane do ich potrzeb Ułatwia rozpoznanie geometrii drogi Fizjologia widzenia Człowiek rozpoznaje obiekty w otoczeniu poprzez kontrast: Luminancji Barwy Obserwacja drogi w odległości zależnej od prędkości ruchu

Idea oświetlenia drogowego Zasady oświetlania Zasada dostatecznego kontrastu Zasada dostatecznego czasu na spostrzeżenie szczegółu Ekwiwalentność czasu i kontrastu Technologia Oprawy oświetleniowe z lampami wyładowczymi Sodowe wysokoprężne (światło żółte) 35 – 400 W Metalohalogenkowe (światło białe) 20 – 250 W Oprawy z LED-ami (światło białe) 0,1 – 15 W

Wymagania normatywne PN-EN 13201-2 Oświetlenie dróg – Część 2: Wymagania oświetleniowe klasyfikacja ME wielkości kryterialne Luminancja średnia Lśr Równomierność całkowita U0 Równomierność wzdłużna UL Wskaźnik olśnienia przeszkadzającego TI Wskaźnik oświetlenia poboczy SR Ograniczenie olśnienia przykrego - nieunormowane

Parametry doboru sprzętu oświetleniowego Moc elektryczna P strumień świetlny φ Skuteczność świetlna źródła światła wraz z układem zasilającym η = φ / P Sprawność układu optycznego ηo = φ / φo Współczynnik utrzymania / zapasu u = 1 / k Power factor (współczynnik mocy – miara wykorzystania energii λ=γ*cos Ф (0,8 – 1) Bryła fotometryczna Typowe rozmieszczenie sprzętu oświetleniowego

Przykłady realizacji oświetlenia Dzielna

Przykłady realizacji oświetlenia Dzielna

Kodeks postępowania przy umowach EPC Energy Performance Contracts (EPC) – umowy o poprawę efektywności energetycznej Podstawowe wartości wymagane od dostawców usług w projektach objętych EPC to: SKUTECZNOŚĆ – oszczędności energii, efektywność ekonomiczna, trwałość efektu PROFESJONALIZM – wiedza, wysoka jakość pracy, rzetelność, odpowiedzialność, obiektywność, troska o dobre imię w branży PRZEJRZYSTOŚĆ – uczciwość, otwartość, przejrzystość na każdym etapie realizacji, jasność informacji.