Inteligentne sieci energetyczne Prezes Urzędu Regulacji Energetyki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
z uwzględnieniem zastosowania jej dla usług pozaenergetycznych
Advertisements

Świadczenie usługi dystrybucyjnej - biznes OSD
Warszawa, dnia 5 listopada 2004 r.

Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Rynek bilansujący = Rynek czasu rzeczywistego = Rynek spot
OFERTA DLA PRZEMYSŁOWEGO ODBIORCY ENERGII ELEKTRYCZNEJ CENTROZAP S.A. Biuro Energetyki Ul. Wańkowicza Katowice Tel. +48(32) Fax. +48(32)
EFEKTYWNOŚĆ WYTWARZANIA ENERGII I Międzynarodowe Forum Efektywności Energetycznej Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 27 października 2009.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Konkurencja na rynku energii – fakty i mity Marian Babiuch Prezes PTEZ Kazimierz Dolny, Marca 2010 Ogólnopolski Kongres Energetyczno – Ciepłowniczy.
Marian Babiuch Prezes PTEZ
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Zmiany w zakresie przyłączenia źródeł do sieci elektroenergetycznej z punktu widzenia spółki dystrybucyjnej mec. Katarzyna Zalewska-Wojtuś Poznań,
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Pakiet projektów ustaw energetycznych Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 15 maja 2012 r.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Wdrożenie inteligentnych sieci Case study
Jak wdrożyć inteligentne sieci - wyniki pracy -
Uwarunkowania prawne rozwoju energetyki atomowej w Polsce
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
VII Konferencja Systemy Informatyczne w Energetyce SIwE ’08
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
RYNEK ENERGII ELEKTRYCZNEJ W POLSCE - stan na 31 marca 2010 r. Raport TOE Katowice, r. Marek Kulesa dyrektor biura TOE.
Konferencja Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Perspektywy rozwoju rynku OZE
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Energetyka rozproszona i prosumencka
Planowanie przepływów materiałów
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
DEBATA: Klient na rynku energii – forum odbiorców energii M.Kulesa, TOE ( Warszawa,
Plan prezentacji SM Icom -o nas System Przewaga rynkowa Atuty
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
 OSD   Sprzedawca  Odbiorca  – trójkąt konfliktów czy współpracy Jan Rakowski Partner na Rynku Energii sp. z o. o.
O PTYMALIZACJA JAKO ELEMENT SMART GRID Błażej Olek, Michał Wierzbowski Instytut Elektroenergetyki Politechnika Łódzka.
Smart Grid Icom bezpośrednie, mobilne, zdalne, online, modułowe, innowacyjne, systemowe narzędzie do zdalnego monitoringu i zarządzania siecią mediów wody,
Instrukcja Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej PSE-Operator S.A.
Rola i znaczenie polskiej spółki gazownictwa w kształtowaniu rynku gazu w polsce Andrzej Dębogórski Międzyzdroje, maj 2015 r.
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Projekt nowelizacji ustawy o OZE z dn – kluczowe zapisy ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu net metering Barbara Adamska ADM Poland / Polskie.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Możliwości finansowania projektów energetycznych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Regionalnego Programu Operacyjnego.
Lokalne Klastry Energii
Uregulowania prawne dla rozwoju
Klastry energii w praktyce: czy spełnią oczekiwania branży?
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
UKE Praktyczne aspekty dostępu hurtowego do sieci POPC Warszawa, 20 czerwca 2018 r.
Zapis prezentacji:

Inteligentne sieci energetyczne Prezes Urzędu Regulacji Energetyki - perspektywa URE Marek Woszczyk Prezes Urzędu Regulacji Energetyki Sopot, 30 listopada 2012r.

Działania na rzecz budowy inteligentnej sieci (1) Fundamentalne cele: poprawa bezpieczeństwa pracy KSE – aspekt techniczny, poprawa konkurencyjności rynku energii – aspekt ekonomiczny, stworzenie warunków dla efektywnego wzrostu udziału energii odnawialnej w krajowym bilansie zużycia energii – aspekt ekologiczny, upodmiotowienie odbiorcy i stworzenie możliwości poprawy efektywności energetycznej – aspekt ekonomiczny i klimatyczny.

Działania na rzecz budowy inteligentnej sieci (2) Ww. cele mogą i powinny być realizowane poprzez: ujawnienie faktycznej elastyczności cenowej popytu, otwarcie KSE na generację rozproszoną i rozsianą, ale funkcjonującą w sposób wzajemnie skoordynowany, pozwalający pogodzić jej rozwój z wymaganiami zachowania równowagi systemowej, włączenie odbioru rozproszonego, aktualnie odpowiedzialnego za kształtowanie szczytów obciążenia, do mechanizmów DSM, uruchomienie naturalnych (ekonomicznych, a nie administracyjnych) mechanizmów poszukiwania poprawy efektywności wykorzystania energii (nie tylko elektrycznej), zarówno w jej strumieniu użytkowym, jak i już wykorzystanym (rekuperacja i recykling), ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów magazynowania energii i wygładzania na tej podstawie krzywych obciążenia z jednoczesną redukcją zapotrzebowania netto na energię i moc, wzmocnienie mechanizmów poprawy efektywności działalności energetycznej (wytwórczej i sieciowej, w obszarze inwestycji oraz kosztów operacyjnych i kosztów potrzeb własnych i różnic bilansowych). Wdrożenie systemu inteligentnego opomiarowania w formule Smart Metering Smart Grid Ready wspiera realizację określonych powyżej celów.

Stanowisko Prezesa URE w sprawie niezbędnych wymagań wobec wdrażanych przez OSDe inteligentnych systemów pomiarowo-rozliczeniowych z uwzględnieniem funkcji celu oraz proponowanych mechanizmów wsparcia przy postulowanym modelu rynku – maj/czerwiec 2011 r. (1) Przesłanka do stworzenia dokumentu: rozpoczęcie przez niektórych OSDe pilotażowych projektów wielkoskalowych, niosących ryzyko podjęcia w dużym zakresie inwestycji dysfunkcyjnych z punktu widzenia kompleksowej wizji celów, dla jakich działania te powinny być podejmowane. 4

Stanowisko Prezesa URE w sprawie niezbędnych wymagań wobec wdrażanych przez OSDe inteligentnych systemów pomiarowo-rozliczeniowych z uwzględnieniem funkcji celu oraz proponowanych mechanizmów wsparcia przy postulowanym modelu rynku (2) Główni adresaci dokumentu: Operatorzy systemów elektroenergetycznych (OSD oraz OSP), Sprzedawcy energii elektrycznej. Cel dokumentu: przygotowanie procesu wdrożenia w Polsce systemu zdalnego pomiaru energii elektrycznej w formule „działania na rzecz budowy inteligentnej sieci” (Smart Metering Smart Grid Ready), dedykowanego przede wszystkim odbiorcom rozproszonym w grupach G i C1X oraz – o ile może mieć zastosowanie – odbiorcom pozostałych grup, z opcją wykorzystania go przez Operatorów i Sprzedawców innych mediów a nawet usług nieenergetycznych, systemu pomyślanego jako jeden z fundamentów (konieczny, jakkolwiek nie wystarczający) budowy inteligentnej sieci. 5

Stanowisko Prezesa URE w sprawie niezbędnych wymagań wobec wdrażanych przez OSDe inteligentnych systemów pomiarowo-rozliczeniowych z uwzględnieniem funkcji celu oraz proponowanych mechanizmów wsparcia przy postulowanym modelu rynku (3) Zawartość dokumentu: Postulowana architektura systemu, podział zadań i odpowiedzialności, Mechanizm redystrybucji korzyści, Wymagania wobec sprzętu i wdrożenia, Kierunkowe reguły regulacyjne w zakresie stymulacji i kontroli wykonania. 6

CRD (OIP) AMI (OSD) HAN (ISD) Sprzedawcy, inni Intresariusze INTERNET Postulowana architektura systemu, podział zadań i odpowiedzialności (ogólny zarys) INTERNET HAN (ISD) AMI (OSD) CRD (OIP) Sprzedawcy, inni Intresariusze Licznik 7

Mechanizm redystrybucji korzyści (opłata za dane pomiarowe) 8

Wymagania wobec sprzętu i wdrożenia: Wymagania ogólne dla inwestycji w rozwój sieci „Smart”, Minimalne wymagania (funkcjonalne) dla infrastruktury komunikacyjnej Systemu AMI, Minimalne wymagania (funkcjonalne) dla liczników działających w Systemie AMI na przyłączach odbiorców końcowych, Minimalne wymagania (funkcjonalne) dla liczników działających w Systemie AMI zainstalowanych na źródłach prosumentów, Minimalne wymagania (funkcjonalne) dla liczników bilansujących działających w Systemie AMI, Wymagania dotyczące sposobu wdrożenia Systemu AMI. 9

Kierunkowe reguły regulacyjne w zakresie stymulacji i kontroli wykonania (wyciąg): Zachęcanie do inwestowania w AMI poprzez zastosowanie nagradzania projektów spełniających wymagania funkcjonale, Przed rozpoczęciem wdrożenia OSDe przedstawi Prezesowi URE zakładany ramowy harmonogram wdrożenia Systemu AMI, Prezes URE może zażądać od OSDe przeprowadzenia audytu realizacji celów projektu, który zweryfikuje i potwierdzi, Ustalony zostaje katalog czynników stanowiących podstawę korzyści, jakie OSDe będzie mógł osiągnąć w wyniku wdrożenia Systemu AMI w szczególności mogą to być: ograniczenie strat technicznych, ograniczenie strat handlowych, ograniczenie kosztów operacyjnych odczytu, ew. inne, wskazane przez OSDe, Wszystkie nakłady inwestycyjne poniesione na wdrożenie Systemu AMI zgodnego z wymaganiami opisanymi w Stanowisku będą stanowiły podstawę do kalkulacji zwrotu z zaangażowanego kapitału wyliczonego według uzgodnionej metodologii. 10

Koncepcja dotycząca modelu rynku opomiarowania w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wymagań wobec Operatora Informacji Pomiarowej – maj/czerwiec 2012 r. (1) Cel stworzenia dokumentu: sprecyzowanie przesłanek dla rozstrzygnięcia optymalnego kształtu organizacji rynku danych pomiarowych, przy czym należy pamiętać, że ostateczne rozstrzygnięcie leży poza zakresem kompetencji ustawowych Prezesa URE, ale z drugiej strony to właśnie na Prezesie URE, jako odpowiedzialnym za promowanie konkurencji na rynkach energii, spoczywa obowiązek przygotowania podstaw dla racjonalnych decyzji w tej sprawie. 11

Koncepcja dotycząca modelu rynku opomiarowania w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wymagań wobec Operatora Informacji Pomiarowej – maj/czerwiec 2012 r. (2) Rozważane możliwe modelowe grupy rozwiązań: OSDe zachowują pełnię dotychczasowych kompetencji dotyczących organizacji procesu, zmianie ulega wyłącznie warstwa technologiczna (ze względu na zwiększoną częstotliwość odczytów i konieczność ich udostępniania), OSDe zachowują częściową kompetencję w zakresie organizacji procesu (w części dotyczącej własności liczników i zarządzania nimi oraz pobierania danych pomiarowych) natomiast: A − kompetencja udostępniania danych pomiarowych uprawnionym uczestnikom rynku zostaje podzielona pomiędzy grupę podmiotów „rynkowych”, niezależnych od OSDe operatorów pomiarowych − Operatorów Informacji Pomiarowej lub B − kompetencję tę przejmuje jeden nowy podmiot – niezależny od OSDe OIP, nie podlegający regulacji Prezesa URE lub C − kompetencję tę przejmuje jeden nowy podmiot – niezależny od OSDe OIP, regulowany przez Prezesa URE; Całość kompetencji dotyczących organizacji procesu (własności liczników i zarządzania nimi oraz pobierania, gromadzenia i udostępniania danych pomiarowych) przejmuje nowa struktura podmiotów (lub podmiot) spoza sektora elektroenergetycznego, na zasadach wolnorynkowych lub częściowo regulowanych. 12

Koncepcja dotycząca modelu rynku opomiarowania w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wymagań wobec Operatora Informacji Pomiarowej – maj/czerwiec 2012 r. (3) OIP podlegający regulacji - wariant generujący najmniej ryzyk, posiadający największy potencjał rozwojowy, gwarantujący stabilność. 13

Koncepcja dotycząca modelu rynku opomiarowania w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wymagań wobec Operatora Informacji Pomiarowej – maj/czerwiec 2012 r.(4) Schematyczne relacje pomiędzy uczestnikami rynku pomiarów, wraz z przedstawieniem przepływów informacji i środków finansowych. ODBIORCA SPRZEDAWCA OIP DYSTRYBUCJA Odczyt Płatność Płatność za usługę dystrybucyjną Dane pomiarowe Faktura 1. Sprzedaż EE 2. Opłaty dystr. 3. Odczyt 1. Opłaty dystrybucyjne 1. Usługi OIP 2. Dane pom. 1. Dane pom. 14

Funkcjonalności mikrosieci regionalnych – w przygotowaniu. Ponadto Szczegółowe reguły regulacyjne w zakresie stymulowania i kontroli wykonania inwestycji – dokument w trakcie końcowych prac, Szczegółowe wymagania dla warstwy HAN – dokument zostanie opracowany po sfinalizowaniu prac odbiorowych nad Analizą uwarunkowań technicznych, ekonomicznych, społecznych i prawnych wdrożenia współpracującej ze Smart Grid infrastruktury Home Area Network (HAN), z uwzględnieniem zastosowania jej dla usług pozaenergetycznych celem wykorzystania efektu synergii wykonywaną przez zewnętrznego konsultanta, Szczegółowe wymagania w zakresie bezpieczeństwa danych pomiarowych, w tym w rozumieniu ustawy o ochronie danych osobowych – w przygotowaniu, Szczegółowe reguły regulacyjne dla sektora gazowego i ciepłowniczego oraz innych branż – w przygotowaniu, Szczegółowe propozycje legislacyjne, z wyszczególnieniem zmian wymagających zastosowania „szybkiej ścieżki” – w przygotowaniu, Funkcjonalności mikrosieci regionalnych – w przygotowaniu. 15

dziękuję za uwagę Sopot, 2012