SP 6 GOTOWOŚĆ SZKOLNA Pedagog szkolny Patela M. Wnuk R.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rola pomocy edukacyjnej w rozwoju dzieci najmłodszych
Advertisements

Dojrzałość szkolna.
6-LATEK W SZKOLE.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
SZE Ś CIOLATEK W SZKOLE. Senat RP przyj ą ł 1 lutego nowelizacj ę ustawy o systemie o ś wiaty, która o dwa lata ­ z 2012 r. na 2014 r. ­ przesuwa wprowadzenie.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prawa i obowiązki ucznia
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
Dzieciństwo jest snem rozumu
6-LATEK W SZKOLE.
Niektórzy chcieliby Niektórzy nigdy nie chcieliby dorosn ąć … …pozostaj ą c na zawsze dzieckiem, obracaj ą c si ę w ś wiecie beztroski, rado ś ci i zabawy…
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
MOCNE I SŁABE STRONY NARZĘDZI PLANISTYCZNYCH
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”
Dojrzałość szkolna dziecka 6-letniego.
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
POTENCJAŁ DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
Dojrzałość szkolna dziecka
SZACHY Zaj ę cia szachowe w Miejskiej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju w roku szkolnym
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ GRUPA II TEMATYKA:  NASZE PRZEDSZKOLE  WSZYSCY RAZEM  JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM  WITAMY PANIĄ.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Gotowość szkolna dziecka
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Sześciolatek w obliczu zmian
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Gotowość szkolna dziecka
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
„Sześciolatek w szkole”
6-LATEK W SZKOLE.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

SP 6 GOTOWOŚĆ SZKOLNA Pedagog szkolny Patela M. Wnuk R.

Gotowość szkolna GOTOWOŚĆ (DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA) oznacza osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju, który pozwoli mu sprostać obowiązkom szkolnym.

Gotowość szkolna Gotowość szkolna zależy od: czynników biologicznych, np. stanu zdrowia, rozwoju dziecka, w tym dojrzałości jego układu nerwowego własnej aktywności dziecka, w tym osobistych doświadczeń życiowych zbieranych od najwcześniejszych okresów życia czynników społecznych (wpływ rodziny, przedszkola, innych instytucji)

Obszary gotowości szkolnej umiejętności społeczne samodzielność umiejętności szkolne (przygotowanie do nauki czytania, pisania i matematyki) kompetencje poznawcze sprawność ruchowa

Umiejętności społeczne Dziecko potrafi: sprzątać zabawki i pomoce, dbać o swoje rzeczy zapraszać rówieśników do rozmów i zabaw współpracować w grupie oraz wykonywać polecenia skierowane do grupy zapamiętać i stosować zasady bezpiecznego zachowania w grupie

Umiejętności społeczne Dziecko potrafi: pomagać innym dzieciom, pocieszać je w razie potrzeby, stawać w obronie innych dzieci uwzględniać prawa innych – np. czekać na swoją kolej wypowiadać się z sposób zrozumiały dla innych – dzieci i dorosłych, zadawać pytania

Umiejętności społeczne Dziecko potrafi: mówić o ważnych dla siebie sprawach, okazywać radość z osiągniętego sukcesu unikać sytuacji konfliktowych radzić sobie w pokojowy sposób, nie reagować agresją, kontrolować emocje – rzadko wybucha płaczem, złością

Samodzielność Dziecko potrafi: sprawnie się ubrać – zapinać guziki, suwaki, wiązać sznurowadła zapamiętać i wykonać polecenie podejmować próby poradzenia sobie z trudnością, nie zrażać się niepowodzeniami przejawiać inicjatywę, wypróbowywać różne sposoby działania

Samodzielność Dziecko potrafi: kończyć swoją pracę - jest zainteresowany jej wynikiem, dąży do jak najlepszego wykonania pracy, poprawia ją samodzielnie wykonać zadania odpowiednio do swoich możliwości – nie prosi stale dorosłych o pomoc w drobnych sprawach być twórczym – nie ograniczać się tylko do naśladowania zachowań i prac innych dzieci

Umiejętności szkolne Dziecko potrafi: odróżniać kierunki lewo – prawo, wskazywać na kartce kierunki - prawo – lewo, góra - dół rozumieć pojęcia związane z przestrzenią - np. nad, pod, za, obok słuchać uważnie, skupiać uwagę na wykonywanej czynności porównywać obrazki różniące się kilkoma szczegółami, układać układanki według wzoru, puzzle

Umiejętności szkolne Dziecko potrafi: odwzorować szlaczki i proste figury geometryczne wymienić pory roku i związane z nimi zjawiska w opowiadaniu ujmować związki przyczynowo – skutkowe odliczać do 10

Kompetencje poznawcze Dziecko potrafi: ułożyć i opowiedzieć historyjkę obrazkową wyjaśniać obserwowane zjawiska przewidywać konsekwencje zdarzeń definiować nazwy przez odniesienie do ogólniejszej kategorii rozwiązywać zagadki, zadania wymagające logicznego myślenia grać w gry wymagające odliczania

Sprawność motoryczna Dziecko potrafi: wykonywać ćwiczenia gimnastyczne i ruchowe – lubi aktywność sportową np. ( łapać i rzucać piłkę, jeździć na rowerze, wspinać się) wykonywać prace manualne – rysować wycinać,lepić z plasteliny, wyklejać, itp. prawidłowo trzymać ołówek budować z drobnych klocków

Przyczyny braku gotowości szkolnej choroby, wady narządów zmysłów (wzroku, słuchu), zaburzenia i deficyty rozwojowe (opóźniony rozwój mowy, wady wymowy, zaburzenia funkcji intelektualnych i percepcyjnych), zaburzenia emocjonalne brak stymulacji w środowisku rodzinnym nadopiekuńczość rodziców

Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej? 1. Wykonać przesiewowe badania wzroku, słuchu, mowy lub korygować istniejące wady. 2. Wspierać naturalną w tym wieku u dziecka ciekawość do poznawania nowych wiadomości oraz uczenia się nowych umiejętności.

Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej? 3. Wzmacniać dojrzałość emocjonalno – społeczną dziecka: uczyć radzenia sobie z porażkami, zachęcać do wytrwałego dążenia do celu pomimo trudności, a także do kończenia rozpoczętej czynności wzmacniać wiarę we własne możliwości zachęcać do inicjatywy i samodzielności; ale i do współdziałania

Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej? 4. Kształtować umiejętność słuchania osoby dorosłej, rozumienia i zapamiętywania poleceń (także skierowanych do całej grupy) oraz wykonywania ich pomimo trudności.

Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej? 5. Wzmacniać kompetencje poznawcze oraz kształtować gotowość do nauki czytania, pisania i matematyki poprzez: wspomaganie rozwoju mowy kształtowanie pojęcia liczby i operowania liczbami (na materiale konkretnym) rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej ćwiczenie sprawności manualnej, w tym grafomotorycznej

Najważniejsze INDYWIDUALNE PODEJŚCIE DO DZIECKA, REALNA OCENA JEGO POTENCJAŁU I EWENTUALNYCH PROBLEMÓW ROZWOJOWYCH ORAZ DOSTOSOWANIE PROCESU DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEGO DO MOŻLIWOŚCI I POTRZEB DZIECI (A NIE ODWROTNIE!!!) Najważniejsze

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ