ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
czyli zostań kowalem swojego losu
SUKCES.
Zainteresowania.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Zadanie publiczne pt. Przyszłość jest Kobietą, projekt realizowany w ramach Konkursu Dotacji – Fundusze strukturalne na poziomie NSS, edycja II, organizowanego.
Kierowanie twórczością w organizacji
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Strategie kariery zawodowej
Jak motywować dziecko do nauki?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Dojrzałość szkolna dziecka
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Napięcie emocjonalne i stres
Wizerunek współczesnego menadżera.
Organizacja i zarządzanie firmą
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Teoria społecznego uczenia się
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Zadawanie pytań.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Moja przedsiębiorczość
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
AUTOMOTYWACJA.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
O korzeniach i skrzydłach…
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Idea oceniania kształtującego
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Co decyduje o odniesieniu sukcesu? Zapraszam do dyskusji Zygmunt Korzeniewski.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Jak motywować dziecko do nauki ?
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Dr Ewa Kasperek-Golimowska Pracownia Edukacji Zdrowotnej, Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Kto i jak może (za)dbać.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Zapis prezentacji:

ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA dr Monika Wróblewska Zakład Psychologii Społecznej i Rozwoju Człowieka Uniwersytet w Białymstoku

ISTOTA MOTYWACJI Motywacja to wewnętrzny mechanizm, który uruchamia i organizuje ludzkie zachowanie oraz kieruje na osiągnięcie celu (Reykowski,1986) Stanowi proces regulacji psychicznej, od którego zależy kierunek ludzkich czynności

PROCES MOTYWACJI MOTYWY MOTYWY SĄ KONIECZNE UKIERUNKOWUJĄ DZIAŁANIA Określenie celu Analiza celów Podjęcie działania Osiągnięcie celu Potrzeba MOTYWY UKIERUNKOWUJĄ DZIAŁANIA MOTYWY SĄ KONIECZNE DO REALIZACJI CELÓW

Motywowanie siebie (motywacja) – jeden z pięciu aspektów Inteligencji Emocjonalnej (IE) Inteligencja Emocjonalna czyli zdolność dostrzegania i rozumienia własnych oraz cudzych uczuć a także zdolność regulowania i kontrolowania emocji

Inteligencja emocjonalna(EQ) Inteligencja emocjonalna czyli zdolność dostrzegania i rozumienia własnych oraz cudzych uczuć a także zdolność regulowania i kontrolowania emocji Wyróżnia się 5 aspektów kompetencji emocjonalnej : poznawanie własnych emocji (samoświadomość) panowanie nad swoimi emocjami (samoregulacja) motywowanie siebie (motywacja) rozpoznawanie emocji u innych (empatia) panowanie nad związkiem z drugim człowiekiem (umiejętności społeczne)

(EQ) Inteligencja emocjonalna jest podstawą osiągania sukcesów

Motywacja Poznawcza /ukształtowanie postawy badawczej i eksploracyjnej Potrzeba poznawcza Ciekawość świata Zdziwienie Zadawanie pytań Analizowanie zdarzeń Poszukiwanie informacji Rozwiązywanie problemów

Nieustanne pragnienie poznawania świata towarzyszy człowiekowi przez całe życie

Potrzeba kompetencji W wieku szkolnym pojawia się potrzeba bycia kompetentnym: Dążenie do zdobycia uznania Potrzeba osiągania pozytywnych rezultatów Dążenie do robienia rzeczy dobrze Pracowitość Wytrwałość w realizacji celów

Poczucie kompetencji Zajęcia szkolne powinny być szansą wykazania się dla każdego ucznia – aby mógł doświadczyć powodzenia w jakiejś dziedzinie Doznawane sukcesy w sferze zadaniowej i kontaktach społecznych prowadzą do rozwoju poczucia kompetencji

Poczucie kompetencji prowadzi do budowania przekonania o efektywności własnych działań podejmowanych w przyszłości

Kompetencje działania / nasz stosunek do zadań, wyzwań i działań Motywacja: własne zaangażowanie, skłonności emocjonalne, które prowadzą do nowych celów lub ułatwiają ich osiągnięcie, dążenie do osiągnięć, inicjatywa i optymizm

TEORIA MOTYWACJI R.M. Ryana i E.L. Deciego (2001) Zachowanie wewnętrznie motywowane – to zachowanie ukierunkowane przez potrzeby: skuteczności i samodecydowania Ludzie mają wrodzoną skłonność do podejmowania wyzwań i stawiania sobie celów DWA TYPY OSÓB AKTYWNI i Zaangażowani PASYWNI i Zdystansowani

MOTYWACJA WEWNĘTRZNA Poszukiwanie nowości, wyzwań Podejmowanie aktywności Poszerzanie swoich możliwości REZULTATY: Poczucie sprawstwa Dążenie do przyswajania wiedzy Satysfakcja z podejmowanych aktywności Zadanie ma wartość samo w sobie Prowadzi do działań efektywnych

PROAKTYWNA MOTYWCJA POSTAWA OTWARTOŚCI NA ZMIANY PROAKTYWNOŚĆ – osoba jest źródłem motywacji, jest zdolna formułować i realizować cele oraz sprawować kontrolę nad swoim życiem POSTAWA OTWARTOŚCI NA ZMIANY Gotowość podjęcia wyzwania Wytrwałość Świadomość trudności Wizualizacja zmiany

PROAKTYWNOŚĆ podstawowy nawyk skutecznie działających ludzi (Stephen R PROAKTYWNOŚĆ podstawowy nawyk skutecznie działających ludzi (Stephen R. Covey) JĘZYK jest bardzo dobrym wskaźnikiem stopnia, w jakim postrzegamy siebie jako ludzi proaktywnych: „Popatrzmy, co da się zrobić’ „Mogę” „Wybieram” „Podejmę próbę” „Zrobię”

Ludzie reaktywni: „Nic nie mogę zrobić” „Muszę to zrobić” „Nie mogę” „Zrobiłbym to, gdyby…” Język ludzie reaktywnych uwalnia ich od odpowiedzialności (St.R. Covey, 7 nawyków skutecznego działania,2012)

NIC NIE MOTYWUJE DO DALSZEGO DZIAŁANIA LEPIEJ NIŻ ŚWIADOMOŚĆ CZYNIONYCH POSTĘPÓW

WIZUALIZACJA CELU – TWÓRCZE WYKORZYSTANIE WYOBRAŹNI Wyobrażenie tego, co chcemy osiągnąć Przekształcenie celu – w realny obraz Rzeczywiste pobudzenie do działania

MOTYWACJA BĘDZIE MIAŁA MAKSYMALNE NATĘŻENIE gdy prawdopodobieństwo sukcesu i porażki będzie równe (=) SUKCES TO - 20% UMIEJĘTNOŚCI 80 % STRATEGII

Źródło sukcesu jest we mnie – „Nie dlatego brakuje nam odwagi, iż rzeczy są za trudne; to rzeczy są trudne dlatego, że brakuje nam odwagi” Źródło sukcesu jest we mnie – zasoby osobiste

Co wzmacnia motywację i ułatwia osiąganie sukcesu? Pozytywna ocena rezultatów własnej pracy Wiara w sukces Wytrwałość i systematyczność Podejmowanie kolejnych prób mimo niepowodzeń Odwaga w działaniu Brak lęku przed porażką Umiejętność rozwiązywania problemów Twórcza wizualizacja celów Pojęcie możliwości bez pojęcia optymizm ma bardzo małe znaczenie (Seligman, 1999)

USKRZYDLENIE Forma wykorzystania EMOCJI w dążeniu do OSIĄGNIĘĆ H USKRZYDLENIE Forma wykorzystania EMOCJI w dążeniu do OSIĄGNIĘĆ H. Gardnera (2002) Powinniśmy wykorzystywać pozytywne stany psychiczne dzieci w przyciąganiu ich do nauki w dziedzinach, w których mogą rozwijać swoje zdolności. Uskrzydlenie jest stanem psychicznym, który oznacza, że dziecko zajmie się właściwym działaniem. Trzeba znaleźć coś, co się lubi i trzymać się tego. Najbardziej przykładasz się do nauki, gdy jest to coś na czym ci zależy i zajmowanie się tym sprawia ci przyjemność. H. Gardner (2007) Inteligencje Wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce

MYŚLĘ, ŻE POTRAFIĘ. WIERZĘ, ŻE MOGĘ. UFAM, ŻE UMIEM.

Dziękuję za uwagę