Irena Namysłowska Warszawski Ośrodek Psychoterapii i Psychiatrii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Psychologia Zarządzania
Zarządzanie projektami partnerskimi
Kierowanie twórczością w organizacji
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Podstawy socjologii- wykład VI
Metody badawcze w psychologii
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Konstruktywizm w dydaktyce
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Szkoła wspólnota osób zanurzonych w kulturze
4 pytania dotyczące kwadratów
Dobra reklama, czyli coś między małpą a robotem
Rola rodziny w zdrowieniu
PŁEĆ MÓZGU W SPRZEDAŻY I ZARZĄDZANIU CZYLI ORGAZM W BIZNESIE
Wyzwania przedsiębiorczości
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Standard interwencji kryzysowej
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Kierownik Zakładu Problemów Społecznych WSIE
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Kto pod kim dołki kopie sam w nie wpada uwagi o przeniesieniu i przeciwprzeniesieniu w terapii par. Joanna Skowrońska Konferencja Fundacji Rozwoju Terapii.
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
(C) Jarosław Jabłonka, ATH, 5 kwietnia kwietnia 2017
Ćwiczenie 1 Roman Pomianowski
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Jak dochodzi do zmiany? Refleksja Samoświadomość Decyzja Robię coś albo nie robię Działania, działania, działania.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Umiejętność obserwacji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
RODZINA.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
PSYCHOGIA BOHATERA WEDŁUG TERAPII KREATYWNEJ.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
PROCESY I ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
RUCH Klucz do prawidłowego rozwoju dziecka to połączenie tych trzech elementów.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.
Po co komu psychoterapia?
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Zapis prezentacji:

Irena Namysłowska Warszawski Ośrodek Psychoterapii i Psychiatrii Wszystkie szczęśliwe rodziny są takie same, a każda nieszczęśliwa jest nieszczęśliwa na swój sposób Anna Karenina L. Tołstoj GARŚĆ REFLEKSJI O DIAGNOZIE RODZINY Irena Namysłowska Warszawski Ośrodek Psychoterapii i Psychiatrii

PYTANIA CZY TO PRAWDA ? Co to oznacza dla diagnozy rodziny ? Co to oznacza dla procesu terapii ?

Diagnoza psychologiczna Logiczny wniosek wieńczący serię badań zmierzających do lepszego zrozumienia zachowania określonej osoby, funkcjonowania grupy lub sytuacji jakiegoś przedsięwzięcia („Słownik psychologii” N.Sillamy, 1994) Opis pozytywnych i negatywnych właściwości psychicznych oraz psychologicznych mechanizmów funkcjonowania jednostki oraz prognoza skutków zachowań i zjawisk i możliwości modyfikowania tego co problematyczne w funkcjonowaniu (Wikipedia,2005)

DIAGNOZA RODZINY JEST BAZĄ NASZEGO DALSZEGO POSTĘPOWANIA TERAPEUTYCZNEGO Z RODZINĄ ALE CZY MUSI ????

Diagnoza systemowa Czy jest możliwa?

Konstruktywizm i konstrukcjonizm społeczny Zakwestiowanie niezależnej pozycji obserwatora wobec przedmiotu poznania To co poznajemy uwarunkowane jest „naszą strukturą, a nie odzwierciedleniem obiektywnej rzeczywistości” (Humberto Maturana) Zdolni jesteśmy „jedynie do konstruowania obrazu świata” (Ernst von Glaserfeld) Poznanie i wiedza są wytworem określonej kultury i języka (Berger i Luckmann, Gadamer, Gergen) Systemy ludzkie należy rozważać jako generujące język i system znaczeń (Anderson, Goolishian)

Perspektywa przedmiotu diagnozy Czy uwzględnić kontekst? Czy zająć się „systemem problemowym”? Na jakim gruncie jest to możliwe?

Perspektywa konstrukcjonisty Nie można sporządzić jednowymiarowego opisu rodziny Obraz, który sobie wytwarzamy nie jest od nas niezależny – zmienia się m.in. w zależności od pytań, jakie stawiamy i od naszego sposobu myślenia Możliwy jest tylko opis refleksji dotyczący rozmowy lub jej szczegółowy zapis

Diagnoza systemowa Terapeuta aktywnie współkonstruuje obraz systemu, który „diagnozuje” Trudno jest więc mówić o „obiektywnej” diagnozie

cd. O tym co jest problemem dla rodziny decydują członkowie rodziny w dyskursie pomiędzy nimi Rozpoznanie jest unieruchamiającą etykietą Diagnoza – „psychiatryczna gra językowa” (Deisler, Wittgenstein) Diagnoza – narzędzie opresji Diagnoza – „zapędzenie w kozi róg” (White,1998)

Pojęcia ze sobą sprzeczne z perspektywy konstruktywistycznej Diagnoza systemowa ? Pojęcia ze sobą sprzeczne z perspektywy konstruktywistycznej

A JEDNAK ! PRÓBY OPISU RODZINY RODZINA FUNKCJONALNA Rodzina funkcjonalna jest jak orkiestra grająca symfonię- każdy na innym instrumencie, razem tworząc układ harmonii, dający poczucie spełnienia

RODZINA FUNKCJONALNA Poczucie przywiązania, zaangażowania, BLISKOŚCI Szacunek dla różnic indywidualnych i odrębnych potrzeb Stabilność organizacyjna -przejrzystość, spójność oraz przewidywalność wzorców reakcji Adaptacyjność i elastyczność w sytuacji zmiany Otwarta, prawidłowa komunikacja Skuteczne rodzicielskie przywództwo i autorytet Skuteczność w radzeniu sobie z sytuacjami kryzysowymi

RODZINA DYSFUNKCJONALNA Jest jak gra w pokera, każdy ma swoje karty, które trzyma w ręku, ale ich nie wykłada na stół. Nikt nie ryzykuje przegranej lub zwycięstwa, używając nowych kart – gra staje się bezcelowym ćwiczeniem ALE CZY TE RODZINY MAJĄ WSPÓLNE CECHY GRY ?

RODZINA DYSFUNKCJONALNA CZY BRAK NOWYCH KART TO BRAK ZASOBÓW ? NIECHĘĆ, NIEMOŻNOŚĆ, LĘK PRZED ZMIANĄ ?

ERA PRZED KONSTRUKTYWIZMEM KAŻDA TEORIA MIAŁA (ma nadal) MODEL RODZINY PRAWIDŁOWEJ Prawidłowe granice podsystemów, brak koalicji transpokoleniowych, równowaga miedzy ja rodzinnym i ja indywidualnym (Terapia strukturalna) Prawidłowe wzorce komunikacyjne (Terapia grupy Palo Alto)

cd Prawidłowe emocje Równowaga między przeszłością, teraźniejszością a przyszłością (Podejście transgeneracyjne)

PYTANIE A MOŻE CHODZI O NARRACJĘ KAŻDEJ Z RODZIN ?

Każda rodzina posiada własną, charakterystyczną koncepcję opisu świata Każda rodzina posiada własną, charakterystyczną koncepcję opisu świata. Tworzy ona unikalną dla rodziny „opowieść” lub „narrację”, w której zawarte są podstawowe zasady kierujące i organizujące otaczające nas otoczenie. Za jej stworzenie odpowiedzialna jest nie tylko bieżąca historia rodziny, ale przekazy, mity i delegacje przekazywane z pokolenia na pokolenia. Pewne fakty i zdarzenia, a zwłaszcza informacje z otoczenia są selekcjonowane, zgodnie z tą właśnie mapą. Jeśli różne przekazy transgeneracyjne, koncepcja świata, przekazy, mity, delegacje to każda narracja jest unikalna a w efekcie każda rodzina różna

PYTANIE CZY ISTNIEJĄ JAKIEŚ CECHY KTÓRE RÓŻNICUJĄ NARRACJĘ RODZIN DYSFUNKCJONALNYCH I RODZIN FUNKCJONALNYCH ? To ważne pytanie. Może spróbujemy się wspólnie zastanowić nad odpowiedzią

PYTANIE Z jakim obrazem własnej rodziny w umyśle rozpoczynamy terapię? Czy ten obraz wpływa na „diagnozę” rodziny i na dalszą pracę?

RODZINA TERAPEUTY Rodzina terapeuty Rodzina rodziny Terapeuta Rodzina

RODZINA TERAPEUTY W POKOJU TERAPII NAD RODZINĄ I TERAPEUTĄ UNOSZĄ SIĘ DUCHY ICH RODZIN ALE RODZINY TERAPEUTÓW ZMIENIAJĄ SIĘ DYNAMICZNIE W CZASIE, CZASAMI SĄ FUNKCJONALNE A CZASAMI DYSFUNKCJONALE WOBEC CZEGO DO PRACY PRZYSTĘPUJEMY Z RÓŻNYM BAGAŻEM, RÓŻNĄ PREKONCEPCJĄ

Terapeuta też się zmienia Terapeuta też się zmienia wraz z zmianami w Jego cyklu życia doświadczeniami i przeżyciami i Z INNYM NASTAWIENIEM ROZPOCZYNA PROCES TERAPII RODZIN Inaczej patrzy na rodzinę terapeuta młody, rozpoczynający pracę a inaczej terapeuta b. doświadczony –doś. własne

REASUMUJĄC W TERAPII: Mniej diagnozy rodziny więcej terapeuty , jego wieku, doświadczeń , miejsca w cyklu życia –jeśli diagnoza to jest współkonstruowana w toku terapii wraz z rodziną i jest koncepcja dynamiczną, zmienną w czasie i ewoluującą w procesie terapii

REASUMUJĄC TRUDNOŚĆ W GENERALIZACJI DOŚWIADCZEŃ I STAWIANIU DIAGNOZ RODZINY JEST DUŻYM UTRUDNIENIEM W TERAPII ALE PODTRZYMUJE ZACIEKAWIENIE, ZMUSZA DO KREATYWNOŚCI, ODRZUCENIA TEORII, DO AKCEPTOWANIA NIE TEGO CO WYDAJE SIĘ NAM, ŻE WIDZIMY, ALE CO RODZINA CHCE ABYŚMY ZOBACZYLI

ZAKOŃCZENIE CZY TOŁSTOJ MIAŁ RACJĘ ? ODPOWIEDŹ POZOSTAWIAM PAŃSTWU Dziękuję za uwagę