Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

System ewaluacji NPR i NSRO
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
EFS w nowym okresie programowania
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
DZIAŁAJĄC RAZEM OSIĄGNIEMY WIĘCEJ – współpraca Jednostek Samorządu Terytorialnego dla rozwoju Aglomeracji Kalisko–Ostrowskiej okres realizacji Projektu:
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Ogólne zasady systemu oceny projektów w RPO WD
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla Działania 9.3 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Aktualizacja Strategii Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Mariusz Frankowski Dyrektor Mazowieckiej Jednostki.
Partnerstwo: Forma zarządzania RPO WP Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). Michał Glaser Dyrektor Biura Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Projekty strategiczne Łodzi w nowej perspektywie finansowej UE.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 89/91, Olsztyn Tel. (89) , Fax (89) Urząd Marszałkowski.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za I półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Krajowa Rezerwa Wykonania Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn, tel. (0-89) , Fax. (0-89)
Certyfikacja wydatków w ramach Osi V PO WER projekty pozakonkursowe
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Harmonogram prac nad programowaniem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, 16 lipca 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego - - stan wdrażania wrzesień 2017 roku Kielce, r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Europejskiego Funduszu Społecznego
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Program Operacyjny Polska Wschodnia
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
STAN WDRAŻANIA ZIT Gorzów Wlkp.
Informacje w zakresie harmonogramu renegocjacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, wrzesień.
„ROBOCZEGO PROGRAMU DZIAŁAŃ ZIT WrOF”
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Program Operacyjny Polska Wschodnia
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Stan realizacji RPO WM na lata wg stanu na r.
STAN WDRAŻANIA RPO - LUBUSKIE 2020
Programy INTERREG i Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa Stan wdrażania i przygotowania do nowej perspektywy Pokrzywna, kwiecień 2018.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata Stan na r.
Zapis prezentacji:

Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS” Piotr Zygadło Dyrektor Departamentu Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa, 25 września 2017 r.

Aglomeracje w SOR (1)

Aglomeracje w SOR (2)

Cel projektu strategicznego „ZIT PLUS” Celem projektu jest optymalizacja realizacji instrumentu ZIT w Polsce oraz wypracowanie modelu realizacji tego instrumentu w przyszłej perspektywie finansowej UE, w oparciu o trwałe partnerstwa terytorialne w obrębie miejskich obszarów funkcjonalnych realizujących ZIT. Część I – zwiększenie efektywności wdrażania instrumentu ZIT oraz wypracowaniu zasad jego realizacji po 2020 roku Część II – przygotowanie koncepcji zmian prawnych umożliwiających sprawną współpracę JST i realizację wspólnych strategii rozwojowych w miejskich obszarach funkcjonalnych, w ramach których realizowany będzie instrument ZIT po 2020 r.

Część I – zwiększenie efektywności podmiot odpowiedzialny: Departament Regionalnych Programów Operacyjnych MR w ramach tej części projektu planowane są działania: weryfikacja kwartalna realizacji planów naprawczych i planów działań ZIT ewaluacja realizacji instrumentu ZIT w Polsce (IV kw. 2017 r. – I kw. 2018 r.) przygotowanie koncepcji realizacji ZIT w Polsce po 2020 r. okres realizacji : 2017 – 2020

Część II – koncepcja współpracy JST w MOF podmiot odpowiedzialny: Departament Strategii Rozwoju MR w ramach tej części projektu planowane jest przeanalizowanie możliwości zinstytucjonalizowania współpracy JST w MOF, optymalnych w zakresie zarządzania ich zintegrowanym rozwojem oraz jako dedykowane obszary wsparcia ZIT po 2020 r. Przygotowanie rekomendacji w zakresie przyszłości współpracy JST w MOF, we współpracy z MSWiA i MIB. okres realizacji: 2018 – 2020

Przygotowanie do wdrażania instrumentu ZIT w perspektywie finansowej UE 2014-2020 Lipiec 2013 r. Grudzień 2013 r. Maj 2015 r. Czerwiec 2015 r. Lipiec 2016 r. Październik 2016 r. Decyzja o wsparciu rozwoju obszarów miejskich poprzez ZIT Przekazanie do zaopiniowania pierwszej strategii ZIT Zobowiązanie IZ RPO i IP ZIT do przygotowanie planów naprawczych ZIT Ogłoszenie pakietu rozporządzeń UE Przyjęcie „Zasad realizacji instrumentu ZT w Polsce” Ogłoszenie wytycznych KE do art. 7 Pozytywne zaopiniowanie ostatniej strategii ZIT opublikowanie „Zasad realizacji instrumentu ZIT w Polsce”

Źródła finansowania realizacji instrumentu ZIT EFRR EFS 16 RPO ZIT POIŚ POPW ERDF CF [ok. 3,8 mld EUR] ok. 2,4 mld EUR] Program Operacyjny Pomoc Techniczna [ok. 20 mln EUR] Zintegrowane wsparcie EFRR i EFS w różnych osiach priorytetowych RPO Łącznie ponad 6 mld EUR przeznaczono na wdrażania ZIT w Polsce

Przyspieszenie realizacji ZIT w Polsce (1) W październiku 2016 r., w związku z bardzo niską kontraktacją alokacji dedykowanej ZIT we wszystkich RPO wynoszącą średnio 4,5%, w stosunku do oczekiwanej na koniec 2016 r. kontraktacji na poziomie 20%, wszystkie IZ RPO, oprócz opolskiego, zostały zobligowane do przygotowania we współpracy z właściwymi IP ZIT planów naprawczych dla wdrażania instrumentu ZIT dla właściwego województwa.

Przyspieszenie realizacji ZIT w Polsce (2) Znalazły się w nich szczegółowe harmonogramy naborów, kontraktacji i certyfikacji alokacji ZIT w podziale na kwartały w latach 2017-2018 (tzw. plany działań ZIT) oraz propozycje działań optymalizujących zaangażowanie Związków ZIT w systemie wdrażanie RPO).

Przyspieszenie realizacji ZIT w Polsce (3) W ramach programu planowana jest kwartalna weryfikacja poziomów kontraktacji w poszczególnych Związkach ZIT (narastająco), na podstawie wyznaczonych limitów. Na koniec sierpnia br. poziom kontraktacji alokacji dedykowanej ZIT wynosi średnio ok. 38%. Na koniec 2017 r. planowane jest osiągnięcie poziomu min. 50% dla całego instrumentu ZIT.

Ewaluacja realizacji instrumentu ZIT w Polsce (1) Na obecnym etapie trwa procedura przetargowa, planowane wyłonienie wykonawcy na przełomie września-października br. Celem głównym badania jest kompleksowa ocena systemu realizacji ZIT w Polsce, tj. m.in. dokonanie oceny czy został właściwie zaprogramowany, zarówno na poziomie UE, jak i na poziomie krajowym oraz ocena sposobu jego wdrażania przez Związki ZIT, IZ RPO i inne podmioty zaangażowane w jego realizację. Wyniki badania posłużą do ewentualnej modyfikacji zasad funkcjonowania instrumentu ZIT w latach 2018-2020 oraz będą stanowiły podstawę do stworzenia stanowiska negocjacyjnego ws. polityki spójności w przyszłej perspektywie finansowej UE na lata 2021-2028. Planowany termin realizacji badania: I kwartał 2018 r. (przekazanie raportu końcowego).

Ewaluacja realizacji instrumentu ZIT w Polsce (2) Obszary tematyczne uwzględnione w badaniu: zakres tematyczny wsparcia w ramach ZIT sposób delimitacji obszarów realizacji ZIT forma prawna Związków ZIT wpływ dotacji POPT na zwiększenie potencjału instytucjonalnego Związków ZIT miejsce strategii ZIT w systemie lokalnych i ponadlokalnych dokumentów strategicznych obszary współpracy w Związkach ZIT – czy wykraczają poza wdrażanie ZIT tworzenie trwałych partnerstwa jednostek samorządu terytorialnego przez Związki ZIT system wdrażania instrumentu ZIT, tj. pełnienie funkcji IP ZIT, zakres delegowanych zadań, proces oceny projektów itd. projekty zintegrowane – jak są realizowane w trybie pozakonkursowym i konkursowym

Zasady realizacji instrumentu ZIT po 2020 roku Na podstawie przeprowadzonej ewaluacji oraz wyników innych dodatkowych analiz, przygotowane zostaną dwa dokumenty: stanowisko negocjacyjne Polski ws. polityki spójności w przyszłej perspektywie finansowej, w zakresie instrumentów terytorialnych, w tym przede wszystkim instrumentu ZIT, oraz generalnie wsparcia rozwoju obszarów miejskich rekomendacje w zakresie możliwości przyszłości współpracy JST w miejskich obszarach funkcjonalnych, w których przedstawione zostaną warianty modeli zinstytucjonalizowanych partnerstw JST W zakresie możliwości zinstytucjonalizowania współpracy JST w MOF, wnioski z ewaluacji zostaną uzupełnione o wyniki pogłębionej analizy, przeprowadzonej przez MR we współpracy z MSWiA, MIB oraz MF, polegającej na zweryfikowaniu obecnie możliwych w polskim systemie prawnym form współpracy.

Dziękuję za uwagę