Wstęp do prac nad strategią dla wymiaru sprawiedliwości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WŁADZA SĄDOWNICZA W POLSCE
Advertisements

Anthony Giddens.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Litygacja strategiczna – działania prawne
Jak zrobić klip w programie
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Wiedza o społeczeństwie
WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI ( SĄDY I TRYBUNAŁY)
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Kodeks szkolny Szkoła Podstawowa Nr 7 w Legionowie
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
NOWOTWORY Daria Klaffke, Agnieszka Rakowska kl. 2f.
Jesteśmy przekonani, że wprowadzanie zmian musi odbyć się kompleksowo. Jest to warunek konieczny dla powodzenia proponowanych reform. Wymienione propozycje.
Janusz Korczak „Wychowanie dziecka to nie miła zabawa, a zadanie, w które trzeba włożyć wysiłek bezsennych nocy, kapitał ciężkich przeżyć i wiele myśli…”
Ministerstwo Sprawiedliwości - działania i plany Konferencja prasowa.
Anoreksja – choroba czy fanaberia?
W drodze do EURO 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
PODSTAWOWE AKTY PRAWNE
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
DEBATA: Klient na rynku energii – forum odbiorców energii M.Kulesa, TOE ( Warszawa,
Deregulacja IV transza, czyli sondażowe konsultacje online Październik 2013.
Władza ustawodawcza.
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Gdańsk, r. Departament Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJA DOT. DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH w ramach PO KL 2007 – 2013 w województwie pomorskim.
Właściwość sądów administracyjnych
Program Operacyjny „Budowanie potencjału instytucjonalnego i współpraca w obszarze wymiaru sprawiedliwości / Poprawa skuteczności wymiaru sprawiedliwości”
Organizacja sądów, skład sądu, referendarze sądowi
Władza sądownicza w Polsce
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie.
Mgr Przemysław Mazurek
Superwizja koleżeńska w profilaktyce wypalenia zawodowego pedagogów
Okręgowa Rada Adwokacka w Poznaniu Strategia dla Adwokatury Ankietę decyzją NRA skierowano do wszystkich adwokatów i aplikantów adwokackich we wszystkich.
Plan działań 2013 Walne Zgromadzenie r. Gdańsk.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Organizacja sądownictwa Ministerstwo Sprawiedliwości.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Zasady etyki prawniczej
Zespół Ekspertów do spraw Alimentów 9 luty 2016 r. Wspólna inicjatywa Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka.
Popularyzacja mediacji w środowiskach przedsiębiorców i prawników na przykładzie doświadczeń Śląskiego CAM prof. dr hab. Andrzej Torbus.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Polska Federacja Szpitali Projekt. Uzasadnienie: krajowe Na rynku ochrony zdrowia w Polsce brakuje organizacji zrzeszającej większość szpitali, działają.
Sądownictwo międzynarodowe. Historia sądownictwa międzynarodowego 1.Stały Trybunał Sprawiedliwości Międzynarodowej – powołany w okresie Ligii Narodów;
COMMUNITY COURT (CENTRUM SPRAWIEDLIWOŚCI NAPRAWCZEJ) DOŚWIADCZENIA USA W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMU DROBNEJ PRZESTĘPCZOŚCI Bartosz Pilitowski Posiedzenie Rady.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Oskarżyciel a obrońca w świetle modelowych zmian procesu karnego
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Perspektywa Programu Uproszczenie procedur i ograniczenie wymagań tylko do unijnych bez dodatkowych krajowych Większa ilość szkoleń wysokiej jakości/ dostęp.
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Trybunał Konstytucyjny
Justyna Adrianowska, Magda Pietrzak
Zapis prezentacji:

Badanie ankietowe – analiza zagadnień systemowych w funkcjonowaniu wymiaru sprawiedliwości Wstęp do prac nad strategią dla wymiaru sprawiedliwości Departament Strategii i Deregulacji Jakub Michalski

CCJE CEPEJ CCPE Dlaczego należy prowadzić badania ankietowe? Rekomendacje Wdrożenia CCJE CEPEJ CCPE Monitoring prowadzony przez NGO Badania opinii społecznej Przypuszczenia nie wystarczą

Podstawowe wskazania dotychczasowych badań Homo Homini dla MS - 2009

Skąd obywatele czerpią wiedzę o wymiarze sprawiedliwości? INDICATOR dla KRS - 2009

Ranking. 62 miejsce na świecie Badania międzynarodowe – wybrane Ranking. 62 miejsce na świecie Rozpoczynanie działalności – 32 dni Egzekwowanie należności – 830 dni Dane porównawcze Druga w Europie liczba sędziów Słaba efektywność w redukowaniu zaległości w sądach

Współpraca z interesariuszami Harmonogram i wartościowanie działań Odpowiedź na pytanie jak zmieniać wymiar sprawiedliwości?

Ankieta – wartościowanie zdiagnozowanych problemów 64 problemy/tezy Waga / pilność Komentarze

Najważniejsze i najpilniejsze problemy - łącznie 4,27 Wynagrodzenia sędziów nieadekwatne do zakresu odpowiedzialności 4,29 Brak spójnej i konsekwentnie realizowanej wizji wymiaru sprawiedliwości 4,16 Duża liczba osób oczekujących na wykonanie kary pozbawienia wolności 4,07 Postępująca biurokratyzacja sądów 4,04 Wysoki poziom sformalizowania procedur

Ankietowani pełniący funkcje kierownicze – dodatkowe tezy 4,57 Poszerzenie kompetencji referendarzy Zbyt szeroki zakres kognicji sądów 4,6 Zbyt szeroki zakres obowiązków urzędniczych spoczywających na sędziach 4,42 Zbyt wąskie kompetencje Krajowej Rady Sądownictwa

Ankietowani z doświadczeniem 20 lat + – dodatkowe tezy Zbyt długi proces nominacyjny na wolne stanowisko sędziowskie 3,56 Brak przejrzystych zasad awansu sędziów 3,87 Studia prawnicze w Polsce są zbyt teoretyczne 3,86

Tematy ważne ale nie pilne Wprowadzenie dwustopniowych studiów prawniczych negatywnie wpłynie na jakość edukacji Niski poziom zaufania obywateli do wymiaru sprawiedliwości Studia prawnicze w Polsce są zbyt teoretyczne Sposób wyborów członków Krajowej Rady Sądownictwa pozbawia większość sędziów wpływu na skład tego organu Konieczność określenia standardów w zakresie struktury sądów w ustawie Ograniczone zainteresowanie resocjalizacją ze strony mediów i polityków (temat niepopularny)

Uwagi wypełniających – brak jednolitej strategii „to również powszechnie zauważany problem, który staje się coraz dotkliwszy, a jednak stabilność służyłaby sądownictwu” „konieczna jest stabilność w wymiarze sprawiedliwości” „potrzebna jest praca, a nie wizje. Te należy odrzucić na rzecz usprawniania konkretnych mankamentów legislacyjnych, czy też organizacyjnych. Wspomniane wizje kojarzą się niestety z planami 10- 20 i tak dalej – letnimi. Co z nich wyszło wszyscy wiemy” „lepszy brak wizji, niż wizja która wszystko rozłoży”

Uwagi wypełniających – przykład z wydziału gospodarczego Zarządzenie Prezesa – 5 sesji po 6 spraw miesięcznie Zarzuty wizytatorów – zbyt mało czynności na jednym terminie

Uwagi wypełniających – zbyt sformalizowane procedury „Sformalizowanie procedur prowadzi do przewlekłości postępowań sądowych” „szczególne zastrzeżenia budzi wielokrotne rozpoznawanie spraw karnych” „formularze skonstruowane w sposób nastręczający problemów nawet praktykom” „procedura musi być, ale wprowadzane nowelizacje jakoś nie prowadzą do uchwycenia problemu, a bywają poważanym utrudnieniem np. formularze (…)”

Uwagi wypełniających – zbyt szeroki zakres kognicji „w cywilizowanych krajach drobne sprawy są rozpatrywane poza sądem, u nas tendencja jest odwrotna„ „po co rozwody w Sądach Apelacyjnych?” „Warto zwrócić uwagę na koszty sądowe, jako instrument optymalizacji zakresu kognicji sądów.).(…) W rezultacie sąd pełni rolę tańszej wersji notariatu.” „Sędzia Sądu Rejonowego wydający „taśmowo” wyroki na podstawie zdjęć z fotoradarów, Sędzia Sądu Okręgowego rozpoznający apelacje w sprawach (…) za wypuszczanie psa bez kagańca, Sędzia Sądu Apelacyjnego rozpoznający zażalenia na postanowienie w przedmiocie rozłożenia kosztów sądowych na raty…. „

Uwagi wypełniających – propozycja wykroczenia w I instancji sądzą referendarze, – sędziowie SR rozpoznają apelacje; granica czynu przepołowionego w przypadku przestępstw i wykroczeń przeciwko mieniu 1.000 zł, przy czym rozciągamy to na oszustwo; uproszczenia procedury w tym odwoławczej – uchylenie sprawy do ponownego rozpoznania jako wyjątek

Uwagi wypełniających – model współpracy Forum Sędziowie Prokuratorzy KRS SN

Model współpracy środowisk prawniczych „Pilną potrzebą jest przełamanie barier pomiędzy prawnikami i odhierarchizowanie ich wzajemnych stosunków. Brakuje współpracy pomiędzy stowarzyszeniami sędziów, asystentów i referendarzy, mimo że wszyscy pracują w podobnym segmencie prawa” „nie można planować reform wymiaru sprawiedliwości bez wypracowania modelu współpracy z przedstawicielami środowisk prawniczych oraz samorządami zawodowymi” „Konsultacje społeczne nad projektami aktów prawnych nie zastąpią wcześniejszej rzeczowej dyskusji nad kierunkiem reform „

Model współpracy środowisk prawniczych System instytucjonalnej współpracy Udział środowisk na etapie projektowania Ocena projektu to za mało Wypracowanie modelu jako priorytet

Model współpracy środowisk prawniczych Konsekwencje ponoszą wszyscy prawnicy – nie mają jednak udziału w planowaniu Sprawność Odpowie-dzialność Udział Wizerunek zawodów prawniczych był budowany przez wiele lat – dziś jest oceniany w świetle relacji mediów i polityków Konieczność partycypacji środowiska prawniczych – to nie są oponenci zmian

Dzisiejsza konferencja Czy to jest możliwe? Model szwedzki Dzisiejsza konferencja ?

Dziękuję za uwagę

Wykaz źródeł użytych w prezentacji elementów graficznych: Nadzór: http://szkolenia.krysti.pl/nadzor Organizacja systemu: http://www.wizja.net/platformasystemu.html Eksperci: http://www.smpcuk.com/Experts&docid=rSTIwDONq7r80M&imgurl=http://www.smpcuk.com/images/agents.jpg&w=451&h=313&ei=sxNeUKb- CY3KswbByIDwBA&zoom=1&iact=hc&vpx=1055&vpy=272&dur=11645&hovh=187&hovw=270&tx=146&ty=128&sig=116277119798896365071&page=2&tbnh=126&tbnw=181&ndsp=24&ved=1t:429,r:5,s:18,i:21 Strategia: http://vdoc.pl/vdoc/easysite/VDocPl/procesy-i-aplikacje/gotowe-aplikacje/vdoc-delegacja&docid=Li0systEn-pXSM&imgurl=http://vdoc.pl/vdoc/resource/filecenter/document/042-00001c-00d/ludziki-drogowskaz.jpg&w=220&h=219&ei=FxdeUKraEozLtAai24H4Cg&zoom=1&iact=hc&vpx=767&vpy=279&dur=192&hovh=175&hovw=176&tx=132&ty=93&sig=116277119798896365071&page=11&tbnh=145&tbnw=137&ndsp=23&ved=1t:429,r:3,s:247,i:175 badania: http://www.peaksurveys.com/&docid=gyVS_W6blSwrbM&imgurl=http://www.peaksurveys.com/images/surveys-colorado-springs.jpg&w=300&h=288&ei=ZRheUMPMMYvOsga8t4G4DA&zoom=1&iact=hc&vpx=916&vpy=301&dur=1841&hovh=220&hovw=229&tx=121&ty=85&sig=116277119798896365071&page=1&tbnh=151&tbnw=157&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:10,s:0,i:98 kierownicze: http://www.eforum.com.pl/szkolenia/programy/Audyt-Zarzadzania-Ryzykiem-Rynkowym-Plynnosci-Stopy-Procentowej-i-Walutowym-AD-002.html&docid=B652eymJpkf_GM&imgurl=http://www.eforum.com.pl/images/bw3.jpg&w=400&h=355&ei=6R5eUMysNYLWtAbXhYHIDw&zoom=1&iact=hc&vpx=403&vpy=129&dur=371&hovh=206&hovw=232&tx=153&ty=106&sig=116277119798896365071&sqi=2&page=1&tbnh=136&tbnw=154&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:7,s:0,i:116 doświadczenie: http://www.trabahophilippines.com/blog/resume-writing-part-four-resume-tips-for-the-more-experienced-individuals/&docid=iLLnlqNXu9d2pM&imgurl=http://www.trabahophilippines.com/blog/wp-content/uploads/2010/01/Resume-Writing-Part-Four-%2525C3%2525A2%2525E2%252582%2525AC%2525E2%252580%25259C-Resume-Tips-For-The-More-Experienced-Individuals-21.jpg&w=300&h=450&ei=sCpeUPCeE8iOswao84DYAg&zoom=1&iact=hc&vpx=486&vpy=252&dur=3574&hovh=275&hovw=183&tx=149&ty=169&sig=116277119798896365071&page=5&tbnh=152&tbnw=98&ndsp=25&ved=1t:429,r:20,s:99,i:158