Badanie ankietowe – analiza zagadnień systemowych w funkcjonowaniu wymiaru sprawiedliwości Wstęp do prac nad strategią dla wymiaru sprawiedliwości Departament Strategii i Deregulacji Jakub Michalski
CCJE CEPEJ CCPE Dlaczego należy prowadzić badania ankietowe? Rekomendacje Wdrożenia CCJE CEPEJ CCPE Monitoring prowadzony przez NGO Badania opinii społecznej Przypuszczenia nie wystarczą
Podstawowe wskazania dotychczasowych badań Homo Homini dla MS - 2009
Skąd obywatele czerpią wiedzę o wymiarze sprawiedliwości? INDICATOR dla KRS - 2009
Ranking. 62 miejsce na świecie Badania międzynarodowe – wybrane Ranking. 62 miejsce na świecie Rozpoczynanie działalności – 32 dni Egzekwowanie należności – 830 dni Dane porównawcze Druga w Europie liczba sędziów Słaba efektywność w redukowaniu zaległości w sądach
Współpraca z interesariuszami Harmonogram i wartościowanie działań Odpowiedź na pytanie jak zmieniać wymiar sprawiedliwości?
Ankieta – wartościowanie zdiagnozowanych problemów 64 problemy/tezy Waga / pilność Komentarze
Najważniejsze i najpilniejsze problemy - łącznie 4,27 Wynagrodzenia sędziów nieadekwatne do zakresu odpowiedzialności 4,29 Brak spójnej i konsekwentnie realizowanej wizji wymiaru sprawiedliwości 4,16 Duża liczba osób oczekujących na wykonanie kary pozbawienia wolności 4,07 Postępująca biurokratyzacja sądów 4,04 Wysoki poziom sformalizowania procedur
Ankietowani pełniący funkcje kierownicze – dodatkowe tezy 4,57 Poszerzenie kompetencji referendarzy Zbyt szeroki zakres kognicji sądów 4,6 Zbyt szeroki zakres obowiązków urzędniczych spoczywających na sędziach 4,42 Zbyt wąskie kompetencje Krajowej Rady Sądownictwa
Ankietowani z doświadczeniem 20 lat + – dodatkowe tezy Zbyt długi proces nominacyjny na wolne stanowisko sędziowskie 3,56 Brak przejrzystych zasad awansu sędziów 3,87 Studia prawnicze w Polsce są zbyt teoretyczne 3,86
Tematy ważne ale nie pilne Wprowadzenie dwustopniowych studiów prawniczych negatywnie wpłynie na jakość edukacji Niski poziom zaufania obywateli do wymiaru sprawiedliwości Studia prawnicze w Polsce są zbyt teoretyczne Sposób wyborów członków Krajowej Rady Sądownictwa pozbawia większość sędziów wpływu na skład tego organu Konieczność określenia standardów w zakresie struktury sądów w ustawie Ograniczone zainteresowanie resocjalizacją ze strony mediów i polityków (temat niepopularny)
Uwagi wypełniających – brak jednolitej strategii „to również powszechnie zauważany problem, który staje się coraz dotkliwszy, a jednak stabilność służyłaby sądownictwu” „konieczna jest stabilność w wymiarze sprawiedliwości” „potrzebna jest praca, a nie wizje. Te należy odrzucić na rzecz usprawniania konkretnych mankamentów legislacyjnych, czy też organizacyjnych. Wspomniane wizje kojarzą się niestety z planami 10- 20 i tak dalej – letnimi. Co z nich wyszło wszyscy wiemy” „lepszy brak wizji, niż wizja która wszystko rozłoży”
Uwagi wypełniających – przykład z wydziału gospodarczego Zarządzenie Prezesa – 5 sesji po 6 spraw miesięcznie Zarzuty wizytatorów – zbyt mało czynności na jednym terminie
Uwagi wypełniających – zbyt sformalizowane procedury „Sformalizowanie procedur prowadzi do przewlekłości postępowań sądowych” „szczególne zastrzeżenia budzi wielokrotne rozpoznawanie spraw karnych” „formularze skonstruowane w sposób nastręczający problemów nawet praktykom” „procedura musi być, ale wprowadzane nowelizacje jakoś nie prowadzą do uchwycenia problemu, a bywają poważanym utrudnieniem np. formularze (…)”
Uwagi wypełniających – zbyt szeroki zakres kognicji „w cywilizowanych krajach drobne sprawy są rozpatrywane poza sądem, u nas tendencja jest odwrotna„ „po co rozwody w Sądach Apelacyjnych?” „Warto zwrócić uwagę na koszty sądowe, jako instrument optymalizacji zakresu kognicji sądów.).(…) W rezultacie sąd pełni rolę tańszej wersji notariatu.” „Sędzia Sądu Rejonowego wydający „taśmowo” wyroki na podstawie zdjęć z fotoradarów, Sędzia Sądu Okręgowego rozpoznający apelacje w sprawach (…) za wypuszczanie psa bez kagańca, Sędzia Sądu Apelacyjnego rozpoznający zażalenia na postanowienie w przedmiocie rozłożenia kosztów sądowych na raty…. „
Uwagi wypełniających – propozycja wykroczenia w I instancji sądzą referendarze, – sędziowie SR rozpoznają apelacje; granica czynu przepołowionego w przypadku przestępstw i wykroczeń przeciwko mieniu 1.000 zł, przy czym rozciągamy to na oszustwo; uproszczenia procedury w tym odwoławczej – uchylenie sprawy do ponownego rozpoznania jako wyjątek
Uwagi wypełniających – model współpracy Forum Sędziowie Prokuratorzy KRS SN
Model współpracy środowisk prawniczych „Pilną potrzebą jest przełamanie barier pomiędzy prawnikami i odhierarchizowanie ich wzajemnych stosunków. Brakuje współpracy pomiędzy stowarzyszeniami sędziów, asystentów i referendarzy, mimo że wszyscy pracują w podobnym segmencie prawa” „nie można planować reform wymiaru sprawiedliwości bez wypracowania modelu współpracy z przedstawicielami środowisk prawniczych oraz samorządami zawodowymi” „Konsultacje społeczne nad projektami aktów prawnych nie zastąpią wcześniejszej rzeczowej dyskusji nad kierunkiem reform „
Model współpracy środowisk prawniczych System instytucjonalnej współpracy Udział środowisk na etapie projektowania Ocena projektu to za mało Wypracowanie modelu jako priorytet
Model współpracy środowisk prawniczych Konsekwencje ponoszą wszyscy prawnicy – nie mają jednak udziału w planowaniu Sprawność Odpowie-dzialność Udział Wizerunek zawodów prawniczych był budowany przez wiele lat – dziś jest oceniany w świetle relacji mediów i polityków Konieczność partycypacji środowiska prawniczych – to nie są oponenci zmian
Dzisiejsza konferencja Czy to jest możliwe? Model szwedzki Dzisiejsza konferencja ?
Dziękuję za uwagę
Wykaz źródeł użytych w prezentacji elementów graficznych: Nadzór: http://szkolenia.krysti.pl/nadzor Organizacja systemu: http://www.wizja.net/platformasystemu.html Eksperci: http://www.smpcuk.com/Experts&docid=rSTIwDONq7r80M&imgurl=http://www.smpcuk.com/images/agents.jpg&w=451&h=313&ei=sxNeUKb- CY3KswbByIDwBA&zoom=1&iact=hc&vpx=1055&vpy=272&dur=11645&hovh=187&hovw=270&tx=146&ty=128&sig=116277119798896365071&page=2&tbnh=126&tbnw=181&ndsp=24&ved=1t:429,r:5,s:18,i:21 Strategia: http://vdoc.pl/vdoc/easysite/VDocPl/procesy-i-aplikacje/gotowe-aplikacje/vdoc-delegacja&docid=Li0systEn-pXSM&imgurl=http://vdoc.pl/vdoc/resource/filecenter/document/042-00001c-00d/ludziki-drogowskaz.jpg&w=220&h=219&ei=FxdeUKraEozLtAai24H4Cg&zoom=1&iact=hc&vpx=767&vpy=279&dur=192&hovh=175&hovw=176&tx=132&ty=93&sig=116277119798896365071&page=11&tbnh=145&tbnw=137&ndsp=23&ved=1t:429,r:3,s:247,i:175 badania: http://www.peaksurveys.com/&docid=gyVS_W6blSwrbM&imgurl=http://www.peaksurveys.com/images/surveys-colorado-springs.jpg&w=300&h=288&ei=ZRheUMPMMYvOsga8t4G4DA&zoom=1&iact=hc&vpx=916&vpy=301&dur=1841&hovh=220&hovw=229&tx=121&ty=85&sig=116277119798896365071&page=1&tbnh=151&tbnw=157&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:10,s:0,i:98 kierownicze: http://www.eforum.com.pl/szkolenia/programy/Audyt-Zarzadzania-Ryzykiem-Rynkowym-Plynnosci-Stopy-Procentowej-i-Walutowym-AD-002.html&docid=B652eymJpkf_GM&imgurl=http://www.eforum.com.pl/images/bw3.jpg&w=400&h=355&ei=6R5eUMysNYLWtAbXhYHIDw&zoom=1&iact=hc&vpx=403&vpy=129&dur=371&hovh=206&hovw=232&tx=153&ty=106&sig=116277119798896365071&sqi=2&page=1&tbnh=136&tbnw=154&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:7,s:0,i:116 doświadczenie: http://www.trabahophilippines.com/blog/resume-writing-part-four-resume-tips-for-the-more-experienced-individuals/&docid=iLLnlqNXu9d2pM&imgurl=http://www.trabahophilippines.com/blog/wp-content/uploads/2010/01/Resume-Writing-Part-Four-%2525C3%2525A2%2525E2%252582%2525AC%2525E2%252580%25259C-Resume-Tips-For-The-More-Experienced-Individuals-21.jpg&w=300&h=450&ei=sCpeUPCeE8iOswao84DYAg&zoom=1&iact=hc&vpx=486&vpy=252&dur=3574&hovh=275&hovw=183&tx=149&ty=169&sig=116277119798896365071&page=5&tbnh=152&tbnw=98&ndsp=25&ved=1t:429,r:20,s:99,i:158