Komercjalizacja wyników badań naukowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I Geneza parków 1948r – powstanie pierwszego parku technologicznego w Menlo Park (USA) 1951r – Stanford Research Park na Uniwersytecie.
Advertisements

Fundusze Strukturalne dla placówek naukowych w latach Walne Zgromadzenie Członków Sieci AIRCLIM-NET, Katowice, IETU, r. Barbara Jaros,
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Przedsiębiorczość akademicka na UAM
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Life Science Kluster Kraków Kraków, ul. Gronostajowa 7
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Wybrane działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w zakresie wspierania innowacji i przedsiębiorczości Irma Pęciak Dyrektor Zespołu Innowacji.
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
Pomorski Klaster ICT - sukces w praktyce
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Wzmacnianie ochrony praw własności intelektualnej i przemysłowej Warsztaty szkoleniowe, Akademia Górniczo – Hutnicza w Krakowie, września 2007.
Krzysztof B. Matusiak PRZEDSIĘBIORCZA UCZELNIA, PRZEDSIĘBIORCZY PROFESOR, PRZEDSIĘBIORCZY STUDENT - wyzwania współczesności - Opole, 28 stycznia 2010.
Podsumowanie wdrażania ZPORR w pomorskim PRZEDSIĘBIORCY I INNOWACJE Podsumowanie wdrażania ZPORR w pomorskim PRZEDSIĘBIORCY I INNOWACJE Łukasz Żelewski.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Założenia do modelu komercjalizacji własności intelektualnej w oparciu o spółkę celową Uniwersytetu Śląskiego. Katowice, grudzień 2013.
2012 Wzmocnienie potencjału i kompetencji ośrodków innowacji Robert Barski.
Oferta dla biznesu Lublin, r.. Biuro Rozwoju i Kooperacji PL Jednostka ogólnouczelniana Cele, m.in.: doradztwo i konsultacje w zakresie przygotowywania.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Finansowanie działań inwestycyjnych w OIiP
Program pilotażowy w województwie kujawsko-pomorskim PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA I EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU Michał Majcherek - Kierownik Projektu Pracodawcy.
SEMINARIUM POPRAWA PEWNOŚCI ZASILANIA W ENERGETYCE PRZY WYKORZYSTANIU ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Możliwości praktycznej realizacji i wdrażania rozwiązań technicznych.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Innowacyjne Polskie Przedsiębiorstwa MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Rektor PG - prof. Henryk Krawczyk
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Kapitał dla innowacyjnych i ryzykownych Czego oczekują inwestorzy od innowacyjnych przedsiębiorców? Barbara Nowakowska Polskie Stowarzyszenie Inwestorów.
Inicjatywa MNiSW Inkubator Innowacyjności w Poznańskim Parku Naukowo -Technologicznym.
Jak robić to efektywnie?
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
Strefowy Klaster Edukacyjny.
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
Programowanie perspektywy finansowej
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Co PGL LP robią w klastrze?
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Poddziałanie Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw Krzysztof Krasowski Wydział Informacji i Promocji.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Katarzyna Matuszak Dyrektor Działu Rozwoju Przedsiębiorczości
OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
NARODOWE CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Instrumenty zwrotne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 11 września 2018 r.
Zapis prezentacji:

Komercjalizacja wyników badań naukowych Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych 25-27 maja 2011 r. Gdańsk - Gdynia Komercjalizacja wyników badań naukowych Jan Hupka Prorektor ds. Badań Naukowych i Wdrożeń

„Wyślemy młodych naukowców na staż do USA… wszczepiać wirusa innowacyjności” "Nadal do sukcesu zalicza się ukończenie badań, a nie ich skutki komercjalizacyjne… Polskie uczelnie nie będą innowacyjne, jeżeli nie będą poszukiwały źródeł finansowania ze sprzedaży własnych produktów" prof. Barbara Kudrycka Minister NiSzW Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach 16-18 maja 2011 r. (wg PAP)

Liczba wdrożonych patentów na milion mieszkańców „Do USA pojadą dwie grupy. Po pierwsze będą to tzw. liderzy innowacyjności, którzy będą zawodowo pośredniczyć pomiędzy nauką a biznesem, po drugie naukowcy, którzy będą mieli okazję nauczyć się, jak sprostać przedsiębiorcom” Polska 1 Czechy 4 Francja 50 Niemcy 109 Tajwan >260 USA (wg PAP)

Uwarunkowania komercjalizacji wyników badań naukowych w USA Wyniki badań licencjonuje się do gospodarki zaraz po opatentowaniu aby nie tracić czasu i pieniędzy na dalsze badania, tylko rozwijać nowe pomysły. Przemysł wie czego potrzebuje i rozwinie technologie w kierunku doskonalenia produktu. Pracownicy, którzy opracowali nową technologię uzyskują dwuletnie urlopy na uczelni żeby mogli rozwijać produkt w firmie (jako pracownicy, konsultanci albo zasiadając w radach nadzorczych, etc.). Po czym dokonują wyboru: firma czy uczelnia.

Dr h.c. Politechniki Gdańskiej Profesor Jan D. Miller Dr h.c. Politechniki Gdańskiej członek Amerykańskiej Akademii Inżynierii University of Utah – czołowa amerykańska uczelnia w komercjalizacji wyników badań naukowych

FILARY ROZWOJU UCZELNI BUDOWA ZESPOŁÓW BADAWCZYCH WOKÓŁ NAJAKTYWNIEJSZYCH NAUKOWCÓW ROZWÓJ BAZY APARATUROWO – LABORATORYJNEJ WSPÓŁPRACA Z OTOCZENIEM GOSPODARCZYM

Budowa zespołów badawczych wokół najaktywniejszych naukowców „Najważniejsza rywalizacja na świecie toczy się o ludzkie umysły” – prof. Michał Kleiber

USTAR (Utah Science Technology and Research ) Innowacyjne, nowoczesne o dużym zasięgu przedsięwzięcie powstałe w celu rozwoju technologii i inicjatyw gospodarczych, finansowane przez władze stanu Utah. W marcu 2006 przyjęto ponad trzydziestoletni plan finansowania USTAR w wysokości 15 milionów USD rocznie.

Planowane efekty działalności USTAR w ciągu kolejnych 30 lat

Zwrot z inwestycji w USTAR na przykładzie przyrostu środków finansowych na badania

Etapy implementacji programów USTAR

Cele strategiczne USTAR Rozwój infrastruktury naukowej Komercjalizacja badań Wzmocnienie konkurencyjności istniejących gałęzi przemysłu Intensyfikacja podaży pracowników naukowych i inżynierów, Wzrost dostępu do kapitału Kształtowanie przedsiębiorczości w społeczeństwie

W programie USTAR zainwestowano w światowej klasy badaczy, którzy, rozwijając nowe przełomowe technologie, pozyskują znaczne środki finansowe na badania oraz wzmacniają prestiż swoich uniwersytetów. Ze środków finansowych przeznaczonych na badania przez stan Utah, USTAR w ciągu ostatnich trzech lat zagwarantował podwójną stopę zwrotu, będąc równocześnie aplikantem grantów na kolejnych 200% już otrzymanych sum.

Efekty Pozyskanie środków finansowych na badania naukowe kilkakrotnie przewyższających wniesione w programie USTAR inwestycje Budowa specjalistycznych laboratoriów (pełniejsze wykorzystanie potencjału ) naukowców Liczne nowe firmy powstające na bazie uniwersyteckich technologii

Wielki strumień środków z UE Rozwój bazy aparaturowo – laboratoryjnej Wielki strumień środków z UE

Współpraca z otoczeniem gospodarczym „…winę za brak współpracy pomiędzy uczelniami i przedsiębiorcami ponoszą nie tylko uczelnie ale i biznes który nie chce podejmować ryzyka…” – prof. Karol Musioł „…Żadna modernizacyjna reforma wprowadzona w jednym tylko sektorze życia publicznego bez osadzenia jej w szerokim kontekście polityki całego państwa, nie przyniesie oczekiwanych rezultatów...” - prof. Michał Kleiber

Zestawienie programów finansowania B+R poprzez „naukę”

Small Business Innovation Research Program (SBIR)? Jak efektywnie wspierać innowacje? – propozycja programu wzorowanego na Small Business Innovation Research Program (SBIR)? SBIR jest programem mającym na celu finansowanie badań i rozwoju innowacyjnych projektów realizowanych przez sektor MSP w USA, które noszą za sobą szanse na duży sukces komercyjny. Program działa od roku 1982. Jest finansowany z budżetów 11 agencji federalnych, z których każda przeznacza 2,5% swoich środków z funduszy na badania i rozwój Dotychczas z 30 mld $ wydanych na program rząd USA uzyskał 90 mld $ wpływów z podatków. W 60 % projektów bezpośrednio były zaangażowane uniwersytety

Finansowanie w programie SBIR składają się z trzech faz Faza I trwa do 6 miesięcy, przeznacza się do $100,000 na projekt i sprawdza się czy projekt jest technicznie wykonalny oraz czy jest poprawny z naukowego punktu widzenia. Do fazy II mogą przystąpić te przedsiębiorstwa, które pomyślnie ukończyły fazę I. Faza II trwa zazwyczaj 24 miesiące, przeznacza się do $750,000, a celem jest komercjalizacja zaproponowanej technologii. W czasie Fazy III projekt innowacyjny trafia z laboratorium na rynek. W tej fazie nie przeznacza się w programie SBIR żadnych środków finansowych. Przedsiębiorstwa MSP muszą w tej fazie same naleźć źródła i finansowania w sektorze prywatnym albo w innej rządowej agencji spoza SBIR

Agendy rządowe finansujące program SBIR Department of Agriculture Department of Commerce Department of Defense Department of Education Department of Energy Department of Health and Human Services Department of Homeland Security Department of Transportation Environmental Protecion Agency National Aeronautics and Space Administration National Science Foundation

Kryteria, które muszą spełniać przedsiębiorstwa ubiegające się o udział w SBIR Właścicielem jest osoba lub grupa osób będących obywatelami amerykańskimi bądź posiadającymi prawo stałego przebywania na terenie USA Przedsiębiorstwa „for profit” Przedsiębiorstwo może zatrudniać maksymalnie 500 pracowników

Centrum Wiedzy i Przedsiębiorczości Dział Współpracy Z Gospodarką Biuro Informacji Patentowej (PAT-LIB) Dział Obsługi Badań NAukowych Centrum Wiedzy i Przedsiębiorczości współpraca Z Gospodarką i transfer technologii Ochrona IP Obsługa Badań Naukowych Wspieranie innowacji – Centrum Europejskie przygotowanie wniosków grant. I pomoc prawna Współpraca ze spółką celową ds. komercjali-zacji badań

Główne zadania Obsługa badań naukowych. Pomoc w zakresie pozyskiwania środków na finansowanie projektów badawczych. Promocja i organizacja współpracy z otoczeniem gospodarczym. Ochrona własności intelektualnej. Obsługa procesu transferu technologii w Uczelni. Nadzór nad realizacją umów dotyczących IP. Promocja wyników prac B+R prowadzonych w Uczelni. Promocja przedsiębiorczości akademickiej wśród pracowników i studentów Uczelni.

Współpraca PG z otoczeniem gospodarczym Klastry działające we współpracy z PG: Pomorski Klaster ICT (ok. 100 firm) – klaster kluczowy Bałtycki Klaster Ekoenergetyczny (60 firm) – klaster kluczowy Gdański Klaster Budowlany – klaster kluczowy Pomorski Klaster BioEcoChemiczny, KlimaPomerania (19 firm), Optometria, Interregional Maritime Cluster  Inicjatywy klastrowe: Gdańska Delta Bursztynu (33), Żywność z Pomorza (15). Politechniczny Klub Biznesu PKB+ (działający w ramach SAPG) – 40 firm Współpraca z organizacjami pracodawców np. „Pracodawcy Pomorza” Współpraca z parkami naukowo technologicznymi (GPNT i PPNT) Współpraca z Agencją Rozwoju Pomorza.

Platforma Informacji o Nauce - PION Instytucje otoczenia biznesu - informacje o posiadanej technologii informacje o wydarzeniach i przedsięwzięciach - informacje o zasobach ludzkich - informacje o zasobach materialnych - oferty współpracy z biznesem Uczelnie Wyższe informacje o konkursach i dotacjach na B+R informacje o wydarzeniach i przedsięwzięciach oferty współpracy i zapotrzebowania na technologię Przedsiębiorstwa

Konferencje nauka – biznes 25 -26 maja 2010 r. – konferencja - „Politechnika Gdańska uniwersytet przedsiębiorczy XXI w. 24 maja 2011 r. – konferencja „Politechnika Gdańska, gospodarka Pomorza – wspólne wyzwania rozwojowe.” Konferencje organizowane wspólnie z Stowarzyszeniem Absolwentów Politechniki Gdańskiej i Politechnicznym Klubem Biznesu PKB+

Wpływy z opłat licencyjnych w Politechnice Gdańskiej

Dziękuję Działowi Współpracy z Gospodarką oraz Działowi Obsługi Badań Naukowych za pomoc w przygotowaniu prezentacji