Zmiany w prawie oświatowym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Organizacja nauczania indywidualnego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Indywidualne nauczanie
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Ocenianie w Statucie szkoły
Konferencja Opolskiego Kuratora Oświaty ,,Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i upowszechnianie edukacji włączającej” Opole,
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
FORUM NAUCZYCIELI UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ Organizacja kształcenia specjalnego w przedszkolu i szkole zgodnie z obowiązującymi.
Zapis prezentacji:

Zmiany w prawie oświatowym W roku szkolnym 2017/2018

Ustawy od 1 września 2017r. Ustawa z dnia 7 września 1991r. O systemie oświaty Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. _ przepisy wprowadzające ustawę-Prawo oświatowe. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r.Karta Nauczyciela

Ustawa Prawo oświatowe Ustawa o systemie oświaty Preambuła Rozdział I Przepisy ogólne ( art.1-13) Pozostawiono niektóre definicje, zakaz pobierania opłat za dostęp do informacji, przepisy dotyczące CKE i wydawania świadectw i dyplomów, nauki religii, podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej Preambuła Rozdział I ( art.1-art.30)

Rozdział 2- przedszkole

Ustawa Prawo oświatowe Ustawa o systemie oświaty Rozdział 3- zarzadzanie szkołami i placówkami (art. 21- art.44) pozostawiono przepisy dotyczące wyboru podręcznika, dotacji na podręczniki i dopuszczenie programów nauczania Rozdział 3- zarzadzanie szkołami i placówkami (art. 43-art.74- nadzór pedagogiczny.

Ustawa Prawo oświatowe Ustawa o systemie oświaty Rozdział 3a. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych ( art. 44a-art.44zr) Rozdział 3b Egzamin gimnazjalny i egzamin maturalny oraz egzaminy potwierdzający kwalifikacje zawodzie. Brak rozdziału

OCENIANIE PO NOWEMU I STAREMU Nowości – ocenianie ZWRÓĆMY UWAGĘ NA ISTNIENIE od 1.09.2017 r. OBOK SIEBIE DWÓCH PRZEPISÓW opartych o UoSO w tej samej sprawie - na przykładzie oceniania: OCENIANIE PO NOWEMU I STAREMU Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 843, ze zm. w: 2016 r. poz. 1278; z proj. zm. z 1.08.2017 r.) – dla uczniów szkół „starego typu” z uoSO Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1534) – dla uczniów szkół „nowego typu” – z uPO LESZEK ZALEŚNY - www.zalesny.edu.pl

Rozporządzenia od 1 września 2017r. Rozporządzenia nowe obowiązujące we wszystkich placówkach, np. w sprawie nadzoru pedagogicznego. Rozporządzenia funkcjonujące równolegle: nowe- obowiązujące w przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach branżowych dotychczasowe( znowelizowane)- obowiązujące w gimnazjach, w trzyletnim liceum, czteroletnim technikum i klasach zasadniczej szkoły zawodowej

Rozporządzenia w sprawie: Pomocy psychologiczni- pedagogicznej Indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży Kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej Oceniania Prowadzenia dokumentacji Indywidualnego programu i toku nauki Form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego Orzeczeń Wczesnego wspomagania rozwoju dzieci Organizacji roku szkolnego Wymagań wobec szkół Nadzoru pedagogicznego

Nowe formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego Zindywidualizowana ścieżka kształcenia

Zindywidualizowana ścieżka Dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do przedszkola lub szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich odpowiednio zajęć wspólnie z oddziałem szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie.

Do wniosku o wydanie opinii dołącza się dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności dokumentację określającą: Trudności w funkcjonowaniu ucznia w szkole W przypadku ucznia obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia- także wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w szkole oraz ograniczenia w zakresie możliwości udziału ucznia w zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem Opinię nauczycieli, wychowawców i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, o funkcjonowaniu ucznia w szkole.

Przed wydanie opinii poradnia przeprowadza analizę funkcjonowania ucznia uwzględniając efekty udzielanej dotychczas przez szkołę pomocy

Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla: Uczniów objętych kształceniem specjalnym Uczniów objętych indywidualnym nauczaniem

Zmiana art.42 ust.2 ustawy Karta Nauczyciela art.42.2 W ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować: Zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami lub na ich rzecz(…) Inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów Zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym DODANO: w ramach zajęć i czynności, o których mowa w ust.2.pkt.2 nauczyciel nie prowadzi zajęć świetlicowych oraz zajęć z zakresu pomocy psych- pedag.

Materiały opracowane na podstawie seminarium Dziękuję za uwagę. Materiały opracowane na podstawie seminarium „ Planowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2017/2018 z uwzględnieniem aktualnych zmian w prawie oświatowym” prowadzonym przez Panią Izabelę Suckiel