Zmiany w prawie oświatowym W roku szkolnym 2017/2018
Ustawy od 1 września 2017r. Ustawa z dnia 7 września 1991r. O systemie oświaty Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. _ przepisy wprowadzające ustawę-Prawo oświatowe. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r.Karta Nauczyciela
Ustawa Prawo oświatowe Ustawa o systemie oświaty Preambuła Rozdział I Przepisy ogólne ( art.1-13) Pozostawiono niektóre definicje, zakaz pobierania opłat za dostęp do informacji, przepisy dotyczące CKE i wydawania świadectw i dyplomów, nauki religii, podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej Preambuła Rozdział I ( art.1-art.30)
Rozdział 2- przedszkole
Ustawa Prawo oświatowe Ustawa o systemie oświaty Rozdział 3- zarzadzanie szkołami i placówkami (art. 21- art.44) pozostawiono przepisy dotyczące wyboru podręcznika, dotacji na podręczniki i dopuszczenie programów nauczania Rozdział 3- zarzadzanie szkołami i placówkami (art. 43-art.74- nadzór pedagogiczny.
Ustawa Prawo oświatowe Ustawa o systemie oświaty Rozdział 3a. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych ( art. 44a-art.44zr) Rozdział 3b Egzamin gimnazjalny i egzamin maturalny oraz egzaminy potwierdzający kwalifikacje zawodzie. Brak rozdziału
OCENIANIE PO NOWEMU I STAREMU Nowości – ocenianie ZWRÓĆMY UWAGĘ NA ISTNIENIE od 1.09.2017 r. OBOK SIEBIE DWÓCH PRZEPISÓW opartych o UoSO w tej samej sprawie - na przykładzie oceniania: OCENIANIE PO NOWEMU I STAREMU Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 843, ze zm. w: 2016 r. poz. 1278; z proj. zm. z 1.08.2017 r.) – dla uczniów szkół „starego typu” z uoSO Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1534) – dla uczniów szkół „nowego typu” – z uPO LESZEK ZALEŚNY - www.zalesny.edu.pl
Rozporządzenia od 1 września 2017r. Rozporządzenia nowe obowiązujące we wszystkich placówkach, np. w sprawie nadzoru pedagogicznego. Rozporządzenia funkcjonujące równolegle: nowe- obowiązujące w przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach branżowych dotychczasowe( znowelizowane)- obowiązujące w gimnazjach, w trzyletnim liceum, czteroletnim technikum i klasach zasadniczej szkoły zawodowej
Rozporządzenia w sprawie: Pomocy psychologiczni- pedagogicznej Indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży Kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej Oceniania Prowadzenia dokumentacji Indywidualnego programu i toku nauki Form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego Orzeczeń Wczesnego wspomagania rozwoju dzieci Organizacji roku szkolnego Wymagań wobec szkół Nadzoru pedagogicznego
Nowe formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego Zindywidualizowana ścieżka kształcenia
Zindywidualizowana ścieżka Dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do przedszkola lub szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich odpowiednio zajęć wspólnie z oddziałem szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie.
Do wniosku o wydanie opinii dołącza się dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności dokumentację określającą: Trudności w funkcjonowaniu ucznia w szkole W przypadku ucznia obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia- także wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w szkole oraz ograniczenia w zakresie możliwości udziału ucznia w zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem Opinię nauczycieli, wychowawców i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, o funkcjonowaniu ucznia w szkole.
Przed wydanie opinii poradnia przeprowadza analizę funkcjonowania ucznia uwzględniając efekty udzielanej dotychczas przez szkołę pomocy
Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla: Uczniów objętych kształceniem specjalnym Uczniów objętych indywidualnym nauczaniem
Zmiana art.42 ust.2 ustawy Karta Nauczyciela art.42.2 W ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować: Zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami lub na ich rzecz(…) Inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów Zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym DODANO: w ramach zajęć i czynności, o których mowa w ust.2.pkt.2 nauczyciel nie prowadzi zajęć świetlicowych oraz zajęć z zakresu pomocy psych- pedag.
Materiały opracowane na podstawie seminarium Dziękuję za uwagę. Materiały opracowane na podstawie seminarium „ Planowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2017/2018 z uwzględnieniem aktualnych zmian w prawie oświatowym” prowadzonym przez Panią Izabelę Suckiel