Zarządzanie strategiczne 5

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.
Advertisements

1. Plan prezentacji 1.Misja firmy 2.Model biznesu i działalność firmy 3.Forma organizacyjno-prawna 4.Formy zatrudnienia 5.Analiza rynku 6.Reklama i marketing.
© Katedra Zarządzania w Gospodarce SGH Katedra Zarządzania w Gospodarce1 PLANOWANIE STRATEGICZNE.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Tytuł biznesplanu (nazwa przedsięwzięcia)
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Strategia rozwoju Miasta Siedlce do 2025 roku w ramach spotkanie konsultacyjne – Siedlce, r. Dr Bartłomiej Kołsut.
Stopa bezrobocia mierząca odsetek siły roboczej. RYNEK PRACY Rynek pracy – jest jednym z rynków funkcjonujących w gospodarce Rynek pracy jest ogólnie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
“In God we trust, all others bring data.” W. Edwards Deming.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
RÓŻNICOWANIE W KIERUNKU DZIAŁALNOŚCI NIEROLNICZEJ w Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich Kanału Elbląskiego Iława, 25 marca 2011 roku, opracowanie.
Kryteria oceny Waga (1-3) Ocena (1-5) Ocena ważona (waga x ocena) 1. Wielkość rynku 2. Przewidywany wzrost rynku (dynamika wzrostu) 3. Rentowność sektora/zyskowność.
Strategia Koncepcja działania organizacji umożliwiająca osiągnięcie sukcesu w przyszłych warunkach.
Zarządzanie systemami dystrybucji
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Logistyka produkcji i zaopatrzenia Ćwiczenia projektowe.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
PLAN MARKETINGOWY Imię i nazwisko. Podsumowanie sytuacji rynkowej  Sytuacja rynkowa: przeszła, bieżąca i przyszła  Uwzględnij udział w rynku, wiodące.
Zarządzanie strategiczne 4
Zarządzanie strategiczne 5 i 6
Projekt finansowany z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Zarządzanie strategiczne 7
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
T7. Reengineering a inne programy usprawnień.
PPROCES SUKCESYJNY od rozpoznania - do wdrożenia
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
CZYNNIKI PRODUKCYJNE CZYNNIKI WEWNĘTRZNE CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE
Konkurencyjność w dobie globalizacji
PRAKTYKA ROZWOJU EKSPORTU
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Oczekiwana przez inwestora stopa dochodu
Biznes plan - Sylabus SSE(3)II
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Pawlicz, A. , Tokarz-Kocik, A. , Wolna-Samulak, A
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Próg rentowności K. Bondarowska.
Prezentacja planu biznesowego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Nazwa firmy Biznesplan.
Sp.j U Karyny.
Centrum PISOP Jesteśmy grupą aktywnych ludzi, którzy od 15 września 2000 r. tworzą niezależne Stowarzyszenie Należymy do Ogólnopolskiej Sieci SPLOT.
Mikroekonomia Wykład 4.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

Zarządzanie strategiczne 5 Alicja Sielska Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii UWr Instytut Nauk Ekonomicznych

Wyk. 5. Analityczne metody formułowania strategii

Plan prezentacji Analiza SWOT; Modele portfelowe – modele portfela produktów: Macierz wzrostu firmy Boston Consulting Group (BCG); *Model atrakcyjności sekatorów McKinsey.

Proces zarządzania strategicznego H. Mruczek, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Poznań 2005, s.244.

1. Analiza SWOT określa ogólne zasady analizy strategicznej otoczenia i zasobów firmy; określa zasady wykorzystania przeprowadzonej analizy do budowania strategii i rozwoju („analiza wykonana, co teraz mamy zrobić? w którym kierunku pójść?); strategie konkurencji i wzrostu firmy.

ZASOBY OTOCZENIE S (strengths) – silne strony firmy; W (weaknesses) – słabe strony firmy; O (opportunities) – szanse rozwoju w otoczeniu firmy; T (threats) – zagrożenia w otoczeniu.

Analiza SWOT (3 części) Identyfikacja i analiza silnych i słabych stron (SW); Identyfikacja i analiza szans i zagrożeń (OT); Określenie strategii.

A. Identyfikacja i analiza silnych i słabych stron (SW) - zasoby; „siła konkurencyjna przedsiębiorstwa na danym rynku” Procedura analizy: identyfikacja ważnych czynników ze względu na siłę oddziaływania przedsiębiorstwa na danym rynku; ustalenie kryteriów oceny każdego z czynników; ocena tych czynników według przyjętej skali i wyznaczenie profilu mocnych i słabych stron; analiza wyniku i wnioski.

Czynniki (typowa analiza funkcjonalna) marketing; zaopatrzenie; produkcja; finanse; zatrudnienie.

Wielkości niewymierne, np. jakość wizerunku firmy? Skala ocen Wielkości niewymierne, np. jakość wizerunku firmy?

Podstawa oceny * międzypodmiotowa * – w odniesieniu do konkurenta lub grupy konkurentów; ! normatywna ! – porównanie stanu obecnego ze stanem pożądanym; historyczna – porównanie stanu obecnego z minionym.

Źródło: Roman Niestrój, Zarządzanie marketingiem, PWN, Warszawa 1996, s. 123.

Źródło: Eugeniusz Michalski, Marketing, PWN, Warszawa 2004, s. 456.

Określenie relacji pomiędzy „S” i „W” Źródło: Roman Niestrój, Zarządzanie marketingiem, PWN, Warszawa 1996, s. 124.

B. Identyfikacja i analiza szans i zagrożeń (OT) - otoczenie; Czynniki: demograficzne; gospodarcze; polityczne; kulturowe, etc.

Podział ze względu na poziom szans i zagrożeń idealne okazje – dużym szansom wzrostu rynku towarzyszy niewielkie ryzyko pojawienia się zagrożeń; interesy ustabilizowane – okazja do uzyskania niewielkich, ale stosunkowo pewnych źródeł zysku; interesy spekulacyjne – kumulacja szans i zagrożeń; przedsięwzięcia kłopotliwe – przewidywany rozwój zmian w otoczeniu nie stwarza szans rozwoju rynku, a przy tym występują liczne zagrożenia.

sytuacji wynikające z analizy SWOT strategia agresywna strategia konkurencyjna (A) Warianty strategicznej sytuacji wynikające z analizy SWOT S W strategia konserwatywna strategia defensywna H. Mruczek, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Poznań 2005, s.249. T

sytuacji wynikające z analizy SWOT (B) Warianty strategicznej sytuacji wynikające z analizy SWOT Źródło: Roman Niestrój, Zarządzanie marketingiem, PWN, Warszawa 1996, s. 126.

2. Modele portfelowe opisują określone portfele (zestawy) działalności przedsiębiorstwa: portfel produkcji; portfel rynków; portfel technologii; portfel projektów badawczych.

Model portfela produktów – macierz wzrostu/udziału BCG strategiczne jednostki biznesu; ocena obecnej struktury działalności firmy oraz określenie kierunkowych zmian tej struktury, czy strategie rozwoju firmy.

udział jednostki w rynku; tempo wzrostu popytu; (sprzedaż rynku – sprzedaż rynku w roku poprzednim) / sprzedaż rynku w roku poprzednim 15% 10% 5% 1,5 1,0 0,5 udział jednostki w rynku; wielkość naszej sprzedaży / wielkość sprzedaży lidera

Źródło: http://www. talentzoo. com/beyond-madison-ave/blog_news. php

Źródło: http://www. symulator-biznesu

Wady macierzy BCG otoczenie scharakteryzowane jest tylko przez jeden parametr – tempo wzrostu popytu; brak analizy dla rynku w stanie recesji (dynamika rynku ‘-’); jednostka musi mieć przynajmniej jednego naśladowcę; jeśli podaż jest rozdrobniona – kto jest najważniejszym konkurentem?

Dziękuję za uwagę