Zarządzanie strategiczne 5 Alicja Sielska Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii UWr Instytut Nauk Ekonomicznych
Wyk. 5. Analityczne metody formułowania strategii
Plan prezentacji Analiza SWOT; Modele portfelowe – modele portfela produktów: Macierz wzrostu firmy Boston Consulting Group (BCG); *Model atrakcyjności sekatorów McKinsey.
Proces zarządzania strategicznego H. Mruczek, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Poznań 2005, s.244.
1. Analiza SWOT określa ogólne zasady analizy strategicznej otoczenia i zasobów firmy; określa zasady wykorzystania przeprowadzonej analizy do budowania strategii i rozwoju („analiza wykonana, co teraz mamy zrobić? w którym kierunku pójść?); strategie konkurencji i wzrostu firmy.
ZASOBY OTOCZENIE S (strengths) – silne strony firmy; W (weaknesses) – słabe strony firmy; O (opportunities) – szanse rozwoju w otoczeniu firmy; T (threats) – zagrożenia w otoczeniu.
Analiza SWOT (3 części) Identyfikacja i analiza silnych i słabych stron (SW); Identyfikacja i analiza szans i zagrożeń (OT); Określenie strategii.
A. Identyfikacja i analiza silnych i słabych stron (SW) - zasoby; „siła konkurencyjna przedsiębiorstwa na danym rynku” Procedura analizy: identyfikacja ważnych czynników ze względu na siłę oddziaływania przedsiębiorstwa na danym rynku; ustalenie kryteriów oceny każdego z czynników; ocena tych czynników według przyjętej skali i wyznaczenie profilu mocnych i słabych stron; analiza wyniku i wnioski.
Czynniki (typowa analiza funkcjonalna) marketing; zaopatrzenie; produkcja; finanse; zatrudnienie.
Wielkości niewymierne, np. jakość wizerunku firmy? Skala ocen Wielkości niewymierne, np. jakość wizerunku firmy?
Podstawa oceny * międzypodmiotowa * – w odniesieniu do konkurenta lub grupy konkurentów; ! normatywna ! – porównanie stanu obecnego ze stanem pożądanym; historyczna – porównanie stanu obecnego z minionym.
Źródło: Roman Niestrój, Zarządzanie marketingiem, PWN, Warszawa 1996, s. 123.
Źródło: Eugeniusz Michalski, Marketing, PWN, Warszawa 2004, s. 456.
Określenie relacji pomiędzy „S” i „W” Źródło: Roman Niestrój, Zarządzanie marketingiem, PWN, Warszawa 1996, s. 124.
B. Identyfikacja i analiza szans i zagrożeń (OT) - otoczenie; Czynniki: demograficzne; gospodarcze; polityczne; kulturowe, etc.
Podział ze względu na poziom szans i zagrożeń idealne okazje – dużym szansom wzrostu rynku towarzyszy niewielkie ryzyko pojawienia się zagrożeń; interesy ustabilizowane – okazja do uzyskania niewielkich, ale stosunkowo pewnych źródeł zysku; interesy spekulacyjne – kumulacja szans i zagrożeń; przedsięwzięcia kłopotliwe – przewidywany rozwój zmian w otoczeniu nie stwarza szans rozwoju rynku, a przy tym występują liczne zagrożenia.
sytuacji wynikające z analizy SWOT strategia agresywna strategia konkurencyjna (A) Warianty strategicznej sytuacji wynikające z analizy SWOT S W strategia konserwatywna strategia defensywna H. Mruczek, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Poznań 2005, s.249. T
sytuacji wynikające z analizy SWOT (B) Warianty strategicznej sytuacji wynikające z analizy SWOT Źródło: Roman Niestrój, Zarządzanie marketingiem, PWN, Warszawa 1996, s. 126.
2. Modele portfelowe opisują określone portfele (zestawy) działalności przedsiębiorstwa: portfel produkcji; portfel rynków; portfel technologii; portfel projektów badawczych.
Model portfela produktów – macierz wzrostu/udziału BCG strategiczne jednostki biznesu; ocena obecnej struktury działalności firmy oraz określenie kierunkowych zmian tej struktury, czy strategie rozwoju firmy.
udział jednostki w rynku; tempo wzrostu popytu; (sprzedaż rynku – sprzedaż rynku w roku poprzednim) / sprzedaż rynku w roku poprzednim 15% 10% 5% 1,5 1,0 0,5 udział jednostki w rynku; wielkość naszej sprzedaży / wielkość sprzedaży lidera
Źródło: http://www. talentzoo. com/beyond-madison-ave/blog_news. php
Źródło: http://www. symulator-biznesu
Wady macierzy BCG otoczenie scharakteryzowane jest tylko przez jeden parametr – tempo wzrostu popytu; brak analizy dla rynku w stanie recesji (dynamika rynku ‘-’); jednostka musi mieć przynajmniej jednego naśladowcę; jeśli podaż jest rozdrobniona – kto jest najważniejszym konkurentem?
Dziękuję za uwagę