Przemysł lotniczy i kosmiczny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
dr Joanna Kurowska-Pysz
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
I Geneza parków 1948r – powstanie pierwszego parku technologicznego w Menlo Park (USA) 1951r – Stanford Research Park na Uniwersytecie.
JERZY BUZEK POSEŁ PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO S.A. W BIELSKU-BIAŁEJ BESKIDZKI INKUBATOR TECHNOLOGICZNY PROJEKT: INNOWACYJNE PODBESKIDZIE – ROZWÓJ SIECI I WYMIANY INFORMACJI.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Stan sektora w regionach
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Platforma technologiczna lotnictwa
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
OFFSET DEFINICJE I DOŚWIADCZENIA Witold Wiśniowski Warszawa.
Centrum Zaawansowanych Technologii – możliwości wsparcia z funduszy strukturalnych UE Jacek Guliński Centrum Wspierania Innowacji Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Program wsparcia działań proinnowacyjnych w przemyśle okrętowym w Strategii Rozwoju Regionu i innych dokumentach planowania strategicznego Województwa.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Innowacyjne Polskie Przedsiębiorstwa MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Program ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
Programowanie perspektywy finansowej
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Kierunki rozwoju polskiego programu kosmicznego a europejska strategia kosmiczna Jakub Ryzenko Polska w kosmosie wczoraj, dziś,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Badania i analizy oraz rozwój technologii energetycznych Żanna.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego Priorytet 1 Gospodarka – Innowacje - Technologie Działanie 1.2 Innowacje i transfer technologii.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Dr hab. inż., prof. nadzw. Witold Wiśniowski Dyrektor Instytutu Lotnictwa JAK POBUDZIĆ INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEJ NAUKI I GOSPODARKI – DOŚWIADCZENIA INSTYTUTU.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Technologie w zasięgu ręki. Cele regionalne Umożliwienie transferu technologii pomiędzy przedsiębiorstwami oraz ośrodkami badawczymi i przedsiębiorstwami.
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
POSIEDZENIE ŚWIĘTOKRZYSKO-PODKARPACKIEGO KLASTRA BUDOWLANEGO INNOWATOR
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Paczków dnia r..
ROZWÓJ BAZY B+R POLITECHNIKI KOSZALIŃSKIEJ
– wybrane instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców
/arrksa/ ul. Wyszyńskiego Kutno
Zapis prezentacji:

Przemysł lotniczy i kosmiczny wyzwania dla regionu (i nie tylko) 22 czerwca 2017 Bartłomiej Płonka Prezes Zarządu Śląskie Centrum Naukowo – Technologiczne Przemysłu Lotniczego Sp. z o. o.

Główne ośrodki przemysłu lotniczego w Polsce

Analiza SWOT przemysłu lotniczego w Polsce* Mocne strony Słabe strony Specjalizacja w poszczególnych rodzajach wytwarzanych produktów dzięki wieloletniemu doświadczeniu i dobrej kadrze pracowniczej. produkcja lotniczych systemów napędowych produkcja śmigłowców produkcja samolotów lekkich, ultralekkich oraz szybowców produkcja lotniczych systemów hydraulicznych i paliwowych Niższy potencjał finansowy polskiego przemysłu lotniczego, zwłaszcza w porównaniu z krajami tzw. „starej Europy”. Koncentracja na doskonaleniu technik wytwarzania, stąd poszukiwanie głównie innowacji procesowych i organizacyjnych, a nie produktowych czy marketingowych. Stosunkowo niska kooperacja wewnątrz-krajowa . Szanse Zagrożenia Szybki rozwój rynku lotniczego na Świecie. Zapotrzebowanie na bardziej ekologiczne i bezpieczne rozwiązania. Dostępność znacznych środków UE. Możliwość ulokowania części prac przemysłowych w polskim przemyśle (zobowiązania offsetowe). Zacieśnianie współpracy przemysłu z nauką w ramach istniejących form współpracy instytucjonalnej. Duży udział sprzedaży eksportowej. Możliwość wsparcia polskich zakładów przemysłu lotniczego przez globalne grupy kapitałowe. Rozwój potencjału intelektualnego w krajach o niskich kosztach pracy, będących jednocześnie dużym odbiorcami wyrobów przemysłu lotniczego. Trudności w realizacji zobowiązań offsetowych. Słaba kondycja finansowa MŚP sektora lotniczego. Brak autonomii strategicznej głównie w zakresie kreowania nowych produktów a także marketingu i sprzedaży. Brak zaplecza B+R w małych firmach. Odpływ polskich specjalistów na rynki zagraniczne. * Opracowano na podstawie: Strategia Badawcza Przemysłu Lotniczego 2012-2035, wersja 4.5

Federacja Firm Lotniczych Bielsko – Biała Śląski Klaster Lotniczy Tradycje i potencjał przemysłu lotniczego w regionie Szybowcowe Zakłady Doświadczalne 60 lat doświadczeń w konstruowaniu i budowie szybowców oraz innych lekkich statków powietrznych, w tym kompozytowych 1946 r. 2006 r. 2008 r. Federacja Firm Lotniczych Bielsko – Biała Śląski Klaster Lotniczy produkcja szybowców i samolotów na gotowo lub w daleko zaawansowanej kooperacji; produkcja dronów wielowirnikowych i płatowców opracowanie i wdrożenie do produkcji kilku typów samolotów i wyremontowanie kilkuset egzemplarzy szybowców; usługi lotnicze, w tym wyszkolenie ponad 200 pilotów samolotowych i śmigłowcowych

Tradycje i potencjał przemysłu lotniczego w regionie Świadczenie usług dla przemysłu lotniczego w zakresie opracowywania i wytwarzania nowoczesnych struktur kompozytowych. Wdrażanie technologii lotniczych do innych branż przemysłowych – np. motoryzacja, kolejnictwo oraz energetyka wiatrowa - wszędzie tam, gdzie konieczne jest zastosowanie lekkich i wytrzymałych materiałów zapewniających bezpieczeństwo użytkownikowi. Pionierska działalność w obszarze przemysłu kosmicznego w kooperacji z globalnymi partnerami.

projektowanie technologii i procesów wytwarzania projektowanie CAD/CAM Obszar działania Śląskiego Centrum Naukowo – Technologicznego Przemysłu Lotniczego Sp. z o. o. Laboratorium Struktur Kompozytowych – projektowanie i wytwarzanie nowoczesnych struktur kompozytowych Laboratorium Badań Materiałów, prowadzenie próby statycznych i zmęczeniowe kompletnych konstrukcji lub ich elementów projektowanie technologii i procesów wytwarzania projektowanie CAD/CAM wytwarzanie oprzyrządowania wytwarzanie kompletnych struktur kompozytowych frezowanie i obróbka elementów wielkogabarytowych tworzenie stanowiska badawczych i testowych organizacja i realizacja badań

Przemysł kosmiczny Wytwarzanie paneli służących do budowy satelity Przemysł lotniczy Wytwarzanie elementów poszycia samolotu z włókien węglowych i szklanych PRZENIKANIE SIĘ ROZWIĄZAŃ I TECHNOLOGII Przemysł motoryzacyjny Wytwarzanie elementów poszycia samochodu z włókien węglowych i szklanych

PRZENIKANIE SIĘ ROZWIĄZAŃ I TECHNOLOGII

NOWE TRENDY TECHNOLOGICZNE I INNOWACJE Solar Impulse 2 Technologia kompozytów cienkowarstwowych NOWE TRENDY TECHNOLOGICZNE I INNOWACJE Automatyzacja i robotyzacja procesu wytwórczego

NOWE SPÓJNE WYZWANIA TECHNOLOGICZNE DLA REGIONU PRZEMYSŁ KOSMICZNY Włączenie polskich przedsiębiorstw do europejskiego rynku kosmicznego (łańcuch dostaw dla głównych integratorów); Rozwój rynku aplikacji opartych na zobrazowaniach, nawigacji i łączności satelitarnej (Przemysł 4.0); PRZEMYSŁ LOTNICZY Rozwój bezzałogowe statki powietrzne wykorzystywanych do różnych zastosowań gospodarczych, oraz na rzecz bezpieczeństwa publicznego; Rozwój lekkich samolotów ogólnego przeznaczenia i specjalizowane (w tym szybowce); Rozwój usług w oparciu o statki powietrzne operujące na lotniskach lokalnych PRZEMYSŁ MOTORYZACYJNY Wykreowanie nowych rozwiązań i wypromowanie nowych podmiotów w zakresie elektromobilności m.in. nowoczesne materiały wspólne dla przemysłu kosmicznego, lotniczego i motoryzacyjnego; Wdrożenie nowatorskich proekologiczne rozwiązań technicznych dla bezpiecznego, oszczędnego i niskoemisyjnego transportu (lotniczego i samochodowego); OGÓLNE Utrzymanie polskiej własności kapitałowej w rodzimych przedsiębiorstwach; Skomercjalizowanie polskich rozwiązań oraz ochrona przed przejęciem przez kapitał zagraniczny; Wzmocnienie efektywności współpracy pomiędzy nauką a przemysłem.

Konieczne jest przyjęcie odpowiednich programów operacyjnych: STRATEGIE JUŻ SĄ - TERAZ CZAS NA PROGRAMY OPERACYJNE I FUNDUSZE PRZEMYSŁ KOSMICZNY Polska Strategia Kosmiczna Luty 2017 PRZEMYSŁ LOTNICZY Strategiczny Program Badawczy Polskiego Lotnictwa, Polska Platforma Technologiczna Lotnictwa Rok 2014 PRZEMYSŁ MOTORYZACYJNY Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce Wrzesień 2016 Konieczne jest przyjęcie odpowiednich programów operacyjnych: Dobrze zidentyfikowani uczestnicy rynku Zidentyfikowane trendy technologiczne i rynkowe Integracja istniejących potencjałów Przejrzyste preferencje i dostępne źródła finansowania

Ośrodek Innowacyjności Regionalne Obserwatorium Specjalistyczne Technologie lotnicze i z nimi powiązane Cele Ośrodka Innowacyjności: Wspieranie działalności innowacyjnej przedsiębiorców ze szczególnym uwzględnieniem MŚP Wspieranie współpracy między nauką a przemysłem Cele Regionalnego Obserwatorium Specjalistycznego: Zintegrowanie różnych działań i podmiotów operujących w obszarze technologii lotniczych i z nimi powiązanych (w tym przede wszystkim przemysł kosmiczny i motoryzacyjny). Identyfikacja priorytetów w zakresie badań, rozwoju i innowacji

Ośrodek Innowacyjności Regionalne Obserwatorium Specjalistyczne Technologie lotnicze i z nimi powiązane Realne wsparcie przedsiębiorców: Świadczenie usług badawczo-rozwojowych oraz usług wytwarzania innowacyjnych produktów o zasięgu innowacyjności co najmniej na poziomie krajowym; Świadczenie usług szkoleniowych lub doradczych w zakresie badań naukowych, prac rozwojowych lub działalności innowacyjnej; Świadczenie usług szkoleniowych lub doradczych dotyczących powstawania lub rozwoju przedsiębiorców prowadzących badania naukowe, prace rozwojowe lub działalność innowacyjną; Świadczenie usług doradczych w zakresie transferu technologii lub praw własności intelektualnej; Sprzedaż wartości niematerialnych i prawnych; Dzierżawa, najem nieruchomości lub infrastruktury technicznej do celów prowadzenia badań naukowych, prac rozwojowych lub działalności innowacyjnej oraz wytwarzania innowacyjnych produktów o zasięgu innowacyjności co najmniej na poziomie krajowym.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Bartłomiej Płonka Prezes Zarządu www.scntpl.pl www.rpo.slaskie.pl