Edukacja teatralna w podstawie programowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Szkoła Podstawowa w Starych Bielicach
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
PODSTAWA PROGRAMOWA JĘZYKA POLSKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Zasady rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych w województwie wielkopolskim rok szkolny 2009/ Katarzyna Baranowska.
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Rada Szkoleniowa w SP Opracowanie spisu umiejętności absolwenta w kl. III w celu łatwiejszego pokonania progu kl.IV Alina Tokarska SP2.
Nowa podstawa programowa
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
Sylwetka absolwenta I etapu kształcenia
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Literacki i pozaliteracki Tekst kultury na lekcjach języka polskiego
Zespół wokalno – instrumentalny PŁOMYKI
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Program własny z zakresu edukacji artystycznej
Sześciolatek idzie do szkoły
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
Opracowanie graficzne: Przedszkole „JEDYNECZKA” w Morągu
s. Wyspiański-człowiek teatru
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Drodzy Rodzice! Nie będziemy udowadniać, że jesteśmy najlepsi… Jesteśmy jedyni!!!
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Doświadczenia szkoły związane z realizacją podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
MRMGW Młodzie ż owa Rada Miasta Gorzowa Wielkopolskiego EDUKACJA TEATRALNA OCZAMI MŁODZIEŻY Współpraca Młodzieżowej Rady Miasta Gorzowa Wlkp. oraz Teatru.
dziecko literackie w przedszkolu
,,NASZA BAJKA”. Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej.
II ETAP EDUKACYJNY: KLASY IV-VI JĘZYK POLSKI
TEATR Zuzanna Stasiak Klasa 5B.
Poprawne odpowiedzi na końcu prezentacji!
Słowniczek.
RODZAJE LITERACKIE.
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
FASCYNUJĄCY ŚWIAT NAUKI I TECHNOLOGII „ W CZARODZIEJSKIM ŚWIECIE BAJEK” ścieżka edukacyjna w zakresie przedmiotów humanistycznych grupa projektowa: klasa.
Nowa podstawa programowa dla szkoły podstawowej i gimnazjum
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
Opracowała: Mirosława Lasecka
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Przedszkole nr 57"Mały Książę" we Wrocławiu Wrocław ul. Chorzowska
„Polsko – Czeskie Słuchanie, Śpiewanie i Granie” Projekt realizowany przez Przedszkole w Syryni w partnerstwie z Przedszkolem w Hlučínie.
Język polski na sprawdzianie szóstoklasisty *. Zgodnie z nową formułą sprawdzianu szóstoklasiści przystępujący do sprawdzianu w 2016 roku będą musieli.
Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.
Oferta edukacyjna na rok szkolny 2016/2017 Gimnazjum nr 6 w Rzeszowie.
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
TEATR, TANIEC PRZESTRZEŃ ARCHITEKTONICZNA,
Rok w Przedszkolu Borzęcin Duży 2016/2017.
EDUKACJA TEATRALNA W II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM
Opracowała: Mirosława Lasecka
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
ZESPÓŁ EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
przedszkole miejskie nr 4 w lubinie rok szkolny 2015/16
Podkarpackie Stowarzyszenie Głuchych
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
Spektakl. Teatralny „ Morska
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 4
Zapis prezentacji:

Edukacja teatralna w podstawie programowej Dorota Dąbrowska – WOM Gorzów Wielkopolski

Edukacja teatralna – co to takiego? „Edukacja teatralna to zdobywanie wiedzy o teatrze, uczestnictwo w działaniach teatralnych, kontakt z teatralnymi spektaklami, analiza i interpretacja utworów dramatycznych.” Jan Wroński Edukacja teatralna – co to takiego?

Edukacja teatralna – co to takiego? Wiedz o teatrze Analiza tekstu (dramatów) Tworzenie wypowiedzi pisemnej Pobudzanie do dyskusji Działania praktyczne Drama Uczeń jako aktor, scenarzysta Kształtowanie osobowości Edukacja teatralna – co to takiego?

„ Świat fikcji w każdym dziecku może przyjmować ważne role i działać we właściwych dla niego granicach, gdzie fotel może być okrętem, a miejsce pod stołem pieczarą rozbójników, jest światem rozszerzającym egzystencję dzieci poza granice odpowiadające ich właściwemu, realnemu przygotowaniu do życia. W tym fikcyjnym świecie dziecko może działać niczym dorosły, sycąc się przy tym urokiem zabawy i opanowując sztukę bycia dorosłym.” W. Okoń

Cele wychowania przedszkolnego Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne Cele wychowania przedszkolnego

Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem. 1) wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie; 2) odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami (np. maską) Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

Edukacja polonistyczna. Uczeń kończący klasę I W zakresie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych: a) uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego lub wymyślonego, b) rozumie umowne znaczenie rekwizytu i umie posłużyć się nim w odgrywanej scence, c) odtwarza z pamięci teksty dla dzieci, np. wiersze, piosenki, fragmenty prozy. Edukacja polonistyczna. Uczeń kończący klasę I

Zalecane warunki i sposób realizacji Każde dziecko jest uzdolnione. Nauczyciel ma odkryć te uzdolnienia i je rozwijać. W trosce o to, aby dzieci odczuwały satysfakcję z działalności twórczej, trzeba stwarzać im warunki do prezentowania swych osiągnięć, np. muzycznych, wokalnych, recytatorskich, tanecznych, sportowych, konstrukcyjnych. Zalecane warunki i sposób realizacji

Edukacja polonistyczna Uczeń po klasie III 2. Analizuje i interpretuje teksty kultury c) czyta teksty i recytuje wiersze, z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji, 3. Tworzy wypowiedzi: d) dba o kulturę wypowiadania się; poprawnie artykułuje głoski, akcentuje wyrazy, stosuje pauzy i właściwą intonację w zdaniu oznajmującym, pytającym i rozkazującym; stosuje formuły grzecznościowe Edukacja polonistyczna Uczeń po klasie III

Edukacja polonistyczna klasy IV-VI Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela. 1. Wstępne rozpoznanie. Uczeń: nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje); 2) konfrontuje sytuację bohaterów z własnymi doświadczeniami; 3) wyraża swój stosunek do postaci. Edukacja polonistyczna klasy IV-VI

Edukacja polonistyczna klasy IV-VI 2) Analiza. Uczeń 1) dostrzega swoistość artystyczną dzieła; 2) odróżnia fikcję artystyczną od rzeczywistości; 3) odróżnia realizm od fantastyki; 4) rozpoznaje w tekście literackim: porównanie, przenośnię, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy i objaśnia ich role; 5) rozpoznaje: wers, zwrotkę (strofę), rym, rytm, refren; odróżnia wiersz rymowany i nierymowany (biały); 6) wyodrębnia elementy składające się na widowisko teatralne (gra aktorska, reżyseria, dekoracja, charakteryzacja, kostiumy, rekwizyty) Edukacja polonistyczna klasy IV-VI

Edukacja polonistyczna klasy IV-VI III. Tworzenie wypowiedzi: recytuje teksty poetyckie oraz fragmenty prozy, podejmując próbę ich głosowej interpretacji. Edukacja polonistyczna klasy IV-VI

Uczeń : -rozpoznaje czytany utwór jako(…) komedię, dramat, tragedię)…) - wskazuje elementy dramatu, takie jak: scena, tekst główny, tekst poboczny, monolog, dialog - uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: (…) teatr III etap edukacyjny

Edukacja teatralna to sposób na: edukację zintegrowaną, na interdyscyplinarny projekt edukacyjny, zajęcia artystyczne.

1. Przegląd Teatrzyków Przedszkolnych 2 1.Przegląd Teatrzyków Przedszkolnych 2. Spotkania Grup Kolędniczych i Jasełkowych ( SP i Gimnazjum) 3. Ogólnopolski Konkurs Krasomówczy ( SP i Gimnazjum) 4. Międzynarodowy Konkurs Krasomówczy ( Szkoły Ponadgimnazjalne) Prezentacje

5. Lubuska Gala Teatralna: Scena Dziecięca – SP , Scena Młodzieżowa – gimnazja 6. Ponoworoczne Konfrontacje Teatralne POKOT- młodzieżowe grupy teatralne 7. Lubuski Konkurs Recytatorski - SP i Gimnazja 8. Ogólnopolski Konkurs Recytatorski – Szkoły Ponadgimnazjalne. Prezentacje

Dziękuję za uwagę